Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Douwe84 »

Ik zeg het nog maar een keer, errug mooi! zwarte driver in witte kast erg mooie combi!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door MechanicalAnimal »

rodi schreef:

Ze staan te spelen met het proeffilter! \:D/
:rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Shadow »

Mooi resultaat!

Henkjan schreef:
die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang :boos:
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);

https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx

http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Mooi resultaat!

Henkjan schreef:
die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang :boos:
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);

https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx

http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.

B.t.w. Rodi, dat verzilverd kabel wat al in je speaker zit, lekker laten zitten, de bulk is toch koper en die micron zilver zou ik niet wakker over liggen :D Je moet hem toch met je filter afstemmen en niet met je kabel ;)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.
Ik ga er van uit dat je het niet zo neerbuigend bedoeld als dat je het brengt, ja dat heb ik geprobeerd en ja dat gaat, tenminste met de mil en an-spec bekabeling die ik ken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
Mooi resultaat!

Henkjan schreef:
die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang :boos:
H.J. daar heeft snap-on een tang voor (en AMP en Raychem);

https://store.snapon.com/Strippers-Cutt ... 34298.aspx

http://www.mytoolsforyou.com/Merchant2/ ... 1180sb.gif
Heb je dat zelf wel eens geprobeerd daarmee? Puur Teflon strippen is een ramp. Daar heb je echt speciaal precisie gereedschap voor nodig wat het teflon helemaal doorsnijdt, anders blijft het vloeien.

B.t.w. Rodi, dat verzilverd kabel wat al in je speaker zit, lekker laten zitten, de bulk is toch koper en die micron zilver zou ik niet wakker over liggen :D Je moet hem toch met je filter afstemmen en niet met je kabel ;)
Grappig, ik heb toevallig zo een tang, en ik heb Teflon draad met zilver, nog van Quackelsteyn Vlaardingen, maar het strippen valt wel mee, dan moet je dan wel een beetje de draad vastof tegen houden inderdaad, anders slipt hij er door. :lol:
Maar het gaat best wel aardig. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Ach, voor die enkele keer met een beetje spuug en Gods hulp........ :D Maar ik begreep dat HJ zich prima redde zonder ;)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Flink stripverhaal hierzo. :)

Ik had vanmiddag met een mesje geen problemen, maar of die mantel teflon of watdanook is weet ik niet. Het isoleert prima, dus bevalt prima.

De volgende stap wordt het bekleden van de frontjes met stof. Die gaan ervoor om een beetje te voorkomen dat een klein bengeltje van 2 jaar telkens aan die bewegende cirkels zit. Hij weet het wel, en zegt heel wijs: " papa peakers...luisteren...niet aanzittuh!"maar kan in een enthousiaste of driftige bui het soms toch niet laten. Gaat hij nog wel leren.

Als er nog tips zijn voor het bekleden?
Ik heb op het forum er al een topic over gevonden. Echter twijfel ik hoe ik de frontjes ook aan de achterkant strak krijg, omdat deze d.m.v. Magneetjes aan de speakers blijven zitten. Ik ben bang dat ik het niet helemaal glad krijg in de hoeken.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Als de magneetjes sterk genoeg zijn zou het geen punt moeten zijn.
Maar je kan op het frame van je frontjes de vlakke kant op de hoeken ietsje dunner maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Gewoon een los voorzetfrontje maken van 12mm multiplex en dat bespannen. Gaat prima en staat fraai als je de randen 45 gr afschuint. Zou geen magneetjes gebruiken maar gewoon van die "nippies": http://www.rumoh.eu/nl/173-protection-grills

Eigenlijk is je front te smal voor een beetje voorzet frontje. In dat geval kun je misschien beter 3mm alu plaat daar voor nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 21 mei 2015, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik heb al frontjes gemaakt van 12mm mdf, kan even geen foto's uploaden. Ook heb ik al magneetjes in de speaker verwerkt. Ik vind die nippies de speakers ontsieren als er geen frontje op zit. En ik verwacht/ hoop dat op een gegeven moment de frontjes er vaker af dan op zullen zitten. Ik hoef alleen nog maar het stofje om de houten raamwerkjes te spannen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Wat is het punt dan? Oh ja, tips voor het bekleden :D Ik doe dat meestal zo: Plak eerst een strook vast aan één lange zijde van het front (meestal gewoon met Bisonkit of montagekit). Dan plak ik een overhangend stuk van de andere andere kant met verlegtape op een stevige plank. Je kunt zo dan mooi recht en strak de stof over het frontje trekken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 21 mei 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik moet nog ff nadenken hoe ik het opspannen doe, zodat de frontjes in de hoeken aan de achterkant ook glad in de hoeken zijn. Daar komen een aantal lagen stof bij elkaar. Ook heb ik de frontjes op de verticale zijden een mooie radius gegeven, maakt het denk ik wel iets lastiger in de hoeken. Ik hoop dat het lukt zonder de frames op de hoeken dunner te maken ofzo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Ik was nog niet klaar met typen hè :D Het loont beslist om aan de achterzijde 1 mm weg te frezen over een breedte van 2 cm om ruimte te maken voor de stof.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Sorry. :oops:

Bedoel je dan wegfrezen aan de binnenkant van de achterkant?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

rodi schreef:
Sorry. :oops:

Bedoel je dan wegfrezen aan de binnenkant van de achterkant?
Aan de achterkant, daar waar je de stof vastplakt. Je plakt dat alleen aan de randen aan de achterkant.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door wouter »

Hier een 'how to' van hoe ik het doe: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=21180
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Dat topic bedoelde ik eerder. Echter zie ik dat het in de hoekjes wel iets dikker is. Of is het daar op jouw manier net zo plat te krijgen als de rest? Dat zou weer frezen schelen. O:)

De planktip van Pjotr klinkt ook handig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

rodi schreef:
Dat topic bedoelde ik eerder. Echter zie ik dat het in de hoekjes wel iets dikker is. Of is het daar op jouw manier net zo plat te krijgen als de rest? Dat zou weer frezen schelen. O:)

De planktip van Pjotr klinkt ook handig.
De stof rekt behoorlijk. Je ziet op de foto van de link van Wouter dat op de hoeken de stof daar verticaal samen komt in een punt maar er toch nog een vlak randje langs het frontje is. Laat die verticale punt zo! Als de lijm bijna droog is en de stof voldoende vast zit, knip of snij je voorzichtig die punt weg. Je krijgt dan geen bobbel door overlapping:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 22 mei 2015, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door wouter »

Het is in de hoeken fractioneel dikker. De lijm doet daar ook een duit in het zakje. Maar het is sowieso lager dan het ringetje van de nippies. Dus iets weg halen heeft alleen zin als je met magneetjes werkt. En dan zou ik inderdaad de laatste cm rondom 1 mm weg frezen om het stof op kwijt te kunnen. Wel eerst alles klaar maken en daarna weghalen wat met dan 1 cm vanaf de hoeken komt. Als je dit te snel doet kun je het niet meer opspannen bij de hoeken. Daarvoor heb je echt even wat vlees nodig, om er hard aan te kunnen trekken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Hoe doe jij dat met die Bisontix Wouter , laat jij die eerst indrogen?

Mijn ervaring is dat het prima gaat door de stof gelijk in de nog natte Bisonkit te plakken (de stof dus niet insmeren). En dat dan eerst te laten drogen aan 1 zijde. De lijm slaat dan wel door de stof heen maar dat is niet erg, zit aan de achterkant. Dat zit daardoor juist muurvast dan.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Jongens, bedankt voor alle tips!

Ik heb een sleuf van ongeveer 1mm diep gefreesd rondom de hele frames en vervolgens met een beitel bij de hoeken 2-3cm volledig 1mm weggehaald. Doordat ik een sleuf had, hoeft ik geen eens te lijmen, maar kon aan het werk d.m.v. de tacker.

Plaatjes van de voortgang én het eindresultaat.
IMG_1324 - kopie.JPG
IMG_1325 - kopie.JPG
IMG_1326 - kopie.JPG
IMG_1328 - kopie.JPG
IMG_1330 - kopie.JPG
IMG_1332 - kopie.JPG


Nu maar snel een setje goede bi-wire kabels scoren om ze beneden te kunnen aansluiten op de dikke Onkyo. 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

=D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
=D>
Inderdaad een applaus waard, ik zit dan nog met de voet, maar dat word nog verder afgewerkt met het filter, maar net een beetje zwevend maakt het echt af.
edit: typevout
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 22 mei 2015, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Applaus voor je zelf Robbert!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”