Elekit TU-879S: de tweaks
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elekit TU-879S: de tweaks
De nieuwe koppelcondensatoren zitten er in. De C1 en C2 zijn er uit. C5 en C6 nu de True Copper van Audyn. En dat scheelt echt aanzienlijk. Tsja, size does matter...
Nou, eindelijk de tweede converter binnen. Ziet ie er totaal anders uit...
Maar goed, het klinkt nu al mooier dan de 6l6.
Nu nog ruzie maken met de afhaalchinees...
Maar goed, het klinkt nu al mooier dan de 6l6.
Nu nog ruzie maken met de afhaalchinees...
Re: Elekit TU-879S: de tweaks - NFB veranderen
Een van de tweaks die ik nog wil proberen is het verminderen van de nfb. Bij deze amp wordt de nfb er ook wel helemaal uitgehaald, maar daar zijn de meningen op de diverse fora over verdeeld. Het wordt wellicht gedetailleerder, maar uiteindelijk ook minder prettig om naar te luisteren. Zeker nu ik de 807 gebruik, wil ik niet de nfb geheel verwijderen, omdat deze buis dat eigenlijk wel nodig schijnt te hebben.
Nu is de nfb zo'n 9db. En als ik de info die voor de 807 te vinden is moet geloven, is 7db prima. De nfb wordt ingesteld door R7 en R8. Die zijn nu 120ohm. Hoe bereken ik nu de waarde van deze weerstanden om op 7db te komen?
Edit: sorry voor deze wellicht 'basic' vraag, maar ik wil graag begrijpen hoe de nfb werkt en berekend wordt...
Nu is de nfb zo'n 9db. En als ik de info die voor de 807 te vinden is moet geloven, is 7db prima. De nfb wordt ingesteld door R7 en R8. Die zijn nu 120ohm. Hoe bereken ik nu de waarde van deze weerstanden om op 7db te komen?
Edit: sorry voor deze wellicht 'basic' vraag, maar ik wil graag begrijpen hoe de nfb werkt en berekend wordt...
Met twee van die dingen erin http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=7375
op deze manierkun je regelen van zoals 't was tot niks.
Anne
op deze manierkun je regelen van zoals 't was tot niks.
Anne
Dank!
Ben nog even verder aan het studeren geweest. En ik wil uiteindelijk ook deze amp eens in triode schakeling proberen. Dan kan ik nl ook de nfb eruit halen. Nu zat ik even naar de specs van de versterker vs de 807 te kijken en vroeg mij het volgende af:
De max screen voltage van de 807 is 300v. De trafo geeft 325v. Mijn boerenverstand zegt dat dat dan ook geen goed plan is. Heeft mijn boerenverstand gelijk?
Ben nog even verder aan het studeren geweest. En ik wil uiteindelijk ook deze amp eens in triode schakeling proberen. Dan kan ik nl ook de nfb eruit halen. Nu zat ik even naar de specs van de versterker vs de 807 te kijken en vroeg mij het volgende af:
De max screen voltage van de 807 is 300v. De trafo geeft 325v. Mijn boerenverstand zegt dat dat dan ook geen goed plan is. Heeft mijn boerenverstand gelijk?
De grafiek van bij Brimar loopt veel hoger door.Zal wel geen probleem zijn.
Is ook dat die Vg2 van 300V is met een veranderlijke anodespanning, die kan wel zakken tot 50V en dan neemt Ig2 flink toe.
Als triode gaat Vg2 dan mee naar beneden, blijft de Ig2 stroom beperkt.
Anne
Is ook dat die Vg2 van 300V is met een veranderlijke anodespanning, die kan wel zakken tot 50V en dan neemt Ig2 flink toe.
Als triode gaat Vg2 dan mee naar beneden, blijft de Ig2 stroom beperkt.
Anne
Even aan het solderen geweest. En nu dus in triode zonder nfb.
Eerste indruk: meer detail in mid en hoog. Met koude buizen wel weer wat scherpte terug zoals bij de 6l6 in pentode. Die was verdwenen met de 807. Kijken wat er gebeurd als de boel goed opgewarmd is...
Eerste indruk: meer detail in mid en hoog. Met koude buizen wel weer wat scherpte terug zoals bij de 6l6 in pentode. Die was verdwenen met de 807. Kijken wat er gebeurd als de boel goed opgewarmd is...
De 807 zonder nfb is toch echt too much, teveel 'forward', vooral in het mid. Gisterenavond de standaard EH 6l6gc er weer in gedaan. Dat gaf weer meer rust, maar uiteindelijk ook weer een 'kleiner' geluid. Wel mooi hoor, een soort koptelefoon voor de huiskamer. Kan mij voorstellen dat met een mooiere 6l6gc het allemaal nog weer mooier wordt.
Vanochtend de nfb weer teruggezet. En dus ook weer de 807. Meteen is de veel grotere soundstage er weer, maar nu is de buis meer getemperd. Met meer detail dan in pentode.
Mijn mening op dit moment: triode echt mooier dan pentode. En met wat feedback is de 807 wel een heel mooie buis. Ook in triode...
De volgende buizen staan op de nominatie:
6v6
El3n
6n3ce
Volgens mij moet ik met een wat verhoogde cathodeweerstand een eind kunnen komen voor deze buizen...
Vanochtend de nfb weer teruggezet. En dus ook weer de 807. Meteen is de veel grotere soundstage er weer, maar nu is de buis meer getemperd. Met meer detail dan in pentode.
Mijn mening op dit moment: triode echt mooier dan pentode. En met wat feedback is de 807 wel een heel mooie buis. Ook in triode...
De volgende buizen staan op de nominatie:
6v6
El3n
6n3ce
Volgens mij moet ik met een wat verhoogde cathodeweerstand een eind kunnen komen voor deze buizen...
Ik ben eens wat dieper in die el3n buis gedoken en eigenlijk lijkt het mij wel wat. Uiteraard de uitdaging om de buisvoet aan te passen of een adapter te creeren. Maar in hoeverre kan ik deze buis gebruiken in mijn amp? Of eigenlijk: zijn er aanpassingen nodig voor deze buis? En zo ja, welke?
Even wat specs van de versterker:
Pin 1 en 8: 21v
Pin 3: 325v
Pin 4: gekoppeld aan pin 3 middels 100 ohm weerstand
Pin 5: 0v
Even wat specs van de versterker:
Pin 1 en 8: 21v
Pin 3: 325v
Pin 4: gekoppeld aan pin 3 middels 100 ohm weerstand
Pin 5: 0v
Op de eindversterkers die ik in Alphen bij me had heb ik dit opgelost met een ON/OFF/ON tuimelschakelaartje. Het bekende 6-polige schakelaartje met een middenstand die 'uit' is. Op de ene kant sluit je de 120 aan, op de andere pool bijvoorbeeld iets van 180. De uitgang (midden) sluit je aan op de spanningsdeler aan de kathode. je kan dan voor NFB kiezen uit origineel, minder (naar smaak), en uit. Werkt goed en het is wat eenvoudiger om links en rechts gelijk te houden. En het is veel handiger extern te maken dan zo een printpot.MickRS schreef:Een van de tweaks die ik nog wil proberen is het verminderen van de nfb. Bij deze amp wordt de nfb er ook wel helemaal uitgehaald, maar daar zijn de meningen op de diverse fora over verdeeld. Het wordt wellicht gedetailleerder, maar uiteindelijk ook minder prettig om naar te luisteren. Zeker nu ik de 807 gebruik, wil ik niet de nfb geheel verwijderen, omdat deze buis dat eigenlijk wel nodig schijnt te hebben.
Thanks, zat zelf ook al aan zoiets te denken. Dank voor de uitleg!
Inmiddels weer een stap verder in de 'evolutie'. Er staan nu TungSol 6v6 buizen op met een Psvane t2 voorbuisje. De 6v6 in triode en geen nfb. Fijner dan dit heeft de versterker nog niet geklonken! Scherpte is weg, maar de soundstage gebleven. Top!
Hmmm, zet net de versterker aan. Hoop gekraak aan een kant. Buisjes verwisseld en nu gekraak aan de andere kant. Dat buisje wordt ook erg warm, veel warmer dan de andere. Geen flauw idee waar dat aan kan liggen. Jullie? 
Oh, en normaal gesproken werd de boel helemaal niet zo heet...
Oh, en normaal gesproken werd de boel helemaal niet zo heet...
Tsja, denk ik ook. Maar na een maand...
Gisteren de hele dag versterker aan gehad. Nergens last van... Vanochtend dus ineens gekraak.
Gisteren de hele dag versterker aan gehad. Nergens last van... Vanochtend dus ineens gekraak.
Slechte productie geweest zeker.MickRS schreef:Tsja, denk ik ook. Maar na een maand...![]()
Heb ik hier ook wel eens gehad met een buis.
Ander buisje er in en het probleem was opgelost.
Wel zuur maar zou even contact opnemen met de verkoper.
Het leuke is natuurlijk dat ik nu weer noodgedwongen die 807's er in heb zitten. En dan blojft staan dat deze buizen veel meer en fris hoog geven. En dat dan icm een soundstage waar die 6v6-jes alleen van durven dromen. En op een of andere manier zijn de scherpe randjes een stuk minder dan voorheen. Zal wel te maken hebben met de nieuwe Psvane treasure voorbuis. Verder is er naast het verhogen van de cathodeweerstand niets veranderd aan de set up. Klaar dus....
Niet echt, want de luistermoeheid is weliswaar minder, maar nog altijd aanwezig. Maar het heeft mij wel weer aan het denken gezet. Want als ik deze buis nog iets weet te temmen, denk ik dat ie echt mooier klinkt dan de 6v6. Dit kon ik over het fenomeen vinden:
Even though this type boasts some outstanding THD figures (THD= 1.8% for push-pull operation) it has gotten a reputation as being a guitar amp final. Perhaps because that's where most are used these days? The 807 does have a tendency to make lots of nasty, high order harmonic distortion. This shows up when performing the "Twin-T" test. The residual after nulling out the fundamental is quite distorted, resembling a sawtooth wave at three times the frequency. This waveform must contain a lot of harmonics, H5 and above.
While running open loop, 807s do sound nasty: lots of listener fatigue. How nasty depends on the program material, but is always there. This particular deficiency was noted by the type's inventor: O. H. Schade. He recommended local NFB to tame that harmonic nastiness. This is frequently accomplished by "Ultralinear" operation. This isn't possible since the 807 has a very low screen voltage limit. Unlike many audio pentodes, the screen can't be run at the same DC voltage as the plate unless you're going to sacrifice a lot of output. That leaves either cathode or parallel NFB. Schade recommended feeding 10% of the AC plate voltage back to the control grid, anode follower style.
When this is implemented, the 807's sonic performance improves. All that remains is to take off some of the "edge" with some additional gNFB (~7.0db does nicely if the rest of the open loop design is well implemented). The nastiness can be tamed, and the type capable of excellent sonic performance.
Ik begin maar weer eens met de gNFB terugzetten. Maar weet iemand wat ze bedoelen met: Schade recommended feeding 10% of the AC plate voltage back to the control grid, anode follower style.
Niet echt, want de luistermoeheid is weliswaar minder, maar nog altijd aanwezig. Maar het heeft mij wel weer aan het denken gezet. Want als ik deze buis nog iets weet te temmen, denk ik dat ie echt mooier klinkt dan de 6v6. Dit kon ik over het fenomeen vinden:
Even though this type boasts some outstanding THD figures (THD= 1.8% for push-pull operation) it has gotten a reputation as being a guitar amp final. Perhaps because that's where most are used these days? The 807 does have a tendency to make lots of nasty, high order harmonic distortion. This shows up when performing the "Twin-T" test. The residual after nulling out the fundamental is quite distorted, resembling a sawtooth wave at three times the frequency. This waveform must contain a lot of harmonics, H5 and above.
While running open loop, 807s do sound nasty: lots of listener fatigue. How nasty depends on the program material, but is always there. This particular deficiency was noted by the type's inventor: O. H. Schade. He recommended local NFB to tame that harmonic nastiness. This is frequently accomplished by "Ultralinear" operation. This isn't possible since the 807 has a very low screen voltage limit. Unlike many audio pentodes, the screen can't be run at the same DC voltage as the plate unless you're going to sacrifice a lot of output. That leaves either cathode or parallel NFB. Schade recommended feeding 10% of the AC plate voltage back to the control grid, anode follower style.
When this is implemented, the 807's sonic performance improves. All that remains is to take off some of the "edge" with some additional gNFB (~7.0db does nicely if the rest of the open loop design is well implemented). The nastiness can be tamed, and the type capable of excellent sonic performance.
Ik begin maar weer eens met de gNFB terugzetten. Maar weet iemand wat ze bedoelen met: Schade recommended feeding 10% of the AC plate voltage back to the control grid, anode follower style.
Alles doorgemeten. En overal keurige waardes, links en rechts ook gelijk...
Mick ik heb hier ook nog een versterker staan die met 6l6 binnenkwam.
Hier heb ik kt66 ingestoken en daar ben ik zeer tevreden mee.
Misschien een ideetje......
Dennis
Hier heb ik kt66 ingestoken en daar ben ik zeer tevreden mee.
Misschien een ideetje......
Dennis
Staan ook nog op de nominatie...
Staat ie bij jou in penthode of triode?