Dan heb je wel zo'n beetje de slechtste FET's te pakken met een IDSS van 3mA: Met een IDSS van 10mA zit je met 1kΩ voor R1/2 op 3A ruststroom!Pjotr schreef:Er loopt wel meer instelstroom hoor. Er valt 1.46V over de 1K weerstand (bij 700 mA bias) en er loopt ook nog iets van biasstroom van de driver tor.
Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Moderator: Beheerdersteam
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Een kleine Idss maakt 't geen slechte fet, hangt van de toepassing afmtb schreef:Dan heb je wel zo'n beetje de slechtste FET's te pakken met een IDSS van 3mA:Pjotr schreef:Er loopt wel meer instelstroom hoor. Er valt 1.46V over de 1K weerstand (bij 700 mA bias) en er loopt ook nog iets van biasstroom van de driver tor.
Hij zal er wel met een Idss van 4mA hebben gehad, de 1k weerstanden moesten kleiner.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Een idee om 't met die slappe fet's van EOO voor elkaar te krijgen.
Voer voor simulators ?
Geen grote verandering, wie weet wel grote gevolgen
Anne
Voer voor simulators ?
Geen grote verandering, wie weet wel grote gevolgen
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Is een optie Anne. Maar zo ben je wel het mooie kwadratische karakter en oversturingskarakter van de fets door stroomkoppeling op de source kwijt. Het clipgedrag zal beduidend minder (trager) worden.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Effe door de sim gedraait
mvg Rudy
mvg Rudy
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Valt dus wel mee. Met alleen de fets is de clipping softer. Wat is nu de frequentie karakteristiek i.v.m. stabiliteit? Bij een belasting van 1nF tot zeg 4 uF // 8 ohm?
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Of met een echt ‘8Ω’ speakertje:
Bron: Boxsim van Visaton.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Zo zie je maar, met een =weerstand van >7 Ω, doet een beetje Zu van de versterker er ook niet veel toe
.
Iets anders, met de stroom van de fet's bij de transistorstroom naar de 1k krijg je de ruststroom maar goed met Idss niet groter dan 1mA.
Veranderd zodat de fet meer stroom mag trekken, tot zo'n 4mA.
Anne
Iets anders, met de stroom van de fet's bij de transistorstroom naar de 1k krijg je de ruststroom maar goed met Idss niet groter dan 1mA.
Veranderd zodat de fet meer stroom mag trekken, tot zo'n 4mA.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Watzienik zeners?Ah!buis schreef:Zo zie je maar, met een =weerstand van >7 Ω, doet een beetje Zu van de versterker er ook niet veel toe.
Iets anders, met de stroom van de fet's bij de transistorstroom naar de 1k krijg je de ruststroom maar goed met Idss niet groter dan 1mA.
Veranderd zodat de fet meer stroom mag trekken, tot zo'n 4mA.
Anne
Die fets dienen nu alleen nog als buffer, de instelstroom er van is dan niet zo belangrijk meer. Je zou ook gewoon de ingangstransistoren met dioden of als diode geschakelde transistoren kunnen opspannen. Is het ook gelijk een stuk stabieler wat betreft temperatuur.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Niks tegen zeners hoorPjotr schreef:Watzienik zeners?Ben je van je geloof gevallen Anne?
![]()
Eventueel gesputter komt hier op de ongevoelige kant van de fet en op de basis van een transistor waarvan de emitter bijna loshangt.Zal niet veel uitrichten.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
In de Hiraga zit gewoon een weerstandsdeler, is al goed genoegAh!buis schreef:Niks tegen zeners hoorPjotr schreef:Watzienik zeners?Ben je van je geloof gevallen Anne?
![]()
, zolang ze niet storen
.
Eventueel gesputter komt hier op de ongevoelige kant van de fet en op de basis van een transistor waarvan de emitter bijna loshangt.Zal niet veel uitrichten.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Kweetut, maar als niet vaststaat hoeveel stroom door de fet zal gaan, is de serieweerstand naar +12V nog onbepaald.Pjotr schreef:In de Hiraga zit gewoon een weerstandsdeler, is al goed genoegHeeft bovendien het voordeel dat de versterker heel gemoedelijk aan/uit gaat zonder een spoortje van DC in-, uitschakelploppen.
Als de stroom vaststaat (fet's vormen samen een vaste stroombron) kan wel de juiste serieweerstand er in om 5V te verliezen.
Met de zener als shunt moet de serieweerstand enkel voldoende klein zijn.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Welnee, waarom zou je zoveel stroom door de fet willen laten lopen dat het zo moet? Nergens voor nodig.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Tja, alles hangt zowat aan alles. De -Vgs die je hier krijgt is de Vbe + spanning over de halve 100Ω trimpot.
Met 1,5V over de 1k van boven is dat maar hoogstens (als alle stroom door de BC gaat) 75mV.
Een fet met Idss van 1mA trekt nog onv. 250µA bij Vgs=-0,6V , blijft er 1,25mA voor de BC.
Maar voor de fet wordt voor Idss 0,5...6mA opgegeven.
Neem je een gemiddelde van 3mA dan trekt die nog 2mA bij -Vgs=0,6V da's al meer dan nodig, gaat niet, doet de BC niet meer mee.
Anne
Met 1,5V over de 1k van boven is dat maar hoogstens (als alle stroom door de BC gaat) 75mV.
Een fet met Idss van 1mA trekt nog onv. 250µA bij Vgs=-0,6V , blijft er 1,25mA voor de BC.
Maar voor de fet wordt voor Idss 0,5...6mA opgegeven.
Neem je een gemiddelde van 3mA dan trekt die nog 2mA bij -Vgs=0,6V da's al meer dan nodig, gaat niet, doet de BC niet meer mee.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
En die 50 ohm weerstanden kun je ook niet veranderen, die zijn bepalend voor de loop gain. Staat trouwens maar iets van 75 mV over. Temperatuur stabiliteit is ook al ver te zoeken daarmee, zeker i.c.m. de variërende Vgs met de temperatuur.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Ach, dat was al niet 't sterkste punt.Hier kun je altijd nog een NTC tussen de basissen zetten als het de spuigaten uitloopt.Pjotr schreef:En die 50 ohm weerstanden kun je ook niet veranderen, die zijn bepalend voor de loop gain. Staat trouwens maar iets van 75 mV over. Temperatuur stabiliteit is ook al ver te zoeken daarmee, zeker i.c.m. de variërende Vgs met de temperatuur.
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Nou ja het was een leuk experiment
Waarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Moet je tegen die DAC-bouwers zeggen met hun buisbuffer ertussenPjotr schreef:Nou ja het was een leuk experimentWaarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
Klinkt toch veeel audiofieler
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Nu geen smoesjes hèAh!buis schreef:Moet je tegen die DAC-bouwers zeggen met hun buisbuffer ertussenPjotr schreef:Nou ja het was een leuk experimentWaarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
![]()
Klinkt toch veeel audiofieler![]()
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Beter later dan nooit ...
Phase marge van ..
Hirage -> 20°
Fet+tran -> 70°
mvg Rudy
/edit : kleuren foto aangepast, was niet leesbaar
/edit2: foutje in loopgain hirage
Phase marge van ..
Hirage -> 20°
Fet+tran -> 70°
mvg Rudy
/edit : kleuren foto aangepast, was niet leesbaar
/edit2: foutje in loopgain hirage
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Dank je Rudy. Alleen klopt dit niet met het werkelijke ding. Het 3 dB punt klopt wel aardig maar de versterking is met een 8 ohm belasting 26 dB. Verder kun je zo niet de fasemarge vaststellen, daarvoor moet je de rondgaande lusversterking hebben. Maar bij benadering kun je meestal wel het -3 dB punt nemen. Verder is het zo dat je bij een fasemarge van minder dan 60 graden altijd een bult aan het einde van de frequentieplot krijgt. Audioversterkers ontwerp je i.i.g. zo dat ze geen bult vertonen.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Dit ding heeft geen traditionele eindtrap, maar een uit de kluiten gewassen VAS stage. De foto lijkt voor een traditionele versterker slecht uit te vallen, maar de belasting heeft een enorme invloed op de loopgain, en deze wijzigd dus steeds. Het ding is inherend stabielPjotr schreef:Dank je Rudy. Alleen klopt dit niet met het werkelijke ding. Het 3 dB punt klopt wel aardig maar de versterking is met een 8 ohm belasting 26 dB. Verder kun je zo niet de fasemarge vaststellen, daarvoor moet je de rondgaande lusversterking hebben. Maar bij benadering kun je meestal wel het -3 dB punt nemen. Verder is het zo dat je bij een fasemarge van minder dan 60 graden altijd een bult aan het einde van de frequentieplot krijgt. Audioversterkers ontwerp je i.i.g. zo dat ze geen bult vertonen.
Zal vanavond wel enkele voorbeelden plotten met de belastingen eraan.
De plots zijn trouwens enkel de loopgain, niet de openloop waardes, deze zijn namelijk niet correct, alhoewel een goede indicatie, maar in dit geval zeer veranderlijk. ( Hier dus bij 0dB aflezen en bij openloop op ~26dB aflezen )
Mvg Rudy
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Klopt, het is een transconductantie versterker. En daar maak je d.m.v. tegenkoppeling een spanningsversterker van. Dat levert dan een spanningsversterker met vaste versterking plus een R_out.
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
In het schema(beide) van Rudy is T9 omgekeerd getekend.Voor de meeste J-fet's maakt dat niks uit maar voor de simulatie ?
Anne
Anne
Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).
Ook niet, uiteraard wel voor je ruststroom.Ah!buis schreef:In het schema(beide) van Rudy is T9 omgekeerd getekend.Voor de meeste J-fet's maakt dat niks uit maar voor de simulatie ?
Anne
mvg Rudy
