Leuk project had ik nog niet eerder gezien maar wil hier wel wat bij dragen.
Voor mijn werk heb ik heel veel straalverbindingen gebouwd.
Hier bij werden ook langere verbindingen gebouwd zo is er een verbinding van 33Km van Arnhem naar Tiel daarvoor werd een radio frequentie gebruikt van ik dacht 18Ghz. dit met slechts 2x 1.2M schotels.
Deze werkt prima en het uit richten van de antennes valt ook erg mee.
Anders werd het toen we over water moesten van Lelystad naar Zeeburgereiland. die afstand was 35Km en dan merk je dat er een heel ander probleem ontstaat.
Het water werkt namelijk als een spiegel en reflecteer het signaal waardoor je looptijd verschillen krijgt. daar ga je dus ook mee te maken krijgen als je over de zee gaat. Dit is overigens opgelost door een tweede antenne een paar meter hoger te plaatsen als de reflecties van het ene systeem te groot worden dan schakelt deze om.
Dat dit werkt weten we dus maar lukt dat ook met laag frequent geluid.
Nu is het zo dat hoe hoger de frequentie is het geluid minder ver draagt. Ik verwacht dus dat als je een dergelijke opstelling maakt voor laag frequent geluid dit geen enkel probleem hoeft te zijn.
Dus maak twee goede schotels van een meter of 3 waar bij in het brandpunt een microfoon komt.
Aan de zendende zijde een speaker die niet te groot is maar wel een redelijke uitslag kan maken en gaan met die handel.
Met een beetje mazel mag je deze lenen voor je experiment.
http://arthur.van-dam.net/2005/04/de-kl ... uurkundige
Hoogte is dan nog wel iets waar je rekening mee moet houden.
Hier een stukje wat een aardig idee geeft van wat er nodig is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Horizon_%28lijn%29
Nu is dat van een kant uit bekeken en wordt dat natuurlijk anders als je aan beide zijde omhoog gaat.
Om de juiste positie te bepalen ga je eerst een line of site meting uitvoeren.
Je moet namelijk weten of je een vrij zicht lijn hebt.
Dit doe je door op een heldere dag met een verrekijker en een lamp op pad te gaan.
Wij gebruikte voor dergelijke afstanden een spotting scope en een volgspot die ook in het theater gebruikt wordt.
Zie je de lamp dan weetje dat je hoogte goed zit.
Dan wordt het zaak om de positie te bepalen.
Je moet immers op de plek van je lamp en scope ook nog ergens een schotel kunnen plaatsen.
Lijkt me allemaal prima te doen.