Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik zeg het nog maar een keer, errug mooi! zwarte driver in witte kast erg mooie combi!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
rodi schreef:
Ze staan te spelen met het proeffilter!![]()
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Mooi resultaat!
https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx
http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);Henkjan schreef:die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang
https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx
http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.Shadow schreef:Mooi resultaat!
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);Henkjan schreef:die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang
https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx
http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
B.t.w. Rodi, dat verzilverd kabel wat al in je speaker zit, lekker laten zitten, de bulk is toch koper en die micron zilver zou ik niet wakker over liggen
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik ga er van uit dat je het niet zo neerbuigend bedoeld als dat je het brengt, ja dat heb ik geprobeerd en ja dat gaat, tenminste met de mil en an-spec bekabeling die ik ken.Pjotr schreef:Shadow schreef:Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Grappig, ik heb toevallig zo een tang, en ik heb Teflon draad met zilver, nog van Quackelsteyn Vlaardingen, maar het strippen valt wel mee, dan moet je dan wel een beetje de draad vastof tegen houden inderdaad, anders slipt hij er door.Pjotr schreef:Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.Shadow schreef:Mooi resultaat!
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);Henkjan schreef:die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang
https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx
http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
B.t.w. Rodi, dat verzilverd kabel wat al in je speaker zit, lekker laten zitten, de bulk is toch koper en die micron zilver zou ik niet wakker over liggenJe moet hem toch met je filter afstemmen en niet met je kabel
Maar het gaat best wel aardig.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ach, voor die enkele keer met een beetje spuug en Gods hulp........
Maar ik begreep dat HJ zich prima redde zonder 
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Flink stripverhaal hierzo.
Ik had vanmiddag met een mesje geen problemen, maar of die mantel teflon of watdanook is weet ik niet. Het isoleert prima, dus bevalt prima.
De volgende stap wordt het bekleden van de frontjes met stof. Die gaan ervoor om een beetje te voorkomen dat een klein bengeltje van 2 jaar telkens aan die bewegende cirkels zit. Hij weet het wel, en zegt heel wijs: " papa peakers...luisteren...niet aanzittuh!"maar kan in een enthousiaste of driftige bui het soms toch niet laten. Gaat hij nog wel leren.
Als er nog tips zijn voor het bekleden?
Ik heb op het forum er al een topic over gevonden. Echter twijfel ik hoe ik de frontjes ook aan de achterkant strak krijg, omdat deze d.m.v. Magneetjes aan de speakers blijven zitten. Ik ben bang dat ik het niet helemaal glad krijg in de hoeken.
Ik had vanmiddag met een mesje geen problemen, maar of die mantel teflon of watdanook is weet ik niet. Het isoleert prima, dus bevalt prima.
De volgende stap wordt het bekleden van de frontjes met stof. Die gaan ervoor om een beetje te voorkomen dat een klein bengeltje van 2 jaar telkens aan die bewegende cirkels zit. Hij weet het wel, en zegt heel wijs: " papa peakers...luisteren...niet aanzittuh!"maar kan in een enthousiaste of driftige bui het soms toch niet laten. Gaat hij nog wel leren.
Als er nog tips zijn voor het bekleden?
Ik heb op het forum er al een topic over gevonden. Echter twijfel ik hoe ik de frontjes ook aan de achterkant strak krijg, omdat deze d.m.v. Magneetjes aan de speakers blijven zitten. Ik ben bang dat ik het niet helemaal glad krijg in de hoeken.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Als de magneetjes sterk genoeg zijn zou het geen punt moeten zijn.
Maar je kan op het frame van je frontjes de vlakke kant op de hoeken ietsje dunner maken.
Maar je kan op het frame van je frontjes de vlakke kant op de hoeken ietsje dunner maken.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Gewoon een los voorzetfrontje maken van 12mm multiplex en dat bespannen. Gaat prima en staat fraai als je de randen 45 gr afschuint. Zou geen magneetjes gebruiken maar gewoon van die "nippies": http://www.rumoh.eu/nl/173-protection-grills
Eigenlijk is je front te smal voor een beetje voorzet frontje. In dat geval kun je misschien beter 3mm alu plaat daar voor nemen.
Eigenlijk is je front te smal voor een beetje voorzet frontje. In dat geval kun je misschien beter 3mm alu plaat daar voor nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 21 mei 2015, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik heb al frontjes gemaakt van 12mm mdf, kan even geen foto's uploaden. Ook heb ik al magneetjes in de speaker verwerkt. Ik vind die nippies de speakers ontsieren als er geen frontje op zit. En ik verwacht/ hoop dat op een gegeven moment de frontjes er vaker af dan op zullen zitten. Ik hoef alleen nog maar het stofje om de houten raamwerkjes te spannen.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Wat is het punt dan? Oh ja, tips voor het bekleden
Ik doe dat meestal zo: Plak eerst een strook vast aan één lange zijde van het front (meestal gewoon met Bisonkit of montagekit). Dan plak ik een overhangend stuk van de andere andere kant met verlegtape op een stevige plank. Je kunt zo dan mooi recht en strak de stof over het frontje trekken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 21 mei 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik moet nog ff nadenken hoe ik het opspannen doe, zodat de frontjes in de hoeken aan de achterkant ook glad in de hoeken zijn. Daar komen een aantal lagen stof bij elkaar. Ook heb ik de frontjes op de verticale zijden een mooie radius gegeven, maakt het denk ik wel iets lastiger in de hoeken. Ik hoop dat het lukt zonder de frames op de hoeken dunner te maken ofzo.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik was nog niet klaar met typen hè
Het loont beslist om aan de achterzijde 1 mm weg te frezen over een breedte van 2 cm om ruimte te maken voor de stof.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Sorry.
Bedoel je dan wegfrezen aan de binnenkant van de achterkant?
Bedoel je dan wegfrezen aan de binnenkant van de achterkant?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Aan de achterkant, daar waar je de stof vastplakt. Je plakt dat alleen aan de randen aan de achterkant.rodi schreef:Sorry.![]()
Bedoel je dan wegfrezen aan de binnenkant van de achterkant?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Hier een 'how to' van hoe ik het doe: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=21180
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Dat topic bedoelde ik eerder. Echter zie ik dat het in de hoekjes wel iets dikker is. Of is het daar op jouw manier net zo plat te krijgen als de rest? Dat zou weer frezen schelen.
De planktip van Pjotr klinkt ook handig.
De planktip van Pjotr klinkt ook handig.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
De stof rekt behoorlijk. Je ziet op de foto van de link van Wouter dat op de hoeken de stof daar verticaal samen komt in een punt maar er toch nog een vlak randje langs het frontje is. Laat die verticale punt zo! Als de lijm bijna droog is en de stof voldoende vast zit, knip of snij je voorzichtig die punt weg. Je krijgt dan geen bobbel door overlapping:rodi schreef:Dat topic bedoelde ik eerder. Echter zie ik dat het in de hoekjes wel iets dikker is. Of is het daar op jouw manier net zo plat te krijgen als de rest? Dat zou weer frezen schelen.![]()
De planktip van Pjotr klinkt ook handig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 22 mei 2015, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Het is in de hoeken fractioneel dikker. De lijm doet daar ook een duit in het zakje. Maar het is sowieso lager dan het ringetje van de nippies. Dus iets weg halen heeft alleen zin als je met magneetjes werkt. En dan zou ik inderdaad de laatste cm rondom 1 mm weg frezen om het stof op kwijt te kunnen. Wel eerst alles klaar maken en daarna weghalen wat met dan 1 cm vanaf de hoeken komt. Als je dit te snel doet kun je het niet meer opspannen bij de hoeken. Daarvoor heb je echt even wat vlees nodig, om er hard aan te kunnen trekken.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Hoe doe jij dat met die Bisontix Wouter , laat jij die eerst indrogen?
Mijn ervaring is dat het prima gaat door de stof gelijk in de nog natte Bisonkit te plakken (de stof dus niet insmeren). En dat dan eerst te laten drogen aan 1 zijde. De lijm slaat dan wel door de stof heen maar dat is niet erg, zit aan de achterkant. Dat zit daardoor juist muurvast dan.
Mijn ervaring is dat het prima gaat door de stof gelijk in de nog natte Bisonkit te plakken (de stof dus niet insmeren). En dat dan eerst te laten drogen aan 1 zijde. De lijm slaat dan wel door de stof heen maar dat is niet erg, zit aan de achterkant. Dat zit daardoor juist muurvast dan.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Jongens, bedankt voor alle tips!
Ik heb een sleuf van ongeveer 1mm diep gefreesd rondom de hele frames en vervolgens met een beitel bij de hoeken 2-3cm volledig 1mm weggehaald. Doordat ik een sleuf had, hoeft ik geen eens te lijmen, maar kon aan het werk d.m.v. de tacker.
Plaatjes van de voortgang én het eindresultaat.
Nu maar snel een setje goede bi-wire kabels scoren om ze beneden te kunnen aansluiten op de dikke Onkyo.
Ik heb een sleuf van ongeveer 1mm diep gefreesd rondom de hele frames en vervolgens met een beitel bij de hoeken 2-3cm volledig 1mm weggehaald. Doordat ik een sleuf had, hoeft ik geen eens te lijmen, maar kon aan het werk d.m.v. de tacker.
Plaatjes van de voortgang én het eindresultaat.
Nu maar snel een setje goede bi-wire kabels scoren om ze beneden te kunnen aansluiten op de dikke Onkyo.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Inderdaad een applaus waard, ik zit dan nog met de voet, maar dat word nog verder afgewerkt met het filter, maar net een beetje zwevend maakt het echt af.Pjotr schreef:
edit: typevout
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 22 mei 2015, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
