BOSE 501 serie II

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Goede middag...

Ik weet dat een hoop mensen ervan gruwelen en ik ook maar in een pose van een soort verstand verbijstering toch even in de buidel getast om een setje BOSE aan te schaffen... :D 15 euro :D
Niet teveel dus, het was eigenlijk een soort nieuwsgierigheid naar deze aparte boxen.
Weinig uitleg nodig denk ik zo want ze staan maar bekent om 1 ding en dat is het direct-reflectie-systeem.

Ik ben deze topic eigenlijk begonnen om wat dingen te vragen...de woofers moeten zowiezo worden voorzien van nieuwe foam randen.
Op Youtube staan zat filmpjes die een goed beeld geven wat en hoe tewerk te gaan.
Maar....welke sets moet ik gaan gebruiken..?? rubber, foam of een andere soort rand.
De tweeters wil ik vervangen voor een wat gangbare tweeter omdat deze nu ook al zo'n 40 jaar oud zijn..

Kortom...ideeën en tips zijn van harte welkom want ik denk zelf dat een goeie gerestaureerde BOSE 501 best wel leuk kan klinken.
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

.
Bijlagen
501_pairopenrangle.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door wouter »

http://www.repairyourspeakers.com/index ... l=bose+501

Audiofriends :rock:

Wel even goed kijken dat je de juiste rand hebt, met of zonder flens?!

En die tweeters kun je het beste laten zitten. Daar ga je vast geen verbetering voor krijgen als je niet exact weet wat je nodig hebt. Speur fora af met die dingen, er zijn genoeg liefhebbers.

Succes!
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Ivo »

Ik zou die tweeters ook laten zitten. Er wordt veel op afgegeven en er is ook gewoon wat op concept en uitvoering af te dingen, maar Bose heeft wel bewust een afstemming/klankbalans gekozen. Als je van alles gaat lopen vervangen, dan ga je in feite opnieuw ontwikkelen. Bouw dan gelijk rondstralers of dipolen.

Opa had 301's op zijn boekenkast liggen, een hele werkkamer vol geluid. Best fijne herinneringen aan, zeker niet de slechtste luidsprekers die ik ken.
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Ik had ergens gelezen dat je de luidsprekers kon testen met een batterij...met de woffers werkt ut perfect, op en neer dus deze werken.
Alleen met de tweeters is het een ander verhaal, ik heb ze los gekoppeld van de filters en toen getest met een AA batterij maar geen reactie..niet eens gekraak..het lijkt mij toch heel sterk dat alle vier de tweeters kapot zijn..
Misschien is er een manier van doormeten..?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door grimoire »

De vraag is wat je precies test op deze wijze. Er komt een reactie, maar wat zegt dat?
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Of ze ut wel of niet doen...whahaha
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door pappaleo »

Dat kan je ook testen met een multimeter, dan meet je de Rdc van de spreekspoel. Verder kan je een condensatortje van pakweg 4,7uF in serie zetten met je tweeter en dan een signaat (niet te luid natuurlijk) er op zetten. Dan moet er geluid uitkomen. Zo niet, dan kunnen ze de kliko in.

Maar als het batterijtje goed is, dan moet je zeker wat horen (of de konus naar voren zien bewegen).
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan, ik weet wel dat deze tweeters niet veel kunnen hebben..maar ik denk haast wel dat deze verrot zijn.
Ik zag wel op Ebay dat er wel wat van deze originele Bose tweeters worden aangeboden.
Als ik het goed gezien heb zijn het 8 ohm tweeters en die zijn nieuw op somige site's maar een 10 of 15 euro..
Die originele op Ebay zijn heel wat duurder..is dat gewoon dat je dan het merk: Bose betaald want naar mijn inziens zijn die tweeters niet echt bijzonder..?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door ds23man »

Wat is verrot? Die dingen hadden nieuw al geen hoog.........
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 13 apr 2015, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door beijert »

Ik zou zelf ook even bij pollin electronic gaan kijken.
Nadeel is dat de verzendkosten met 7,95 soms hoger zijn dan wel 10 tweeters bij elkaar.
Laatst gewijzigd door beijert op wo 15 apr 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door wouter »

Ik zou er eerst ff geen cent aan uitgeven...

Gezien je plan van aanpak zou ik namelijk eerst maar eens afwachten of je die woofers netjes gerefoamd krijgt.
Als dat klaar is ben je pas toe aan de uitgaven van nieuwe tweeters, niet waar?! O:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door ds23man »

Ik dacht dat de paasvuren al voorbij waren... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Helemaal gelijk Wouter...ik zag wel dat op die duitse site de tweeters niet echt duur waren...
Volgende week ff foam randen bestellen en dan een weekendje prutsen..
Foto's volgen dan wel...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door wouter »

Bij vragen horen we het wel :wink:

Of ff zoeken op het forum, zijn genoeg voorbeelden
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Ik denk dat de tweeters echt naar het hier namaals zijn vertrokken..
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

..
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Woffer zijn prima, op de foam randen na dan...
Bijlagen
image.jpg
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Aaad »

Zit er geen condensatortje ergens in de tweeter verborgen of is het misschien een piezo tweeter?
Misschien even aan een versterker hangen om te proberen.
Ik roep maar even wat.

Aad
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Geen verborgen condensators of iets anders van die dingen..
Ik heb een beetje rond gevraagd maar 30 a 40 jaar oude luidspreakers...ja, daar gaat de ouderdom zijn slag slaan.
Gewoon kapot...jammer maar helaas...!!
Ik heb wel soort gelijke tweeters gevonden maar die zijn 8 ohm...
De bas luidspeaker is 4 ohm...
Zou iemand mij kunnen vertellen of dat mogelijk is om 2 tweeters van 8 ohm en een woofer van 4 ohm samen te laten werken..?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door pappaleo »

Dat is helemaal geen probleem. Als je die twee tweeters van 8 ohm parallel zet, is het resultaat ook 4 ohm.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door beijert »

Met Bose weet ik niet of de tweeters gewoon parallel staan maar dat kan je zelf zo nalopen natuurlijk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door wouter »

Het is geen probleem om 4 of 8 ohm te gebruiken, echter een condensator voor een 4 ohm tweeter moet globaal 2x zo groot zijn als voor een 8 ohm tweeter. De spoelwaarde, mocht die in de hoogsectie voorkomen, is ongeveer de helft.

En je kunt zonder kennis over de originele tweetereigenschappen maar weinig bereiken met lukraak een tweeter toepassen. Volgens mij is er genoeg over te lezen op internet. En mocht dat niet lukken dan is het waarschijnlijk aan alle kanten verspilde moeite... kapotte tweeters, vergane rolranden en een niet heel fraaie kast? :hide: O:)
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door beewee »

Als je ze netjes en werkend weet te krijgen, ze worden wel eens voor flinke bedragen verkocht: https://audiohoho.wordpress.com/2011/10 ... -speakers/
Gebruikersavatar
Tony Macaroni
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: BOSE 501 serie II

Bericht door Tony Macaroni »

Ik ga geen scheentjes schoppen want iedereen heeft een eigen mening over BOSE..
Want ook ik zet vraagtekens bij deze boxen, als je eigelijk goed kijkt naar deze 501's dan zie je toch een hoop goedkope materialen.
De kast is voorzien van plakfineer met een hout decoratie, op de kopse kanten zie hoe het hout door de zaag machine is geduwd, van binnen is het frame waar de bijde tweeters met de magneet zijde aan zijn geschroefd geplakt en met een tacker gefixeerd.
De onderzijde van de box is voorzien van plastic doppen.
Ik vind persoonlijk dat deze boxen het voorbeeld zijn van een goede marketing op amerikaanse wijze..hoog van de toren blazen dus.
Het ook nog even mee te nemen is dat toen dr tijd...hou mij te goede over de prijs..de 501's voor ongeveer 600 tot 700 gulden per stuk over de toonbank gingen.
Vind ik persoonlijk heel veel geld voor een luidspreker van Bose nu ik de hele box van binnen ook heb kunnen bekijken.
Want of het nu opzet is geweest of gewoon de constructie...de voorpanelen moet je met een platte schroevendraaier voor zichtig loswrikken om niet de binnen panelen te breken..vind ik nou niet zo slim want als je iets wil vervangen moet eigelijk gaan slopen..of zou het zo zijn dat deze slimme Bose bouwers hun geheim zo lang mogelijk verborgen wilde houden..??
..want wie gaat er nu een voorpaneel van een nieuwe luidspreker los zitten wrikken of even naar binnen te kijken hoe het er allemaal uitziet..of misschien het verborgen houden van de goedkope opzet van de box..?
Wie zal het weten..whahaha

Kortom...een echte uitdaging voor mij.
Het fineer word van de kasten afgehaald en alles word geschuurd en of ze worden zwart of ik voorzie de kasten van een nieuwe fineer laag en dan worden ze donker kers rood..dat weet ik nog niet.
De fronten worden gewoon opnieuw gemaakt en voorzien van paneel klikkers en in drie delen weer op de kast geplaatst..het orginele speakerdoek wat een beetje aardappelzakken lijkt word vervangen voor gewoon zwart speaker doek..

Ik vind dat deze boxen het waard zijn om opgeknapt teworden...!!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”