Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als je het groot aan wil pakken; voor het gieten van een loden kiel gebruiken ze ook wel een oude badkuip en stoken daar een stevig vuur onder.

Loodplaten uit oude accu's zijn ook ideaal om te gieten, er zit nogal wat verontreiniging in dat het ook harder maakt dan puur lood.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

speaker en co verkoopt geloof ik ook loodkorrels. Dat scheelt wel weer wat met het inademen van looddampen en zo.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

http://www.fibex.nl/

is ook niet zo ver weg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

daniel schreef:
speaker en co verkoopt geloof ik ook loodkorrels. Dat scheelt wel weer wat met het inademen van looddampen en zo.
Looddamp valt wel mee. Zeker als je in de open lucht staat vallen de dampen wel mee. Lood aan je vingers (dat zwarte aan je vingers) is vele malen giftiger. Loodkorrels heb ik ook aan zitten denken. Ik heb nu van de afvalberg wat lood kunnen vinden en kon viavia nog wat oud duiklood krijgen. Lekker goedkoop.
Wijx schreef:
http://www.fibex.nl/

is ook niet zo ver weg
Thanks Wijx, die kon ik nog niet...gelijk even bij de bookmarks zetten.
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Hallo,

Ik ben zelf ook ongeveer een jaar bezig met zo'n ontwerp. Alleen dan een Sonus Faber Amati.
Dit zijn mijn speakers op dit moment:

Voorkant
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding

Binnenkant
Afbeelding

Voorkant tijdelijk tegen kast
Afbeelding

Opspannen
Afbeelding

Bouwtekeningen
Afbeelding

Wanneer mensen nog vragen en/of opmerkingen hebben laat het gerust even weten.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@tmi

Welkom en blijf vooral posten :!:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Tmi, welkm hier....

Mooi project. gebogen MDF?

p.s. Misschien wel leuk om een topic te starten over je bouw.

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Op je boutekeningen lijken facetten te staan, terwijl daar niet echt 'vlees' voor lijkt te zitten in je box. Hoe ga je dat doen?
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

@ Daniel
Wat je nu als voorkant ziet is de "basis" van de kast zeg maar. De voorkant is nu van 22mm mdf gemaakt. Hierop wordt nog een 33mm dikke mdf schot op gelijmd. Daaruit worden de faccetten gemaakt.

@ Edo
Yep het zijn gebogen MDF platen van 6mm dikte. MDF heeft wel zijn eigen wil moet ik je zeggen. Het wil recht blijven.
Maar door goed strak op te spannen met VEEL spanbanden/houtlijm en lang te laten drogen blijft het zo staan. Er is van te voren getest of het allemaal wel gebogen blijft staan. Want veel mensen zeiden dat MDF bekend staat als moeilijk buigzaam materiaal.
MAAR HET WERK ! :D
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ehh, je kunt ook buig MDF pakke, dat is 8 mm dik, en laat zich in elke gewenste vorm buigen hoor....

Afbeelding

Ik zou er wel een eigen topic over starten!

Ben benieuwd als ie klaar is!
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Er is een nieuwe topic aangemaakt. Ik zal daar de vorderingen in posten+foto's.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ben benieuwd hoor!

Groetjes,

JJ
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

tmi schreef:
Er is een nieuwe topic aangemaakt. Ik zal daar de vorderingen in posten+foto's.
Leuk project....heel nieuwsgierig hoe dit gaat verlopen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoals ik al schreef gaan we rustig verder met de voet. Doordat de schuine kanten lastig te klemmen zijn heb ik simpelweg wat grote spijker in de werkbank geslagen en daartussen de constructie vast gezet.

Afbeelding

En de andere twee plankjes:

Afbeelding

Zie er nu nog niet zo bijzonder uit, maar met de toplaag erop en de lichte tussenlaag en in de hoogglans lak zal het geheel er een stuk je netter uitzien...
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 aug 2005, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Na wat schuurwerk (en wat plakwerk) ziet de voet er al wat meer uit als een voet...

Afbeelding

Een tussenlaag van wat lichter hout maakt het wat "anders". Klein detail..

Afbeelding

Afbeelding

De rondingen aan de bovenkant zijn gemaakt door de bovenfrees, de andere rondingen eerst uitgetekend en daarna met de bandschuurmachine "op maat gemaakt"...
De staanders tussen de voet en de speaker gaan gemaakt worden van massief hardhouten balken. Door een sleuf te freesen tussen deze balken komen later de kabels tussen het filter in de voet en de speakers.
Even een voorproefje hoe het er ongeveer gaat uitzien.

Afbeelding

Nu staan de palen nog recht, maar ik denk dat ze 4 graden naar achter gaan staan...(of zoiets)...moet ik nog even over denken en kijken wat leuk staat..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ok dan!

Nu vraag ik me dus één ding af: Die staanders zeg maar zijn in de originele SF zeer elegante gebogen... Hoe wil je dat gaan bewerkstelligen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb naar die staanders gekeken maar vond recht (wel paar graden naar achter staand) toch iets mooier. Dus ben toch overstag gegaan en wordt iets afwijkender van de SonusFaber.. :)

De voet zelf is bij SF ook plat (dun). Maar aangezien de kast zelf vrij klein is wilde ik het filter in de voet, dus die is ook al wat dikker dan het orgineel.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

FF een tijdje niet op het forum geweest en men is haast alweer klaar met weer een project :D

Super mooi Edo, petje af, maar het lijkt er op dat dat voor al je projecten begint te gelden :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nu nog maar hopen dat het geheel gaat klinken.... :) Maar ben ik niet zo bang voor. Het zijn twee leuke units dus komt wel goed. Ondertussen nog iets opgeschoten.
De balken voor tussen de voet en de kast op maat gezaagd onder een hoek van 8 graden, daarna alle randen langs de bovenfrees en in het midden een gleuf gemaakt waar de bekabeling door kan.

Afbeelding

Afbeelding

De beide delen zitten met een paar deuvels (en lijm) stevig op elkaar. Lijmklemmen erop en alles maar weer een nachtje laten drogen.
De "stam" (om hem maar zo te noemen) loopt vanaf de voorkant van de voet, schuin naar boven naar de achterkant van de speaker.

Afbeelding

Jammer dat je dan weer even moet wachten, maar het is mooi weer dus gaat maar eens wat fineer halen in Amsterdam....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zou je dan niet meteen de tafel opnieuw fineeren :lol:

Erg mooi alweer hoor. En zo snel :oops:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik zie het alweer. De goede zelfbouwer drinkt ook het goede bier :lol:
Of zou resultaat en het bier wat je drinkt met elkaar te maken hebben??? :P

OFF Top: Het ziet dr strak uit geeft me een goed ideetje voor mn eigen zuiltjes
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hee Edo,

Nou nog niet klaar? :mrgreen:

Ziet er goed uit hoor!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

hovingtim schreef:
Ik zie het alweer. De goede zelfbouwer drinkt ook het goede bier :lol:
Of zou resultaat en het bier wat je drinkt met elkaar te maken hebben??? :P
Denk het wel...Echt doe-het-zelver kan niet zonder...ehmmm..bier?.. :)

@Jasper: Haha, bijna klaar...
Nee, gelukkig nog niet klaar. Vanmiddag ook nog een kleine tegenslag.
De achterkant van de kast heeft een flinke ronding van een massief stukje hout. Nu had ik nog op de houtzolder wat hardhout liggen (JATOBA
)...maar het in vorm zagen was niet echt een succes. Na een half uurtje zagen was de zaag wel erg heet , zo ook ik...Bandschuurmachine was ook niet zo'n succes (erg langzaam, zelfs met korrel 60) en met de schaaf ging het heel netjes, maar na een uurtje daar ook mee gestopt want toen was ikzelf oververhit... :? ...jeee, wat is dat taai en hard spul zeg..
Denk dat ik die blokken maar bij het andere hout zet en opzoek ga naar een wat makkelijkere oplossing.
Maar hoe en wat......eerst maar eens een biertje. Misschien borrelt er een idee op. Of als iemand een suggestie heeft ...graag...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou ja, het simpelste idee is in feite om een ander soort hout te pakken met een vergelijkbare nerf, en die met het beitsen/vernissen een donkere kleur mee te geven.

Wellicht is een sunburst look hier ook een optie? De beste voorbeelden daarvan vind je in de gitaarbouw, waarbij je op de vlakken van de kast het hout wel ziet, maar naar de randen toe is het wat donkerder. Misschien niet helemaal volgens het idee van Sonus Faber, maar ik denk dat het wel mooi zou passen, zeker als het alleen gaat om het hout aan de achterzijde!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nou ja, het simpelste idee is in feite om een ander soort hout te pakken met een vergelijkbare nerf, en die met het beitsen/vernissen een donkere kleur mee te geven.
Da's inderdaad de bedoeling. Bijna zwart, en het liefst dezelfde tekening als het front en de "stam". Maar er is me ondertussen iets te binnen geschoten. Eens kijken af dat gaat werken....
Plaats reactie