GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

Is je plaatwerk al droog?

Mooie oplossing zo met die AC gloei.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel. Plaatwerk is droog, ligt uit te harden. Is mooi geworden, ben tevreden :D
Bijlagen
2015-04-18 13.40.17.jpg
democles

Bericht door democles »

Als ik in de toekomst nog wat ga bouwen,gaat het ook in de hamerslag verf,scheelt toch een hoop werk met glad maken van het plaatwerk en ik denk dat het geheel er dan ook minder stofferig gaat uitzien,want buizen versterkers zijn stofvangers :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Als ik in de toekomst nog wat ga bouwen,gaat het ook in de hamerslag verf,scheelt toch een hoop werk met glad maken van het plaatwerk en ik denk dat het geheel er dan ook minder stofferig gaat uitzien,want buizen versterkers zijn stofvangers :lol:
Hoe groter hoe meer :shock: :rofl:
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je moet het evengoed wel glad maken hoor, maar kijkt inderdaad net wat minder kritisch dan een egale verf. Wat is glad genoeg, je moet er een beetje gevoel voor krijgen. Maar goed, je hebt zelf ook al genoeg plaatwerk gespoten, dat komt wel in orde.

Het droogt vrij snel, half uurtje ofzo, dan blijft er in elk geval geen stof meer op plakken. En zoals gezegd als je de 6 weken uithard tijd in respect neemt wordt het mooi harde laklaag die een stootje kan hebben. Dit is nu m'n 3e versterker die ik met dit spul spuit, dat 'gebrokene' heeft ook wel wat ipv helemaal strak.

Let wel hier op: als je materialen gaat spuiten die niet roesten (zoals aluminium) moet je een grondverf gebruiken, kan er niet rechtstreeks op. Van Hammerite is die grondverf alleen in een pot verkrijgbaar, niet in een spuitbus. Spuitbus kun je egaler aanbrengen dan dan een roller/kwast, ik heb zelf Motip primer gebruikt, koop je bij de automaterialen zaak. Dit is dan wel een acryl primer (Hammerite is geen acryl) maar er staat op de bus dat je elke verfsoort eroverheen kunt toepassen. En dat gaat ook goed weet ik inmiddels uit ervaring. Is allemaal niet de heilige graal natuurlijk, maar dit is hoe ik er goede resultaten mee haal :D

Goedkoop is Hammerite niet, als ik me het goed herinner is het iets van 16 euris voor een spuitbus. En voor het front- achter- en bovenpaneel samen heb ik iets minder dan 1 spuitbus gebruikt.

Wat stof betreft, tsja. Komt hier een schoonmaakster die ik de instructie heb gegeven een denkbeeldige cirkel van 1 meter bij audio en speakers vandaan te blijven :yeah: Komt net zo hard stof op natuurlijk, maar je ziet het inderdaad minder dan wanneer het helemaal glad is :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Alu roest wel degelijk. Roest alleen niet door, roestlaagje beschermt wat eronder zit.Daarom wil Alu niet solderen, de roest zit in de weg.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Barry, je kunt de platen ook nog even bakken in de oven. Hard het wat sneller uit.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Weer geript in de bouwmarkt dus :(
Uitharden in de oven zal zeker kunnen, maar och, het heeft niet zo'n haast. Ik bouw 'm eerst verder af voor het plaatwerk nodig is, duurt nog wel ff. Met het mooie weer zo is de vaart er ook wel een beetje uit..

Anne, of alu nou wel of niet roest in welke hoedanigheid, bij alu grondverf gebruiken :mrgreen:
molekuul

Bericht door molekuul »

Ah!buis schreef:
Alu roest wel degelijk. Roest alleen niet door, roestlaagje beschermt wat eronder zit.Daarom wil Alu niet solderen, de roest zit in de weg.
Anne
Hoi Anne, ik moet je teleurstellen. Roesten is het oxideren van ijzer. Aluminium roest niet, het oxideerd. Aluminiumoxide, heeft net als aluminium een kubische structuur en sluit hiermee het aluminium netjes af, waardoor de oxidelaag een natuurlijke bescherming vormt voor het aluminium. Aluminium kun je prima solderen, als je zorgt dat de oxidelaag er niet op zit. Hier zit um de crux. Kijk maar eens naar dit filmpje
http://youtu.be/OLvDHwQFvAM
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

molekuul schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Hoi Anne, ik moet je teleurstellen. Roesten is het oxideren van ijzer. Aluminium roest niet, het oxideerd. Aluminiumoxide, heeft net als aluminium een kubische structuur en sluit hiermee het aluminium netjes af, waardoor de oxidelaag een natuurlijke bescherming vormt voor het aluminium. Aluminium kun je prima solderen, als je zorgt dat de oxidelaag er niet op zit. Hier zit um de crux. Kijk maar eens naar dit filmpje
http://youtu.be/OLvDHwQFvAM
Is bekend, alu schoonmaken (schuren) en van lucht afsluiten dan soldeert 't wel.
Roesten is voor mij gewoon nederlands voor oxideren (of is't oxyderen :? ,al die vreemde woorden :-& ), wat doe je met koperroest :o .
Anne
Walt

Bericht door Walt »

Roesten is volgens mij alleen als er H2O (water) in de oxide wordt opgenomen.

Groetjes Walter
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Walt schreef:

Groetjes Walter
Nee hoor roesten is gewoon een ander woord voor oxideren kan op ijzer slaan maar hoeft niet.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 19 apr 2015, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Walt schreef:

Groetjes Walter
Het water (ook vocht in de lucht) werkt dacht ik als hulp om de verbinding met zuurstof te krijgen door de ionen in 't water.
Zuurtegraad (pH) enz.
Anne
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

033755-ov1-bedrijfsgebouw-cortenstaal-web.jpg
Cortenstaal.

Toch wel ook een beetje off Topic, maar dit is ook wel een leuk voorbeeld van oxidatie die beschermd.
Ik denk alleen niet de Barry daar een versterker op/van gaat bouwen. :yeah:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Er staat hier vlakbij in Hengelo een kunstwerk gebaseerd op Stonehenge, oftewel een ufo landingsplaats :mrgreen: Ook cortenstaal. En daarmee een versterker bouwen, wel een idee, hoef je 'm ook niet te spuiten..
Bijlagen
strobos03a.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Wel lastig afstoffen. :lol:

Maar goed uitgevoerd, zou je er zo maar iets moois van kunnen maken. :sure:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Altijd in het hoofd bezig met nieuwe projekten, wie weet :lol:

Maar eerst dit gebakje. Heb besloten ook de gloei (DC) van de EF184's bovenlangs te laten lopen. Dit keer niet om de storende AC bij de rest weg te houden zoals bij de GU50's, maar ik kan de ruimte benedendeks goed gebruiken.
2015-04-19 17.28.19.jpg
Verder heb ik heb de elco's gemonteerd, het centrale massapunt gemaakt en gemonteerd, en steuntjes gemonteerd voor wat montage hulp bij de EF184's en naar de GU50's toe.
2015-04-19 17.28.48.jpg
2015-04-19 17.28.58.jpg
2015-04-19 17.29.32.jpg
Dan zit nu alles erop/aan dacht ik. Soldeerbout kan aan .. maar eerst een :beer: in de tuin naar ik dacht.
knuisje

Bericht door knuisje »

Dit bouwproces is weer een genot om te volgen Barry!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het zal waarschijnlijk ook wel ervaring zijn, maar zelfs op een plankje zit ik te tobben, en als je dan dit ziet. :kwijl:

Ubung macht den Meister. :yeah:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Fraai stapelwerk, de wimpeltjes hangen hier en daar al uit :D
Zal nog wel wat gepruts worden aan een kant 8-[ ,gelukkig zijn er al een paar draden aan de (boven)kant :lol:
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Bedankt mannen! :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nog een vraag he, ik wil de hoogspanning vertraagd laten opkomen. Heb hiervoor een relais liggen met een enkelpolig contact, maar volgens mij kan ik dit niet met een enkelpolig contact doen toch?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Nog een vraag he, ik wil de hoogspanning vertraagd laten opkomen. Heb hiervoor een relais liggen met een enkelpolig contact, maar volgens mij kan ik dit niet met een enkelpolig contact doen toch?
Als je maar één kant onderbreekt krijg je enkelfasege gelijkrichting, komt de spanning onbelast even hoog.
Enkel de hoogste spanning onderbreken mag niet, dan krijgen de eindbuizen Vg2 zonder Va :shock: .
Dus idd, gaat niet, moet twee trafoverbindingen verbreken.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb ook even zitten puzzelen maar het niet gevonden. Dubbelpolig dan maar.

Inmiddels begonnen met de versterker kanalen opbouwen, of eigenlijk eerst maar eens 1. Beetje een misrekening, dacht nog voldoende 1k te hebben maar dit zijn dikke 5W knollen. Wat kleinere weerstanden besteld, zijn onderweg.

Heb geprobeerd me in te houden met krimpkous wat niet altijd meevalt :mrgreen: Ervaring leert dat er toch wel weer eea gewijzigd moet worden, als íe helemaal af is zal ik nog wat meer krimpkous rondstrooien. Ook heb ik geprobeerd de weerstanden zo neer te zetten dat ik er nog bij kan om eens wat te wisselen/meten.
Bijlagen
build 003.jpg
build.jpg
Plaats reactie