[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Gisteren de AS2.100 modules afgekoppeld en mijn 2weg speakers op de nieuwe elektronica aangesloten, filter instellingen naar de MiniSharc overgenomen en het spul eens een paar uur laten spelen. Het klinkt prima. Verder ook geen ruis, (50hz)brom of andere storing. De zaak start ook plop vrij op, alleen bij het uitschakelen van de eindversterker hoor ik een heel zacht plopje (zachter dan de klik van de schakelaar).
Een klein punt van zorg was een mogelijk stevige warmte ontwikkeling van de SMPS en de 6 UcD's maar dat valt reuze mee. De zaak wordt warm maar je kunt het gewoon aanraken en blijven vasthouden. Dat de UcD's tegen de bodemplaat van de kast geschroefd zijn is voldoende.
De subwoofer werd eerst door een losse versterker aangestuurd maar nu hij door een UcD wordt aangestuurd heb ik het idee dat deze de subwoofer toch beter onder controle heeft. Verder heb ik het idee dat het allemaal iets beter klinkt, dynamischer en breder stereo beeld. Maar goed dat laatste kan ook zelfbedrog zijn.
Een klein punt van zorg was een mogelijk stevige warmte ontwikkeling van de SMPS en de 6 UcD's maar dat valt reuze mee. De zaak wordt warm maar je kunt het gewoon aanraken en blijven vasthouden. Dat de UcD's tegen de bodemplaat van de kast geschroefd zijn is voldoende.
De subwoofer werd eerst door een losse versterker aangestuurd maar nu hij door een UcD wordt aangestuurd heb ik het idee dat deze de subwoofer toch beter onder controle heeft. Verder heb ik het idee dat het allemaal iets beter klinkt, dynamischer en breder stereo beeld. Maar goed dat laatste kan ook zelfbedrog zijn.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ga nu eerst maar eens genieten. Het nadeel van zo'n instelbaar systeem is dat je er toch niet van af kan blijven. Pas als je echt weet wat je beter wilt gaan zitten klooien en tot die tijd lekker op je krent. 
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Kleine 8 weken na de ingreep weer wat 'goesting' om wat te knutselen: de gerbers voor bovenstaand rond printje naar onze vrinden van itead gestuurd. 13 euro om te maken en op te sturen, hoe ze er nog iets aan kunnen verdienen snap ik echt niet meer.hsmeets schreef:naast de input&asrc print ook nog bezig met 2 andere waaronder deze:
Komt aan de rotary encoder te hangen (wordt aan de onderkant gesoldeerd) die weer aan de bedienknop zit op het front van de kast. Die bedienknop heeft een ring met RGB ledjes en een ATTINY84 gaat die aansturen. De LED ring neemt de functie over van de 2 status LED's die op de controllerprint zijn voorzien, de tiny kijkt naar die twee lijnen en past dan de kleur/helderheid van de LEDring aan. Later kan daar bv nog wat meer eye-candy geprogrammeerd worden zoals een zachtjes pulserende ring als de versterker in standby staat.
De MiniSharc+AFDAC2+UcD combinatie heeft afgelopen weken stabiel gelopen, geen verrassingen of andere gekke dingen meegemaakt. Komende winter maar eens afmaken, dwz de kabelboom fatsoeneren, IR ontvanger aansluiten en de trigger/standby tussen de AFDAC2 en de UCD's in orde maken.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zoals geschreven, de zaak staat al een tijd te spelen, een tijd geleden ook alles eens wat netter opgesteld:
Links de pre en rechts de eindtrap.
Let even niet op de korte luidsprekerkabels, dat was wat ik nog had en ik had geen zin om een nieuwe rol te halen.
Van het weekend (wat moet je anders in die hitte) een voorzichtige start gemaakt met de code om de led ring in de draaiknop aan te sturen. Nu wachten op de prints (zijn onderweg) en dan kan ik eens gaan uitproberen of de code ergens op lijkt. Code is triviaal: 2 inputs lezen, 3 outputs aansturen.
Let even niet op de korte luidsprekerkabels, dat was wat ik nog had en ik had geen zin om een nieuwe rol te halen.
Van het weekend (wat moet je anders in die hitte) een voorzichtige start gemaakt met de code om de led ring in de draaiknop aan te sturen. Nu wachten op de prints (zijn onderweg) en dan kan ik eens gaan uitproberen of de code ergens op lijkt. Code is triviaal: 2 inputs lezen, 3 outputs aansturen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dat is snel....zomer flauwte bij hongkongpost?
10 groene hosties....amen
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
knuisje schreef:Armelui's ncore?
Wellicht een idee voor de "ZBA LM3886 met terugkoppeling"?
Intussen....
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ga je er ook een ( ISP, Internet Service Provider) Netwerk aanhangen.

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zo, hier een kleine wijziging in de plannen.
Ik heb nog een input selectie in de pijplijn zitten en dacht daarbij aan de bekende ASRC van TI in te zetten die dan e.e.a. als I2S aan de MiniSharc aanlevert. Misschien allemaal mooi en doe ik het ook nog eens zo maar ik ga nu toch even voor simpel en gebruik gewoon de SPDIF ingang van de MiniSharc. Dat doe ik nu ook al (TOSLink ontvanger direct aangesloten). Betekend een simpeler printje, minder programmeerwerk, minder kans op issues.
Zoek nog een goed werkende schakeling om SPDIF levels naar 3.3V op te krikken. Zie er wel een paar op het internet met 7404 inverters, die werken goed?
Verder een vraag: de vier inputs schakelen met relais of met een mux ic (bv de 4052). Voor het in de mux komt is de spdif al door een pulstrafo gegaan (en de toslinks zijn al door het principe elektrisch ontkoppelt. Met de mux ook geen mechanisch gedoe.
Ik heb nog een input selectie in de pijplijn zitten en dacht daarbij aan de bekende ASRC van TI in te zetten die dan e.e.a. als I2S aan de MiniSharc aanlevert. Misschien allemaal mooi en doe ik het ook nog eens zo maar ik ga nu toch even voor simpel en gebruik gewoon de SPDIF ingang van de MiniSharc. Dat doe ik nu ook al (TOSLink ontvanger direct aangesloten). Betekend een simpeler printje, minder programmeerwerk, minder kans op issues.
Zoek nog een goed werkende schakeling om SPDIF levels naar 3.3V op te krikken. Zie er wel een paar op het internet met 7404 inverters, die werken goed?
Verder een vraag: de vier inputs schakelen met relais of met een mux ic (bv de 4052). Voor het in de mux komt is de spdif al door een pulstrafo gegaan (en de toslinks zijn al door het principe elektrisch ontkoppelt. Met de mux ook geen mechanisch gedoe.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Je kunt het schema van de afdac2 hiervoor gebruiken. Het gebruikte comparator-ic is een LMV7219.hsmeets schreef:Zoek nog een goed werkende schakeling om SPDIF levels naar 3.3V op te krikken. Zie er wel een paar op het internet met 7404 inverters, die werken goed?
Voor het schakelen zou ik relaitjes gebruiken.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dankjewel voor het schema.knuisje schreef:Je kunt het schema van de afdac2 hiervoor gebruiken. Het gebruikte comparator-ic is een LMV7219.hsmeets schreef:Zoek nog een goed werkende schakeling om SPDIF levels naar 3.3V op te krikken. Zie er wel een paar op het internet met 7404 inverters, die werken goed?
Voor het schakelen zou ik relaitjes gebruiken.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dit zou het dan een beetje moeten zijn vwb de simpele input selectie, 2xToslink + 2xSPDIF. Let even niet op de verschillende component waarden.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Weekje verlof, slecht weer buiten, zin om te knutselen, dus, even weer eens prullen aan de "stereo".
De knop van OKW die aan de bediening van de AFDAC2 zit heeft RGB ledjes ingebouwd. De print en de spullen waren al langere tijd in huis maar vanmorgen de inbouw maar eens ter hand genomen.
Een voorlopig programmaatje in de ATTINY84 geflashed om te zien dat het werkt.
De encoder op het printje gesoldeerd
En na het maken van enkele snoertjes de zaak ingebouwd.
Een tweede programma van een paar regels geflashed dat alleen de blauwe LED aanstuurt.
Nu uitzoeken hoe ik de PWM van de ATTINY kan aanspreken zodat ik de helderheid van de LED's kan regelen want bv R, G & B tegelijk geeft een geel-groen kleur en zeker niet iets dat op wit lijkt. Niet dat ik dat laatste nodig heb maar de LED's geven de bedrijfstoestanden aan van de AFDAC2: opstarten, in bedrijf, standby en muted. En die overgangen wil ik vloeiend maken en de standby met een 'heartbeat'.
De knop van OKW die aan de bediening van de AFDAC2 zit heeft RGB ledjes ingebouwd. De print en de spullen waren al langere tijd in huis maar vanmorgen de inbouw maar eens ter hand genomen.
Een voorlopig programmaatje in de ATTINY84 geflashed om te zien dat het werkt.
De encoder op het printje gesoldeerd
En na het maken van enkele snoertjes de zaak ingebouwd.
Een tweede programma van een paar regels geflashed dat alleen de blauwe LED aanstuurt.
Nu uitzoeken hoe ik de PWM van de ATTINY kan aanspreken zodat ik de helderheid van de LED's kan regelen want bv R, G & B tegelijk geeft een geel-groen kleur en zeker niet iets dat op wit lijkt. Niet dat ik dat laatste nodig heb maar de LED's geven de bedrijfstoestanden aan van de AFDAC2: opstarten, in bedrijf, standby en muted. En die overgangen wil ik vloeiend maken en de standby met een 'heartbeat'.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Leuk plan ziet er al profi uit zo.
Aparte naam hoogovens audio.
Aparte naam hoogovens audio.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Dat is Corus hoorKappa7 schreef:Aparte naam hoogovens audio.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zonder de H van Hoogovens
De andere kleurtjes doen het ook (foto's geven het niet goed weer)
Muted: Paars Stand-by: Groen Opstarten: Rood
De andere kleurtjes doen het ook (foto's geven het niet goed weer)
Muted: Paars Stand-by: Groen Opstarten: Rood
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Doet me aan die Karaoke boxen denken die ik weleens in Beverwijk te koop zie staan.
Maar wel keurig gemaakt. menig fabrikant is jaloers op zo'n mooie afwerking.

Maar wel keurig gemaakt. menig fabrikant is jaloers op zo'n mooie afwerking.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Nog even rommelen met een printje: in en uit standby zetten van de SMPS1200 voeding van de eindversterkers via de standby trigger van de AFDAC2.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Grappig, niemand die opvalt dat er na de trafo geen brugcel, elco en spanningsregelaar volgt?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Nu je het zegt.
Ik mistte wel een zekering, maar wilde er niet over zeuren.
Ik mistte wel een zekering, maar wilde er niet over zeuren.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Inderdaad. Ik had eerst een klassiek opzetje rond een 7805 maar zag bij het onderdelen sjoppen ook die Myrra voedingen in EI30 vormfactor staan. Gewoon eens proberen. Ik moet nog wat sleutelen aan de eindversterker en over een tijd komen er nog schotten in om deze van Myrra en de SMPS1200 te scheiden van de UCD's.Dan schreef:Gebruik je zo'n schakelend dc voedinkje van Myrra?
Ja, die komt er nog bij, de Myrra heeft volgens de datasheet een ingebouwde, zelfherstellende?, zekering maar dat er ook nog een klassieke smelt zekering bij zit geeft wat meer rust.ray5150 schreef:Nu je het zegt.![]()
Ik mistte wel een zekering, maar wilde er niet over zeuren.
Ik heb nog een paar andere kleine wijzigingen doorgevoerd zoals bv de ISP en EXT headers samengevoegd, wel natuurlijk zo dat de standaard 6 pin ISP aansluiting bruikbaar blijft. Zo heb ik dan de 8 ongebruikte poorten op 1 header bij elkaar zitten voor als ik nog iets zou willen bijmaken op een piggback printje (temp en DC bewaking bv).
