Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Hangt er van af, cellulose houtlijm kan alleen verwerkt worden op kaal hout. Bruislijm lijmt ook op andere ondergronden. Echter, het lijk mij een veel beter idee om de bovenkant vlak te schuren en daar met houtlijm het plaatje op te plakken, dan met de frees mooi er langs & afschuinen.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik ben vanmiddag bij mijn broer geweest, die had nog 2 kleine plaatjes 1,5mm berkentriplex liggen. Lijkt mij ideaal om de bovenkant mee af te werken. Dan plak ik ook een stukje op de frontjes.
Nu wil ik best de boel helemaal kaal schuren om dan met houtlijm het nieuwe plaatje mee te bevestigen. Echter is de bovenkant niet helemaal recht. Ik heb helaas bij eerste speaker net iets te ver en schuin afgezaagd. Als ik het plaatje erop houd, ontstaat er aan één kant een kier.
Plan van aanpak:
Schuine gedeelte plamuren, daarna de boel zover mogelijk kaal te schuren en dan het nieuwe plaatje erop te plakken. Echter weet ik dus niet of houtlijm hecht op lakplamuur van alabastine. Heeft iemand raad?
Nu wil ik best de boel helemaal kaal schuren om dan met houtlijm het nieuwe plaatje mee te bevestigen. Echter is de bovenkant niet helemaal recht. Ik heb helaas bij eerste speaker net iets te ver en schuin afgezaagd. Als ik het plaatje erop houd, ontstaat er aan één kant een kier.
Plan van aanpak:
Schuine gedeelte plamuren, daarna de boel zover mogelijk kaal te schuren en dan het nieuwe plaatje erop te plakken. Echter weet ik dus niet of houtlijm hecht op lakplamuur van alabastine. Heeft iemand raad?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik denk dat het heel goed is om dun berkentriplex op de bovenkant te plakken. Dat is in twee richtingen heel sterk en mooi glad af te werken. Met een schuurblokje kan je er een mooi schuin facetje aan schuren. Ik zeg: Perfekt!
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Wat je kan doen is houtrotvuller gebruiken om de bovenkant vlak te maken. Houtrotvuller is enigszins flexibel zodat het met het werkende hout kan meebewegen.
Ik gebruik zelf altijd Wilsor houtrotvuller. Dat is goedkoper dan Alabastine.
Polyersterplamuur gebruiken kan ook in een dun laagje. Niet te dik omdat dat veel harder is dan houtrotvuller.
Een blikje bij de Action kost niet veel. Voordeel is dat het snel uithardt en na ene uurtje of twee al te schuren is. Houtrotvuller vergt meer geduld en is pas na 24 uur te schuren.
http://www.bootverf.nl/index.php/wilsor ... a-0-5.html
Ik gebruik zelf altijd Wilsor houtrotvuller. Dat is goedkoper dan Alabastine.
Polyersterplamuur gebruiken kan ook in een dun laagje. Niet te dik omdat dat veel harder is dan houtrotvuller.
Een blikje bij de Action kost niet veel. Voordeel is dat het snel uithardt en na ene uurtje of twee al te schuren is. Houtrotvuller vergt meer geduld en is pas na 24 uur te schuren.
http://www.bootverf.nl/index.php/wilsor ... a-0-5.html
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
OK. polyesterplamuur lijkt mij het best voor me.
(ik wil mijn geduld zo min mogelijk oude proef stellen, ik wil graag door met lakken
) Als ik dan bison polymax gebruik( heb ik nog liggen), dan sla ik 2 vliegen in een klap:
- het hout kan wat werken doordat het flexibel blijft
- het lijmt alles, niet alleen hout, dus het is zeker een sterke verbinding.
(ik wil mijn geduld zo min mogelijk oude proef stellen, ik wil graag door met lakken
- het hout kan wat werken doordat het flexibel blijft
- het lijmt alles, niet alleen hout, dus het is zeker een sterke verbinding.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Polymax moet je niet gebruiken. Alkydhars verf hardt daar zeer langzaam op uit en doordat het rubberachtig is zal je verf er bij drukbelasting ook afschilferen.
Dan kun je beter gewone witte houtlijm gebruiken.
Dan kun je beter gewone witte houtlijm gebruiken.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Duidelijk!
Werkt houtlijm dan ook goed op de geplamuurde delen?
Werkt houtlijm dan ook goed op de geplamuurde delen?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik zal even een testje doen met wat epoxy dat ik op een plankje heb zitten. Morgen weet je het 
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik zou niet gaan prutsen met lijm op plamuur, houtrotvuller of weet ik wat allemaal. Desnoods schuur je een halve centimeter van de bovenkant om hem valk te maken en lijm je met witte houtlijm het plaatje er op. Dat is volgens mij de enige juiste en degelijke oplossing.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik zeg ook (ookal is het een rotklus) die bovenkant met een schuurplank mooi vlak schuren met de zijkanten en dan dat plaatje er op lijmen.
Alle andere opvulmethoden zijn eigenlijk lapmiddelen. Ook als je met epoxy aan de gang wilt zul je toch eerst de boel weer kaal moeten schuren aangezien de epoxy je lak opvreet en niet hecht op de lak. EpoxyPLAMUUR is een ander verhaal dat kun je zo over je grondverf heen zetten.
En als je het resultaat wilt bereiken wat jij graag wilt bereiken dan zal je geduld nog best een paar keer flink op de proef gesteld worden het is stukken beter om dat nu te doen dan nadat je je laklagen al aangebracht hebt. Als je namelijk nu flink aandacht besteed aan de ondergrond heb je dalijk met aflakken een HEEL stuk minder werk. In hoogglans zie je namelijk echt ELK deukje bultje krasje oneffenheidje die je je maar kunt bedenken en dat ook nog eens uitvergroot in 10voud.
Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig mijn luidsprekers maar gewoon fineer
direct resultaat en geen gemier meer met al die 100 laklagen enz enz.
Alle andere opvulmethoden zijn eigenlijk lapmiddelen. Ook als je met epoxy aan de gang wilt zul je toch eerst de boel weer kaal moeten schuren aangezien de epoxy je lak opvreet en niet hecht op de lak. EpoxyPLAMUUR is een ander verhaal dat kun je zo over je grondverf heen zetten.
En als je het resultaat wilt bereiken wat jij graag wilt bereiken dan zal je geduld nog best een paar keer flink op de proef gesteld worden het is stukken beter om dat nu te doen dan nadat je je laklagen al aangebracht hebt. Als je namelijk nu flink aandacht besteed aan de ondergrond heb je dalijk met aflakken een HEEL stuk minder werk. In hoogglans zie je namelijk echt ELK deukje bultje krasje oneffenheidje die je je maar kunt bedenken en dat ook nog eens uitvergroot in 10voud.
Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig mijn luidsprekers maar gewoon fineer
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Je hebt toch een freesmasjien
Dan kun je meteen die 4mm wegfrezen en hoef je je ook niet meer druk te maken dat je frontjes niet helemaal tot aan de bovenkant komen 
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
even mooi klemmalletje maken die je om de kop heen kunt spannen en hoppa frezen met die handel 
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Haha, nee die foto is niet van mij (maar ik geloof wel van iemand hier op 't forum), als ik een handigheidje zie dan bewaar ik de foto meteen in een aparte folder .... anders kan ik het niet meer terugvindenray5150 schreef:Edwin, jij freest in de badkamer ?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Mag ik een kopietje van je mapje? Kan je er ook gelijk een foto van je vriendin van vroeger in doen, weet je nog?SARK schreef:Haha, nee die foto is niet van mij (maar ik geloof wel van iemand hier op 't forum), als ik een handigheidje zie dan bewaar ik de foto meteen in een aparte folder .... anders kan ik het niet meer terugvindenray5150 schreef:Edwin, jij freest in de badkamer ?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik heb nog steeds een publicatieverbod 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Of hij dat nog weet van die vriendin van vroegerLeeuwarden schreef:Kan je er ook gelijk een foto van je vriendin van vroeger in doen, weet je nog?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
SARK schreef:Ik heb nog steeds een publicatieverbod
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Nu weer ontopic:
Ik heb vanmiddag d.m.v. een aluminium lat/strip geprobeerd om een goede klemmal te maken om hiermee de boel af te frezen, maar dit gaat me echt niet lukken. Ik krijg het niet stevig en niet mooi recht.
Ik denk dat ik door dit zo te proberen dat ik alleen maar verder van huis raak.
Ook valt het op te vullen gedeelte reuze mee, daarom ga ik wel zover mogelijk schuren, maar 3mm er van af schuren lijkt mij echt niet te doen, dat berkentriplex is best hard hout.
Dus hoop ik dat Dan inmiddels uitsluitsel kan geven of houtlijm ook polyesterplamuur lijmt.
Zou ik hier bruislijm kunnen gebruiken?
Ik heb vanmiddag d.m.v. een aluminium lat/strip geprobeerd om een goede klemmal te maken om hiermee de boel af te frezen, maar dit gaat me echt niet lukken. Ik krijg het niet stevig en niet mooi recht.
Ik denk dat ik door dit zo te proberen dat ik alleen maar verder van huis raak.
Ook valt het op te vullen gedeelte reuze mee, daarom ga ik wel zover mogelijk schuren, maar 3mm er van af schuren lijkt mij echt niet te doen, dat berkentriplex is best hard hout.
Dus hoop ik dat Dan inmiddels uitsluitsel kan geven of houtlijm ook polyesterplamuur lijmt.
Zou ik hier bruislijm kunnen gebruiken?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Witte houtlijm op polyester of epoxy gaat niet goed. Maarrrr epoxy lijm van Bison wel.
Ik begrijp ook wel dat het affrezen van het hout beter is maar dat vergt handigheid. Bovendien zijn de randen niet recht maar elliptisch.
Ik begrijp ook wel dat het affrezen van het hout beter is maar dat vergt handigheid. Bovendien zijn de randen niet recht maar elliptisch.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Frezen met die hoekprofielen als geleiders is inderdaad alleen te doen als je haakse hoeken hebt.
