Welke platenspeler?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Ben zelf jaren fan en bezitter geweest van diverse Thorens draaitafels. Totdat ik een Revox in bezit kreeg, eindelijk een ding wat niet een grote microfoon is voor het geluid wat uit je luidsprekers komt ( zonder gigantische naalddrukken....).
Welke, de B795?
Revox-B795.jpg
Heb ik ook nog een tijdje gehad.
Is dat met een tangiale arm, of zit er een afdekkap overheen ?
Beide eigenlijk. Een tangentiale arm met een afdekkap er overheen.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

sevenup schreef:
ARK-Deurne schreef:
Ik kwam toevallig een Sony PS-1150 tegen, wat zeggen jullie hiervan?
Heb ik ook een tijdje gehad. Ooit gekocht voor 25 euro. Is een simpel ding en heeft geen dwarskracht compensatie. Ik zou wat anders zoeken.

Ik zag hem ook voorbij komen in die prijsklasse, ik denk wie weet voor de beginner? maar dan is het misschien toch weg gegooid geld als later toch iets beters wil.
Kappa7 schreef:
ARK-Deurne schreef:
Idd, George (Kappa7) heeft me overtuigd/aangestoken:kwijl: (volgens mij was dat toch een Thorens? :roll: ) in ieder geval.. een ontzettend mooie tafel!!.
Ha bedankt ik heb het graag gedaan. :D
De tafel die ik nu al een paar keer heb mee genomen is inderdaad een Thorens TD160.
Daar is de plint van vervangen en het sub chassis verzwaard met bitumen.
Ook zit er een andere arm op.
Het is dus niet een standaard tafel.
Toch kan de standaard TD160 prima klinken.
Ik heb hier een versie met 7mm as maar wel met een ALU binnen plateau.
Die zijn gewoon goed en hoef je niet te laten staan.
De kunststof binnen plateau's zijn inderdaad iets minder.
De standaard TP16 arm is al erg goed en met een passend element is daar heel goed muziek mee te maken.
Wel goed nakijken of de koppeling in het midden van de arm nog goed contact maakt.
Dat was bij mij de reden om de arm te vervangen.

Neem gewoon de tijd om een nette tafel te zoeken.
€100,- voor een TD160 is een nette prijs.
Vaak vind je bij een kringloop nog wel iets voor die prijs.
Op mp moet je mazel hebben.
De rest van je budget heb je hard nodig voor een mooi element.
Die is bijna nog het meest bepalend voor het geluid.
Ik weet niet waar en wanneer je mijn tafel hebt beluisterd.
In Breda in 2011 zat er een Sumiko evoIII bluepoint special in.
Later in Hengelo of was het nu Almelo in 2012 zat die er ook nog in.
De laatste keer zat de Acutex STR420 er in en dat is een element dat eigenlijk niet meer te vinden is maar het nog best aardig doet.

Groetjes George.
Hij klonk net zo mooi als dat hij eruit zag. Dus een TD 160 zou in mijn smaak vallen.

Ik heb de tafel gehoord in Hengelo, op mijn eigen Copper Project speakers. Ik was toch wel lichtelijk onder de indruk :oops:
Dan word het misschien iets vaker langs de rommelmarkten en de kringloopwinkels af, om eens wat moois mee te nemen. De rest van de arm en element komen in de toekomst dan wel, vooral het afstellen en demonteren/monteren vind ik interessant.
Dus dat gaat helemaal goed komen!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Kappa7 »

Ohwja jij had toen die mooie 2 weg speakers.
Die heb ik nog steeds in mijn gedachten om eens te maken voor in de woonkamer.
Die klonken toen erg goed.
Mocht je wat gevonden hebben en je hebt hulp nodig met he afstellen dan hoor ik het wel he.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Welke platenspeler?

Bericht door simsalabim »

Leuk, zo een Thorens is natuurlijk ook een mooi ding!
Maar wel een topic maken he, over de bouw.
Ik hoop over een paar weken aan mijn Lenco L78 te gaan beginnen, uiteraard komt daar ook een topic van!
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

Kappa7 schreef:
Ohwja jij had toen die mooie 2 weg speakers.
Die heb ik nog steeds in mijn gedachten om eens te maken voor in de woonkamer.
Die klonken toen erg goed.
Mocht je wat gevonden hebben en je hebt hulp nodig met he afstellen dan hoor ik het wel he.

Ik stond er zelf ook een beetje van te kijken :hide: Als ik er een vind waar nog iets aan moet gebeuren ga ik je zeker berichten.
Vooral over element schiet ik kennis te kort, en qua armen betreft zal het een degelijke worden die er mooi en strak uitziet.

(bijlage) Zo heb ik het nu staan (onder tussen ook een eigen LM4780 amp gebouwd in combinatie met een losse remote input switcher met een Raspberry in de behuizing.

simsalabim schreef:
Leuk, zo een Thorens is natuurlijk ook een mooi ding!
Maar wel een topic maken he, over de bouw.
Ik hoop over een paar weken aan mijn Lenco L78 te gaan beginnen, uiteraard komt daar ook een topic van!

Ik ben eigenlijk best slecht in Topic's maken en bijhouden, maar zal het gaan proberen :oops: [-o<
Bijlagen
Behuizing
Behuizing
Setup Zoals het nu staat, Niet klagen over de kabels.. wordt nog aan gewerkt
Setup Zoals het nu staat, Niet klagen over de kabels.. wordt nog aan gewerkt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ray5150 »

Kabels vallen toch wel mee ?
Zou me eerder druk maken om die luidsprekers die direct op de vloer staan.
En vooral als je met een draaitafel wil gaan werken.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

ray5150 schreef:
Kabels vallen toch wel mee ?
Zou me eerder druk maken om die luidsprekers die direct op de vloer staan.
En vooral als je met een draaitafel wil gaan werken.
Ze "zweven". ;)
Wel minimaal maar ze doen het !
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Welke platenspeler?

Bericht door simsalabim »

Een topic zou zeker leuk zijn!

En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!

Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Kappa7 »

simsalabim schreef:
Een topic zou zeker leuk zijn!

En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!

Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen :)
Zo zat ik ook al te kijken. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

Kappa7 schreef:
simsalabim schreef:
Een topic zou zeker leuk zijn!

En je set ziet er goed verzorgd uit zo, mooi je versterking zo in die hout afwerking!

Die platenspeler zou mooi op het linker gedeelte kunnen :)
Zo zat ik ook al te kijken. :mrgreen: :mrgreen:
Dankje!

Beide goed gezien!
Daar is het meubel ook op uitgezocht :p
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Welke platenspeler?

Bericht door PAD »

Ik weet niet of je je keus inmiddels gemaakt hebt maar aan een thorens van het juiste type kun je je geen buil vallen.
Dat geld met name voor het loopwerk dat ook nog op allerlei manieren te upgraden is. Dat kun je dan fasegewijs aanpakken, hoeft niet allemaal tegelijk.
Je groeit er vanzelf in mee als je interesse daar ligt.

Zwakker punt is de arm, maar dat geld voor bijna alle oude spelers uit de middenklasse van toen.
Belangrijk voor je keuze van een platenspeler is m.i dan ook de mogelijkheid om de arm te vervangen wanneer je dat op een bepaald moment wilt.
Het meeste Japanse spul, hoewel uitgerust met een goede DD-motor heeft toch teveel plastic in de armbase waardoor deze niet of moeilijk te vervangen is.

Schiet me opeens te binnen dat er wel een erg goede platenspeler is van Sansui, snaar aangedreven met een goede en uitwisselbare arm. Valt ook nog binnen je budget als ik het goed heb en komt zo nu en dan langs op MP. Zal het typenummer even voor je opzoeken.

Kijk ook eens naar mijn draadje onder "bronnen" over het samenstellen van een platenspeler uit 2 oude platenspelers. ( weet even niet hoe ik de link moet plaatsen.)
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Welke platenspeler?

Bericht door PAD »

Het is de Sansui SR 222 mk5

Hier op de foto in hoogglans, een erg mooie speler voor relatief weinig geld. Ziet er toch ff wat strakker uit dan een thorens.....

Google maar eens, er is veel over te vinden. Vanaf Mk 2 beginnen ze interessant te worden.
Bijlagen
SAnsui 222 Mk 5
SAnsui 222 Mk 5
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Welke platenspeler?

Bericht door PAD »

Nu op MP voor een spotprijs: Garard Zero 100S series 2 Synchrolab.

Wel een heel bijzondere speler met een unieke arm!

Als ik het geld had liggen ging ik hem meteen halen........
Bijlagen
26_460.03.09020.jpg
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Welke platenspeler?

Bericht door PAD »

ging wat mis......dit is hem ( als het goed is) Nee dus. Krijg het bestand niet geopend want geen geldige afbeelding lees ik.

Nou kijk dan zelf maar even op MP. Met dit typenummer kun je hem zo vinden, anders wel via google.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Welke platenspeler?

Bericht door PAD »

nog een poging: een plaatje via google.

Bedenk wel dat dit een loopwerk is met een aandrijfwiel. Dat kan versleten zijn en vergt een goede afstelling en onderhoud.
Bijlagen
t99jr7.jpg
24q083q.jpg
Plaats reactie