BOSE 501 serie II
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: BOSE 501 serie II
het lijkt me voor de hand liggend dat je ze eerst goed spelend krijgt voordat je met de behuizing verder gaat 
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Dat is een feit Wouter...whahaha...en er zullen nog wel wat vragen van mij komen, dat weet ik haast wel zeker.
Inmiddels zijn de foamranden van Fred Buist (repearyourspeakers.com) gisteren ook binnen gekomen.
Toffe vent die Fred, hoop kennis en ervaring..had even telefonish kontakt met hem gehad en wist gelijk alles wat ik wilde weten...toppie..!!
Inmiddels zijn de foamranden van Fred Buist (repearyourspeakers.com) gisteren ook binnen gekomen.
Toffe vent die Fred, hoop kennis en ervaring..had even telefonish kontakt met hem gehad en wist gelijk alles wat ik wilde weten...toppie..!!
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Tweeters zijn ook nu binnen..
Het Bose car tweeters die geheel in de zelfde range zitten alleen...ze zijn 4 ohm.
Het Bose car tweeters die geheel in de zelfde range zitten alleen...ze zijn 4 ohm.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Deze tweeters zijn het zelfde formaat alleen zijn er drie bevestegings punten waarvan er 1 afgezaagd moet worden anders passen ze niet in de bovenbouw van de kast.
De originele tweeters zijn eigelijk midrange tweeters dus er zal wat aangepast moeten worden in de scheidings filters.
Het originele concept van Bose 501 zal dan niet meer helemaal het zelfde zijn maar er werd toen in de jaren 70 meer gefocust op het direct reflecting systeem.
Het word gewoon uit proberen...!
De originele tweeters zijn eigelijk midrange tweeters dus er zal wat aangepast moeten worden in de scheidings filters.
Het originele concept van Bose 501 zal dan niet meer helemaal het zelfde zijn maar er werd toen in de jaren 70 meer gefocust op het direct reflecting systeem.
Het word gewoon uit proberen...!
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
De enige fout die ik nu heb gemaakt is dat deze nieuwe tweeters 4 ohm in plaats van 8 ohm.
Dat mag eigenlijk naar mijn inziens geen probleem zijn, wel zal het scheiding filter aangepast moeten worden.
Er zijn wel wat tabellen voor die ik op internet voorbij heb zien komen maar of dat ook op gaat voor deze luidsprekers dat weet ik natuurlijk niet.
Er wel even vanuit gaan dat er natuurlijk wat minder vermogen naar de tweeters moet, anders klappen ze er direct uit.
Ik wil nog wel even toelichten dat mijn keuze voor deze tweeters is genomen omdat ik op sommige Bose forum's heb gelezen dat wanneer je de boxen zonder de dikke jutte achtige speaker doeken speelt...er hogere toon word weer gegeven.
Wat wel in m'n achterhoofd mee speeld is dat met deze nieuwe tweeters je ergens misschien wat midden tonen gaat missen.
Dat mag eigenlijk naar mijn inziens geen probleem zijn, wel zal het scheiding filter aangepast moeten worden.
Er zijn wel wat tabellen voor die ik op internet voorbij heb zien komen maar of dat ook op gaat voor deze luidsprekers dat weet ik natuurlijk niet.
Er wel even vanuit gaan dat er natuurlijk wat minder vermogen naar de tweeters moet, anders klappen ze er direct uit.
Ik wil nog wel even toelichten dat mijn keuze voor deze tweeters is genomen omdat ik op sommige Bose forum's heb gelezen dat wanneer je de boxen zonder de dikke jutte achtige speaker doeken speelt...er hogere toon word weer gegeven.
Wat wel in m'n achterhoofd mee speeld is dat met deze nieuwe tweeters je ergens misschien wat midden tonen gaat missen.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Ik denk dat ik de oplossing al gevonden heb om 2 x 4 ohm's tweeters zo aan te sluiten dat ze samen weer 4 ohm zijn om op het scheidings filter aan tesluiten.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Of heeft iemand nog andere manier om twee 4 ohm's tweeters en een 4 ohm woofer aan tesluiten op een 4 ohm's uitgang..?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Hangt van het rendement af. Je kan de 2 tweeters parallel zetten, samen zijn ze dan 2 ohm. Een serieweerstand van 2 ohm maakt er dan weer 4 ohm van.
De tekening hierboven kan ik overigens niet rijmen met de tekst. De tekst klopt wel. 2 in serie geschakelde tweeters van 4 ohm (samen 8 ohm) kun je parallel zetten met nog twee in serie geschakelde tweeters. Die parallelschakeling van 2 keer 8 ohm wordt weer 4 ohm. Maar dan heb je wel 4 tweeters nodig en dat zie ik in de tekening niet terug.
Als de blauwe lijn in de tekening ook een draad voorstelt, dan zie ik alleen maar kortsluiting. Tenzij het units zijn met een dubbele spreekspoel.
De tekening hierboven kan ik overigens niet rijmen met de tekst. De tekst klopt wel. 2 in serie geschakelde tweeters van 4 ohm (samen 8 ohm) kun je parallel zetten met nog twee in serie geschakelde tweeters. Die parallelschakeling van 2 keer 8 ohm wordt weer 4 ohm. Maar dan heb je wel 4 tweeters nodig en dat zie ik in de tekening niet terug.
Als de blauwe lijn in de tekening ook een draad voorstelt, dan zie ik alleen maar kortsluiting. Tenzij het units zijn met een dubbele spreekspoel.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Maar dat hebben die tweeters van hem vast niet...beijert schreef:Yep, dvc staat er bij.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Dat klopt...ik heb idd geen tweeters met een dubbele speekspoel.
Ik zie nu ook dat ik het verkeerde plaatje heb gedownload, maar met een weerstand van 2 ohm gaat het dus wel...?
Weerstand van 5 a 10 watt...?
Ik zie nu ook dat ik het verkeerde plaatje heb gedownload, maar met een weerstand van 2 ohm gaat het dus wel...?
Weerstand van 5 a 10 watt...?
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Vandaag even een begin gemaakt met het refoamen van de woffers..het schoonmaken is best wel een klus..
Ik wilde in eerste instansie de kartonnen afdicht ring behouden maar na enkele keren proberen de rand in te snijden en bijna in en/of mijn handen gestoken te hebben, gewoon een hout beitel eronder gezet en de rand als verloren bestempeld...
De lijm resten afkrabben en restjes verwijderen met spiritus.
De rand van de conus enkele keren in gesmeerd met spiritus en de foam resten ook verwijderd..
Alleen de rand blijft ietewat kleverig van de lijm resten, ik hoop dat dit geen belemmering is voor het plaatsen van de nieuwe foamrand...
Ik wilde in eerste instansie de kartonnen afdicht ring behouden maar na enkele keren proberen de rand in te snijden en bijna in en/of mijn handen gestoken te hebben, gewoon een hout beitel eronder gezet en de rand als verloren bestempeld...
De lijm resten afkrabben en restjes verwijderen met spiritus.
De rand van de conus enkele keren in gesmeerd met spiritus en de foam resten ook verwijderd..
Alleen de rand blijft ietewat kleverig van de lijm resten, ik hoop dat dit geen belemmering is voor het plaatsen van de nieuwe foamrand...
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
De foam randen van repairyourspeakers passen perfect.
Ze liggen er nu nog even los op maar zo te zien is het de juiste rand.
Ze liggen er nu nog even los op maar zo te zien is het de juiste rand.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Ook nog twee stokjes gezaagd om de conus omhoog te houden en dan makkelijker de buitenste rand te plakken.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Ik heb ook de scheidings filters ook even uit de kast gewrikt...gelukkig niet tegen de achterwand geplakt maar wel 8x met hun tackmachine te lijf gegaan..jaja...de filters zouden misschien wel door hun gewicht van de achter wand kunnen vallen..????? whahaha.
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Voor dit gedeelte zou ik wel wat feedback willen hebben.
De filters nabouwen met de zelfde componenten of geheel nieuwe filters bouwen...?
De filters nabouwen met de zelfde componenten of geheel nieuwe filters bouwen...?
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: BOSE 501 serie II
Ik kan niet zo goed zien wat er nog meer aan dat pennetje zit waar die groene draad naar toe gaat. En van die zwarte al helemaal niet.
Welke kleuren zitten er aan welke unit? Dus +- van ingang, tweeter en woofer?
Welke kleuren zitten er aan welke unit? Dus +- van ingang, tweeter en woofer?
- Tony Macaroni
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 19:38
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: BOSE 501 serie II
Groen en geel is van de woffer..de koppen van de parkers zijn de achterzijde van de aansluit punten.
Dus...over de plus staat de witte weerstand en de kleine trafo...
Dus...over de plus staat de witte weerstand en de kleine trafo...

