Stoker!knuisje schreef:Ik voel weer een snubber oorlog aankomen.
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
die bemoeit zich er niet eens meePjotr schreef:Stoker!knuisje schreef:Ik voel weer een snubber oorlog aankomen.![]()
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ik vond het vandaag al zo relaxed op het ZBA forum...

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
4 stuks is in dit geval inderdaad 2 teveel... :knuisje schreef:Ik voel weer een snubber oorlog aankomen.
groet,
Aat
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, wat wil je, veel te mooi weer om achter de computer te zitten.Lekker de hele dag buiten geweest, gisteren ookray5150 schreef:Ik vond het vandaag al zo relaxed op het ZBA forum...![]()
En die TI voeding
Wel mooi één brug voor alles ipv. afzonderlijk voor de positieve en negatieve kant
Voor de rest, overdaad schaadt
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Laatste versie van de layout voor de VU meter :
Zal mij benieuwen of ik dit ge-etst krijg, de dunste sporen zijn .024 Inch.
Da's dus 0.6 millimeter.
zo smal ben ik tot op heden nog niet gegaan.
En ik heb ook een opzetje gemaakt voor de voedings PCB,
Die moet dus onder deze constructie komen te hangen.
Zal mij benieuwen of ik dit ge-etst krijg, de dunste sporen zijn .024 Inch.
Da's dus 0.6 millimeter.
En ik heb ook een opzetje gemaakt voor de voedings PCB,
Die moet dus onder deze constructie komen te hangen.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
c9 t/m c14 weglaten en dan over elke secundaire winding een rc of crc. De waardes bepalen met een scope.ray5150 schreef:Brand u maar los heren !
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
't Ja, wie z'n gat verbrandt...ray5150 schreef:Laatste versie van de layout voor de VU meter :
Zal mij benieuwen of ik dit ge-etst krijg, de dunste sporen zijn .024 Inch.
Da's dus 0.6 millimeter.zo smal ben ik tot op heden nog niet gegaan.
Geen fout meer te zien
R5 en R6 worden nogal warm, zou ze niet tegen de elco's zetten.Van plaats verwisselen met C3 en C4 bijv.En ik heb ook een opzetje gemaakt voor de voedings PCB
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Tot 0,3mm is me gelukt,daarna wordt het koffiedik kijken.............Zal mij benieuwen of ik dit ge-etst krijg, de dunste sporen zijn .024 Inch.
Da's dus 0.6 millimeter.zo smal ben ik tot op heden nog niet gegaan.
Er wel even bijblijven anders is het zo overetst
Dit moet lukken.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ja, het is op zich best wel te doen, ik zie op Circuits Online ook wel zelfgemaakte printen langskomen met een spoorbreedte van 0.3 mm of kleiner.
Het punt is, ik heb een vrij simpele inkjet printer, een laser is veel scherper, dat merk je met name met dat soort smalle lijntjes.
Ook print deze niet echt diep zwart, maar meer een soort donkergrijs.
De sheets zijn nog te doorzichtig om echt goed te belichten.
(ja, ik heb al veel ge-experimenteerd met de printer instellingen) dat kan ik wel met diverse zwarte stiften bijwerken, maar dat soort smalle dingen is haast niet te doen.
Mijn beperkingen worden dus opgelegd door de techniek waar ik mee werk.
Het punt is, ik heb een vrij simpele inkjet printer, een laser is veel scherper, dat merk je met name met dat soort smalle lijntjes.
Ook print deze niet echt diep zwart, maar meer een soort donkergrijs.
De sheets zijn nog te doorzichtig om echt goed te belichten.
(ja, ik heb al veel ge-experimenteerd met de printer instellingen) dat kan ik wel met diverse zwarte stiften bijwerken, maar dat soort smalle dingen is haast niet te doen.
Mijn beperkingen worden dus opgelegd door de techniek waar ik mee werk.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Gaat niet werken. Ik heb 30 jaar geleden tot 0,5 mm met de hand gedaan. Maar dat was wel schaal 2:1 getekend en op film verkleind waarbij de emulsiekant op de print lag. Ray heeft gewoon een praktische beperking waarbij ik ook niet onder de zeg 0,8 mm zou gaan.Kappa7 schreef:Dubbele sheets gebruiken.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Nooit geprobeerd, en ben het vooralsnog niet van plan.
Lijkt me nogal een gepriegel om het exact uitgelijnd te krijgen, en dan zijn er ook nog de meerkosten voor sheets en inkt cartridges.
(met zelf vullen ben ik een paar jaar geleden gestopt toen ze IC's in die cartridges gingen stoppen.)
Maar even een heel andere vraag nu :
Het is de bedoeling dat op de uitgang van de Crescendo een combinatie van weerstand en spoeltje gemonteerd gaat worden. (R31 + L1, zie schema op pagina 1.)
Dat spoeltje moet zelf gewikkeld worden. voorgeschreven worden 2 x 10 wikkelingen om de weerstand heen
Ik heb een stuk gelakt koperdraad van ongeveer 1 mm diameter uit een slooptrafo.
De weerstanden zijn RoyalOhm 1 Ohm / 3 Watt : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=14411
De diameter van die weerstanden in ongeveer 5 millimeter.
Maar nu lees ik niet terug in de bouwbeschrijving wat de doorsnede van dat spoeltje moet zijn, om die weerstand heen.
Moet hij er strak omheen gewikkeld worden, of is het beter om er wat "lucht" tussen te laten ?
Lijkt me nogal een gepriegel om het exact uitgelijnd te krijgen, en dan zijn er ook nog de meerkosten voor sheets en inkt cartridges.
(met zelf vullen ben ik een paar jaar geleden gestopt toen ze IC's in die cartridges gingen stoppen.)
Maar even een heel andere vraag nu :
Het is de bedoeling dat op de uitgang van de Crescendo een combinatie van weerstand en spoeltje gemonteerd gaat worden. (R31 + L1, zie schema op pagina 1.)
Dat spoeltje moet zelf gewikkeld worden. voorgeschreven worden 2 x 10 wikkelingen om de weerstand heen
Ik heb een stuk gelakt koperdraad van ongeveer 1 mm diameter uit een slooptrafo.
De weerstanden zijn RoyalOhm 1 Ohm / 3 Watt : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=14411
De diameter van die weerstanden in ongeveer 5 millimeter.
Maar nu lees ik niet terug in de bouwbeschrijving wat de doorsnede van dat spoeltje moet zijn, om die weerstand heen.
Moet hij er strak omheen gewikkeld worden, of is het beter om er wat "lucht" tussen te laten ?
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Het spoeltje moet volgens het schema 2µH zijn. Wikkel hiervoor draad van 1mm dikte 15 keer strak om een penlight batterijtje. Zorg dat de lengte van het spoeltje ongeveer 2 cm is en soldeer de weerstand in het midden van dit spoeltje.
Er zijn ook online calculators te vinden, bijv. http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx
Er zijn ook online calculators te vinden, bijv. http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Dank je, knuis.
Ik heb nog nooit spoelen gewikkeld en wist niet dat daar calculators voor zijn.
Ik heb nog nooit spoelen gewikkeld en wist niet dat daar calculators voor zijn.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Mwha, zo precies komt dat spoeltje niet. Een te grote waarde geeft trouwens weer een te grote Q factor i.c.m. de zobel/kabel capaciteit. 0,5uH tot 1 uH is mooi genoeg. Ik wikkel meestal 20 windingen om een boortje van 8 - 9 mm met de hand-slinger-boor in de bankschroef geklemd. Het veert dan uiteindelijk mooi terug naar 10 - 12 mm. Ietsje uitrekken, et voila.
W.b.t. die lagen film op elkaar gebruiken: Dat werkt niet omdat de film dikte heeft en je dus door die dikte alsnog strooilicht krijgt. Gewoon 1 laag gebruiken met de inkt/toner aan de printkant. Spiegelbeeldig printen dus.
W.b.t. die lagen film op elkaar gebruiken: Dat werkt niet omdat de film dikte heeft en je dus door die dikte alsnog strooilicht krijgt. Gewoon 1 laag gebruiken met de inkt/toner aan de printkant. Spiegelbeeldig printen dus.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Waarvoor dient het spoeltje hier eigenlijk ?
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Elektuur geeft een foto waarop het spoeltje te zien.De weerstanden ernaast geven een redelijk idee van de grootte
Anne
Anne
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Ook wel benieuwd waar dat spoeltje voor dient en kan dat niet op een andere manier opgelost worden als het alleen om 2µH gaat ?
Co
Co
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
De kabelcapaciteit kan voor oscillatie en instabiliteit zorgen op hoge frequenties. Iets waar de Crescendo in hoge mate last van had en berucht om was. Bij de eerste versie zorgde dat voor een uitermate hoge omzet in die dure uitgangstorrenray5150 schreef:Waarvoor dient het spoeltje hier eigenlijk ?
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Gewoon etsen met HCl en H202, dan zie je of ie goed etst, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1646036.ray5150 schreef:Ja, het is op zich best wel te doen, ik zie op Circuits Online ook wel zelfgemaakte printen langskomen met een spoorbreedte van 0.3 mm of kleiner.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Vooralsnog is mijn tankje Fe3CL niet uitgewerkt.
Het heeft weinig zin om van etsmiddel te veranderen, als ik de kwaliteit van het printwerk op de sheet niet kan verbeteren, zie uitleg een paar posts hoger.
@Pjotr : uitstekende uitleg, ik snapte het al één keer lezen.
Ik ga mijn best doen om een paar mooie spoeltjes te fabrieken.
Het heeft weinig zin om van etsmiddel te veranderen, als ik de kwaliteit van het printwerk op de sheet niet kan verbeteren, zie uitleg een paar posts hoger.
@Pjotr : uitstekende uitleg, ik snapte het al één keer lezen.
Ik ga mijn best doen om een paar mooie spoeltjes te fabrieken.
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Even een heel andere vraag : is het bekend of witte koelpasta elektrisch geleidend is, of kan zijn ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 29 jun 2015, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
In zoverre geleidend, je kunt het niet als isolator gebruiken. Als dat de bedoeling is moet er altijd wat bij tussen als isolator.
