"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Daar heb ik ook aan zitten denken, om er koelgaten in te maken.
Ik wilde alleen het uiterlijk van de kappen gezien vanaf de voorzijde niet veranderen.

Natuurlijk als je met de oor dicht bij de trafo luisterd hoor je een heel zacht ruisje.
Maar op 1,5 mtr. afstand hoor ik dat al niet meer, die vennetjes zijn best mooi geruisloos, zeker op een lagere spanning.

-Ruud-
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nette gaten maken met een trekpons oid, dan misstaat het niet.. bovenop is zowiezo aan te bevelen voor de circulatie.
Cesar

Bericht door Cesar »

Trekponsen hebben we volgens mij op de zaak, zal het eens vragen.

Iets anders, zijn er al eens KT120 buizen geprobeerd in de Bill?
Ben nieuwsgierig, wat ik er van lees zijn ze 1 op 1 uitwisselbaar met de KT88.

Iemand ervaring met de KT120 buis in de Bill?

-Ruud-
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als je nu al problemen met warmte hebt dan zou ik er zeker geen buizen in die die meer vermogen kunnen leveren en ook nog eens iets meer gloeistroom nodig heeft.
De KT120 heeft per buis 1.7 tot 1.95A nodig waarbij de KT88 al aan 1.6A genoeg heeft.
Wat wel zou kunnen is een aparte gloei trafo bij plaatsen, daarmee ontlast je de voeding en zou het wel eens kunnen gaan werken.
kan je gelijk de fan er weer afhalen. Ben ik namelijk ook niet zo een fan van.
Voor de stroom instelling zou ik deze gelijk houden aan de KT88 Ik weet niet of de UGT's geschikt zijn.
Cesar

Bericht door Cesar »

Oke, bedankt voor de tips.

Gisteren nog wat gezocht op het net en je leest, zoals je al zegt, dat je op de voeding moet letten.
De uitgangen op de trafo in de "Bill" zijn 2x4A voor de 4 eindbuizen.

Er zijn ook veel reviews te vinden, http://www.tonefactory.nl/tung-sol-kt120-matched

-Ruud-
Bijlagen
pentoder.gif
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het hoeft natuurlijk niet op dezelfde manier als ik gedaan heb Ruud, maar als je zorgt dat de warme lucht eruit kan komt het goed is mijn ervaring. Misschien een behuizing maken van geperforeerde plaat oid. Waarom die trafo zo warm wordt is me ook nog steeds niet duidelijk; ding heeft dus weerstand, kan ik niet helemaal verklaren met koperdraad op een klos gewikkeld. Maar alle Bill bezitters hebben er last van, met de AE trafo.
democles

Bericht door democles »

Bij mijn mono Bill,s had ik er ook last van,dat de trafo,s vrij warm werden.

Heb het toen gedeeltelijk opgelost door er een schakeling voor te zetten die de DC van het net haalt.

http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

En dat resulteerde bij mij in minder hete trafo,s.

Volgens mij zijn die DC filters ook kant en klaar te koop bij AE.
Bijlagen
dc filter-f8.gif
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het verhaal heb ik vaker gehoord, toch interessant. Ik wil dit nog wel eens gaan proberen, of dit inderdaad een oorzaak is.
Cesar

Bericht door Cesar »

Ik heb deze nog liggen, een netfilter.
Heb al wat gezocht maar wat het nu precies doet?

Maar goed als het helpt kan ik hem in de voedingslijn zetten.

Dit heb ik gevonden, worden wel bij audio toepassingen gebruikt.

http://tube-audiodesign.npage.de/mechba ... ilter.html
Bijlagen
DSCN6067.JPG
DSCN6071.JPG
democles

Bericht door democles »

Een netfilter is wat anders als een DC filter.

Voor de Bill zou ik geen netfilter gebruiken!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je een scheidingstrafo hebt (ook handig om veilig aan een schakeling die aan 't net moet komen te werken) er tussen zetten.Helpt dat dan heeft 't zin om een DC blokkering er tussen te zetten.
Die schakeling met 4 diodes houdt maar 1,5V tegen, stelt niet veel voor.
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat DC de oorzaak zou kunnen zijn kan ik me iets bij voorstellen. Wel is het typisch dat alle Bill bezitters met een AE trafo die ik ken hier last van hebben. Heb echt meerdere versterkers gebouwd en het verschijnsel niet gehad, alleen bij Billy Bob :D
Heb jij er ervaring mee Anne, kan er inderdaad meer of minder een DC component aanwezig zijn op het lichtnet?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Dat DC de oorzaak zou kunnen zijn kan ik me iets bij voorstellen. Wel is het typisch dat alle Bill bezitters met een AE trafo die ik ken hier last van hebben. Heb echt meerdere versterkers gebouwd en het verschijnsel niet gehad, alleen bij Billy Bob :D
Heb jij er ervaring mee Anne, kan er inderdaad meer of minder een DC component aanwezig zijn op het lichtnet?
Eigenlijk nooit wat van gemerkt.Maar ja, met wat er tegenwoordig allemaal aan 't net hangt :( .
Hoewel, voor de levering aan 230V zit er ergens ook een trafo tussen vanuit de hoogspanning, zou er dan ook last van moeten hebben.
Met enkel de Bill die er heet wordt zit 't toch eerder daar.Zouden de eindbuizen soms meer gloeistroom trekken dan aangegeven :? .
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Toch heb ik het idee dat de AE trafo gewoon iets te klein gemaakt is.
Als deze bij veel gebruikers te heet wordt is deze redelijk onder ge dimensioned.
Iets wat we bij audio graag andersom zouden willen zien.
Een andere optie zou zijn om een 6550 buis in te zetten.
democles

Bericht door democles »

Tis jammer dat ik geen infra.thermometer heb anders kon ik het verschil gaan meten met of zonder DC filter.

De filters zitten bij mij in een aparte kast,en kunnen er zo tussenuit.

Met de hand gevoeld werden ze op het gevoel minder warm.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik heb wel een ir thermometer, en wil het wel eens gaan proberen, om dit 'mysterie' eens uit de wereld te helpen :D zal er binnenkort wat aan gaan doen, ook wel nieuwschierig eigenlijk.

@ George: toen ik een paar jaar geleden mijn Bill bouwde heb ik contact gehad met AE over het warm worden van de trafo. Er is toen kostenloos door hun (goede service!) een nieuwe trafo gewikkeld met dikker draad, die overgedimensioneerd is. Was beter daarna, maar wordt nog steeds flink warm. Heb toen de ventilatiegaten in de trafobehuizing gemaakt waarna het aanvaardbaar was.. maar nog steeds warm dus.

Maar nogmaals wat ik vreemd vind dat ik dit verschijnsel in m'n andere versterkers niet zie en (naast DC) ook niet goed snap waarom koperdraad op een klos gewikkeld warm moet worden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Maar nogmaals wat ik vreemd vind dat ik dit verschijnsel in m'n andere versterkers niet zie en (naast DC) ook niet goed snap waarom koperdraad op een klos gewikkeld warm moet worden.
Een draad opgewikkeld heeft meer zelfinduktie door wederzijdse induktie.Wordt ook warmer door wederzijdse opwarming :lol:
Anne
j_man

Bericht door j_man »

democles schreef:

Voor de Bill zou ik geen netfilter gebruiken!
Waarom niet? Laat ik voor mijn Bill nou net een IEC-deel met ingebouwd netfilter hebben uitgekozen (om allerlei hoogfrequente troep van het net uit mijn Bill te houden). Enfin, dat is zo vervangen door een standaard deel zonder filter als het het geluid negatief zou beïnvloeden.
j_man

Bericht door j_man »

Ik heb zelf niet zo'n bezwaar tegen een fan (zoals uit het draadje van mijn Bill blijkt :) ). Een goede stille computerfan die je op een wat lager voltage draait hoor je ECHT NIET. Ja, als je je oor er naast houdt, maar op je luisterplek overstemmen de normale geluiden van in en om het huis enig mogelijk geluid van een fan met afstand. Ik ken ook wel van die apparaten met een 4cm fannetje dat dan op flink hoge toeren moet draaien om enig effect te hebben, maar dat is echt wat anders dan een op stilte gebouwde 6cm fan die je op bijvoorbeeld 10V draait. Volgens mij zorgt dergelijke actieve koeling ook voor veel meer luchtstroom dan enkel ventilatiegaten. Maar goed, ieder zijn voorkeur, ik zou die fan rustig laten zitten als je hem niet hoort.

Ik ben trouwens benieuwd hoe warm de voedingstrafo van mijn Bill gaat worden. 1 jaar geleden bij AE gekocht, misschien zitten daar ervaringen in verwerkt met eerdere types? Ik heb mijn trafo's laten ingieten, dus luchtgaten en zo zullen hier geen zin hebben. Ik weet niet of die hars de warmte goed geleidt, anders kon die trafo het nog wel eens goed warm gaan krijgen :? Kan het helpen om die KT88's te biassen op 50-55mA ipv 60?
Cesar

Bericht door Cesar »

Ik heb de bias op een lager niveau ingesteld gehad maar dat maakt niets uit, trafo wordt nog steeds, bij drie uur aan staan, erg warm zeg maar heet.

Ik heb vandaag de versterker de hele dag aan gehad en met de koelfan aan is de trafo lauw, het werkt dus prima, zeker omdat ik de fan enkel de trafo laat koelen.
Het is echt een enorm verschil.
Het geluid? Ik hoor er weinig van, ja met mijn oor heel dicht er bij. Ik laat dat ding dan ook zitten tot er iets anders is gevonden wat er voor zorgt dat de trafo minder heet wordt. Het 12 v fannetje draait op 8,5 V

Ik ben nu het Siemens netfilter aan het installeren, ik lees er alleen maar goede dingen over en baat het niet dan schaadt het niet.
Die netfilters worden geinstalleerd bij gevoelige ziekenhuis apparatuur om allerlei troep op het net buiten te houden, dus voor Bill ook goed. :wink:

-Ruud-
Aaad

Bericht door Aaad »

Barry2001 schreef:
Ik heb wel een ir thermometer, en wil het wel eens gaan proberen, om dit 'mysterie' eens uit de wereld te helpen :D zal er binnenkort wat aan gaan doen, ook wel nieuwschierig eigenlijk.

@ George: toen ik een paar jaar geleden mijn Bill bouwde heb ik contact gehad met AE over het warm worden van de trafo. Er is toen kostenloos door hun (goede service!) een nieuwe trafo gewikkeld met dikker draad, die overgedimensioneerd is. Was beter daarna, maar wordt nog steeds flink warm. Heb toen de ventilatiegaten in de trafobehuizing gemaakt waarna het aanvaardbaar was.. maar nog steeds warm dus.

Kan het niet zijn dat de ijzeren kern te klein is gehouden? Als vuistregel kan je aanhouden dat de oppervlakte van de kern 1,25 x wortel uit VAprimair in cm2 moet zijn.
De 1,25 staat voor de verliezen in het ijzer.
Zijn de primaire en de secundaire met dikker draad over gewikkeld?
Misschien eens een energiemeter ertussen zetten om het totale opgenomen vermogen te meten.

Aad
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Aaad schreef:
Barry2001 schreef:

Kan het niet zijn dat de ijzeren kern te klein is gehouden? Als vuistregel kan je aanhouden dat de oppervlakte van de kern 1,25 x wortel uit VAprimair in cm2 moet zijn.
De 1,25 staat voor de verliezen in het ijzer.
Zijn de primaire en de secundaire met dikker draad over gewikkeld?
Misschien eens een energiemeter ertussen zetten om het totale opgenomen vermogen te meten.

Aad
Kan me herinneren dat toendertijd (toen ik Bill bouwde) er ook discussie was over het ijzerpakket, en dat daaruit de conclusie kwam dat het voldoende was.
Die laatste opmerking vind ik een goede, ga ik doen, heb zo'n ding. Nog ff niet aan gedacht :D
richard

Bericht door richard »

j_man schreef:
Ik weet niet of die hars de warmte goed geleidt, anders kon die trafo het nog wel eens goed warm gaan krijgen :? Kan het helpen om die KT88's te biassen op 50-55mA ipv 60?
Hars geleidt vast beter dan lucht. Het oppervlak van de behuizing is groter, waarschijnlijk blijft de trafo zelf intern wat koeler. Anders een paar extra koelribben op de behuizing lijmen.
Cesar

Bericht door Cesar »

Om de meting compleet te maken vandaag nog even een meting gedaan met de temp meter incl. kap en de koelfan.

Na 2,5 uur zonder kap gemeten op:
ijzer 59 °C
spoel 83 °C

Na 2,5 uur met kap over de trafo en fan aan gemeten op:
kap 32 °C
ijzer 37 °C
spoel 50 °C

-Ruud-
Bijlagen
DSCN6075.JPG
DSCN6076.JPG
DSCN6077.JPG
DSCN6078.JPG
DSCN6079.JPG
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik weet het niet maar er zit er nergens een kortsluit wikkeling op ?
ik zie dat stukje strip boven op de trafo zitten
Als er aan de achterkant een zelfde stripje zit en elektrisch contact maakt met de bouten welke door het ijzer pakket gaan
dat is 1 wikkeling welke in het magnetisch veld zit Normaal zitten er isolatie ringetjes tussen
Plaats reactie