B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub
Hij is klaar en staat in de huiskamer.
Al met al een leuke ervaring die zeker naar meer smaakt, de afwerking is natuurlijk erg basic en een volgende keer zou ik hem zeker in verstek laten zagen.
Ook het werken met de bovenfrees ed was leerzaam !
Straks even audyssey draaien en een film aan zetten, vind hem nu al heel netjes klinken
Voor de beeldvorming een kostenplaatje.
Driver: Raveland AXX1010 €30,-
Amp : Conrad 300W : €130,-
22mm Mdf: €25,-
Pootjes van baxshop: €5,-
Inslagmoeren en inbus boutjes € 7,50
Spuitbus matzwart voor driver € 2,-
Grondverf en acryl lak: €0,- restand
Demping: €5,- ?
Al met al een heel leuke sub voor totaal € 204,50
Hier nog de bouw tekening zoals ik hem gemaakt heb, iets anders dan het origineel ivm de diepere amp en dikker mdf
Al met al een leuke ervaring die zeker naar meer smaakt, de afwerking is natuurlijk erg basic en een volgende keer zou ik hem zeker in verstek laten zagen.
Ook het werken met de bovenfrees ed was leerzaam !
Straks even audyssey draaien en een film aan zetten, vind hem nu al heel netjes klinken
Voor de beeldvorming een kostenplaatje.
Driver: Raveland AXX1010 €30,-
Amp : Conrad 300W : €130,-
22mm Mdf: €25,-
Pootjes van baxshop: €5,-
Inslagmoeren en inbus boutjes € 7,50
Spuitbus matzwart voor driver € 2,-
Grondverf en acryl lak: €0,- restand
Demping: €5,- ?
Al met al een heel leuke sub voor totaal € 204,50
Hier nog de bouw tekening zoals ik hem gemaakt heb, iets anders dan het origineel ivm de diepere amp en dikker mdf
Laatst gewijzigd door Douwe84 op di 24 mar 2015, 21:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub Klaar!
Netjes! Maar: die driver steekt door die vette rubbers ook een beetje uit, dat maakt hem kwetsbaar (voeten, stofzuiger, etc). Heb je er al over gedacht om er aan weerszijden 2 kastgreepjes als 'bumper' naast, of boven en onder de driverer te plaatsen? Zo eentje, maar dan wel een maatje langer:
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Ik snap je maar vind 't echt niet mooi, hij staat best veilig dus we gaan het zien 
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Kleine update.
Inmiddels heb ik een XLS-10 kunnen overnemen van een vriend van me, of het heel anders klinkt.. ? goeie, ziet er beter uit dat wel. wel moet ik het front even met een frees bewerken omdat de xls een stuk minder diep ingefreesd hoeft te worden en nu dus wat raar in de baffle valt zeg maar.
Hoe klinkt hij nou ?
Ik vind de sub erg netjes en strak spelen, ik kan het volume van de set flink open gooien en het laag blijft netjes.
Wel merk ik dat de sub meer locatie gevoelig is, op de luister positie is het dik in orde maar als ik even rond loop hoor je enorm veel verschil in laag weergave.
Heeft dit er mee te maken dat het een gesloten front fired sub is ipv een BR down fired zoals de vorige ?
Inmiddels heb ik een XLS-10 kunnen overnemen van een vriend van me, of het heel anders klinkt.. ? goeie, ziet er beter uit dat wel. wel moet ik het front even met een frees bewerken omdat de xls een stuk minder diep ingefreesd hoeft te worden en nu dus wat raar in de baffle valt zeg maar.
Hoe klinkt hij nou ?
Ik vind de sub erg netjes en strak spelen, ik kan het volume van de set flink open gooien en het laag blijft netjes.
Wel merk ik dat de sub meer locatie gevoelig is, op de luister positie is het dik in orde maar als ik even rond loop hoor je enorm veel verschil in laag weergave.
Heeft dit er mee te maken dat het een gesloten front fired sub is ipv een BR down fired zoals de vorige ?
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Room modes, zit niks anders op dan nog een (paar) subs te bouwen
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ple%20subs
http://en.wikipedia.org/wiki/Room_modes
http://artsites.ucsc.edu/ems/music/tech ... Modes.html
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ple%20subs
http://en.wikipedia.org/wiki/Room_modes
http://artsites.ucsc.edu/ems/music/tech ... Modes.html
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Daar was ik al bang voor
Gaat hier niet gebeuren, misschien in een volgend huis
Gaat hier niet gebeuren, misschien in een volgend huis
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
De plaats waar je hem neer zet zal ook van invloed zijn.
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Ok, maar dan denk ik dat de plekken waar het laag harder/zachter is veranderen ten opzichte van de plaatsing nu ? Het verschil zal niet verdwijnen zoals Lutkeveld aangeeft...
Op de luister/kijk positie is het nu dik in orde dus mooi houden zo dan
Op de luister/kijk positie is het nu dik in orde dus mooi houden zo dan
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Dit is zeer waarschijnlijk een direct effect van de akoestiek in je ruimte. Experimenteer met plaatsing (en in mindere mate EQ / toonregeling) om de sound te optimaliseren.Nooby schreef:Kleine update.
[...]
Wel merk ik dat de sub meer locatie gevoelig is, op de luister positie is het dik in orde maar als ik even rond loop hoor je enorm veel verschil in laag weergave.
Heeft dit er mee te maken dat het een gesloten front fired sub is ipv een BR down fired zoals de vorige ?
Ik vind overigens gesloten subs minder "opvallen" cq "aanwezig" dan basreflex subwoofers.
Van beiden heb ik eentje staan ((12" gesloten, f3=18Hz en 10" BR, f3= 25Hz) direct naast elkaar op een akoestisch gunstige plek t.o.v. de luisterpositie) en het verschil in klank is behoorlijk. Vooral als ik zelf door de ruimte ga lopen, gaat de BR sub behoorlijk bulderen, waarbij de gesloten sub zich veel beschaafder blijft gedragen.
Re: Eerste project: B_FORCE Minisub (axx1010 + Sub300) Klaar
Dit probleem gaat iig hopelijk opgelost worden...
Vrouw is het huis uit dus de woonkamer word vermannelijkt.
Daarbij hoort uiteraard nieuwe audio, ik wil ivm de ruimte 2 monitors als fronts met daar naast 2 subjes voor het laag.
Een en ander financieel nog aan het regelen maar uiteindelijk moet er een 5.3 set komen bestaande uit 4 monitors een center de 2 minisubs en een gepoorte sub.
Als aansturing denk ik aan een AVR X4000 of een SR7008...
Daar over tzt meer
De subjes worden 2x minisub
Ik maak er 5, 3 voor vrienden omdat ze goed bevallen bij ze...
Vrouw is het huis uit dus de woonkamer word vermannelijkt.
Daarbij hoort uiteraard nieuwe audio, ik wil ivm de ruimte 2 monitors als fronts met daar naast 2 subjes voor het laag.
Een en ander financieel nog aan het regelen maar uiteindelijk moet er een 5.3 set komen bestaande uit 4 monitors een center de 2 minisubs en een gepoorte sub.
Als aansturing denk ik aan een AVR X4000 of een SR7008...
Daar over tzt meer
De subjes worden 2x minisub
Ik maak er 5, 3 voor vrienden omdat ze goed bevallen bij ze...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Leuk om te zien dat ze zo goed bevallen! De XLS10 moet een flinke verbetering zijn, stuk betere specs. Er is volgens mij ook een Dayton variant die je kunt gebruiken.
Twee of drie subs gaan je iig een hoop helpen met die room nodes!
(ik zou het persoonlijk allemaal gesloten houden)
Twee of drie subs gaan je iig een hoop helpen met die room nodes!
(ik zou het persoonlijk allemaal gesloten houden)
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Een vriend van me belde of ik kon helpen met zijn audio thuis, hij had ook echt last van room modes.
Mijn sub mee genomen en hij was een gelukkig man, in de hele kamer mooi strak laag.
Dit heeft hij weer verteld aan anderen en voila, ik ben ineens de audiogeek terwijl mijn kennis nog echt wel below basic is maargoed
Mijn id van de gepoorte sub was om die het LFE kanaal voor de rekening te laten nemen.. Jag opteerde op Tweakers al om ze alle 3 voor stereo en LFE te gebruiken om een nog strakker laag in huis te krijgen...Dat klinkt wel heel verleidelijk natuurlijk maar moet wel haalbaar zijn met mijn budget en kennis
Dayton vind ik er wel erg mooi uit zien vaak, naar welke specifieke parameters moet ik kijken of een driver vergelijkbaar is en hoe veel mogen die waardes afwijken ?
Mijn sub mee genomen en hij was een gelukkig man, in de hele kamer mooi strak laag.
Dit heeft hij weer verteld aan anderen en voila, ik ben ineens de audiogeek terwijl mijn kennis nog echt wel below basic is maargoed
Mijn id van de gepoorte sub was om die het LFE kanaal voor de rekening te laten nemen.. Jag opteerde op Tweakers al om ze alle 3 voor stereo en LFE te gebruiken om een nog strakker laag in huis te krijgen...Dat klinkt wel heel verleidelijk natuurlijk maar moet wel haalbaar zijn met mijn budget en kennis
Dayton vind ik er wel erg mooi uit zien vaak, naar welke specifieke parameters moet ik kijken of een driver vergelijkbaar is en hoe veel mogen die waardes afwijken ?
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Eerste is "af" satijn zwart, veel strakker ga ik hem niet krijgen met een roller in ieder geval.
Er komt een Monacor SAM200d in, in de mijne komt een SAM300d
Nog even op de pootjes wachten en dan in elkaar schroeven.
Er komt een Monacor SAM200d in, in de mijne komt een SAM300d
Nog even op de pootjes wachten en dan in elkaar schroeven.
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Een paar laagjes extra en flink polijsten.
Trouwens voor satin glimt hij al behoorlijk.
maar ziet er netjes uit hoor.
Trouwens voor satin glimt hij al behoorlijk.
maar ziet er netjes uit hoor.
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Het is de 3e laag die er net op zat hoor dus word nog wat doffer.
Hij komt achter de bank te staan en het maakte hem niet veel uit hoe hij er uit zag, ik wilde hem toch wel netjes hebben
Heb zojuist voor de mijne een offerte aangevraagd om ze te laten spuiten, die worden dan hoogglans wit.
Hij komt achter de bank te staan en het maakte hem niet veel uit hoe hij er uit zag, ik wilde hem toch wel netjes hebben
Heb zojuist voor de mijne een offerte aangevraagd om ze te laten spuiten, die worden dan hoogglans wit.
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Die van mij worden ook wit. De hoeveelheid glans hangt nog
even van het slagings percentage af.
even van het slagings percentage af.
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Ik ga mijn hele woonkamer overhaulen, alles moet dan echt strak worden. Ik ga dat niet halen met mn'eigen handen vandaag laten spuiten
Gisteren bedacht dat ik voor mijn subs een frontje ga maken, de drivers zijn niet moeders mooiste
Deze is iig af, polijsten zou 'm inderdaad goed doen!
Hij klinkt lekker, 2 subs werkt ook wel erg fijn moet ik zeggen
Gisteren bedacht dat ik voor mijn subs een frontje ga maken, de drivers zijn niet moeders mooiste
Deze is iig af, polijsten zou 'm inderdaad goed doen!
Hij klinkt lekker, 2 subs werkt ook wel erg fijn moet ik zeggen
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Heb je het nu met 2 gelijke subs geprobeerd?
En denk je dat je die 3e gepoorte sub dan nog nodig hebt?
Ik zelf heb het voordeel dat mijn front monitoren zelf al erg laag gaan.
En denk je dat je die 3e gepoorte sub dan nog nodig hebt?
Ik zelf heb het voordeel dat mijn front monitoren zelf al erg laag gaan.
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Ik wil lager kunnen, meer druk voor de echte film ervaring 
Misschien zijn 2 andere subs we beter, vermomd als side table ofzo...
Misschien zijn 2 andere subs we beter, vermomd als side table ofzo...
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Goede vraag.
Amp gaat gewoon van standby aan als ik de muziek aan zet, alle aansluitingen nagelopen, verwisseld met mijn andere sub, niks geen reactie...
Amp gaat gewoon van standby aan als ik de muziek aan zet, alle aansluitingen nagelopen, verwisseld met mijn andere sub, niks geen reactie...
Re: B_FORCE Minisub. Meer is beter!
Dan zou het aan de plate amp liggen?
Das inderdaad wel een beetje vreemd, Had wel verwacht
dat dat een kwalitatief goed product was.
Kon je ook niets zien aan de plate amp?
Das inderdaad wel een beetje vreemd, Had wel verwacht
dat dat een kwalitatief goed product was.
Kon je ook niets zien aan de plate amp?
