Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

dre schreef:
Kom op!
Oproken dat ding! 8)
Da's juist niet de bedoeling, niet van wariekiekier :( .Zeggen ze hier als het (warm) eten binnen gebracht wordt :D .
Anne
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Op Hoop van Zegen....ja, heel toepasselijk... :lol:
Ik vermoed dat die dingen in de fabriek op een andere manier in elkaar zijn gezet dan ik heb gedaan.
Lijkt me dat alle transistoren met de PCB in een mal werden geplaatst, gesoldeerd, van de mal af, en vervolgens op het koelblok werden geschroefd.
ik heb het dus precies omgekeerd gedaan... :hide:

Nee, hij is nog niet getest. dat gaat een van de komende avonden gebeuren.
Of de transistoren eerst op de koelplaat geschroefd en dan de print precies op de pootjes gezet en dan pas solderen, moeten de gaatjes wel allemaal open zijn natuurlijk.

Suc6 met testen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

De stand van zaken :

Ik heb het schakelingetje dat Anne voorstelde opgebouwd en aangesloten.
Het gehele AC-inputboard is ook opnieuw gesoldeerd.

Omdat er een soldeerpad opgerookt was heb ik een M4 moer op de PCB gelijmd, en daaroverheen de nieuwe weerstand gemonteerd.
Met een koperdraadje zit deze op zijn plek gefixeerd.
IMG_1193.JPG
IMG_1195.JPG
IMG_1196.JPG
Spanning erop gezet. de relais schakelen goed in.
De trafo onbelast aangesloten, is ook okee, beide wikkelingen leveren ongeveer 70 Volt AC.

Dan het versterkerblok, zoals eerder vermeld alle halfgeleiders en de meeste elko's in de drivertrappen vernieuwd,
en ook het merendeel van de vermogens weerstanden. alle kleine weerstanden en de condensatoren zijn doorgemeten.
IMG_1197.JPG
IMG_1199.JPG
Vervolgens het versterkerblok en de besturing aan elkaar en aan de trafo geknoopt en opgestart.
Dit resulteerde in het overlijden van R6 op het AC input board.
IMG_1200.JPG
IMG_1204.JPG
SL3210015.pdf
(25.96 KiB) 40 keer gedownload
Ik begrijp dat dit een speciale thermistor is, bedoelt om de inschakelklap dan de trafo op te vangen.
Niet zo vreemd, die is namelijk 750 VA. hij zit over de kontakten van het trafo relais gemonteerd.

Ik heb de thermistor verwijderd en vervolgen nog eens proberen in te schakelen maar dat was geen succes.
Want zoals te verwachten was klapte de 16A automaat in de groepen kast eruit...
Dus nu maar eens op zoek naar een nieuwe SL32, of iets gelijkwaardigs.
(ter info, de hoofdzekering van het apparaat is een zandgevulde 15A traag, en de zekering voor het AC-inputboard is 1A snel, beide zijn 6 x 30 mm en nog in orde gemeten.)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ik heb hem al gevonden :
http://nl.farnell.com/ametherm/sl32-100 ... dp/1653459
En
http://www.mouser.com/ProductDetail/Ame ... O6ww%3D%3D

Gaat er iemand nog op korte termijn bij een van deze toko's bestellen ?
Anders kan ik hem ook nog van Ebay afhalen :
http://www.ebay.com/itm/AMETHERM-SL32-1 ... 0819430343
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Gaat er iemand nog op korte termijn bij een van deze toko's bestellen ?
Binnen een week of twee.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ds23man »

Vreemd verhaal. Of dat ding was verrot of er is nog iets serieus aan de hand waardoor die kapot is gegaan.

http://www.mouser.com/new/Ametherm/ametherm-bigAMP/
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,

Hec Delft heeft een Thermistor liggen, Epcos 10 ohm.

Groet,

Pim
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ds23man »

Gelukkig, hoeven we niet weken te wachten tot de ontknoping.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door SSassen »

In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ds23man »

Ray was net bij de puinbak geweest..... :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Jan Geert »

ds23man schreef:
Ray was net bij de puinbak geweest..... :rofl: :rofl: :rofl:
Je weet: Ray trekt alleen maar dingen UIT de puinbak!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Voordat er een nieuwe NTC in gaat eerst maar 't een en ander nazien O:)
Heb je die dikke bruggelijkrichter op de versterkerprint nagemeten ?
Zit er nergens een sluiting, meten over de dikke elco's van de voeding.
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door hsmeets »

je kan aanvullend ook eens naar 'failure mode thermistor' zoeken wat dat nog oplevert als wat er kapot kan gaan en wat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door cool »

Ah!buis schreef:
Voordat er een nieuwe NTC in gaat eerst maar 't een en ander nazien O:)

Anne
Ray, ik heb een 10 ohm NTC liggen, wellicht ook met een variac eerst proberen langzaam in te schakelen. Kun je lenen als je er geen hebt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Vreemd verhaal. Of dat ding was verrot of er is nog iets serieus aan de hand waardoor die kapot is gegaan.
Ik denk het eerste, er zaten al haarscheuren in, maar ik had er niet echt aandacht aan besteed... :hide:
PimDriessen schreef:
Hec Delft heeft een Thermistor liggen, Epcos 10 ohm.
cool schreef:
Ray, ik heb een 10 ohm NTC liggen, wellicht ook met een variac eerst proberen langzaam in te schakelen. Kun je lenen als je er geen hebt.
Ik kreeg vanmiddag een pb'tje van een forumlid dat net wat bij Farnell ging bestellen.
Een nieuw exemplaar moet er in principe in een paar dagen zijn.
Ik zal bij de volgende testen wel een gloeilamp in serie zetten. is ook een ouwe truuk.
SSassen schreef:
In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.
Nah, vind ik een beetje kortzichtig van je.... :roll:
En anders heb ik altijd nog een fijne voeding voor een enorme eindversterker...ik had er nog geen. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

De nieuwe thermistor van Farnell is ondertussen gearriveerd en gemonteerd, maar de boel wil nog niet echt op gang komen.
Ik krijg het vermoeden dat ergens een kortsluiting in de versterker zit.
vanmiddag maar een paar uurtjes therapeutisch houtbewerken... :-" #-o
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Walt »

Hij blijft fors tegensputteren die powerplant!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Dat moet ie niet lang meer doen, anders word de voorspelling van Sander nog bewaarheid ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Dat moet ie niet lang meer doen, anders word de voorspelling van Sander nog bewaarheid ook. :mrgreen:
Zou 'm maar 's vermanend toespreken, helpt misschien (niet) :lol:
Al het voedingsdeel op de versterkerprint doorgemeten op sluiting ?
De isolatie van de transistoren op 't koelblok heb je zeker wel nagezien voordat de print erover ging, zal 't wel niet zijn.
Voorzichtig met dat hout :? ,denk aan de splinters :lol:
Anne

Er is nog een mogelijke oorzaak van teveel stroom.De uitgang van beide versterkers (is per slot een brug van twee) moeten dezelfde spanning hebben in rust.Liefst nul volt.Een verschil geeft makkelijk een grote gelijkstroom door de UGT.
Wordt normaal bewaakt met de stroomtrafo (vertikale ringtrafo met een dikke draad erdoor)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:

Al het voedingsdeel op de versterkerprint doorgemeten op sluiting ?
De isolatie van de transistoren op 't koelblok heb je zeker wel nagezien voordat de print erover ging, zal 't wel niet zijn.
Ja, ik heb (voordat de print op het koelblok ging) alle collectoren nagemeten ten opzichte van het koelblok.
En ja, metingen tussen de rails en GND geven een weerstand van rond de 50K aan, lijkt me niet echt een sluiting.
Ah!buis schreef:
Er is nog een mogelijke oorzaak van teveel stroom.
De uitgang van beide versterkers (is per slot een brug van twee) moeten dezelfde spanning hebben in rust.
Liefst nul volt.
Een verschil geeft makkelijk een grote gelijkstroom door de UGT.
Wordt normaal bewaakt met de stroomtrafo (vertikale ringtrafo met een dikke draad erdoor)

Mmm. tot op heden heb ik steeds getest met die UGT niet aangesloten.
Krijg ik de kans niet toe als de zekeringen er steeds uitknallen.
Ook die tweede dikke zwarte en witte draden waarvan er eentje door de stroomtrafo loopt heb ik nog niet aangesloten.
Dat kan ik natuurlijk ook nog proberen.

Wel heb ik gisteravond ook de eindtrap eens op de dubbele labvoeding aangesloten, dit is wel bij een symmetrische spanning van "maar" 25 Volt.
De boel trok enkele seconden 400 mA, om daarna terug te vallen naar bijna 0 mA.
Dan lijkt me er toch geen sluiting in te zitten ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Die twee dikke draden, daar komt uiteindelijk de UGT aan denk ik.Zal dan niet uitmaken of die draden er al in zitten.
Eerst 400mA vermoedelijk opladen dikke elco's want in de versterker zit niks dat zo langzaam gaat, behalve de nulregeling met een IC (NE5532 volgens schema).Dat IC krijgt z'n voeding van twee stabilisators(met eigen trafo ? of wikkeling op voedingstrafo), niet van de + en -100V.Als dat IC geen voeding krijgt werk de (automatische) nulregeling van de uitgang van de versterkers niet.Moet wel in orde zijn voordat er een UGT aan mag.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Toch wel hoor, de voeding voor de IC's word afgetapt van de +/- 100 door middel van weerstanden, Zenerdiode's en een setje elco's.
Naamloos1.png
Ik vind het zelf ook nogal lomp en onpraktisch, zou inderdaad veel eleganter zijn via een paar aparte wikkelingen op de trafo en met een 78xx/79xx spanningsregelaartje.
Maar ja, tis haaiend, dus nodeloos ingewikkeld. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Oh, ik dacht hier vandaan :?
Bstrg.jpg
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Nee, dat is de PCB van het besturings en display gedeelte, die heeft inderdaad een eigen voeding met eigen stabilisatie.
Die zit welliswaar met een bandkabel gekoppeld aan de eindtrap, maar die twee opampjes worden daar niet door gevoed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Walt »

Hoe is het met dit beestje?

Groetjes Walter
Plaats reactie