Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Leeuwarden schreef:
De originele. Waren gewoon te koop bij de plaatselijke electronicazaak.
Welke zaak is dat en oe lang is dat geleden?

Kan ook hier eens informeren bij radio Piet in Arnhem, je weet idd maar nooit, maar volgens Anne moet ik de fets niet de schuld geven :wink:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Bi buffer maken

Bericht door satefan »

PAD schreef:

Ieder ander gerichte suggestie of aanwijzing is natuurlijk ook welkom.
Vind het ook niet echt leuk dat het maar niet wil werken terwijl je alles volgens aanwijzingen aan elkaar soldeert.
Je mag mijn B1 wel overnemen...maar dan moet je eerst aller er afsolderen en weer opnieuw beginnen...anders is t geen DIY meer natuurlijk :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Geduld zat hoor, kan volharding wel op prijs stellen O:)
Je moet die arme fet's zo de schuld niet geven :( .Eerst klopten de spanningen, dan weer helemaal niet.
Meten aan de g heeft geen zin, meten aan de loper van de potm. 4 6 8 10 12V en dan wat bij de ?
Zelfs zonder de fet's, plaats waar g zit aan de s plaats, komt er geluid door.Wat er mis is weet ik (nog) niet, kan ook een sluiting in de in- en/of uitgang zijn.
Anne
dat is interessant, dus als ik de fets eruit haal en dan gewoon doorverbind naar C201 zou er een verbinding moeten zijn die het signaal doorgeeft.
Had zelf ook al het idee om de in- en uitgang eens door te verbinden

Zie niet waar iets kortsluiting zou kunnen geven, maar op deze manier valt dat ook weer uit te sluiten.

Morgen zal ik de testjes even preciezer doen. De potmeter is niet zo nauwkeurig af te stellen op precies ronde getallen, maar ik doe het zo precies mogelijk.

Overigens, ook aan de meelezers; juist omdat het niet meteen lukt leer ik veel over hoe deze schakeling werkt. Als alles meteen werkt denk je er verder niet over na, maar nu moet ik de werking leren doorgronden en dat is voor iemand als ik die nog weinig of niets weet van schakelingen enorme winst.

Het is net als het leven zelf, dat leer je pas kennen als het niet vanzelf gaat :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Morgen zal ik de testjes even preciezer doen. De potmeter is niet zo nauwkeurig af te stellen op precies ronde getallen, maar ik doe het zo precies mogelijk.
Gaat niet om mooie ronde getallen.Gewoon in een paar stappen het gedrag nagaan, verband van wat gaat erin-wat komt eruit.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Morgen zal ik de testjes even preciezer doen. De potmeter is niet zo nauwkeurig af te stellen op precies ronde getallen, maar ik doe het zo precies mogelijk.
Gaat niet om mooie ronde getallen.Gewoon in een paar stappen het gedrag nagaan, verband van wat gaat erin-wat komt eruit.
Anne
Het wordt steeds leuker:

Even de in- en uitgang direct doorverbonden: geen geluid.
Toen de massaverbinding tussen in en uitgang die via het massapunt van schakeling gekoppeld waren, van de print losgehaald: GELUID!

Toen de rechtstreekse verbinding tussen in en uit verbroken: nog steeds geluid ongeacht of er wel of geen spanning staat op de print. Wel iets zachter dan via de rechtstreekse verbinding.

Potmeter weer aangesloten. In de uitstand blijft het geluid op hetzelfde iets zachtere niveau, draai ik hem open komt er iets bij, niet veel.

Wat gebeurt er nu eigenlijk?

Inkomende spanning op de fets is 7,95V en op het meetpunt tussen de fets 5,65V
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
massapunt van schakeling gekoppeld waren, van de print losgehaald: GELUID!

Toen de rechtstreekse verbinding tussen in en uit verbroken: nog steeds geluid ongeacht of er wel of geen spanning staat op de print. Wel iets zachter dan via de rechtstreekse verbinding.

Potmeter weer aangesloten. In de uitstand blijft het geluid op hetzelfde iets zachtere niveau, draai ik hem open komt er iets bij, niet veel.

Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Blijkbaar ergens sluiting signaal-massa.Met de massa losgekoppeld komt het erdoor,ook zonder verbinding, langs de sluiting die nu vrij hangt.
Inkomende spanning op de fets is 7,95V en op het meetpunt tussen de fets 5,65V
Dat is 2,3V in doorlaatrichting tussen g en s ,verkeerd aangesloten of stuk.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
massapunt van schakeling gekoppeld waren, van de print losgehaald: GELUID!

Toen de rechtstreekse verbinding tussen in en uit verbroken: nog steeds geluid ongeacht of er wel of geen spanning staat op de print. Wel iets zachter dan via de rechtstreekse verbinding.

Potmeter weer aangesloten. In de uitstand blijft het geluid op hetzelfde iets zachtere niveau, draai ik hem open komt er iets bij, niet veel.

Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Blijkbaar ergens sluiting signaal-massa.Met de massa losgekoppeld komt het erdoor,ook zonder verbinding, langs de sluiting die nu vrij hangt.
Inkomende spanning op de fets is 7,95V en op het meetpunt tussen de fets 5,65V
Dat is 2,3V in doorlaatrichting tussen g en s ,verkeerd aangesloten of stuk.
Anne
Dan moet de sluiting toch door de fets veroorzaakt worden?
Hoe kan ik dat meten?
Ze zijn overigens niet verkeerd aangesloten, zie schema nog een keer. Zo zijn ze aangesloten.
Bijlagen
aansluiting fets .JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Dan moet de sluiting toch door de fets veroorzaakt worden?
Hoe kan ik dat meten?
Ze zijn overigens niet verkeerd aangesloten, zie schema nog een keer. Zo zijn ze aangesloten.
Van bovenaf gezien klopt 't, niet vanaf de draadkant.
Als de sluiting door een fet zou komen vindt je geen tussenliggende spanning waar ze aan elkaar zitten.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Het is van bovenaf gezien, dus klopt het.

Heb even nieuwe fets besteld, kan ik er nog een paar verprutsen. :twisted:

Ik zie niet waar anders kortsluiting wordt veroorzaakt. Er is verder niks op dat bordje wat van plus naar min gaat.

De R1 loshalen heeft geen enkele invloed. Plus en massa in de aansluiting hebben ook geen sluiting.

Kun je aangeven waar en hoe ik moet meten om de sluiting op te sporen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Kun je aangeven waar en hoe ik moet meten om de sluiting op te sporen?
Ohm-meter (laag bereik) tussen losgenomen massapunt en de rest om te zien wat er allemaal aan zit (en niet mag).
Of met zoiets :D ,
Piep.jpg
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Heeft zoiets high-techs als een Apple computer geen print-screen functie ? :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Heeft zoiets high-techs als een Apple computer geen print-screen functie ? :-k
Geen idee, ik koop niet aangevreten fruit :D
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Ik heb ooit weleens meegemaakt dat er verschil zat in de pinout van hetzelfde type transistor, bij verschillende merken.
Is er niet een mogelijkheid dat dat hier ook het geval is ?

Misschien eens een goede close-up foto van de gebruikte FET's, en dan zo dat we een eventueel logo van de fabrikant bij het typenummer kunnen lezen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik heb ooit weleens meegemaakt dat er verschil zat in de pinout van hetzelfde type transistor, bij verschillende merken.
Is er niet een mogelijkheid dat dat hier ook het geval is ?
Klopt, Motorola kon er ook wat van :shock:
mot-mis.jpg
mot-mis.jpg (26.04 KiB) 281 keer bekeken
maar tekst->nummer klopt wel.
Hier loopt 't wel los, al metingen gezien die wel kloppen.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

ray5150 schreef:
Ik heb ooit weleens meegemaakt dat er verschil zat in de pinout van hetzelfde type transistor, bij verschillende merken.
Is er niet een mogelijkheid dat dat hier ook het geval is ?

Misschien eens een goede close-up foto van de gebruikte FET's, en dan zo dat we een eventueel logo van de fabrikant bij het typenummer kunnen lezen.
Ik zal morgen bij daglicht eens kijken of er iets leesbaars opstaat.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Kun je aangeven waar en hoe ik moet meten om de sluiting op te sporen?
Ohm-meter (laag bereik) tussen losgenomen massapunt en de rest om te zien wat er allemaal aan zit (en niet mag).
Of met zoiets :D ,
Piep.jpg
Anne
Sorry Anne, wat je nu zegt is me iets te vaag. Ik weet niet welke waardes ik mag verwachten, wat goed is en wat niet.

Kun je duidelijker aangeven waar en wat ik moet meten?

De laagste stand op mijn meter is 200 ohm. Wanneer spreek je van kortsluiting? Beneden welke waardes moet je dan komen? Hoeveel ohm zou bv de elco moeten meten?
Er zijn maar een paar overbruggingen van plus naar min, een elco, een diode en een condensator, de fets en een paar weerstanden. Dan zou een van deze onderdelen stuk moeten zijn, dus zonder weerstand over de polen. Als ik de stekers van mijn multimeter tegen elkaar hou krijg ik 1,8ohm, terwijl er dan wel kortsluiting is.

Misschien heel domme vragen, maar als ik dit snap heb ik weer iets geleerd hoop ik. :goedzo:

Morgen krijg ik nieuwe fets, maar voordat ik deze ga plaatsen moet eerst die sluiting gevonden worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Dat je met de meetpennen tegen elkaar geen nul krijgt is normaal, er is weerstand van de draden de stekkers en verlies van de tegen elkaar zittende kontakten.Sommige meters kun je op nul regelen met de pennen tegen elkaar.
Met een verkeerde doorverbinding van 200 Ω komt er al niet veel meer door.
Als je de nul van de schakeling losmaakt komt er geluid door, dus zit er ergens een nietbedoelde doorverbinding tussen die nul en iets waar het signaal door gaat.
Ftzkn.jpg
Met nieuwe fet's best eerst met het proefschakelingetje (1M + potmeter) proberen (na selektie) en eventueel met bijv. 100 Ω in serie met de voeding om niet per ongeluk een (te)grote stroom te veroorzaken.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Dat je met de meetpennen tegen elkaar geen nul krijgt is normaal, er is weerstand van de draden de stekkers en verlies van de tegen elkaar zittende kontakten.Sommige meters kun je op nul regelen met de pennen tegen elkaar.
Met een verkeerde doorverbinding van 200 Ω komt er al niet veel meer door.
Als je de nul van de schakeling losmaakt komt er geluid door, dus zit er ergens een nietbedoelde doorverbinding tussen die nul en iets waar het signaal door gaat.
Ftzkn.jpg
Met nieuwe fet's best eerst met het proefschakelingetje (1M + potmeter) proberen (na selektie) en eventueel met bijv. 100 Ω in serie met de voeding om niet per ongeluk een (te)grote stroom te veroorzaken.
Anne
Hij SPEELT!!!!!!! :lagge: :lagge: :lagge:

En shame.....shame......shame....... :oops: :oops: :oops: was R105 vergeten :hide: :hide: :hide:

Hoe kan een mens daar 100 x overheen kijken. Door het meten op sluiting kwam ik erachter en zag na wat opruimen ook het daarvoor klaar gelegde weerstandje liggen...

De weerstand over de onderste fet meet 158,2. Ik weet niet of dat een gewenste waarde is.

Ik bedank iedereen en met name Anne voor meedenken, kijken, suggesties, geduld, ontmoediging en aanmoediging :proost:

Het speelt nu mono op een oud versterkertje en dito luidspreker. Wilde er niet meteen mijn Hypexen aan wagen.
Ga nu stereo fatsoenlijk opbouwen met nieuwe gepaarde fets en dan eens goed luisteren!
Hou jullie op de hoogte :-({|=
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Dat je met de meetpennen tegen elkaar geen nul krijgt is normaal, er is weerstand van de draden de stekkers en verlies van de tegen elkaar zittende kontakten.Sommige meters kun je op nul regelen met de pennen tegen elkaar.
Met een verkeerde doorverbinding van 200 Ω komt er al niet veel meer door.
Als je de nul van de schakeling losmaakt komt er geluid door, dus zit er ergens een nietbedoelde doorverbinding tussen die nul en iets waar het signaal door gaat.
Ftzkn.jpg
Met nieuwe fet's best eerst met het proefschakelingetje (1M + potmeter) proberen (na selektie) en eventueel met bijv. 100 Ω in serie met de voeding om niet per ongeluk een (te)grote stroom te veroorzaken.
Anne
Hij SPEELT!!!!!!! :lagge: :lagge: :lagge:

En shame.....shame......shame....... :oops: :oops: :oops: was R105 vergeten :hide: :hide: :hide:

Hoe kan een mens daar 100 x overheen kijken. Door het meten op sluiting kwam ik erachter en zag na wat opruimen ook het daarvoor klaar gelegde weerstandje liggen...

De weerstand over de onderste fet meet 158,2. Ik weet niet of dat een gewenste waarde is.

Ik bedank iedereen en met name Anne voor meedenken, kijken, suggesties, geduld, ontmoediging en aanmoediging :proost:

Het speelt nu mono op een oud versterkertje en dito luidspreker. Wilde er niet meteen mijn Hypexen aan wagen.
Ga nu stereo fatsoenlijk opbouwen met nieuwe gepaarde fets en dan eens goed luisteren!
Hou jullie op de hoogte :-({|=
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Kappa7 »

Van harte, blij dat het toch gelukt is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat 't werkt :D .Hoewel ik niet begrijp wat die weerstand er mee te maken heeft, tenzij er ipv de weerstand een doorverbinding (kortsluiting) zat :? .
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Mooi dat 't werkt :D .Hoewel ik niet begrijp wat die weerstand er mee te maken heeft, tenzij er ipv de weerstand een doorverbinding (kortsluiting) zat :? .
Anne
Ja een doorverbinding was het i.p.v. de weerstand :oops:

Morgen ga ik de nieuwe fets doormeten, heb er 10 en zal er weer een ordentelijk bordje van maken, alles overnieuw.
Heb al even een muurwrat gekocht voor voorlopig.

Zoek al een tijdje naar een schema voor een Riaa, maar hier vind ik alleen maar de phonodude van Triode Dick.
Het is wel minimaal die kwaliteit die ik zoek, maar zonder buizen.

Als iemand wat weet?

Nogmaals bedankt voor je geduld Anne!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Even vluchtig de viewtopic doorgenomen. Moet er nog wel iets meer induiken. Het is een stuk ingewikkelder dan de B1.
Wellicht iets boven mijn pet vrees ik.

Met de B1 maakte ik 2 vergissingen; het niet goed aflezen van de plus/min van de elco's en het vergeten van een weerstandje. Voor het overige had ik het eigenlijk meteen goed.
Als ik die weerstand niet vergeten was, had hij meteen gespeeld. Daar leer je van.
Maar of dit genoeg is om al toe te zijn aan een pearl2..?

Het continu op spanning houden, dus nooit uitzetten, spreekt me niet erg aan. Ik wil een apparaat gewoon uit kunnen zetten en enige opwarmtijd voor lief nemen is prima.
Hebben andere gebruikers ook de ervaring dat de spanning er op moet blijven?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Bi buffer maken

Bericht door John P »

Met deze Riaa kun je zo aan de gang, misschien niet superdeluxe maar zeker goede kwaliteit:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=22368.
Plaats reactie