Meting Jantzen C-coils.
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Meting Jantzen C-coils.
Goed, metingen gedaan op 1.0kHz met 1.0V met de spoel op een kartonnen doos, ver weg van magnetiseerbare materialen, en de waarde is inderdaad ~6.4mH, zie foto's. Ik heb gelijk de Rdc en de Q factor ook maar even gemeten.
- SSassen
- Contacteer:
En gewoon omdat 't kan (en mag?) hier nog even een verzameling foto's op verschillende frequenties, ik laat het trekken van conclusies even over aan andere forumleden, een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.
Ja, de afwerking van de gipsplaten laat nog op zich wachten. En verhuisdozen zijn prima geschikt als werkbank.een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.
Co
- SSassen
- Contacteer:
Scherp!cve schreef:Ja, de afwerking van de gipsplaten laat nog op zich wachten. En verhuisdozen zijn prima geschikt als werkbank.een aantal zaken zijn echter helder wat mij betreft.![]()
Co
- RumoH
- ZA-sponsor: RumoH
- Contacteer:
Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?
Rudy
Rudy
- SSassen
- Contacteer:
Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.RumoH schreef:Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?
Rudy
- RumoH
- Contacteer:
Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben....SSassen schreef:Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.RumoH schreef:Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?
Rudy
- pappaleo
- Contacteer:
Wie wil er nou spoeltjes afwikkelen?RumoH schreef:Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben....SSassen schreef:Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.RumoH schreef:Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?
Rudy
- SSassen
- Contacteer:
Dan vertel je ze toch gewoon dat je ook e.e.a. kan herberekenen en dat je dan wél standaard waardes kan gebruiken?RumoH schreef:Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben....SSassen schreef:Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.RumoH schreef:Sander, heb je ook metingen gedaan met verschillende voltages bij 1kHz?
Rudy
- RumoH
- Contacteer:
Tja, als ze ze nog niet in de handen hebben wel, maar als je je berekende waarde kan krijgen......problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan metenSSassen schreef:Dan vertel je ze toch gewoon dat je ook e.e.a. kan herberekenen en dat je dan wél standaard waardes kan gebruiken?RumoH schreef:Daar zijn nu dan wel uit. Rest voor mij de vraag wat ik nu mijn Clio moet.......Zal straks eens iemand tegenkomen die zijn C-Coil'tjes afgewikkeld wil hebben....SSassen schreef:Nee, Jantzen geeft zelf aan dat ze hun metingen doen bij 1kHz en 1.0V, dat was dan ook de meting die ik wilde reproduceren. Als je de 5% tolerantie aanhoudt die Jantzen specificeert dan is de waarde van de spoel inderdaad 6.3mH.
- SSassen
- Contacteer:
Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?RumoH schreef:...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
- SSassen
- Contacteer:
Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:SSassen schreef:Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?RumoH schreef:...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
http://www.eleshop.nl/agilent-u1733c-lc ... p-579.html
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Sander, mag ik je ontzettend bedanken voor de genomen moeite en het zorgen voor opheldering?
Ik ben blij dat het verhaal van Jantzen klopt, en het schept ook weer een stukje nieuwe kennis met betrekking tot deze soort spoelen.
Ik ben hier erg mee geholpen.
Ik zal je via PB mijn adres doorgeven, ik zal de verzendkosten uiteraard vergoeden.
Nogmaals mijn dank.
Ik ben blij dat het verhaal van Jantzen klopt, en het schept ook weer een stukje nieuwe kennis met betrekking tot deze soort spoelen.
Ik ben hier erg mee geholpen.
Ik zal je via PB mijn adres doorgeven, ik zal de verzendkosten uiteraard vergoeden.
Nogmaals mijn dank.
Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
Misschien verstandig om op de eerste foto het adres en telefoonnummer even te blurren ?
4 puntsmeting waarmee je invloed van de kabels uitsluit?ray5150 schreef:Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
- SSassen
- Contacteer:
U gaat door voor de tweede ronde!sevenup schreef:4 puntsmeting waarmee je invloed van de kabels uitsluit?ray5150 schreef:Sander, waarom hebben die krokoklemmen ieder twee kabels met BNC stekkers ?
Dank aan Sander voor de metingen, ik heb eindelijk weer goed geslapen vannacht.
Zulke zware spoelen worden vooral voor laag filteren gebruikt, dus lage frequenties. Is het dan niet raar dat de mH waarde pas klopt bij 1 kHz?
Groetjes Walter
Zulke zware spoelen worden vooral voor laag filteren gebruikt, dus lage frequenties. Is het dan niet raar dat de mH waarde pas klopt bij 1 kHz?
Groetjes Walter
Idd dank. En aangezien die verhuisdozen toch leeg moeten: wederzijds belang
. Lijkt mij kernmateriaal met hogere remanentie. En het is allemaal niet zo dramatisch voor audiogebruik en lage impedanties.
- RumoH
- Contacteer:
Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.SSassen schreef:Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:SSassen schreef:Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?RumoH schreef:...problematisch wordt als je daarna toch nog lager moet met je spoelwaarde...nieuwe kopen of afwikkelen terwijl je met je LCR-metertje je spoel niet eens kan meten
Zo'n los ding op batterijen (accus?) zal wel niet zoveel stroom kunnen leveren.RumoH schreef:Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.
Met 6,3mH op 1kHz is al een meetstroom van 25mA nodig om 1V te halen.Met kleinere waardes nog meer.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.RumoH schreef:Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.SSassen schreef:Zoiets lijkt me prima geschikt (is incl. calibratie cert.) en kost niet gelijk een heleboel geld:SSassen schreef:Is een fatsoenlijke LCR-meter kopen een optie? Daarmee bedoel ik niet één van een paar tientjes op eBay. Dat kost wat maar dan heb je ook wat?
HuSSassen schreef:Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Ja, precies, dat bedoelde ikAh!buis schreef:HuSSassen schreef:Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.0,75Vrms = ~ 1Vtop
![]()
Anne
Je vrouwelijke kant komt van tijd tot tijd boven ?SSassen schreef:Ja, precies, dat bedoelde ikAh!buis schreef:HuSSassen schreef:Da's toch precies wat je wilt? 0.75Vrms = 1.0VDC.0,75Vrms = ~ 1Vtop
![]()
Anne
Anne