Gelijkrichter; onnozele vraag
Moderator: Beheerdersteam
Gelijkrichter; onnozele vraag
In een poging om met beschikbare componenten een voeding in elkaar te zetten voor dit printje: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19147 heb ik de volgende onderdelen gebruikt:
ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V
Gelijkrichter: B40 C5000/3000 (geen koellichaam)
Twee elko's: Sprague type 27D 63V 10000uF
Eenmaal opgebouwd en aangesloten kwam ik niet aan de theoretische 16,9V, maar hield het met 15V wel op.
Met de versterker er aan, had ik, naast muziek, ook een dikke 100Hz brom, overwegend in de sub sectie, die na een minuutje overging in een een geknetter, gevolgd door stilte...
Geen stroom meer.
De B40 was erg heet, dus ik neem aan dat die de geest heeft gegeven, de boel stond zacht, dus ik heb nooit de maximale stroom getrokken.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Nu heb ik nog een KBPC804 in m'n rommelbakje liggen, die kan ik tegen een koellichaam bouten, maar als ik de specs ervan opzoek zie ik een bereik van 50 - 1000V.
Mijn ingangsstroom is maar 12V, gaat dat werken?
Groeten, Jan.
ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V
Gelijkrichter: B40 C5000/3000 (geen koellichaam)
Twee elko's: Sprague type 27D 63V 10000uF
Eenmaal opgebouwd en aangesloten kwam ik niet aan de theoretische 16,9V, maar hield het met 15V wel op.
Met de versterker er aan, had ik, naast muziek, ook een dikke 100Hz brom, overwegend in de sub sectie, die na een minuutje overging in een een geknetter, gevolgd door stilte...
Geen stroom meer.
De B40 was erg heet, dus ik neem aan dat die de geest heeft gegeven, de boel stond zacht, dus ik heb nooit de maximale stroom getrokken.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Nu heb ik nog een KBPC804 in m'n rommelbakje liggen, die kan ik tegen een koellichaam bouten, maar als ik de specs ervan opzoek zie ik een bereik van 50 - 1000V.
Mijn ingangsstroom is maar 12V, gaat dat werken?
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Daar was ik al bang voor...
Schema als hier: https://www.google.nl/search?q=eenzijdi ... B968%3B404
De foto laat een behoorlijke puinhoop zien; de behuizing is over van een project en heeft op de kast staan wachten tot vandaag.
Ik heb weggeknipt wat ik niet nodig had en gesoldeerd waar nodig.
Ik zie net dat ik geen '-' bij de massa aansluiting van de 16V heb gezet.
De KBPC804 ligt los in de hoek...
Groeten, Jan.
Schema als hier: https://www.google.nl/search?q=eenzijdi ... B968%3B404
De foto laat een behoorlijke puinhoop zien; de behuizing is over van een project en heeft op de kast staan wachten tot vandaag.
Ik heb weggeknipt wat ik niet nodig had en gesoldeerd waar nodig.
Ik zie net dat ik geen '-' bij de massa aansluiting van de 16V heb gezet.
De KBPC804 ligt los in de hoek...
Groeten, Jan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Wat een puinhoop!
Even een opmerking, die brugcellen zijn te licht. Door de oplaadpiek door de grootte van die elco's blazen ze gewoon op.
Even een opmerking, die brugcellen zijn te licht. Door de oplaadpiek door de grootte van die elco's blazen ze gewoon op.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Als ik goed lijk parallel. Vermoed dat bij het inschakelen de brugcel al gedeeltelijk is overleden. Vandaar de lage spanning en 100Hz brom.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Niet met kroonstenen werken, gewoon netjes solderen en krimpkous erover, en hou alles wat AC is kort en getwist, idem voor de draden van de brug naar de elco's, daar komt de grootste RFI/EMI vandaan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Je moet beslist ook veiliger werken. In de hoek, bij het chassisdeel voor de netspanning liggen er draden zonder afscherming. Vroeg of laat loopt dat heel erg verkeerd af.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Volgens mij zit je met je gedachten nog bij die telefoonkabel die kapot hebt getrokken.SSassen schreef:Niet met kroonstenen werken, gewoon netjes solderen en krimpkous erover, en hou alles wat AC is kort en getwist, idem voor de draden van de brug naar de elco's, daar komt de grootste RFI/EMI vandaan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Een 225VA trafo i.c.m. 20.000uF heeft toch zoiets als brugcel nodig:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15653
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15653
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Hallo Ray,
Die staan inderdaad parallel, anders was het Voltage te hoog uit gekomen voor de print, die maximaal 24V mag hebben.
Het ziet er inderdaad niet erg netjes uit, ik wou even controleren of 16,9V voldoende was voor flinke uitsturing én of de boel stil zou zijn zonder signaal input.
Er steken geen blanke, spanningvoerende draden uit, die zijn allemaal stroomloos.
Wat is wijsheid?
- maar één Elko gebruiken?
- is de KBPC804 zwaar genoeg (ook voor beide Elko's)?
- een veel zwaardere brugcel aanschaffen, zoals ds23man al voorstelt?
Groeten, Jan.
Die staan inderdaad parallel, anders was het Voltage te hoog uit gekomen voor de print, die maximaal 24V mag hebben.
Het ziet er inderdaad niet erg netjes uit, ik wou even controleren of 16,9V voldoende was voor flinke uitsturing én of de boel stil zou zijn zonder signaal input.
Er steken geen blanke, spanningvoerende draden uit, die zijn allemaal stroomloos.
Wat is wijsheid?
- maar één Elko gebruiken?
- is de KBPC804 zwaar genoeg (ook voor beide Elko's)?
- een veel zwaardere brugcel aanschaffen, zoals ds23man al voorstelt?
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Een stuks elko lijkt me meer dan voldoende.
Zou er voor de zekerheid even een nieuwe brugcel en knopen, en dan inderdaad een wat zwaarder model.
Om te testen kan gewoon op een houten plank, of de werkbank.
Als het doet wat het moet doen, dan netjes in een kast bouwen op de manier die Sander aangeeft.
Zou er voor de zekerheid even een nieuwe brugcel en knopen, en dan inderdaad een wat zwaarder model.
Om te testen kan gewoon op een houten plank, of de werkbank.
Als het doet wat het moet doen, dan netjes in een kast bouwen op de manier die Sander aangeeft.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Ik zal morgen even naar de enige elektronicazaak in de wijde omgeving (volgende stad) voor een nieuwe brugcel en de zaak nog eens (netjes) aansluiten.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
IJlst (Drylts)?pompebled schreef:Ik zal morgen even naar de enige elektronicazaak in de wijde omgeving (volgende stad).
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Hallo Richard,
Zit er een elektronicawinkel in IJlst tegenwoordig...?
Waar dan?
Ik bedoel Bolsward, daar rijdt ik dagelijks langs/door, dus da's gemakkelijk.
Groeten, Jan.
Zit er een elektronicawinkel in IJlst tegenwoordig...?
Waar dan?
Ik bedoel Bolsward, daar rijdt ik dagelijks langs/door, dus da's gemakkelijk.
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Geen idee, maar IJlst is na Sneek de eerstvolgende stad op de Elfstedentocht.pompebled schreef:Hallo Richard,
Zit er een elektronicawinkel in IJlst tegenwoordig...?
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Bedankt Ray,
Vreemd genoeg staat radio Adema in Bolsward er niet tussen.
Groeten, Jan.
Vreemd genoeg staat radio Adema in Bolsward er niet tussen.
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Er werd ook niet gesteld dat die lijst volledig zou zijn...
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Dat hoeft ook niet, zolang ik maar weet wáár wélke winkels wát hebben.ray5150 schreef:Er werd ook niet gesteld dat die lijst volledig zou zijn...
Ik heb gisteren een poging gedaan om er langs te gaan, maar in Bolsward, 'waar nooit iets gebeurt', ligt momenteel de halve binnenstad overhoop en is het een crime om ergens met de auto te komen.
Normaliter kun je er voor de deur parkeren, gisteren kwam ik niet eens in de buurt...
Morgen maar elders in de stad parkeren en te voet door de opgebroken straten.
Groeten, Jan.
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Er was ook eens forumlid die "even" een paar plankjes ging halen....
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 85#p139685

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 85#p139685
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gelijkrichter; onnozele vraag
Je had dat ding beter even bij Dick Best kunnen bestellen, had je hem allang in huis gehad.
