Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door mtb »

Pjotr schreef:
Er loopt wel meer instelstroom hoor. Er valt 1.46V over de 1K weerstand (bij 700 mA bias) en er loopt ook nog iets van biasstroom van de driver tor.
Dan heb je wel zo'n beetje de slechtste FET's te pakken met een IDSS van 3mA:
SK170.PNG
Met een IDSS van 10mA zit je met 1kΩ voor R1/2 op 3A ruststroom!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Pjotr schreef:
Er loopt wel meer instelstroom hoor. Er valt 1.46V over de 1K weerstand (bij 700 mA bias) en er loopt ook nog iets van biasstroom van de driver tor.
Dan heb je wel zo'n beetje de slechtste FET's te pakken met een IDSS van 3mA:
Een kleine Idss maakt 't geen slechte fet, hangt van de toepassing af O:) .
Hij zal er wel met een Idss van 4mA hebben gehad, de 1k weerstanden moesten kleiner.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Een idee om 't met die slappe fet's van EOO voor elkaar te krijgen.
Voer voor simulators ? :-k
Geen grote verandering, wie weet wel grote gevolgen :-"
Anne
Bijlagen
DeDraak.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Is een optie Anne. Maar zo ben je wel het mooie kwadratische karakter en oversturingskarakter van de fets door stroomkoppeling op de source kwijt. Het clipgedrag zal beduidend minder (trager) worden.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

Effe door de sim gedraait

mvg Rudy
Bijlagen
New.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Valt dus wel mee. Met alleen de fets is de clipping softer. Wat is nu de frequentie karakteristiek i.v.m. stabiliteit? Bij een belasting van 1nF tot zeg 4 uF // 8 ohm?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door mtb »

Of met een echt ‘8Ω’ speakertje:
FRS8-8.PNG
Bron: Boxsim van Visaton.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Zo zie je maar, met een =weerstand van >7 Ω, doet een beetje Zu van de versterker er ook niet veel toe :D .
Iets anders, met de stroom van de fet's bij de transistorstroom naar de 1k krijg je de ruststroom maar goed met Idss niet groter dan 1mA.
Veranderd zodat de fet meer stroom mag trekken, tot zo'n 4mA.
Anne
Bijlagen
Draak2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zo zie je maar, met een =weerstand van >7 Ω, doet een beetje Zu van de versterker er ook niet veel toe :D .
Iets anders, met de stroom van de fet's bij de transistorstroom naar de 1k krijg je de ruststroom maar goed met Idss niet groter dan 1mA.
Veranderd zodat de fet meer stroom mag trekken, tot zo'n 4mA.
Anne
Watzienik zeners? :shock: Ben je van je geloof gevallen Anne? :mrgreen:

Die fets dienen nu alleen nog als buffer, de instelstroom er van is dan niet zo belangrijk meer. Je zou ook gewoon de ingangstransistoren met dioden of als diode geschakelde transistoren kunnen opspannen. Is het ook gelijk een stuk stabieler wat betreft temperatuur.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Watzienik zeners? :shock: Ben je van je geloof gevallen Anne? :mrgreen:
Niks tegen zeners hoor :sure: , zolang ze niet storen :x .
Eventueel gesputter komt hier op de ongevoelige kant van de fet en op de basis van een transistor waarvan de emitter bijna loshangt.Zal niet veel uitrichten.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Watzienik zeners? :shock: Ben je van je geloof gevallen Anne? :mrgreen:
Niks tegen zeners hoor :sure: , zolang ze niet storen :x .
Eventueel gesputter komt hier op de ongevoelige kant van de fet en op de basis van een transistor waarvan de emitter bijna loshangt.Zal niet veel uitrichten.
Anne
In de Hiraga zit gewoon een weerstandsdeler, is al goed genoeg :D Heeft bovendien het voordeel dat de versterker heel gemoedelijk aan/uit gaat zonder een spoortje van DC in-, uitschakelploppen. In die zin was je eerste schema ook beter door de drain aan de emitter van de cascode tor te hangen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
In de Hiraga zit gewoon een weerstandsdeler, is al goed genoeg :D Heeft bovendien het voordeel dat de versterker heel gemoedelijk aan/uit gaat zonder een spoortje van DC in-, uitschakelploppen.
Kweetut, maar als niet vaststaat hoeveel stroom door de fet zal gaan, is de serieweerstand naar +12V nog onbepaald.
Als de stroom vaststaat (fet's vormen samen een vaste stroombron) kan wel de juiste serieweerstand er in om 5V te verliezen.
Met de zener als shunt moet de serieweerstand enkel voldoende klein zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Welnee, waarom zou je zoveel stroom door de fet willen laten lopen dat het zo moet? Nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Tja, alles hangt zowat aan alles. De -Vgs die je hier krijgt is de Vbe + spanning over de halve 100Ω trimpot.
Met 1,5V over de 1k van boven is dat maar hoogstens (als alle stroom door de BC gaat) 75mV.
Een fet met Idss van 1mA trekt nog onv. 250µA bij Vgs=-0,6V , blijft er 1,25mA voor de BC.
Maar voor de fet wordt voor Idss 0,5...6mA opgegeven.
Neem je een gemiddelde van 3mA dan trekt die nog 2mA bij -Vgs=0,6V da's al meer dan nodig, gaat niet, doet de BC niet meer mee.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

En die 50 ohm weerstanden kun je ook niet veranderen, die zijn bepalend voor de loop gain. Staat trouwens maar iets van 75 mV over. Temperatuur stabiliteit is ook al ver te zoeken daarmee, zeker i.c.m. de variërende Vgs met de temperatuur.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
En die 50 ohm weerstanden kun je ook niet veranderen, die zijn bepalend voor de loop gain. Staat trouwens maar iets van 75 mV over. Temperatuur stabiliteit is ook al ver te zoeken daarmee, zeker i.c.m. de variërende Vgs met de temperatuur.
Ach, dat was al niet 't sterkste punt.Hier kun je altijd nog een NTC tussen de basissen zetten als het de spuigaten uitloopt.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Nou ja het was een leuk experiment :D Waarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Nou ja het was een leuk experiment :D Waarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
Moet je tegen die DAC-bouwers zeggen met hun buisbuffer ertussen :o
Klinkt toch veeel audiofieler :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Nou ja het was een leuk experiment :D Waarom zou je er überhaupt nog fets inzetten als die alleen nog maar voor buffertje mogen spelen? Kun je net zo goed ook bjt's voor nemen dan. Is het tempco gedoe ook opgelost.
Moet je tegen die DAC-bouwers zeggen met hun buisbuffer ertussen :o
Klinkt toch veeel audiofieler :lol:
Anne
Nu geen smoesjes hè :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

Beter later dan nooit ...

Phase marge van ..
Hirage -> 20°
Fet+tran -> 70°

mvg Rudy

/edit : kleuren foto aangepast, was niet leesbaar
/edit2: foutje in loopgain hirage
Bijlagen
Loopgain.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Dank je Rudy. Alleen klopt dit niet met het werkelijke ding. Het 3 dB punt klopt wel aardig maar de versterking is met een 8 ohm belasting 26 dB. Verder kun je zo niet de fasemarge vaststellen, daarvoor moet je de rondgaande lusversterking hebben. Maar bij benadering kun je meestal wel het -3 dB punt nemen. Verder is het zo dat je bij een fasemarge van minder dan 60 graden altijd een bult aan het einde van de frequentieplot krijgt. Audioversterkers ontwerp je i.i.g. zo dat ze geen bult vertonen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Dank je Rudy. Alleen klopt dit niet met het werkelijke ding. Het 3 dB punt klopt wel aardig maar de versterking is met een 8 ohm belasting 26 dB. Verder kun je zo niet de fasemarge vaststellen, daarvoor moet je de rondgaande lusversterking hebben. Maar bij benadering kun je meestal wel het -3 dB punt nemen. Verder is het zo dat je bij een fasemarge van minder dan 60 graden altijd een bult aan het einde van de frequentieplot krijgt. Audioversterkers ontwerp je i.i.g. zo dat ze geen bult vertonen.
Dit ding heeft geen traditionele eindtrap, maar een uit de kluiten gewassen VAS stage. De foto lijkt voor een traditionele versterker slecht uit te vallen, maar de belasting heeft een enorme invloed op de loopgain, en deze wijzigd dus steeds. Het ding is inherend stabiel :proost:
Zal vanavond wel enkele voorbeelden plotten met de belastingen eraan.

De plots zijn trouwens enkel de loopgain, niet de openloop waardes, deze zijn namelijk niet correct, alhoewel een goede indicatie, maar in dit geval zeer veranderlijk. ( Hier dus bij 0dB aflezen en bij openloop op ~26dB aflezen )

Mvg Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Pjotr »

Klopt, het is een transconductantie versterker. En daar maak je d.m.v. tegenkoppeling een spanningsversterker van. Dat levert dan een spanningsversterker met vaste versterking plus een R_out.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Ah!buis »

In het schema(beide) van Rudy is T9 omgekeerd getekend.Voor de meeste J-fet's maakt dat niks uit maar voor de simulatie ?
Anne
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Le Monstre van Jean Hiraga ‘revisited’ (alweer).

Bericht door Rudy »

Ah!buis schreef:
In het schema(beide) van Rudy is T9 omgekeerd getekend.Voor de meeste J-fet's maakt dat niks uit maar voor de simulatie ?
Anne
Ook niet, uiteraard wel voor je ruststroom.

mvg Rudy
Plaats reactie