Sonus faber look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Looddamp valt wel mee. Zeker als je in de open lucht staat vallen de dampen wel mee. Lood aan je vingers (dat zwarte aan je vingers) is vele malen giftiger. Loodkorrels heb ik ook aan zitten denken. Ik heb nu van de afvalberg wat lood kunnen vinden en kon viavia nog wat oud duiklood krijgen. Lekker goedkoop.daniel schreef:speaker en co verkoopt geloof ik ook loodkorrels. Dat scheelt wel weer wat met het inademen van looddampen en zo.
Thanks Wijx, die kon ik nog niet...gelijk even bij de bookmarks zetten.Wijx schreef:
Hallo,
Ik ben zelf ook ongeveer een jaar bezig met zo'n ontwerp. Alleen dan een Sonus Faber Amati.
Dit zijn mijn speakers op dit moment:
Voorkant

Achterkant

Binnenkant

Voorkant tijdelijk tegen kast

Opspannen

Bouwtekeningen

Wanneer mensen nog vragen en/of opmerkingen hebben laat het gerust even weten.
Ik ben zelf ook ongeveer een jaar bezig met zo'n ontwerp. Alleen dan een Sonus Faber Amati.
Dit zijn mijn speakers op dit moment:
Voorkant

Achterkant

Binnenkant

Voorkant tijdelijk tegen kast

Opspannen

Bouwtekeningen

Wanneer mensen nog vragen en/of opmerkingen hebben laat het gerust even weten.
@ Daniel
Wat je nu als voorkant ziet is de "basis" van de kast zeg maar. De voorkant is nu van 22mm mdf gemaakt. Hierop wordt nog een 33mm dikke mdf schot op gelijmd. Daaruit worden de faccetten gemaakt.
@ Edo
Yep het zijn gebogen MDF platen van 6mm dikte. MDF heeft wel zijn eigen wil moet ik je zeggen. Het wil recht blijven.
Maar door goed strak op te spannen met VEEL spanbanden/houtlijm en lang te laten drogen blijft het zo staan. Er is van te voren getest of het allemaal wel gebogen blijft staan. Want veel mensen zeiden dat MDF bekend staat als moeilijk buigzaam materiaal.
MAAR HET WERK !
Wat je nu als voorkant ziet is de "basis" van de kast zeg maar. De voorkant is nu van 22mm mdf gemaakt. Hierop wordt nog een 33mm dikke mdf schot op gelijmd. Daaruit worden de faccetten gemaakt.
@ Edo
Yep het zijn gebogen MDF platen van 6mm dikte. MDF heeft wel zijn eigen wil moet ik je zeggen. Het wil recht blijven.
Maar door goed strak op te spannen met VEEL spanbanden/houtlijm en lang te laten drogen blijft het zo staan. Er is van te voren getest of het allemaal wel gebogen blijft staan. Want veel mensen zeiden dat MDF bekend staat als moeilijk buigzaam materiaal.
MAAR HET WERK !
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zoals ik al schreef gaan we rustig verder met de voet. Doordat de schuine kanten lastig te klemmen zijn heb ik simpelweg wat grote spijker in de werkbank geslagen en daartussen de constructie vast gezet.

En de andere twee plankjes:

Zie er nu nog niet zo bijzonder uit, maar met de toplaag erop en de lichte tussenlaag en in de hoogglans lak zal het geheel er een stuk je netter uitzien...

En de andere twee plankjes:

Zie er nu nog niet zo bijzonder uit, maar met de toplaag erop en de lichte tussenlaag en in de hoogglans lak zal het geheel er een stuk je netter uitzien...
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 aug 2005, 1:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Na wat schuurwerk (en wat plakwerk) ziet de voet er al wat meer uit als een voet...

Een tussenlaag van wat lichter hout maakt het wat "anders". Klein detail..


De rondingen aan de bovenkant zijn gemaakt door de bovenfrees, de andere rondingen eerst uitgetekend en daarna met de bandschuurmachine "op maat gemaakt"...
De staanders tussen de voet en de speaker gaan gemaakt worden van massief hardhouten balken. Door een sleuf te freesen tussen deze balken komen later de kabels tussen het filter in de voet en de speakers.
Even een voorproefje hoe het er ongeveer gaat uitzien.

Nu staan de palen nog recht, maar ik denk dat ze 4 graden naar achter gaan staan...(of zoiets)...moet ik nog even over denken en kijken wat leuk staat..

Een tussenlaag van wat lichter hout maakt het wat "anders". Klein detail..


De rondingen aan de bovenkant zijn gemaakt door de bovenfrees, de andere rondingen eerst uitgetekend en daarna met de bandschuurmachine "op maat gemaakt"...
De staanders tussen de voet en de speaker gaan gemaakt worden van massief hardhouten balken. Door een sleuf te freesen tussen deze balken komen later de kabels tussen het filter in de voet en de speakers.
Even een voorproefje hoe het er ongeveer gaat uitzien.

Nu staan de palen nog recht, maar ik denk dat ze 4 graden naar achter gaan staan...(of zoiets)...moet ik nog even over denken en kijken wat leuk staat..
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik heb naar die staanders gekeken maar vond recht (wel paar graden naar achter staand) toch iets mooier. Dus ben toch overstag gegaan en wordt iets afwijkender van de SonusFaber.. 
De voet zelf is bij SF ook plat (dun). Maar aangezien de kast zelf vrij klein is wilde ik het filter in de voet, dus die is ook al wat dikker dan het orgineel.
De voet zelf is bij SF ook plat (dun). Maar aangezien de kast zelf vrij klein is wilde ik het filter in de voet, dus die is ook al wat dikker dan het orgineel.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nu nog maar hopen dat het geheel gaat klinken....
Maar ben ik niet zo bang voor. Het zijn twee leuke units dus komt wel goed. Ondertussen nog iets opgeschoten.
De balken voor tussen de voet en de kast op maat gezaagd onder een hoek van 8 graden, daarna alle randen langs de bovenfrees en in het midden een gleuf gemaakt waar de bekabeling door kan.


De beide delen zitten met een paar deuvels (en lijm) stevig op elkaar. Lijmklemmen erop en alles maar weer een nachtje laten drogen.
De "stam" (om hem maar zo te noemen) loopt vanaf de voorkant van de voet, schuin naar boven naar de achterkant van de speaker.

Jammer dat je dan weer even moet wachten, maar het is mooi weer dus gaat maar eens wat fineer halen in Amsterdam....
De balken voor tussen de voet en de kast op maat gezaagd onder een hoek van 8 graden, daarna alle randen langs de bovenfrees en in het midden een gleuf gemaakt waar de bekabeling door kan.


De beide delen zitten met een paar deuvels (en lijm) stevig op elkaar. Lijmklemmen erop en alles maar weer een nachtje laten drogen.
De "stam" (om hem maar zo te noemen) loopt vanaf de voorkant van de voet, schuin naar boven naar de achterkant van de speaker.

Jammer dat je dan weer even moet wachten, maar het is mooi weer dus gaat maar eens wat fineer halen in Amsterdam....
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Denk het wel...Echt doe-het-zelver kan niet zonder...ehmmm..bier?..hovingtim schreef:Ik zie het alweer. De goede zelfbouwer drinkt ook het goede bier![]()
Of zou resultaat en het bier wat je drinkt met elkaar te maken hebben???![]()
@Jasper: Haha, bijna klaar...
Nee, gelukkig nog niet klaar. Vanmiddag ook nog een kleine tegenslag.
De achterkant van de kast heeft een flinke ronding van een massief stukje hout. Nu had ik nog op de houtzolder wat hardhout liggen (JATOBA
)...maar het in vorm zagen was niet echt een succes. Na een half uurtje zagen was de zaag wel erg heet , zo ook ik...Bandschuurmachine was ook niet zo'n succes (erg langzaam, zelfs met korrel 60) en met de schaaf ging het heel netjes, maar na een uurtje daar ook mee gestopt want toen was ikzelf oververhit...
Denk dat ik die blokken maar bij het andere hout zet en opzoek ga naar een wat makkelijkere oplossing.
Maar hoe en wat......eerst maar eens een biertje. Misschien borrelt er een idee op. Of als iemand een suggestie heeft ...graag...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Nou ja, het simpelste idee is in feite om een ander soort hout te pakken met een vergelijkbare nerf, en die met het beitsen/vernissen een donkere kleur mee te geven.
Wellicht is een sunburst look hier ook een optie? De beste voorbeelden daarvan vind je in de gitaarbouw, waarbij je op de vlakken van de kast het hout wel ziet, maar naar de randen toe is het wat donkerder. Misschien niet helemaal volgens het idee van Sonus Faber, maar ik denk dat het wel mooi zou passen, zeker als het alleen gaat om het hout aan de achterzijde!
Wellicht is een sunburst look hier ook een optie? De beste voorbeelden daarvan vind je in de gitaarbouw, waarbij je op de vlakken van de kast het hout wel ziet, maar naar de randen toe is het wat donkerder. Misschien niet helemaal volgens het idee van Sonus Faber, maar ik denk dat het wel mooi zou passen, zeker als het alleen gaat om het hout aan de achterzijde!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Da's inderdaad de bedoeling. Bijna zwart, en het liefst dezelfde tekening als het front en de "stam". Maar er is me ondertussen iets te binnen geschoten. Eens kijken af dat gaat werken....Jasper Joppe Geers schreef:Nou ja, het simpelste idee is in feite om een ander soort hout te pakken met een vergelijkbare nerf, en die met het beitsen/vernissen een donkere kleur mee te geven.

