Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door meiborg »

Hangt er van af, cellulose houtlijm kan alleen verwerkt worden op kaal hout. Bruislijm lijmt ook op andere ondergronden. Echter, het lijk mij een veel beter idee om de bovenkant vlak te schuren en daar met houtlijm het plaatje op te plakken, dan met de frees mooi er langs & afschuinen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door jeroen_d »

+1
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik ben vanmiddag bij mijn broer geweest, die had nog 2 kleine plaatjes 1,5mm berkentriplex liggen. Lijkt mij ideaal om de bovenkant mee af te werken. Dan plak ik ook een stukje op de frontjes.
Nu wil ik best de boel helemaal kaal schuren om dan met houtlijm het nieuwe plaatje mee te bevestigen. Echter is de bovenkant niet helemaal recht. Ik heb helaas bij eerste speaker net iets te ver en schuin afgezaagd. Als ik het plaatje erop houd, ontstaat er aan één kant een kier.
IMG_1199.JPG

Plan van aanpak:
Schuine gedeelte plamuren, daarna de boel zover mogelijk kaal te schuren en dan het nieuwe plaatje erop te plakken. Echter weet ik dus niet of houtlijm hecht op lakplamuur van alabastine. Heeft iemand raad?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Ik denk dat het heel goed is om dun berkentriplex op de bovenkant te plakken. Dat is in twee richtingen heel sterk en mooi glad af te werken. Met een schuurblokje kan je er een mooi schuin facetje aan schuren. Ik zeg: Perfekt!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Wat je kan doen is houtrotvuller gebruiken om de bovenkant vlak te maken. Houtrotvuller is enigszins flexibel zodat het met het werkende hout kan meebewegen.
Ik gebruik zelf altijd Wilsor houtrotvuller. Dat is goedkoper dan Alabastine.
Polyersterplamuur gebruiken kan ook in een dun laagje. Niet te dik omdat dat veel harder is dan houtrotvuller.
Een blikje bij de Action kost niet veel. Voordeel is dat het snel uithardt en na ene uurtje of twee al te schuren is. Houtrotvuller vergt meer geduld en is pas na 24 uur te schuren.

http://www.bootverf.nl/index.php/wilsor ... a-0-5.html
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

OK. polyesterplamuur lijkt mij het best voor me.
(ik wil mijn geduld zo min mogelijk oude proef stellen, ik wil graag door met lakken :wink: ) Als ik dan bison polymax gebruik( heb ik nog liggen), dan sla ik 2 vliegen in een klap:
- het hout kan wat werken doordat het flexibel blijft
- het lijmt alles, niet alleen hout, dus het is zeker een sterke verbinding.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Polymax moet je niet gebruiken. Alkydhars verf hardt daar zeer langzaam op uit en doordat het rubberachtig is zal je verf er bij drukbelasting ook afschilferen.
Dan kun je beter gewone witte houtlijm gebruiken.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Duidelijk!

Werkt houtlijm dan ook goed op de geplamuurde delen?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Ik zal even een testje doen met wat epoxy dat ik op een plankje heb zitten. Morgen weet je het ;)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Dan, geweldig! Wat een service! :proost:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Ik zou niet gaan prutsen met lijm op plamuur, houtrotvuller of weet ik wat allemaal. Desnoods schuur je een halve centimeter van de bovenkant om hem valk te maken en lijm je met witte houtlijm het plaatje er op. Dat is volgens mij de enige juiste en degelijke oplossing.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

Ik zeg ook (ookal is het een rotklus) die bovenkant met een schuurplank mooi vlak schuren met de zijkanten en dan dat plaatje er op lijmen.

Alle andere opvulmethoden zijn eigenlijk lapmiddelen. Ook als je met epoxy aan de gang wilt zul je toch eerst de boel weer kaal moeten schuren aangezien de epoxy je lak opvreet en niet hecht op de lak. EpoxyPLAMUUR is een ander verhaal dat kun je zo over je grondverf heen zetten.

En als je het resultaat wilt bereiken wat jij graag wilt bereiken dan zal je geduld nog best een paar keer flink op de proef gesteld worden het is stukken beter om dat nu te doen dan nadat je je laklagen al aangebracht hebt. Als je namelijk nu flink aandacht besteed aan de ondergrond heb je dalijk met aflakken een HEEL stuk minder werk. In hoogglans zie je namelijk echt ELK deukje bultje krasje oneffenheidje die je je maar kunt bedenken en dat ook nog eens uitvergroot in 10voud.

Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig mijn luidsprekers maar gewoon fineer :-" direct resultaat en geen gemier meer met al die 100 laklagen enz enz.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door SARK »

Je hebt toch een freesmasjien :?:
Vlakfrezen.jpg
Dan kun je meteen die 4mm wegfrezen en hoef je je ook niet meer druk te maken dat je frontjes niet helemaal tot aan de bovenkant komen :idea:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

even mooi klemmalletje maken die je om de kop heen kunt spannen en hoppa frezen met die handel :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Edwin, jij freest in de badkamer ? :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

Ja, spoel je alle stof zo weer weg. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Edwin, jij freest in de badkamer ? :shock:
Haha, nee die foto is niet van mij (maar ik geloof wel van iemand hier op 't forum), als ik een handigheidje zie dan bewaar ik de foto meteen in een aparte folder .... anders kan ik het niet meer terugvinden :cry:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Leeuwarden »

SARK schreef:
ray5150 schreef:
Edwin, jij freest in de badkamer ? :shock:
Haha, nee die foto is niet van mij (maar ik geloof wel van iemand hier op 't forum), als ik een handigheidje zie dan bewaar ik de foto meteen in een aparte folder .... anders kan ik het niet meer terugvinden :cry:
Mag ik een kopietje van je mapje? Kan je er ook gelijk een foto van je vriendin van vroeger in doen, weet je nog? :-)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door SARK »

Ik heb nog steeds een publicatieverbod :-#
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Barry2001 »

Leeuwarden schreef:
Kan je er ook gelijk een foto van je vriendin van vroeger in doen, weet je nog? :-)
Of hij dat nog weet van die vriendin van vroeger :shock: :?:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Leeuwarden »

SARK schreef:
Ik heb nog steeds een publicatieverbod :-#
:-) Ik heb mijn poging weer gedaan in ieder geval...
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Nu weer ontopic:

Ik heb vanmiddag d.m.v. een aluminium lat/strip geprobeerd om een goede klemmal te maken om hiermee de boel af te frezen, maar dit gaat me echt niet lukken. Ik krijg het niet stevig en niet mooi recht. :evil:
Ik denk dat ik door dit zo te proberen dat ik alleen maar verder van huis raak.
Ook valt het op te vullen gedeelte reuze mee, daarom ga ik wel zover mogelijk schuren, maar 3mm er van af schuren lijkt mij echt niet te doen, dat berkentriplex is best hard hout.

Dus hoop ik dat Dan inmiddels uitsluitsel kan geven of houtlijm ook polyesterplamuur lijmt.

Zou ik hier bruislijm kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Witte houtlijm op polyester of epoxy gaat niet goed. Maarrrr epoxy lijm van Bison wel.
Ik begrijp ook wel dat het affrezen van het hout beter is maar dat vergt handigheid. Bovendien zijn de randen niet recht maar elliptisch.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Hieronder de lijmproef:
20150428_205518_1.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Frezen met die hoekprofielen als geleiders is inderdaad alleen te doen als je haakse hoeken hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”