Fetzilla 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

grimoire schreef:
Als heatsinks had ik deze in gedachten:
http://www.eltim.eu/index.php?item=modu ... 70&lang=en
Zo hehe eindelijk besteld :roll:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meiborg »

Shit.. Ik heb vrijdag mijn kast bij Eltim besteld.. Geld verspild dus.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Had je liever alleen heatsinks gehad?
Anders snap ik je opmerking niet..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Ah!buis »

Twee keer verzendkosten ?
Anne
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meiborg »

Zo, net even op die franse site en Eltim vergeleken.... bij de Franse site een 2U/400m vol alu persante disipante + 1U 280mm vol alu slimline incl. verzendkosten voor de prijs van een 2U/400m vol alu persante disipante incl. verzendkosten bij Eltim. Oftewijl een "gratis" slimline kast ofwel +/- 105 euro verschil (beiden met verzendkosten berekend :shock:

Ik weet het wel... Thanks Patrick :goedzo:
Sorry, beetje onduidelijk maar dit is waar ik op doelde. Ik heb notabene op die franse pagina gekeken voor de minidsp curryman dac (waar ik nu Juoigâ voor heb benaderd) maar toen was ik nog niet aan het kijken voor een kastje.. Zie nu ook dat de vergelijking niet helemaal klopte :mrgreen: , voortaan beter eerst de pagina verversen voordat ik ergens op reageer, stond open in de smartphone browser en toen ik weer even tijd had om verder te lezen gereageerd maar de discussie was al mijlen :hide: verder in de tussentijd

Mvg Reinder
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Koelribben zijn binnen, evenals de condensatoren. Van het weekend weer aan de slag dus :)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Updates hier?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

3 jaar later... Nog geen updates, behalve dat ik inmiddels weer eens mee verder wil. Deze winter gaat het er denk ik van komen.

Bijna alles is al in huis, alles moet eigenlijk vooral aan elkaar geknoopt en getest worden + een kastje
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door OpaBert »

grimoire schreef:
3 jaar later... Nog geen updates, behalve dat ik inmiddels weer eens mee verder wil. Deze winter gaat het er denk ik van komen.

Bijna alles is al in huis, alles moet eigenlijk vooral aan elkaar geknoopt en getest worden + een kastje
Kan je dat nu nog terug vinden na 3 jaar :shock: met 3 dagen moet ik al zoeken :lol:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

het ligt in 1 doosje met er opgeschreven fetzilla, dus dat scheelt ;)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Het voordeel van als je iets laat liggen, is dat de andere technologie veranderd. Ik heb nu nog maar 1 audio ingang nodig voor een dac

Zit met enkele vragen:

1. Heb ik een voorversterker nodig? Of kan ik van dac rechtstreeks de fetzilla in?

2. Is inschakelvertraging nodig? Ik las ergens van niet en dat de fetzilla opstart met een beschaafde plop

3. Volume knop. Welke en hoe. Maar dat probeer ik zelf uit te vogelen.

Ben benieuwd of ik veel verschil merk met de NAD c352 waar ik nu al jaren mee speel
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Voor wat ik zelf heb kunnen ontdekken kan er gewoon een goeie potmeter aan geknoopt worden en heb ik niet perse een voorversterker nodig

zon 27mm blauwe alsps stereo 10k log wordt het waarschijnlijk
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Heb speakerdelay printjes liggen . Zit wel geen beveiliging op enkel een vertraging van ongeveer 4 a 5 sec .
Twee relais op 1 klein printje en werkt op ac spanning , perfect voor de FetZilla .
Laat maar weten als je eentje wil .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

ha mm64
dank voor de suggestie, ik zal je even een pb sturen!

hoe bevalt de fetzilla nog voor jou? of ben je inmiddels over naar wat anders?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

meanman64 schreef:
grimoire schreef:
bijna alles zit er op, behalve de fets
veder mist nog C1, R19 en pl (100 ohm toch?)

R20-21 moeten nog vervangen worden omdat die een stukje boven de pcb moesten zweven en ik ze al flush gemonteerd had.
100K
Als je de print gaat bevestigen op het koelprofiel gebruik dan als standoff tussen fet en print een TO126 transistor waarvan je de pootje afknipt.
Heb je de SMD weerstanden aan de onderkant ook al gesoldeerd?
als ik op de plaatjes in de handleiding kijk, zie ik bij PL een lege plek. ook bij de onderdelen staat deze er niet bij. weet iemand wat ik hiermee moet?

verder moet ik nog
R19 een 10R 1w (mox?) weerstand.twee stuks
en 2 gewone 10R weerstanden twee stuks(1/2w geloof ik uit mijn hoofd)

dan nog een blauwe alps potmeter als volumeknop. fets en koelprofielen installeren, dan op een plankje zetten en testen maar (light bulb methode, starten met laag voltage 18v ofzo, niet meteen 230v heb ik begrepen. )

jaja uiteindelijk komt hij wel af :lol:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Op PL komt een mica Cap , maar die is bij gewone speakers niet vandoen .
Je kan hier een 100 K weerstand in de plaats zetten .
Dat is een tweak van Hugh Dean zelf . Ik ga kijken voor de overige weerstanden die je gemeld .
Laat je nog iets weten .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Almost 10 years later...
:oops:

met dank aan meanman !
die zo nu en dan een bericht stuurde met de vraag hoe het er voor stond, waarop ik moest bekennen dat het project nog in de pauzestand verkeerde

Nu na zijn laatste bericht eindelijk de boel van zolder gehaald :lol:

De laatste paar weerstandjes die ontbraken heb ik in huis. die ik op R20-21 moet vervangen zijn van een wat lagere tolerantie dan die er aanvankelijk bij zaten maar ik zonder afstand van de printplaat gemonteerd had. Nieuwe zijn (10R 5%) maar dat zal vast niet heel veel uitmaken.

dus komende week aan de slag met het volgende te solderen, monteren of te koppelen:
-laatste paar weerstandjes (ook bij 'PL' de 100k)
-audyn+ caps van 1uf
-mosfets
-koelprofielen
-ringkern 2x25vac
-inschakelvertraging
-alps potmeter

daarna setup maken voor de gloeilamp test
behuizing komt later

Ook weer niet heel veel werk...
Dus voor het 10-jarige jubileum van dit project zich voltrekt op 30 januari aanstaande moet het toch wel echt helemaal af zijn :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Henkjan »

:yeah:

kan die mooi mee naar Hengelo
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

haha, ik zal er over nadenken!
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door 211audio »

0R1 == 0,1 Ohm
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

dus komende week aan de slag met het volgende te solderen, monteren of te koppelen:
-laatste paar weerstandjes (ook bij 'PL' de 100k)
-audyn+ caps van 1uf

-mosfets
-koelprofielen
-ringkern 2x25vac
-inschakelvertraging
-alps potmeter

2 vraagjes, hopelijk weet iemand het, onderstaande fotos bijbehorend

Ik lijk verschillende mosfets te hebben, of zijn deze hetzelfde ondanks andere nummers?

Daarnaast dubbelcheck voor ik ze vast soldeer.. de metalige kant komt tegen het koelprofiel aan lijkt me? En moet er nog iets van koelpasta tussen, of moet de verf op die plek van het koelprofiel afgeschuurd voor betere geleiding?
PXL_20231217_101814550.jpg
PXL_20231217_101856202.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8117
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Kappa7 »

Daar zou zo maar eens wat namaak bij kunnen zitten.
Heb je ze even door gemeten met een component tester?
Er zit sowieso verschil in de N en de P versie
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

De laterale fets zijn toen besteld bij Farnel of RS . Moet ik checken . Na die groupbuy heeft niemand iets van fake laterale gemeld .
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 17 dec 2023, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Stefan ,
Denk aan je isolatie plaatjes tussen het koelprofiel en de FETs .
Als je bv defecte BD 139 hebt liggen gebruik deze dan als standoff voor tussen de printplaat en de power fets .
Zo heb afstand en toch stevige bevestiging .
Wat betreft de fets , ik kan je ook 2 paar SJ162/ SK1085 opsturen . Heb zelf ook een Fetzilla met deze FETs gebouwd .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

grimoire schreef: zo 17 dec 2023, 11:28

Daarnaast dubbelcheck voor ik ze vast soldeer.. de metalige kant komt tegen het koelprofiel aan lijkt me? En moet er nog iets van koelpasta tussen, of moet de verf op die plek van het koelprofiel afgeschuurd voor betere geleiding?

PXL_20231217_101814550.jpg
PXL_20231217_101856202.jpg
Het lijkt mij dat er isolatie in de vorm van mica of siliconenplaatjes tussen moeten.
Anders heb je kortsluiting.
Plaats reactie