AMB-LCDuino pre-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

detailC1R1C2R2C3.~png.jpg
En als ik dan toch bezig ben ook maar een detail.

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Ah!buis »

Ik mis wel enkele diodes :o , want
317D.jpg
en de uitgang heeft wel meer dan 10µF aangehangen.
Geldt ook voor de 337 ,hoewel sommige die pas vanaf 25µF aanbevelen,hier dus ook.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Barry2001 »

Bij IC3, eerst naar de C, dan naar de regulator. Bovenin doe je het goed, bij IC1.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Wat aanpassingen gedaan.

@anne:

Laat ik nu denken dat D11 en D12 voldoende waren. :think: Zal het datablad er maar eens bijzoeken.

Co
Bijlagen
Pjotr-PSU-04.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Ah!buis »

Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Bijlagen
Untitled.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Dat is wat ik bedoelde. :goedzo:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Om het meest nut te hebben van die C-R-C-R-C filter de verbindingen naar de C's zo kort mogelijk.
Zoiets bijv.
Anne
Dat is wat ik bedoelde. :goedzo:
Maar je maakt er op die manier een "rare" lus in, die ook nog eens langer is. Ik zie dat bij ontwerpen van bijvoorbeeld Sander ook nooit op die manier toegepast.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door ray5150 »

Zo doe ik het ook, Co.
De reden hiervoor is dat je de stromen dwingt om via de elco te lopen en niet de kortste weg te nemen, zoals je in eerste instantie gedaan had.
Naamloos3.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Nou vooruit als Ray het ook doet dan ik ook maar. :lol: Alle verbeteringen verwerkt. Alleen Anne zijn opmerkingen over de diodes, daar moet ik nog naar kijken.

Co
Bijlagen
Pjotr-PSU-05.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Voor een beter zicht ook maar een plaatje zonder aardvlak.

Co
Bijlagen
Pjotr-PSU-05naked.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door knuisje »

Hé Co, waarom heb je 4 aansluitingen voor de netspanning?

Als je dat Quasimodo printje wilt gebruiken voor bepaling van de trafosnubbers moet je per secundaire winding een CRC opnemen. Daarbij kan de C wel wat compacter dan je nu hebt ingetekend.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Die vier 230VAC zitten er omdat ik nog meer trafo's moet aansluiten. Op deze manier heb ik een elegante mogelijkheid om die aan elkaar te knopen en met behulp van een schakeling van netspanning te voorzien.

De C kan inderdaad kleiner, maar dit is wat Peter gebruikte. Heb ik dus maar even zo gelaten.

De trafo's kan ik toch gewoon op een gaatjesbord testen?

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door knuisje »

De trafo'sr kun je testen met krokosnoertjes.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Als ik het artikel goed begrijp dan moet de CRC snubber zo dicht mogelijk bij de secundaire windingen. Dus voor de diodes. Het zou dan mooier zijn om die in smd uit te kunnen voeren.
Maar zolang ik nog geen test jig heb laat ik het zo.
Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Alleen Anne zijn opmerkingen over de diodes, daar moet ik nog naar kijken.
Da's standaard kost uit de datasheets van de 317/337.
die diodes beschermen de regelaar tegen het ontladen van de achterliggende capaciteiten op het moment van uitschakelen.
Naamloos.png
En, ja. zo doet Sander het ook. :lol:

(voor de 337 moet ie natuurlijk omgedraaid.)
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Maar grappig dat Pjotr daar dan weer niet in voorziet. Zelf las ik in eerste instantie >25 V ipv "or less" :oops:

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door ray5150 »

Dat klopt, en het is ook niet nodig als de achterliggende capaciteit niet hoger is dan 10 uF.
Aan de andere kant, een 400X diode kost 1 a 2 cent. een 317/337 kost rond de 35 cent, plus een hoop gedoe als je hem moet vervangen als hij aan een koelblok gemonteerd zit.
Zie het als een soort verzekering. :lol:
Het is mij ooit eens overkomen dat ik door het gemis van deze diode een 317 moest vervangen, dus ik gebruik ze tegenwoordig standaard in dit soort schakelingen.

Net zoals het plaatsen van een ledje met voorschakelweerstand achter een spanningsregelaar, jaren terug eens een paar avonden zitten prutsen een meten aan een onbelaste 317,
en ik maar niet snappen waarom ik de gewenste spanning niet kon instellen... :oops:
zo'n ledje geeft net genoeg belasting om de 317 goed te laten regelen, en is gelijk een mooie spannings indicatie. :D
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Je hebt gelijk Ray! Ik zet ze er straks in.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

De diodes toegevoegd. Om ze zo dicht mogelijk bij de LM's te kunnen monteren is het een sms-versie geworden. In plaats van de 1N4002 heb ik gekozen voor de S1B-E3/5AT in DO-214AC behuizing. Als iemand een ander alternatief weet dan hoor ik het graag. :)

Co
Bijlagen
Pjotr-PSU-06schema.png
Pjotr-PSU-06.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door ds23man »

Je vergeet de ledjes waar Ray het over had...... Wel zo makkelijk als de spanningsregelaars werken in een testopstelling zonder belasting.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

ds23man schreef:
Je vergeet de ledjes waar Ray het over had...... Wel zo makkelijk als de spanningsregelaars werken in een testopstelling zonder belasting.
Oeps, hoewel in het 5VDC deel zit er al wel eentje. O:)
Heb ik weer wat te doen.
Ben ik verder nog iets vergeten?

Co
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door ds23man »

Ja, de chocomel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Ah!buis »

Die diodes hoeven helemaal niet dicht bij de LM's, is plaats genoeg zonder SMD :o
Anne
Bijlagen
Pjotr-PSU-06.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door cve »

Pjotr-PSU-07.png
Pjotr-PSU-07schema.png
Die diodes hoeven helemaal niet dicht bij de LM's, is plaats genoeg zonder SMD
Hoeft niet maar mag wel. En het is toch een nette oplossing? :? Of zijn er technische bezwaren?
De leds er ook in geknutseld. Nu niet beginnen dat ze beter in smd hadden gekund. :lol:
Zo, nu maar een chocomel.

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Bericht door Ah!buis »

cve schreef:
[attachment=0]De leds er ook in geknutseld. Nu niet beginnen dat ze beter in smd hadden gekund. :lol:
Zo, nu maar een chocomel.
Co
Slaapt 't lekker op chocomel ? :kwijl:
Led's SMD, hier wel, zijn die diodes niet zo eenzaam :(
Er is natuurlijk niks op tegen, staat zo raar.Ruimte zat en dan ineens zo doen alsof er geen plaats is voor een echte diode [-X .
Anne
Plaats reactie