Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Update!De Kasten zijn helemaal klaar. \:D/
Voor het frezen
Voor het frezen
Na het frezen
Na het frezen
IMG_1046.JPG
IMG_1043.JPG
IMG_1051.JPG
Alleen nog schuren voordat ik de grondlak ga aanbrengen. Voor het lakken ga ik eerst aan de gang met de frontjes. Die worden van 12mm mdf.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Barry2001 »

Een plaatje. Mooi hoor!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Ik heb de frontjes inmiddels ook netjes gefreesd en in de zwarte lak gezet. Alleen nog het doek er omheen spannen.

Ik heb bij de action deze grondlak gekocht, de 'dure'. Echter is dit watergedragen, is het een probleem als ik daar later op een verf met alkyd/terpentine basis overheen doe?
Bijlagen
IMG_20150422_062753141.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door SARK »

Ik heb zelf als stelregel om het bij een type verf/lak te houden om (nog meer) problemen te voorkomen maar ik geloof dat een van de twee combinaties (peut-over-water of water-over-peut) wel mogelijk is :idea:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Ik heb zelf als stelregel om het bij een type verf/lak te houden om (nog meer) problemen te voorkomen maar ik geloof dat een van de twee combinaties (peut-over-water of water-over-peut) wel mogelijk is :idea:
Als de laag volledig uitgehard is en alle oplosmiddel er uit is verdwenen. Reken daar maar een aantal weken voor.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door richard »

SARK schreef:
Ik heb zelf als stelregel om het bij een type verf/lak te houden om (nog meer) problemen te voorkomen maar ik geloof dat een van de twee combinaties (peut-over-water of water-over-peut) wel mogelijk is :idea:
Je kan met olieverf over acryl maar omgekeerd niet. Verder is vet over schraal meestal ook een goede vuistregel; de eerste laag het meest verdunnen, de volgende iets minder enz.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door John P »

Volgens mij hebben we het hier niet over acryl maar over watergedragen verf. Daarvoor geldt het het omgekeerde: wel water over olie, maar geen olie over water. Het is trouwens wel zo dat "olieverf" mooiere resultaten geeft, maar ja het het stinkt en is giftig als je er de hele dag mee werkt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Inmiddels heb ik de watergedragen grondlak terug gebracht en alles op terpentinebasis gekocht. Grondlak, witte lak en blanke lak. Een speaker heb ik al geschuurd tot korrel 60 en de andere ga ik ook zo schuren. Is het dan ver genoeg om de grondlak erop te zetten?

Hoewel ik graag zo snel mogelijk klaar wil zijn, moest het wel goed gebeuren en en moet voldoende lak op zitten zodat ik het goed strak kan schuren en polijsten. Het lakken g ik gewoon met een goede roller doen.

Plan van aanpak:
1. Grondlak
2. Schuren(is schuren tot korrel 240 fijn genoeg?)
3. Plamuren
4. Grondlak
5. Schuren(tot korrel 240?)
6. Witte lak
7. Schuren tot hogere korrel (400?)
Stap 6 en 7 herhalen?
8. Blanke lak
9. Schuren tot korrel 400-500?
Stap 8 en 9 herhalen.
Hierna verder schuren tot zeer fijne korrel(800?)
10. Polijsten met commandant cleaner.

Is het aan te raden om hiervoor een polijstmachine aan te schaffen of is dit met de hand goed te doen qua resultaat en hoeveelheid werk?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Zweitse »

Ik zou nog iets verder gaan dan korrel 800, korrel 2000 en daarna polijsten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Ik zou nog iets verder gaan dan korrel 800, korrel 2000 en daarna polijsten.
+1

machientje lijkt me wel aan te raden, zijn niet echt monitor kastjes... :wink:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

duidelijk, aan het einde verder door schuren. Voor de rest is het plan prima?

Alle tips helpen, ik struin ook het forum af, want ik doe dit voor het eerst!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

Ik zou ook nog even schuren voordat je de grondverf er op zet. dan heb je er weer minder werk van nadat je geschilderd hebt.
ik zou zeggen korrel 100-150 voordat je de grondlaag er op zet. Des te gladder het oppervlak is waarop je begint met schilderen des te minder werk je er van hebt tussen de lagen er voor. Dit is ook de reden dat ik liever de peut grondverf gebruik dan die watergedragen versie. Die droogt namelijk al aan je roller en kun je niet echt een mooie laag zonder aanzettingen enzo meer zetten.

succes met lakken.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

voor het lakken kan ik de pluizige rollertjes aanraden (vilt) liggen ook wel bij action kwasten gebruik ik altijd die witte die er liggen met kunststof haren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door pappaleo »

hrscharft schreef:
voor het lakken kan ik de pluizige rollertjes aanraden (vilt) liggen ook wel bij action kwasten gebruik ik altijd die witte die er liggen met kunststof haren.
Die kwasten met kunststof haren zijn toch voor watergedragen lakken en die met echt haar voor de lak op terpentinebasis?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

dat zou zomaar kunnen maar ook met peutlakken krijg je er super resultaat mee :) en ze blijven mooi stevig itt gewone haar kwasten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door SARK »

Deze van de AC-Tion doen het prima voor de peutlakken:
Kwast.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door pappaleo »

Ah, een synthetic kwast. Of zou het a synthetische brush zijn ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door SARK »

Iig een rare kwast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Bedankt! Dat overzicht kon ik dus maar niet vinden. Samen met de adviezen van de anderen kan ik nu echt aan de gang.

Er staat in dat stappenplan echter dat ik eerst de kopse kanten moet behandelen met mdfvuller na het schuren. Echter wilde ik eerst grondverf aanbrengen en dan met lakplamuur alle oneffenheden weg werken.

Is dit ook goed om evt. randen e.d. In het lakwerk op den duur te voorkomen, of moet ik dan echt eerst de boel voorbehandelen voor grondverf?

En waar haal ik dat owatrol in de buurt van Rhoon/ Rotterdam?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hannesie »

Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Luisteraar »

Ik ben redelijk nieuw hier en lees veel omdat ik er nog maar weinig vanaf weet. Ik heb/had echter ook een andere hobby en dat was detailing. Zodoende weet ik hier iets meer van af. Als ik je verhaal zo lees wil je echt die mooie bolle glans op je speakers. Als je met een roller aan de slag gaat krijg altijd een sinasappelhuid. Nu hangt de mate van de sinasappelhuid wel behoorlijk af van de roller die je gebruikt en de soort verf maar dat is weer een andere discussie.

Om je orange peel te verwijderen ontkom je bijna niet aan een polijstmachine. Ik ken geen enkele detailer die na het schuren van de lak zijn auto weer volledig strak kreeg zonder een polijstmachine. Als je dan een polijstmachine leent/koopt kan je beter meteen met de orange peel pads aan de slag gaan. Dit kan je heel veel tijd schelen.
Check anders even: http://forum.carclean.nl/forum/handleid ... n-nl-busje
Hierin wordt goed uitgelegd wat ze doen en wat orange peel is en dat deze manier ook flink tijd besparend is. Verder is de winkel ook een winkel waar je veel kunt vragen en ze een geode klantenservice hebben.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door FR_Aad »

Ik zou Kok Watersport in de Spaansepolder eens bellen.

(Voor Owatrol)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

Over het polijst verhaal:

wacht in geval van een 1 component lak echt zeker een paar maanden voor je er met een poetsmachine op gaat. De lak moet echt helemaal door en door gehard zijn anders poets je het helemaal kapot.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

@FR_Aad & Hannesie: ik ga er achteraan, bedankt.
@Luisteraar: ga ik zeker mee aan de slag als ik de lak nog niet strak genoeg vind! Bedankt voor de info.
@hrscharft: een paar maanden wachten :shock:

Ik weet dat je voor lakken geduld moet hebben, maar zoveel geduld...

Gisteravond heb ik de kasten in de grondverf gezet. Vooral het buigplex zuigt echt enorm! Ik heb een halve pot grondverf weggesmeerd, is normaal gesproken genoeg voor 6m². En de speakers zijn ongeveer 2m² in totaal. Gelukkig heb ik een grote pot gekocht om wat marge te hebben:lol:


Ze zijn nu 15uur geleden geverfd en volgens de instructie op de verfpot zelf overschilderbaar. De verf voelt nog lang niet kneiterhard, dus voor schuren is het nog een poos wachten. Echter ga ik nu eerst alles mooi glad maken met lakplamuur. Het sinaasappeleffect valt me tot nu toe reuze mee en dat terwijl ik nu nog een grondverfroller van schuim heb gebruikt. de lak ga ik met een vachtroller aanbrengen, dit geeft nog strakkere resultaten.

Er is inmiddels ook een naam voor mijn speakers bij me te binnen geschoten: "Evora" :D

plaatjes!
Bijlagen
IMG_1134 - kopie.JPG
IMG_1132 - kopie.JPG
IMG_1131 - kopie.JPG
IMG_1130 - kopie.JPG
IMG_1128 - kopie.JPG
IMG_1127 - kopie.JPG
IMG_1126 - kopie.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”