BOSE 501 serie II
Moderator: Beheerdersteam
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
De rode en zwarte draad gaan naar de tweeters.
Vanaf de plus gaat het naar de eerste condensator..
Vanaf de plus gaat het naar de eerste condensator..
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Dan door naar de 2e condensator met de in parallel geplaatste weerstand..
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Ja, ik heb hem al. Ik wacht nog ff op een foto.
Ik had geen zin om een tekenprogramma erbij te pakken

Ik had geen zin om een tekenprogramma erbij te pakken
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Met die constructie van die 3R6 weerstand parallel aan de 3uF condensator wordt het uiterste hoog flink opgetrokken (is waarschijnlijk nodig bij deze konustweeter).
De woofer heeft geen hoog-af filtering. Over het hele bereik wordt deze een paar dB verzwakt met de weerstand van 5R1 en in het laag (onder de 1000Hz) wordt deze verzwakking steeds verder tenietgedaan door de spoel van 1mH.
De woofer heeft geen hoog-af filtering. Over het hele bereik wordt deze een paar dB verzwakt met de weerstand van 5R1 en in het laag (onder de 1000Hz) wordt deze verzwakking steeds verder tenietgedaan door de spoel van 1mH.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Alleen zijn bij mij de tweeters niet origineel maar vervangende exemplaren van de zelfde range, alleen ze zijn 4 ohm in plaats van 8 ohm...
Er zitten er 2 van in elke box..
Omdat er bij de origenele concept 8 ohm speakers in paralel schakeling is toegepast word deze ook 4 ohm.
Het in serie zetten van een weerstand zou in mijn geval..2 x 4 ohm tweeters..weer op 4 ohm zetten.
Er zitten er 2 van in elke box..
Omdat er bij de origenele concept 8 ohm speakers in paralel schakeling is toegepast word deze ook 4 ohm.
Het in serie zetten van een weerstand zou in mijn geval..2 x 4 ohm tweeters..weer op 4 ohm zetten.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Ik kom hier vanavond even op terug als ik weer achter een pc zit. Dat typt wat makkelijker.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Ik had al wat vervangende componenten opgezocht zoals deze luchtspoel, weerstanden kosten bijna niets...alleen in de condensators zie ik een hoop prijsverschil..
Laatst gewijzigd door Tony Macaroni op zo 03 mei 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BOSE 501 serie II
Die spoel is flink slechter dan de originele denk ik, qua Rdc. In het filter zul je geen winst halen, behalve dan het goed krijgen van verkeerde tweeters.
Het omhooghouden van een conus kun je beter met 2x 1,5V batterijen doen, dus 2 in serie. Komt de conus netjes omhoog. Omgepoolt gaat de conus diep naar binnen. Op deze manier kun je de conus zich zelf mooi laten centreren en kun je de ingelijmde binnenlip/foamrand op een mooie positie schuiven. Dan conus omhoog en de lip aandrukken spaaksgewijs. Na droogtijd de conus incl foamrand omhoog, de buitenlip en korf inlijmen en daarna de batterij er af, mooi netjes gecentreerd alles weer op z'n plek.
Maar neemt niet weg dat ik verwacht dat je insteek niet het originele karakter terug gaat brengen
Het omhooghouden van een conus kun je beter met 2x 1,5V batterijen doen, dus 2 in serie. Komt de conus netjes omhoog. Omgepoolt gaat de conus diep naar binnen. Op deze manier kun je de conus zich zelf mooi laten centreren en kun je de ingelijmde binnenlip/foamrand op een mooie positie schuiven. Dan conus omhoog en de lip aandrukken spaaksgewijs. Na droogtijd de conus incl foamrand omhoog, de buitenlip en korf inlijmen en daarna de batterij er af, mooi netjes gecentreerd alles weer op z'n plek.
Maar neemt niet weg dat ik verwacht dat je insteek niet het originele karakter terug gaat brengen
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Ik zou heel graag het originele format willen behouden van deze boxen maar de originele tweeters zijn niet meer te verkrijgen en voor 2e hands betaal je de hoofdprijs..
Zoals ik in het voorgaande al vermelde, zijn alle vier de tweeters kapot en dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben.
Er van uitgaan dat condensators en elco's een beperkte levensduur hebben ben ik er vanuit gegaan dat het probleem in het scheidingsfilter zit...want vier tweeters in 1 x kapot...?? Ik weet het niet.
De tweeters die ik nu heb aangeschaft zijn qua formaat en range het zelfde alleen kan ik er niet achter komen welke wattage deze tweeters hebben.
Het originele concept wil ik niet om zeep helpen alleen moet je soms compromieen doen om tot een goed resultaat te komen..
En daarom ben ik op dit forum gekomen om wat info te vergaren en ideeen op tedoen...
Zoals ik in het voorgaande al vermelde, zijn alle vier de tweeters kapot en dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben.
Er van uitgaan dat condensators en elco's een beperkte levensduur hebben ben ik er vanuit gegaan dat het probleem in het scheidingsfilter zit...want vier tweeters in 1 x kapot...?? Ik weet het niet.
De tweeters die ik nu heb aangeschaft zijn qua formaat en range het zelfde alleen kan ik er niet achter komen welke wattage deze tweeters hebben.
Het originele concept wil ik niet om zeep helpen alleen moet je soms compromieen doen om tot een goed resultaat te komen..
En daarom ben ik op dit forum gekomen om wat info te vergaren en ideeen op tedoen...
Re: BOSE 501 serie II
Dat filter ziet er ook echt uit dat het wat mocht kosten, wat een armoe... 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BOSE 501 serie II
Vergeleken met vele andere filters uit fabrieksspeakers vind ik het erg mee vallen. Het is hardwired en bevat filmcondensatoren en een trafokernspoel.
Als het Elco's waren geweest dan had 3,3uF zo maar een veel grotere waarde, en dus lagere filtering, kunnen zijn. Dat zou defecte tweeters verklaren. De andere - meest voorkomende reden - van kapotte tweeters is een clippende versterker. Lekker luid, flinke vervorming tijdens een wat langer feestje.. hoppa. Alle tweeters overleden.
Maar blijf gerust zoeken in het filter, dan kun je dat uitsluiten.
Als je vindt dat je de hoofdprijs betaalt voor die 2e hands tweeters zou ik me afvragen wat je wilt. Wil je bij origineel blijven dan volstaat een serieweerstand voor de tweeters zetten niet. Dat kost je tophoog. Zijn die tweeters echt zo duur? Dit hele project is nu ook al tijdrovend. Woofers refoamen kost ook tijd en geld. Je wilt het filter aanpakken... leg dat geld bij en misschien heb je de juiste tweeters dan wel bij elkaar.
Edit: ik zie op MP dat ze al onder de 100,- euro compleet te koop zijn. Dan mag dit project inderdaad niet te veel gaan kosten
Als het Elco's waren geweest dan had 3,3uF zo maar een veel grotere waarde, en dus lagere filtering, kunnen zijn. Dat zou defecte tweeters verklaren. De andere - meest voorkomende reden - van kapotte tweeters is een clippende versterker. Lekker luid, flinke vervorming tijdens een wat langer feestje.. hoppa. Alle tweeters overleden.
Maar blijf gerust zoeken in het filter, dan kun je dat uitsluiten.
Als je vindt dat je de hoofdprijs betaalt voor die 2e hands tweeters zou ik me afvragen wat je wilt. Wil je bij origineel blijven dan volstaat een serieweerstand voor de tweeters zetten niet. Dat kost je tophoog. Zijn die tweeters echt zo duur? Dit hele project is nu ook al tijdrovend. Woofers refoamen kost ook tijd en geld. Je wilt het filter aanpakken... leg dat geld bij en misschien heb je de juiste tweeters dan wel bij elkaar.
Edit: ik zie op MP dat ze al onder de 100,- euro compleet te koop zijn. Dan mag dit project inderdaad niet te veel gaan kosten
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Klopt allemaal...maar is er iemand die het verschil kan aantonen van nieuwe Bose 501 uit 1970 of gereviseerde Bose 501 uit 2015...kwa sound dus niet want er is niemand die nieuwe luidspreakers uit 1970 heeft staan om ze op het moment van naast elkaar te zetten en te zeggen: heeeeej deze klinken heel anders.
We leven nu anno 2015 en techniek is veel veranderd.
Nieuwe componenten zouden gewoon beter moeten klinken naar ons gehoor...
Volgens mij is dat alleen meetbaar... Ik zie het ook zo: neem een wijnkenner en geeft hem een glas wijn geschonken uit een pak van de Lidl en en laat hem proeven hij zal het direct herkennen als rotzooi..maar laat hem de zelfde wijn proeven uit een hele dure fles..gereipt op een schuine helling met leem grond enz enz...hij zal die wijn de hemel inprijzen..
Kortom...als je niet weet wat er in zit moet je op gevoel of nu in ons geval...op je gehoor.
Je ziet een Bose 501 en het klink goed maar is het wel een 501..?
Niemand kan je vertellen hoe deze moet klinken,
zeker ook dat in verschilende testen het zogenaamde direct reflecting alleen werd bereikt in een opstelling zo als Bose het aangaf en in een soort concert zaal.
Tuurlijk zijn mijn tweeters niet origineel en komen ze niet tot hun recht maar proberen kan toch geen kwaad.
Andere kopen kan altijd nog, het moet wel een hobby blijven...toch..?
We leven nu anno 2015 en techniek is veel veranderd.
Nieuwe componenten zouden gewoon beter moeten klinken naar ons gehoor...
Volgens mij is dat alleen meetbaar... Ik zie het ook zo: neem een wijnkenner en geeft hem een glas wijn geschonken uit een pak van de Lidl en en laat hem proeven hij zal het direct herkennen als rotzooi..maar laat hem de zelfde wijn proeven uit een hele dure fles..gereipt op een schuine helling met leem grond enz enz...hij zal die wijn de hemel inprijzen..
Kortom...als je niet weet wat er in zit moet je op gevoel of nu in ons geval...op je gehoor.
Je ziet een Bose 501 en het klink goed maar is het wel een 501..?
Niemand kan je vertellen hoe deze moet klinken,
zeker ook dat in verschilende testen het zogenaamde direct reflecting alleen werd bereikt in een opstelling zo als Bose het aangaf en in een soort concert zaal.
Tuurlijk zijn mijn tweeters niet origineel en komen ze niet tot hun recht maar proberen kan toch geen kwaad.
Andere kopen kan altijd nog, het moet wel een hobby blijven...toch..?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Tony, je maakt je teveel zorgen. Je maakt zelf de vergelijking met de wijnkenner. Naar mijn mening is de Bose 501 dan het wijnpak bij de Lidl.
Het enige dat je keuze beinvloedt is het rendementsverschil tussen de nieuwe en de oude tweeters. De oude werken niet meer, dus dat kan je niet bepalen. Dat verschil bepaalt of je de condensatorwaarden voor het hoog moet aanpassen om het filter geschikt te maken voor 4 ohm tweeters of dat een serieweerstand van 2 ohm volstaat.
Het enige dat je keuze beinvloedt is het rendementsverschil tussen de nieuwe en de oude tweeters. De oude werken niet meer, dus dat kan je niet bepalen. Dat verschil bepaalt of je de condensatorwaarden voor het hoog moet aanpassen om het filter geschikt te maken voor 4 ohm tweeters of dat een serieweerstand van 2 ohm volstaat.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Jaaa...
Ik zou heel graag dan hulp willen hebben met het vervaardigen van nieuwe filters die geschikt zijn voor mijn 4 ohm's tweeters.
Het hoeft niet top of bill tezijn als het maar veilig en een goed geluid geeft.
Niet dat wanner ik alles klaar heb en mijn versterker openzet alles in een groote rookwolk verdwijnt.
Bose boxen zijn ook geen high end, dat weet ik zelf ook wel.
Maar een beetje er naar toe schuivelen kan toch geen kwaad.
Tis mijn eerste refoam en tevens renovatie project dus probeer ik het zo leuk en zo netjes mogelijk op een low butget voor elkaar te krijgen.
Als dat een tevreden gevoel geeft kan ik mijn eigen aan wat grooters gaan wagen.
Ik zie op dit forum zulke gave projecten maar daarvoor moet je wel wat kennes en ervaring vergaren.
Owja...ik ben ook geen wijn kenner..!!
...whhahaha..!!
Ik zou heel graag dan hulp willen hebben met het vervaardigen van nieuwe filters die geschikt zijn voor mijn 4 ohm's tweeters.
Het hoeft niet top of bill tezijn als het maar veilig en een goed geluid geeft.
Niet dat wanner ik alles klaar heb en mijn versterker openzet alles in een groote rookwolk verdwijnt.
Bose boxen zijn ook geen high end, dat weet ik zelf ook wel.
Maar een beetje er naar toe schuivelen kan toch geen kwaad.
Tis mijn eerste refoam en tevens renovatie project dus probeer ik het zo leuk en zo netjes mogelijk op een low butget voor elkaar te krijgen.
Als dat een tevreden gevoel geeft kan ik mijn eigen aan wat grooters gaan wagen.
Ik zie op dit forum zulke gave projecten maar daarvoor moet je wel wat kennes en ervaring vergaren.
Owja...ik ben ook geen wijn kenner..!!
...whhahaha..!!
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
In plaats van 2 ohm, pakken we 2 weerstanden van 4 ohm. 3,9 ohm is een standaardwaarde.
De zwarte draad soldeer je aan de - aansluiting van de tweeter en de rode draad aan een weerstand van 3,9 ohm. De andere kant van de 3,9 ohm weerstand soldeer je aan de plus van de tweeter. Dat doe je bij beide tweeters, dus voor 2 boxen heb je 4 weerstanden nodig. Als je 10W exemplaren neemt zit je safe en het kost nog geen euro per stuk.
Als je dan vindt dat je te weinig hoog hebt, dan moet het filter wat aangepast worden. Maar probeer dit eerst maar.
De zwarte draad soldeer je aan de - aansluiting van de tweeter en de rode draad aan een weerstand van 3,9 ohm. De andere kant van de 3,9 ohm weerstand soldeer je aan de plus van de tweeter. Dat doe je bij beide tweeters, dus voor 2 boxen heb je 4 weerstanden nodig. Als je 10W exemplaren neemt zit je safe en het kost nog geen euro per stuk.
Als je dan vindt dat je te weinig hoog hebt, dan moet het filter wat aangepast worden. Maar probeer dit eerst maar.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 04 mei 2015, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Kleine update van het Bose renovatie project..
Vandaag de foamranden aan de conus geplakt.
Vandaag de foamranden aan de conus geplakt.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
De rand op de conus was licht beschadigd dus heb ik een licht mengsel van lijm en water gebruikt om de rand zeg maar egaal te maken..
Het ziet er slordig uit maar eenmaal op gedroogd vind ik dat het niet slecht uit ziet..
Het ziet er slordig uit maar eenmaal op gedroogd vind ik dat het niet slecht uit ziet..
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Door met een natte penseel langs de rand waar de foam rand op de conus is gepakt te strijken..
egaliseer je de overtollige lijm en de licht beschadigde conus rand voorzie dan gelijk van een nieuw laagje zodat deze weer glimt.
egaliseer je de overtollige lijm en de licht beschadigde conus rand voorzie dan gelijk van een nieuw laagje zodat deze weer glimt.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel

