Gelijkrichter; onnozele vraag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

In een poging om met beschikbare componenten een voeding in elkaar te zetten voor dit printje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19147 heb ik de volgende onderdelen gebruikt:
ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V
Gelijkrichter: B40 C5000/3000 (geen koellichaam)
Twee elko's: Sprague type 27D 63V 10000uF

Eenmaal opgebouwd en aangesloten kwam ik niet aan de theoretische 16,9V, maar hield het met 15V wel op.

Met de versterker er aan, had ik, naast muziek, ook een dikke 100Hz brom, overwegend in de sub sectie, die na een minuutje overging in een een geknetter, gevolgd door stilte...
Geen stroom meer.

De B40 was erg heet, dus ik neem aan dat die de geest heeft gegeven, de boel stond zacht, dus ik heb nooit de maximale stroom getrokken.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Nu heb ik nog een KBPC804 in m'n rommelbakje liggen, die kan ik tegen een koellichaam bouten, maar als ik de specs ervan opzoek zie ik een bereik van 50 - 1000V.
Mijn ingangsstroom is maar 12V, gaat dat werken?

Groeten, Jan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Schemaatje en :foto:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat er iets erg verkeerd is aangesloten geweest.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Daarom graag foto's van het plaats delict.... :mrgreen:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

Daar was ik al bang voor...

Schema als hier: https://www.google.nl/search?q=eenzijdi ... B968%3B404

De foto laat een behoorlijke puinhoop zien; de behuizing is over van een project en heeft op de kast staan wachten tot vandaag.
Ik heb weggeknipt wat ik niet nodig had en gesoldeerd waar nodig.
Ik zie net dat ik geen '-' bij de massa aansluiting van de 16V heb gezet.

De KBPC804 ligt los in de hoek...

Groeten, Jan.
Bijlagen
voeding 16,9V.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Wat een puinhoop! :rofl: :rofl:

Even een opmerking, die brugcellen zijn te licht. Door de oplaadpiek door de grootte van die elco's blazen ze gewoon op.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Staan de 2 secundaire nou in serie, of parallel ? :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Als ik goed lijk parallel. Vermoed dat bij het inschakelen de brugcel al gedeeltelijk is overleden. Vandaar de lage spanning en 100Hz brom.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door SSassen »

Niet met kroonstenen werken, gewoon netjes solderen en krimpkous erover, en hou alles wat AC is kort en getwist, idem voor de draden van de brug naar de elco's, daar komt de grootste RFI/EMI vandaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Daar heb je veel aan, als het niet (meer) werkt, Sander. :rofl:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door Berre »

Je moet beslist ook veiliger werken. In de hoek, bij het chassisdeel voor de netspanning liggen er draden zonder afscherming. Vroeg of laat loopt dat heel erg verkeerd af.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Niet met kroonstenen werken, gewoon netjes solderen en krimpkous erover, en hou alles wat AC is kort en getwist, idem voor de draden van de brug naar de elco's, daar komt de grootste RFI/EMI vandaan.
Volgens mij zit je met je gedachten nog bij die telefoonkabel die kapot hebt getrokken. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Een 225VA trafo i.c.m. 20.000uF heeft toch zoiets als brugcel nodig:

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15653
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

Hallo Ray,

Die staan inderdaad parallel, anders was het Voltage te hoog uit gekomen voor de print, die maximaal 24V mag hebben.

Het ziet er inderdaad niet erg netjes uit, ik wou even controleren of 16,9V voldoende was voor flinke uitsturing én of de boel stil zou zijn zonder signaal input.
Er steken geen blanke, spanningvoerende draden uit, die zijn allemaal stroomloos.

Wat is wijsheid?
- maar één Elko gebruiken?
- is de KBPC804 zwaar genoeg (ook voor beide Elko's)?
- een veel zwaardere brugcel aanschaffen, zoals ds23man al voorstelt?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Een stuks elko lijkt me meer dan voldoende.
Zou er voor de zekerheid even een nieuwe brugcel en knopen, en dan inderdaad een wat zwaarder model.

Om te testen kan gewoon op een houten plank, of de werkbank.
Als het doet wat het moet doen, dan netjes in een kast bouwen op de manier die Sander aangeeft.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

Ik zal morgen even naar de enige elektronicazaak in de wijde omgeving (volgende stad) voor een nieuwe brugcel en de zaak nog eens (netjes) aansluiten.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Ik zal morgen even naar de enige elektronicazaak in de wijde omgeving (volgende stad).
IJlst (Drylts)?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

Hallo Richard,

Zit er een elektronicawinkel in IJlst tegenwoordig...?
Waar dan?

Ik bedoel Bolsward, daar rijdt ik dagelijks langs/door, dus da's gemakkelijk.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Hallo Richard,

Zit er een elektronicawinkel in IJlst tegenwoordig...?
Geen idee, maar IJlst is na Sneek de eerstvolgende stad op de Elfstedentocht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

Bedankt Ray,

Vreemd genoeg staat radio Adema in Bolsward er niet tussen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Er werd ook niet gesteld dat die lijst volledig zou zijn...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef:
Er werd ook niet gesteld dat die lijst volledig zou zijn...
Dat hoeft ook niet, zolang ik maar weet wáár wélke winkels wát hebben.

Ik heb gisteren een poging gedaan om er langs te gaan, maar in Bolsward, 'waar nooit iets gebeurt', ligt momenteel de halve binnenstad overhoop en is het een crime om ergens met de auto te komen.
Normaliter kun je er voor de deur parkeren, gisteren kwam ik niet eens in de buurt...

Morgen maar elders in de stad parkeren en te voet door de opgebroken straten.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

Er was ook eens forumlid die "even" een paar plankjes ging halen....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 85#p139685

:rofl: :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ds23man »

Je had dat ding beter even bij Dick Best kunnen bestellen, had je hem allang in huis gehad.
Plaats reactie