Lange subwoofer kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Lange subwoofer kabel

Bericht door Fredvandam »

Hallo allemaal,

Ik heb een kabel voor mijn subwoofer nodig van pakweg 25 meter. Ik wil deze zelf maken, maar welke (soepele) coax is daarvoor geschikt? Of kan ik gewoon microfoonkabel (XLR, dan één binnenader gebruiken) nemen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door ray5150 »

Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken om de lengte, dan om het soort kabel dat ik daarvoor zou gaan gebruiken.
Maar, om on topic te blijven, daar kun je in principe iedere microfoonkabel van behoorlijke kwaliteit voor pakken.
Bijvoorbeeld Tasker : http://www.new-line.nl/nl/losse-kabel/t ... _13194.htm
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door sevenup »

Bij mijn vorige werk heb RG59 gebruikt voor lange audio kabels. Werkte uitstekend.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Jag »

Waarom zou je je zorgen moeten maken over de lengte eigenlijk?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door scanspeakman »

Gaat lekker als antenne werken. Onderweg pik je ondanks afscherming toch nog bagger op. RCA kabels zijn eigenlijk niet voor dat soort afstanden bedoeld. Met xlr heb je over dat soort afstanden minder last.

En ten aanzien van wat voor kabel; naast Tasker is Mogami ook prima en erg betaalbaar. Gebruik ik zelf inmiddels in hele set. Gewoon losse quad-kabel en er zelf een paar goede Neutrik XLR's aan zetten. Prima. Had daarvoor zelfbouw RCA met siltech zilverkabel (zag ergens stuk liggen, eens proberen). Om heel eerlijk te zijn vind ik de mogami's prettiger en kosten nog eens aanzienlijk minder ook.

Scanspeakman
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door ds23man »

Moet je wel gebalanceerde in en uitgangen hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door ray5150 »

Scanspeakman heeft dat. zijn installatie dus.
Over hemzelf kan ik geen uitspraken doen. niet gecontroleerd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door hannesie »

Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Jag »

scanspeakman schreef:
Gaat lekker als antenne werken.
Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door AatV »

Jag schreef:
Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Fredvandam »

hannesie schreef:
Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Waarbij je ook één binnenader met de mantel verbind? Aan één zijde of beide zijden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
Jag schreef:
Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG?
ja zoiets. ik hoorde thuis een keer de BBC toen ik een "dropveter" interlink had tussen DAC en versterker, en nee de radio stond niet aan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door hannesie »

Fredvandam schreef:
hannesie schreef:
Ik gebruik hier ook voor de sub, microfoon kabel, is dus bedoeld voor XLR, maar ik sluit dan de mantel aan 1 zijde aan de aarde als afscherming.
Waarbij je ook één binnenader met de mantel verbind? Aan één zijde of beide zijden?
Ja, inderdaad en aan 1 zijde zoals ik al aangaf, en die dan aan de gevende kant, de ontvanger was dan niet verbonden.
Dat is al weer een tijd geleden dat ik dat gedaan heb.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Fredvandam »

Henkjan schreef:
AatV schreef:
Jag schreef:
Wat pik je precies op dan? En hoeverre is de lengte hiervan op invloed?
LG of MG?
ja zoiets. ik hoorde thuis een keer de BBC toen ik een "dropveter" interlink had tussen DAC en versterker, en nee de radio stond niet aan
In het verleden heb ik ook wel eens "klikgeluiden" / schakelgeluiden opgevangen via een interlink. Maar die was (veel) korter. Toevallig was dat een interlink die ik gemaakt had van een xlr-microfoonkabel met twee binnenaderen. Eén ader (de blauwe:)) verbonden met de buitenmantel. Misschien daarmee toch en soort van antenne gemaakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door ray5150 »

Vanwaar eigenlijk die forse afstand, je hebt een hele lange huiskamer, Fred ?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Fredvandam »

ray5150 schreef:
Vanwaar eigenlijk die forse afstand, je hebt een hele lange huiskamer, Fred ?
Door een andere bank verhuisd de sub naar een andere hoek. Nog ff nagemeten, waarschijnlijk is 20 meter ook goed.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door Fredvandam »

Ik zie deze bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/coax-kabel-uni ... 02381.html

RG-214/U dubbel afgeschermd en €1,75/m
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Lange subwoofer kabel

Bericht door scanspeakman »

ray5150 schreef:
Scanspeakman heeft dat. zijn installatie dus.
Over hemzelf kan ik geen uitspraken doen. niet gecontroleerd.
Mijn stereo heeft inderdaad praktisch alles met gebalanceerde uitgangen; de ontwerpen die ik heb gebouwd heb ik daar op uitgekozen.


@ray5150
Tav mijn persoon; ikzelf hou het fysiek toch bij single ended. Mensen gaan raar kijken als bepaalde zaken dubbel uitgevoerd zijn.......

Scanspeakman
Plaats reactie