Blauwe Led te fel.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Blauwe Led te fel.
De led van mijn 'Kerstkadootje', zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21564 bevind zich, als ik voor de monitor zit, precies op ooghoogte en is rampzalig fel; als ik 's avonds het licht uit doe, baadt de hele kamer in een blauwe gloed...:
Nu heb ik het low-tech 'opgelost' met een stukje zilver tape en een stukje grijze Gaffa tape:
Netter is natuurlijk een extra, of andere weerstand voor de led te solderen, de vraag is even welke waarde en hoe ik dat ga doen.
Ik heb de behuizing nog niet open gehad, maar ik vermoed, dat het hoofdzakelijk SMD componenten zullen zijn, als ik af ga op de foto's van soortgelijke amps...
Groeten, Jan.
Ik heb de behuizing nog niet open gehad, maar ik vermoed, dat het hoofdzakelijk SMD componenten zullen zijn, als ik af ga op de foto's van soortgelijke amps...
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Beetje experimenteren met een serieweerstand i.d.d. Maar dan een elektrische i.p.v. een optische
Sommige blauwe ledjes zijn i.d.d. erg efficiënt. Heb er hier die met 0,1 mA al zat licht geven. Dus schrik niet als je ergens tussen de 10K - 50K voor de serieweerstand uitkomt.
Sommige blauwe ledjes zijn i.d.d. erg efficiënt. Heb er hier die met 0,1 mA al zat licht geven. Dus schrik niet als je ergens tussen de 10K - 50K voor de serieweerstand uitkomt.
Re: Blauwe Led te fel.
Inderdaad, ik ging altijd uit van de vuistregel dat een led 5 tot 10 mA nodig heeft.
Maar met de huidige generatie's ledjes gaat dat niet meer op...
Grote kans dat de serie weerstand een SMD is. als je mazzel hebt is de led een convetionele.
Dat denk ik haast wel, omdat hij in het frontplaatje verwerkt zit.
Zou dan lekker de SMD weerstand laten zitten, een pootje van de led doorknippen, en daar een weerstand bijzetten.
Maar met de huidige generatie's ledjes gaat dat niet meer op...
Grote kans dat de serie weerstand een SMD is. als je mazzel hebt is de led een convetionele.
Dat denk ik haast wel, omdat hij in het frontplaatje verwerkt zit.
Zou dan lekker de SMD weerstand laten zitten, een pootje van de led doorknippen, en daar een weerstand bijzetten.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 06 apr 2015, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Blauwe Led te fel.
Dat was ook mijn gedachte; het doorknippen van een pootje, niet het bijzetten bedoel ik.ray5150 schreef:Zou dan lekker de SMD weerstand laten zitten, een pootje van de led doorknippen, en daar een weerstand bijzetten.
Wij verstrooien altijd, d'as goedkoper...
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Ah, vandaar de naam pompe-funèbrespompebled schreef:Wij verstrooien altijd, d'as goedkoper...
Groeten, Jan.
Anne
Re: Blauwe Led te fel.
5 tot 10K trimmertje tussen min poot LED en massa............
Zie ook hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=525
Zie ook hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=525
Re: Blauwe Led te fel.
In het kader van 'things to do and eggs to lay', eindelijk de versterker eens opengeschroefd.
Verbazingwekkend weinig SMD componenten, jammer genoeg zit de weerstand voor de Led achter de potmeter, maar ik kan er wel bij. Waar ik geen soep van kan maken is de kleurcode:
bruin, bruin, zwart, geel, rood, dat zou 1,1 Mega Ohm zijn.
Lees ik de andere kant op, dan is het 2,4K Ohm Welke waarde is het?
Groeten, Jan.
Verbazingwekkend weinig SMD componenten, jammer genoeg zit de weerstand voor de Led achter de potmeter, maar ik kan er wel bij. Waar ik geen soep van kan maken is de kleurcode:
bruin, bruin, zwart, geel, rood, dat zou 1,1 Mega Ohm zijn.
Lees ik de andere kant op, dan is het 2,4K Ohm Welke waarde is het?
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Je hebt hem op zijn kop
Andere kant op lezen: rood-geel-zwart-bruin tijdje niks en dan weer bruin = 2K4 1%
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 06 apr 2015, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Blauwe Led te fel.
Een kant los solderen en een weerstand in serie erbij om te testen.
Dan meten en deze waarde erin zetten.
Dennis
Dan meten en deze waarde erin zetten.
Dennis
Re: Blauwe Led te fel.
Je zou 't ook zo kunnen proberen, hoeft 'r niks los
Rood lijkt niet erg, was iets van 1k bedoeld.
Anne
Rood lijkt niet erg, was iets van 1k bedoeld.
Anne
- Bijlagen
-
- Weerstand%20voor%20Led.jpg (21.29 KiB) 1203 keer bekeken
Re: Blauwe Led te fel.
Is wel tricky, de stroom door de parallel weerstand moet véél groter zijn dan door de LED en de spanningsvariatie over de is led erg klein. Supergevoelig voor voedingsvariatie: Er komt dan wel licht of geen licht uit de LED. Beter is een extra serieweerstand erbij van 10K - 24K.
Re: Blauwe Led te fel.
Ach, niet zo somber (of juist welPjotr schreef:Is wel tricky, de stroom door de parallel weerstand moet véél groter zijn dan door de LED en de spanningsvariatie over de is led erg klein. Supergevoelig voor voedingsvariatie: Er komt dan wel licht of geen licht uit de LED. Beter is een extra serieweerstand erbij van 10K - 24K.
Zet je er 1k over, nog 1mA voor de LED.Misschien nog niet somber genoeg
Anne
Re: Blauwe Led te fel.
Er zit nu een 6K8 in.
Eigenlijk is het nog wat te heftig, maar ik wacht eerst even af hoe het in het donker lijkt...
Bedankt voor de hulp!
Groeten, Jan.
Eigenlijk is het nog wat te heftig, maar ik wacht eerst even af hoe het in het donker lijkt...
Bedankt voor de hulp!
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Nou, d'r uit en een 10 of 12K erin.
Of moet je dan eerst weer naar de winkel ?
Of moet je dan eerst weer naar de winkel ?
Re: Blauwe Led te fel.
Hallo Ray,
Nee, dan moet m'n bak met weerstanden 'assortie' weer op de kop en moet ik met de leesbril op kleurtjes zoeken; daar heb ik niet altijd zin aan/tijd voor.
Groeten, Jan.
Nee, dan moet m'n bak met weerstanden 'assortie' weer op de kop en moet ik met de leesbril op kleurtjes zoeken; daar heb ik niet altijd zin aan/tijd voor.
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Die bak kan dan wel gelijk de Kliko in. Waar heb je zo'n bak voor?pompebled schreef:Hallo Ray,
Nee, dan moet m'n bak met weerstanden 'assortie' weer op de kop en moet ik met de leesbril op kleurtjes zoeken; daar heb ik niet altijd zin aan/tijd voor.
Groeten, Jan.
Re: Blauwe Led te fel.
Sja, een beetje elektronica-hobbyist kan niet zonder een Raaco ladenkastje.
Zelf heb ik ook iets dergelijks, en dan aparte bakjes van 0 tot 100R, 100 tot 500R, 500 tot 1K,1 tot 5 K.
En ga zo maar door...
Zelf heb ik ook iets dergelijks, en dan aparte bakjes van 0 tot 100R, 100 tot 500R, 500 tot 1K,1 tot 5 K.
En ga zo maar door...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Blauwe Led te fel.
Ik heb een aantal dozen met weerstanden. Op band en daar dan de weerstandwaarde opgeschreven of in zakjes met daarom de waarde. Kun je toch behoorlijk snel de juiste waarde vinden.
Re: Blauwe Led te fel.
Veroorloof jij je zulke luxe Ray?ray5150 schreef:Sja, een beetje elektronica-hobbyist kan niet zonder een Raaco ladenkastje.
b306dc9c-e7d9-495b-aeef-344bf0841a81.jpg
Zelf heb ik ook iets dergelijks, en dan aparte bakjes van 0 tot 100R, 100 tot 500R, 500 tot 1K,1 tot 5 K.
En ga zo maar door...
Wat is er nou leuker dan zo'n verzamelbak restweerstandjes. Goeie oefening om de kleurcodes te leren
