Done! En hij doet t ook nog
Afgelopen zaterdag begonnen met de kale pcb...
Best wel ff eng, want ik had dus nog nooit ook maar een ding aan een pcb gesoldeerd. Maar na wat uurtjes zwoegen, zag het er zo uit.
De volgende dag nog wat tijd erin gestoken en zo was zondagavond een groot deel van het soldeerwerk achter de rug.
Maandag geen tijd gehad, maar gisteren tussen de bedrijven door steeds verder gevorderd...
Hier de 'beruchte' trafo. Is veel om te doen geweest. De kit is nl in eerste instantie door VK Music geimporteerd en later ook door tubedepot aangeboden. Die laatste leverde de 110 en 230v niet met de orginele trafo, maar eentje van een ander merk. En uiteraard werd door VK geroepen dat de niet orginele trafo minderwaardig was. Of dit nu wel of niet zo was, echt lekker waren deze verhalen op internet niet voor Tube Depot, dus ook zij leveren m nu met de juiste trafo.
En na wat sleutelwerk hier dan het uiteindelijke resultaat!
Ik ben er uiteindelijk zo'n 15 uur mee bezig geweest. En zoals gezegd ben ik wel handig, maar totaal onervaren op het gebied van elektronika. Eigenlijk is deze kit erg straight forward. Enige probleem waar ik tegenaan liep was de hoogte van de schakelaartjes. die kwamen bij het uiteindelijke in elkaar zetten net tekort om het moertje er nog op te zetten. waarschijnlijk is in de loop van de tijd het schakelaartje net ff anders geworden. Maar met wat veilwerk was dit ook zo opgelost... Oh ja, en omdat ik m had laten poedercoaten, moest ik alle gaatjes van het chassis eerst weer wat uitboren.
Het spannendste moment was natuurlijk het aanzetten. Zou ie het doen, of zou de straat zonder stroom zitten? Gelukkig gewoon in een keer goed.
Het geluid is echt heel mooi. Hij vervangt een Melody SP3, die toch bekend staat als over-achiever. Maar die melody wordt echt volledig weggespeeld door deze Elekit! Zoveel mooiere soundstage, definiering, zachtheid. Echt helemaal goed. En ook is ie nog eens superstil. Ben benieuwd hoe het klinkt nadat ie echt is ingespeeld? Kunnen we ook nog eens wat andere buizen proberen
Mooi, tijd dus voor het volgende project. Nieuwe speakers. Want daar heb ik inmiddels ook bijna alles voor in huis. Gelukkig heb ik daar wat meer ervaring mee...