Beide eigenlijk. Een tangentiale arm met een afdekkap er overheen.ray5150 schreef:Is dat met een tangiale arm, of zit er een afdekkap overheen ?pappaleo schreef:Welke, de B795? Heb ik ook nog een tijdje gehad.ds23man schreef:Ben zelf jaren fan en bezitter geweest van diverse Thorens draaitafels. Totdat ik een Revox in bezit kreeg, eindelijk een ding wat niet een grote microfoon is voor het geluid wat uit je luidsprekers komt ( zonder gigantische naalddrukken....).
Welke platenspeler?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke platenspeler?
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Welke platenspeler?
sevenup schreef:Heb ik ook een tijdje gehad. Ooit gekocht voor 25 euro. Is een simpel ding en heeft geen dwarskracht compensatie. Ik zou wat anders zoeken.ARK-Deurne schreef:Ik kwam toevallig een Sony PS-1150 tegen, wat zeggen jullie hiervan?
Ik zag hem ook voorbij komen in die prijsklasse, ik denk wie weet voor de beginner? maar dan is het misschien toch weg gegooid geld als later toch iets beters wil.
Hij klonk net zo mooi als dat hij eruit zag. Dus een TD 160 zou in mijn smaak vallen.Kappa7 schreef:Ha bedankt ik heb het graag gedaan.ARK-Deurne schreef:Idd, George (Kappa7) heeft me overtuigd/aangestoken:kwijl: (volgens mij was dat toch een Thorens?) in ieder geval.. een ontzettend mooie tafel!!.
![]()
De tafel die ik nu al een paar keer heb mee genomen is inderdaad een Thorens TD160.
Daar is de plint van vervangen en het sub chassis verzwaard met bitumen.
Ook zit er een andere arm op.
Het is dus niet een standaard tafel.
Toch kan de standaard TD160 prima klinken.
Ik heb hier een versie met 7mm as maar wel met een ALU binnen plateau.
Die zijn gewoon goed en hoef je niet te laten staan.
De kunststof binnen plateau's zijn inderdaad iets minder.
De standaard TP16 arm is al erg goed en met een passend element is daar heel goed muziek mee te maken.
Wel goed nakijken of de koppeling in het midden van de arm nog goed contact maakt.
Dat was bij mij de reden om de arm te vervangen.
Neem gewoon de tijd om een nette tafel te zoeken.
€100,- voor een TD160 is een nette prijs.
Vaak vind je bij een kringloop nog wel iets voor die prijs.
Op mp moet je mazel hebben.
De rest van je budget heb je hard nodig voor een mooi element.
Die is bijna nog het meest bepalend voor het geluid.
Ik weet niet waar en wanneer je mijn tafel hebt beluisterd.
In Breda in 2011 zat er een Sumiko evoIII bluepoint special in.
Later in Hengelo of was het nu Almelo in 2012 zat die er ook nog in.
De laatste keer zat de Acutex STR420 er in en dat is een element dat eigenlijk niet meer te vinden is maar het nog best aardig doet.
Groetjes George.
Ik heb de tafel gehoord in Hengelo, op mijn eigen Copper Project speakers. Ik was toch wel lichtelijk onder de indruk
Dan word het misschien iets vaker langs de rommelmarkten en de kringloopwinkels af, om eens wat moois mee te nemen. De rest van de arm en element komen in de toekomst dan wel, vooral het afstellen en demonteren/monteren vind ik interessant.
Dus dat gaat helemaal goed komen!
Re: Welke platenspeler?
Ohwja jij had toen die mooie 2 weg speakers.
Die heb ik nog steeds in mijn gedachten om eens te maken voor in de woonkamer.
Die klonken toen erg goed.
Mocht je wat gevonden hebben en je hebt hulp nodig met he afstellen dan hoor ik het wel he.
Die heb ik nog steeds in mijn gedachten om eens te maken voor in de woonkamer.
Die klonken toen erg goed.
Mocht je wat gevonden hebben en je hebt hulp nodig met he afstellen dan hoor ik het wel he.
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Welke platenspeler?
Leuk, zo een Thorens is natuurlijk ook een mooi ding!
Maar wel een topic maken he, over de bouw.
Ik hoop over een paar weken aan mijn Lenco L78 te gaan beginnen, uiteraard komt daar ook een topic van!
Maar wel een topic maken he, over de bouw.
Ik hoop over een paar weken aan mijn Lenco L78 te gaan beginnen, uiteraard komt daar ook een topic van!
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Welke platenspeler?
Kappa7 schreef:Ohwja jij had toen die mooie 2 weg speakers.
Die heb ik nog steeds in mijn gedachten om eens te maken voor in de woonkamer.
Die klonken toen erg goed.
Mocht je wat gevonden hebben en je hebt hulp nodig met he afstellen dan hoor ik het wel he.
Ik stond er zelf ook een beetje van te kijken
Vooral over element schiet ik kennis te kort, en qua armen betreft zal het een degelijke worden die er mooi en strak uitziet.
(bijlage) Zo heb ik het nu staan (onder tussen ook een eigen LM4780 amp gebouwd in combinatie met een losse remote input switcher met een Raspberry in de behuizing.
simsalabim schreef:Leuk, zo een Thorens is natuurlijk ook een mooi ding!
Maar wel een topic maken he, over de bouw.
Ik hoop over een paar weken aan mijn Lenco L78 te gaan beginnen, uiteraard komt daar ook een topic van!
Ik ben eigenlijk best slecht in Topic's maken en bijhouden, maar zal het gaan proberen
Re: Welke platenspeler?
Kabels vallen toch wel mee ?
Zou me eerder druk maken om die luidsprekers die direct op de vloer staan.
En vooral als je met een draaitafel wil gaan werken.
Zou me eerder druk maken om die luidsprekers die direct op de vloer staan.
En vooral als je met een draaitafel wil gaan werken.
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Welke platenspeler?
Ze "zweven".ray5150 schreef:Kabels vallen toch wel mee ?
Zou me eerder druk maken om die luidsprekers die direct op de vloer staan.
En vooral als je met een draaitafel wil gaan werken.
Wel minimaal maar ze doen het !
- simsalabim
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
- Locatie: Hillegom
Re: Welke platenspeler?
Een topic zou zeker leuk zijn!
En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!
Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen
En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!
Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen
Re: Welke platenspeler?
Zo zat ik ook al te kijken.simsalabim schreef:Een topic zou zeker leuk zijn!
En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!
Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen
- ARK-Deurne
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23
Re: Welke platenspeler?
Dankje!Kappa7 schreef:Zo zat ik ook al te kijken.simsalabim schreef:Een topic zou zeker leuk zijn!
En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!
Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen![]()
Beide goed gezien!
Daar is het meubel ook op uitgezocht
Re: Welke platenspeler?
Ik weet niet of je je keus inmiddels gemaakt hebt maar aan een thorens van het juiste type kun je je geen buil vallen.
Dat geld met name voor het loopwerk dat ook nog op allerlei manieren te upgraden is. Dat kun je dan fasegewijs aanpakken, hoeft niet allemaal tegelijk.
Je groeit er vanzelf in mee als je interesse daar ligt.
Zwakker punt is de arm, maar dat geld voor bijna alle oude spelers uit de middenklasse van toen.
Belangrijk voor je keuze van een platenspeler is m.i dan ook de mogelijkheid om de arm te vervangen wanneer je dat op een bepaald moment wilt.
Het meeste Japanse spul, hoewel uitgerust met een goede DD-motor heeft toch teveel plastic in de armbase waardoor deze niet of moeilijk te vervangen is.
Schiet me opeens te binnen dat er wel een erg goede platenspeler is van Sansui, snaar aangedreven met een goede en uitwisselbare arm. Valt ook nog binnen je budget als ik het goed heb en komt zo nu en dan langs op MP. Zal het typenummer even voor je opzoeken.
Kijk ook eens naar mijn draadje onder "bronnen" over het samenstellen van een platenspeler uit 2 oude platenspelers. ( weet even niet hoe ik de link moet plaatsen.)
Dat geld met name voor het loopwerk dat ook nog op allerlei manieren te upgraden is. Dat kun je dan fasegewijs aanpakken, hoeft niet allemaal tegelijk.
Je groeit er vanzelf in mee als je interesse daar ligt.
Zwakker punt is de arm, maar dat geld voor bijna alle oude spelers uit de middenklasse van toen.
Belangrijk voor je keuze van een platenspeler is m.i dan ook de mogelijkheid om de arm te vervangen wanneer je dat op een bepaald moment wilt.
Het meeste Japanse spul, hoewel uitgerust met een goede DD-motor heeft toch teveel plastic in de armbase waardoor deze niet of moeilijk te vervangen is.
Schiet me opeens te binnen dat er wel een erg goede platenspeler is van Sansui, snaar aangedreven met een goede en uitwisselbare arm. Valt ook nog binnen je budget als ik het goed heb en komt zo nu en dan langs op MP. Zal het typenummer even voor je opzoeken.
Kijk ook eens naar mijn draadje onder "bronnen" over het samenstellen van een platenspeler uit 2 oude platenspelers. ( weet even niet hoe ik de link moet plaatsen.)
Re: Welke platenspeler?
Het is de Sansui SR 222 mk5
Hier op de foto in hoogglans, een erg mooie speler voor relatief weinig geld. Ziet er toch ff wat strakker uit dan een thorens.....
Google maar eens, er is veel over te vinden. Vanaf Mk 2 beginnen ze interessant te worden.
Hier op de foto in hoogglans, een erg mooie speler voor relatief weinig geld. Ziet er toch ff wat strakker uit dan een thorens.....
Google maar eens, er is veel over te vinden. Vanaf Mk 2 beginnen ze interessant te worden.
Re: Welke platenspeler?
Nu op MP voor een spotprijs: Garard Zero 100S series 2 Synchrolab.
Wel een heel bijzondere speler met een unieke arm!
Als ik het geld had liggen ging ik hem meteen halen........
Wel een heel bijzondere speler met een unieke arm!
Als ik het geld had liggen ging ik hem meteen halen........
Re: Welke platenspeler?
ging wat mis......dit is hem ( als het goed is) Nee dus. Krijg het bestand niet geopend want geen geldige afbeelding lees ik.
Nou kijk dan zelf maar even op MP. Met dit typenummer kun je hem zo vinden, anders wel via google.
Nou kijk dan zelf maar even op MP. Met dit typenummer kun je hem zo vinden, anders wel via google.
Re: Welke platenspeler?
nog een poging: een plaatje via google.
Bedenk wel dat dit een loopwerk is met een aandrijfwiel. Dat kan versleten zijn en vergt een goede afstelling en onderhoud.
Bedenk wel dat dit een loopwerk is met een aandrijfwiel. Dat kan versleten zijn en vergt een goede afstelling en onderhoud.
