AMB-LCDuino pre-amp
Moderator: Beheerdersteam
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Ik mis wel enkele diodes
, wanten de uitgang heeft wel meer dan 10µF aangehangen.
Geldt ook voor de 337 ,hoewel sommige die pas vanaf 25µF aanbevelen,hier dus ook.
Anne
Geldt ook voor de 337 ,hoewel sommige die pas vanaf 25µF aanbevelen,hier dus ook.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Bij IC3, eerst naar de C, dan naar de regulator. Bovenin doe je het goed, bij IC1.
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Wat aanpassingen gedaan.
@anne:
Laat ik nu denken dat D11 en D12 voldoende waren.
Zal het datablad er maar eens bijzoeken.
Co
@anne:
Laat ik nu denken dat D11 en D12 voldoende waren.
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Zoiets bijv.
Anne
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Dat is wat ik bedoelde.Ah!buis schreef:Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Maar je maakt er op die manier een "rare" lus in, die ook nog eens langer is. Ik zie dat bij ontwerpen van bijvoorbeeld Sander ook nooit op die manier toegepast.Kappa7 schreef:Dat is wat ik bedoelde.Ah!buis schreef:Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Zo doe ik het ook, Co.
De reden hiervoor is dat je de stromen dwingt om via de elco te lopen en niet de kortste weg te nemen, zoals je in eerste instantie gedaan had.
De reden hiervoor is dat je de stromen dwingt om via de elco te lopen en niet de kortste weg te nemen, zoals je in eerste instantie gedaan had.
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Nou vooruit als Ray het ook doet dan ik ook maar.
Alle verbeteringen verwerkt. Alleen Anne zijn opmerkingen over de diodes, daar moet ik nog naar kijken.
Co
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Voor een beter zicht ook maar een plaatje zonder aardvlak.
Co
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Hé Co, waarom heb je 4 aansluitingen voor de netspanning?
Als je dat Quasimodo printje wilt gebruiken voor bepaling van de trafosnubbers moet je per secundaire winding een CRC opnemen. Daarbij kan de C wel wat compacter dan je nu hebt ingetekend.
Als je dat Quasimodo printje wilt gebruiken voor bepaling van de trafosnubbers moet je per secundaire winding een CRC opnemen. Daarbij kan de C wel wat compacter dan je nu hebt ingetekend.
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Die vier 230VAC zitten er omdat ik nog meer trafo's moet aansluiten. Op deze manier heb ik een elegante mogelijkheid om die aan elkaar te knopen en met behulp van een schakeling van netspanning te voorzien.
De C kan inderdaad kleiner, maar dit is wat Peter gebruikte. Heb ik dus maar even zo gelaten.
De trafo's kan ik toch gewoon op een gaatjesbord testen?
Co
De C kan inderdaad kleiner, maar dit is wat Peter gebruikte. Heb ik dus maar even zo gelaten.
De trafo's kan ik toch gewoon op een gaatjesbord testen?
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Als ik het artikel goed begrijp dan moet de CRC snubber zo dicht mogelijk bij de secundaire windingen. Dus voor de diodes. Het zou dan mooier zijn om die in smd uit te kunnen voeren.
Maar zolang ik nog geen test jig heb laat ik het zo.
Co
Maar zolang ik nog geen test jig heb laat ik het zo.
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Da's standaard kost uit de datasheets van de 317/337.cve schreef:Alleen Anne zijn opmerkingen over de diodes, daar moet ik nog naar kijken.
die diodes beschermen de regelaar tegen het ontladen van de achterliggende capaciteiten op het moment van uitschakelen.
En, ja. zo doet Sander het ook.
(voor de 337 moet ie natuurlijk omgedraaid.)
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Maar grappig dat Pjotr daar dan weer niet in voorziet. Zelf las ik in eerste instantie >25 V ipv "or less"
Co
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Dat klopt, en het is ook niet nodig als de achterliggende capaciteit niet hoger is dan 10 uF.
Aan de andere kant, een 400X diode kost 1 a 2 cent. een 317/337 kost rond de 35 cent, plus een hoop gedoe als je hem moet vervangen als hij aan een koelblok gemonteerd zit.
Zie het als een soort verzekering.
Het is mij ooit eens overkomen dat ik door het gemis van deze diode een 317 moest vervangen, dus ik gebruik ze tegenwoordig standaard in dit soort schakelingen.
Net zoals het plaatsen van een ledje met voorschakelweerstand achter een spanningsregelaar, jaren terug eens een paar avonden zitten prutsen een meten aan een onbelaste 317,
en ik maar niet snappen waarom ik de gewenste spanning niet kon instellen...
zo'n ledje geeft net genoeg belasting om de 317 goed te laten regelen, en is gelijk een mooie spannings indicatie.
Aan de andere kant, een 400X diode kost 1 a 2 cent. een 317/337 kost rond de 35 cent, plus een hoop gedoe als je hem moet vervangen als hij aan een koelblok gemonteerd zit.
Zie het als een soort verzekering.
Het is mij ooit eens overkomen dat ik door het gemis van deze diode een 317 moest vervangen, dus ik gebruik ze tegenwoordig standaard in dit soort schakelingen.
Net zoals het plaatsen van een ledje met voorschakelweerstand achter een spanningsregelaar, jaren terug eens een paar avonden zitten prutsen een meten aan een onbelaste 317,
en ik maar niet snappen waarom ik de gewenste spanning niet kon instellen...
zo'n ledje geeft net genoeg belasting om de 317 goed te laten regelen, en is gelijk een mooie spannings indicatie.
Re: AMB-LCDuino pre-amp
De diodes toegevoegd. Om ze zo dicht mogelijk bij de LM's te kunnen monteren is het een sms-versie geworden. In plaats van de 1N4002 heb ik gekozen voor de S1B-E3/5AT in DO-214AC behuizing. Als iemand een ander alternatief weet dan hoor ik het graag.
Co
Co
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Je vergeet de ledjes waar Ray het over had...... Wel zo makkelijk als de spanningsregelaars werken in een testopstelling zonder belasting.
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Oeps, hoewel in het 5VDC deel zit er al wel eentje.ds23man schreef:Je vergeet de ledjes waar Ray het over had...... Wel zo makkelijk als de spanningsregelaars werken in een testopstelling zonder belasting.
Heb ik weer wat te doen.
Ben ik verder nog iets vergeten?
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Die diodes hoeven helemaal niet dicht bij de LM's, is plaats genoeg zonder SMD
Anne
Anne
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Hoeft niet maar mag wel. En het is toch een nette oplossing?Die diodes hoeven helemaal niet dicht bij de LM's, is plaats genoeg zonder SMD
De leds er ook in geknutseld. Nu niet beginnen dat ze beter in smd hadden gekund.
Zo, nu maar een chocomel.
Co
Re: AMB-LCDuino pre-amp
Slaapt 't lekker op chocomel ?cve schreef:[attachment=0]De leds er ook in geknutseld. Nu niet beginnen dat ze beter in smd hadden gekund.![]()
Zo, nu maar een chocomel.
Co
Led's SMD, hier wel, zijn die diodes niet zo eenzaam
Er is natuurlijk niks op tegen, staat zo raar.Ruimte zat en dan ineens zo doen alsof er geen plaats is voor een echte diode
Anne
