Meting Jantzen C-coils.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

Goed, metingen gedaan op 1.0kHz met 1.0V met de spoel op een kartonnen doos, ver weg van magnetiseerbare materialen, en de waarde is inderdaad ~6.4mH, zie foto's. Ik heb gelijk de Rdc en de Q factor ook maar even gemeten.
spoel_olaf_003.jpg
spoel_olaf_002.jpg
spoel_olaf_001.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

En gewoon omdat 't kan (en mag?) hier nog even een verzameling foto's op verschillende frequenties, ik laat het trekken van conclusies even over aan andere forumleden, een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.
spoel_olaf_013.jpg
spoel_olaf_005.jpg
spoel_olaf_006.jpg
spoel_olaf_007.jpg
spoel_olaf_008.jpg
spoel_olaf_009.jpg
spoel_olaf_010.jpg
spoel_olaf_011.jpg
spoel_olaf_012.jpg
spoel_olaf_013.jpg
Bijlagen
spoel_olaf_004.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door cve »

een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.
Ja, de afwerking van de gipsplaten laat nog op zich wachten. En verhuisdozen zijn prima geschikt als werkbank. :lol:

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

cve schreef:
een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.
Ja, de afwerking van de gipsplaten laat nog op zich wachten. En verhuisdozen zijn prima geschikt als werkbank. :lol:

Co
Scherp! :D
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door RumoH »

Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?

Rudy
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

RumoH schreef:
Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?

Rudy
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door RumoH »

SSassen schreef:
RumoH schreef:
Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?

Rudy
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben.... :oops:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door pappaleo »

RumoH schreef:
SSassen schreef:
RumoH schreef:
Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?

Rudy
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben.... :oops:
Wie wil er nou spoeltjes afwikkelen? :think:

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

RumoH schreef:
SSassen schreef:
RumoH schreef:
Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?

Rudy
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben.... :oops:
Dan vertel je ze toch gewoon dat je ook e.e.a. kan herberekenen en dat je dan wél standaard waardes kan gebruiken?
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door RumoH »

SSassen schreef:
RumoH schreef:
SSassen schreef:
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben.... :oops:
Dan vertel je ze toch gewoon dat je ook e.e.a. kan herberekenen en dat je dan wél standaard waardes kan gebruiken?
Tja, als ze ze nog niet in de handen hebben wel, maar als je je berekende waarde kan krijgen......problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

RumoH schreef:
...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
RumoH schreef:
...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?
Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:

http://www.eleshop.nl/agilent-u1733c-lc ... p-579.html
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door Olaf Analogue »

Sander, mag ik je ontzettend bedanken voor de genomen moeite en het zorgen voor opheldering?
Ik ben blij dat het verhaal van Jantzen klopt, en het schept ook weer een stukje nieuwe kennis met betrekking tot deze soort spoelen.
Ik ben hier erg mee geholpen.
Ik zal je via PB mijn adres doorgeven, ik zal de verzendkosten uiteraard vergoeden.
Nogmaals mijn dank.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door ray5150 »

Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door ray5150 »

Misschien verstandig om op de eerste foto het adres en telefoonnummer even te blurren ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
4 puntsmeting waarmee je invloed van de kabels uitsluit?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

sevenup schreef:
ray5150 schreef:
Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
4 puntsmeting waarmee je invloed van de kabels uitsluit?
U gaat door voor de tweede ronde!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door Walt »

Dank aan Sander voor de metingen, ik heb eindelijk weer goed geslapen vannacht.

Zulke zware spoelen worden vooral voor laag filteren gebruikt, dus lage frequenties. Is het dan niet raar dat de mH waarde pas klopt bij 1 kHz?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door markbakk »

Idd dank. En aangezien die verhuisdozen toch leeg moeten: wederzijds belang ;) . Lijkt mij kernmateriaal met hogere remanentie. En het is allemaal niet zo dramatisch voor audiogebruik en lage impedanties.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door RumoH »

SSassen schreef:
SSassen schreef:
RumoH schreef:
...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?
Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:

http://www.eleshop.nl/agilent-u1733c-lc ... p-579.html
Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door Ah!buis »

RumoH schreef:
Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.
Zo'n los ding op batterijen (accus?) zal wel niet zoveel stroom kunnen leveren.
Met 6,3mH op 1kHz is al een meetstroom van 25mA nodig om 1V te halen.Met kleinere waardes nog meer.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

RumoH schreef:
SSassen schreef:
SSassen schreef:
Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?
Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:

http://www.eleshop.nl/agilent-u1733c-lc ... p-579.html
Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.
Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.
Hu [-X 0,75Vrms = ~ 1Vtop #-o
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.
Hu [-X 0,75Vrms = ~ 1Vtop #-o
Anne
Ja, precies, dat bedoelde ik :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.
Hu [-X 0,75Vrms = ~ 1Vtop #-o
Anne
Ja, precies, dat bedoelde ik :D
Je vrouwelijke kant komt van tijd tot tijd boven ? =D>
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”