Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

metabaron schreef:
Mooie tekening in het hout :goedzo:
Lakken of was dat wordt mooi

Dennis
Bedankt allemaal!

@Dennis: ik ben van plan de boel wit te gaan lakken. Met 3 verschillende houtsoorten wordt het denk ik een onsamenhangend geheel.
Voorkant berkentriplex met een dun laagje mdf, en de gebogen zijde is een of ander buigzaam tropisch houtje.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Update:
Speaker 1 is inmiddels geïmpregneerd en voorzien van loodbitumen.
IMG_0844.JPG
Zonder lood 11,8kg nu mét 21,8kg :D

Speaker 2 is inmiddels voorzien van 2 lagen buigplex.
IMG_0846.JPG
Nog één laag die nog spannend wordt, aangezien de houthandel een plaat van 122x250cm op de bon zet en een plaat van 122x244cm verkocht. Dus na zagen verwachtte ik een stuk van 82, 83 en een van 85 cm te hebben, dit werd echter 79, 82 en 83cm. Ik heb de plaat van 79cm gebruikt als eerste laag, dat ging net. De 2e laag met de 82cm plaat ging prima. Nu is de omtrek van de speaker zelf met 2 lagen iets meer dan 82cm, dus dat wordt precies werken!

En last but not least: De drivers, pritex, condensatoren, baspoorten e.d. zijn binnen gekomen.
IMG_0848.JPG
De huidige condensatoren gaan gebruikt worden voor het inspelen. In het eindfilter zullen de mundorfs aangevuld worden met ander moois. De kleine bipolaire caps zijn tijdelijk en zullen in het eindfilter niet meer gebruikt worden. Ik ben wel verbaas over het verschil in grootte tussen een deftige en simpele condensator. :shock:

Het enige wat nu nog mist zijn de tweeters. :(
Deze zijn op het moment niet te krijgen vanwege het verplaatsen van de fabricage van Mundorf naar een andere fabriek. Kan wel even gaan duren helaas. Ondertussen ben ik voorlopig nog niet klaar met bouwen, dus geen nood aan de man. Ik hoop dat de AMT 19CM2.1C snel ergens op duikt, zodat ik de boel spelend kan maken.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Vandaag een hoop kunnen doen!
Helaas is de laatste plaat op de tweede speaker gescheurd, dus daarvoor ben ik een nieuwe plaat gaan halen.
Echter heb ik mijn werk voor de rest volledig op de eerste speaker gericht, want ik ben te nieuwsgierig om hem te horen, ook al is het provisorisch.
De stappen die ik heb kunnen maken:
- Pritex plakken
-Speakergaten aan de achter kant afschuinen zodat de boel lekker lucht kan verplaatsen.
- De voorzijde ruw op maat gemaakt, zodat ik later de boel netjes met de frees dezelfde ronding als de rest van de kast geef.
- De voorzijde gemonteerd.
Voorkant erop
Voorkant erop
- De woofer en tweeter gemonteerd.
- Een provisorisch filter gemaakt: De woofer speelt direct aangesloten, de mid heeft een 33uF condensator in serie om het laag weg te filteren.
Het filter..ahum...Niet eens een plankje:)
Het filter..ahum...Niet eens een plankje:)
Hij staat dus nu te spelen en met een klein beetje eq klinkt hij echt superstrak :yeah: !
Hoe de speaker er nu bijstaat!
Hoe de speaker er nu bijstaat!
Bijlagen
Legpuzzel!
Legpuzzel!
Voor het wegfrezen
Voor het wegfrezen
Na het wegfrezen
Na het wegfrezen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door wouter »

Dit schiet al mooi op. Maar waarom zit er zo'n grote afstand tussen de tweeter en de mid? Of lijkt dat alleen maar zo?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

De tussenruimte tussen elk van de drivers is 25mm. Ik denk dat het komt die het vogel perspectief van de foto
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Pjotr »

De theorie wil dat je die tussenruimte optimaal nul maakt :D Maar dit zal ook best goed gaan klinken.

Schiet al lekker op zo!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Ik was gisteren inderdaad lekker op dreef! 8)

Over die tussenruimte:Daar ben ik ondertussen ook achtergekomen. Helaas lang nadat ik de baffle al had laten frezen. Maar zo heb ik al meer geleerd en dit neem ik natuurlijk mee in toekomstige projecten. Gezien de investering van dit project ga ik hier eerst lang van genieten. :)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door CarloPJB »

In dit stadium is een nieuwe baffle zo gemaakt en zou ik zeker doen . Mid en tweet zo dicht mogelijk bij elkaar .
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door markbakk »

Het verschil tussen 25mm en 0mm ga je op de luisteras niet horen. Je verticale afstraalpatroon zal wel iets veranderen, maar ik zou me de moeite besparen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Dan ga ik lekker verder, want een baffle frezen is een erg precies klusje en super veel tijd heb ik ook niet. Dus ik ga liever verder als en stap terug.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Het verschil tussen 25mm en 0mm ga je op de luisteras niet horen. Je verticale afstraalpatroon zal wel iets veranderen, maar ik zou me de moeite besparen.
+1

De marginale winst is in dit geval zeker de moeite en extra investering niet waard.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed bezig :goeie:
Pjotr schreef:
markbakk schreef:
Het verschil tussen 25mm en 0mm ga je op de luisteras niet horen. Je verticale afstraalpatroon zal wel iets veranderen, maar ik zou me de moeite besparen.
+1

De marginale winst is in dit geval zeker de moeite en extra investering niet waard.
+1

Zijn meer dingen die je meeneemt als je nog eens een nieuwe speaker bouwt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Even een snelle update zonder foto's.
Om de tweede kast zitten alle lagen buigplex en ik heb ook de voorkant, waar de baffle tegen aan gaat komen, netjes vlak geschuurd. Ik twijfel wat ik heb beste als volgende kan doen. De ellips is niet overal perfect vlak, dus her en der moet ik wat vulmateriaal gaan aanbrengen. Ik denk aan plamuur hiervoor te gebruiken.

Ook moet ik de baffle op maat gaan maken, hij is nu te breed. Als de kast perfect recht is, kan ik d.m.v. de frees de boel precies op maat frezen. Of ik gebruik een rechte lat en maak daarmee juist de baffle recht en gebruik de rechte baffle juist als leidraad om de ellips mooi recht van boven naar beneden te maken.

Dus ga ik eerst de baffle op maat maken en doe ik het geheel daarna netjes recht maken of maak ik juist eerst de ellips recht en doe daarna pas de baffle monteren en op maat frezen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door markbakk »

Als je erop vertrouwt dat je de ellips netjes kunt uitvlakken zou ik eerst de baffle recht maken. Maar een slingertje in de baffle van minder dan 1 mm zal je in de praktijk niet zien denk ik, dus als de ellips al zo vlak is zou ik het mezelf niet al te moeilijk maken.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

De voorkant van de ellips netjes uitvlakken is naar mijn idee al goed gelukt, dus ik ga als volgende stap de baffle recht frezen.

En ook ga ik de baffle aanpassen aan de nieuwe tweeters, want ze zijn binnen! \:D/
IMG_0928.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door Walt »

Weer een Mundorf AMT gebruiker erbij op het forum, ziet er goed uit zo!!!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door JeroenGRT »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Bedankt mannen!

In de afgelopen dagen heb ik de baffles aangepast aan de nieuwe tweeters. Ik moest het gat wat ruimer maken(0,5mm verschil).
Ook zijn de kasten nu allebei voorzien van pritex en dus klaar om de baffles er tegenaan te doen! :D
IMG_1011.JPG
IMG_1019.JPG
Er komen wat vragen bij me op waar ik graag kundig advies voor krijg:
- De gaten zijn nu echt precies pas. Is het beter dat er net een heel klein beetje speling zit of strak aan zoals het nu is?
Moet Daarbij ook rekening houden dat er nog een laag lak tussen de tweeter en het gat komt of is het beter dat ik daar lak voorkom door dit goed af te plakken?

Ik hoop dat ik niet meer heel veel hoef te ruimen, want ik vind het echt een vervelend karweitje... :oops:

- Nadat de tweetergaten echt goed op maat zijn wil ik de baffles op de kast gaan monteren, want ik verwacht dat ik de boel dan netter met een schuine kant gefreesd krijg als dat ik het los doe en later de baffle monteer. 0,5mm te ver frezen is gelijk veel plamuurwerk.

-Als ik de lak tips van Dre goed gelezen heb, kan ik voor het plamuren van de kast beter eerst grondlak aanbrengen. Zijn er nog tips voor grondlak?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

tip voor grondlak:

action en dan de 'dure' blikken. Die zijn nog op basis van verdunning en niet op waterbasis. Is een goede grondverf die zich lekker glad laat schuren. Plamuur idem die blikjes 2 componenten plamuur van de action zijn prima. Hiervan een beetje tegelijk aanmaken op een plankje en vervolgens plamuren. De verwerkingstijd is een beetje afhankelijk van hoeveel harder (het tubetje) je er door doet. Let wel op, als je er te weinig door doet word het helemaal niet meer hard maar dat is even een kwestie van experimenteren. Wil je lekker rap door kunnen werken dan doe je er gewoon wat extra bij maar dan loop je de kans dat je steeds met een klodder blijft zitten die je niet meer kunt verwerken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door dre »

En als je teveel er in doet brand alles wat je er weer op smeert op......

Tussen de 4% en 10% gebruiken.
10% is handig bij -50 graden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door pappaleo »

rodi schreef:
Er komen wat vragen bij me op waar ik graag kundig advies voor krijg:
- De gaten zijn nu echt precies pas. Is het beter dat er net een heel klein beetje speling zit of strak aan zoals het nu is?
Moet Daarbij ook rekening houden dat er nog een laag lak tussen de tweeter en het gat komt of is het beter dat ik daar lak voorkom door dit goed af te plakken?
Ja, daar moet je rekening mee houden. Een halve mm overmaat is aan te bevelen. Doe je dat niet, dan past je tweeter niet en/of beschadig je de lak op de rand van de gefreesde flens. Als dat gebeurt krijg je echt spijt dat je niet de moeite hebt genomen om het gat wat op te ruimen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

Zo net weer lekker op geschoten. Ff flink aan het schuren geweest in de gaten voor de drivers, zijn nu ruim genoeg naar mijn idee. Daarom kon ik de baffle op één speaker vast gaan maken. Hij zit nu gelijmd en geschroefd.
IMG_1020.JPG
Inmiddels ligt de speaker precies andersom op de vloer, geeft 30kg extra druk op de baffle.
hrscharft schreef:
tip voor grondlak:

action en dan de 'dure' blikken. Die zijn nog op basis van verdunning en niet op waterbasis. Is een goede grondverf die zich lekker glad laat schuren. Plamuur idem die blikjes 2 componenten plamuur van de action zijn prima. Hiervan een beetje tegelijk aanmaken op een plankje en vervolgens plamuren. De verwerkingstijd is een beetje afhankelijk van hoeveel harder (het tubetje) je er door doet. Let wel op, als je er te weinig door doet word het helemaal niet meer hard maar dat is even een kwestie van experimenteren. Wil je lekker rap door kunnen werken dan doe je er gewoon wat extra bij maar dan loop je de kans dat je steeds met een klodder blijft zitten die je niet meer kunt verwerken.
Bij de Action ben ik nog nooit geweest, maar heb nu niet gelijk een kwaliteitsgevoel daarbij voor lak en andere klusspullen. Dus ik ga liever naar de Karwei o.i.d. en koop iets van een bekend merk. (Histor, Sigma, enz.). Ik moet i.i.g. dus kijken naar 2componenten plamuur? En qua grondlak dus bij voorkeur niet op waterbasis?
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door m_cruiser »

Ik weet niet of er veel afgewerkt wordt met blanke vernis?
Uit mijn carbon herstelcursus heb ik een vernis leren kennen die heel goed dekt en een sublieme glimmende dikke afwerking geeft.
Ik heb deze zelf regelmatig gebruikt om moto onderdelen af te werken...

Vosschemie G8-Super, 1 component oplosmiddelhoudende PU-hars die reageert op de luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door hrscharft »

Bij de Action ben ik nog nooit geweest, maar heb nu niet gelijk een kwaliteitsgevoel daarbij voor lak en andere klusspullen. Dus ik ga liever naar de Karwei o.i.d. en koop iets van een bekend merk. (Histor, Sigma, enz.). Ik moet i.i.g. dus kijken naar 2componenten plamuur? En qua grondlak dus bij voorkeur niet op waterbasis?
Tjah dat moet he helemaal zelf weten. De verven van de action komen gewoon bij de Akzo vandaan, in het verleden was het altijd hetzelfde spul als Sikkens en ik heb het vermoeden dat er tegewoordig Flexa in de blikken bij de action zit. Het is echt gewoon prima lak, Ik heb het hier 6 jaar geleden op de kozijnen buiten gezet en het zit altijd nog. Het word nu wel wat minder dus van de zomer maar weer even er bij langs maar zet er weer gewoon Action lak op hoor. Ik ga geen 25 euro voor een blikje Histor of Sigma lappen als je bij de action voor 6,95 (oid) een blik lak kunt halen waar welliswaar een ander merkje op staat maar uiteindelijk gewoon uit hetzelfde mengvat komt.

Zeker voor een grondverf zou ik me daar niet al te druk om maken. Die grondlaag is er alleen maar voor om alles vast mooi vol te verven en mooi glad te krijgen. Voor een mooie hoogglans afwerking zou ik overigens nog steeds niet naar de gamma of karwei oid gaan maar naar een watersportzaak of een andere winkel die Jachtlakken verkoopt. Sikkens High gloss en Epifanes zijn bijvoorbeeld hele mooie lakken en die kun je zo over dat action grondverf heen zetten.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door rodi »

OK, je hebt me overtuigd :p
Ik ga binnenkort eens de action bezoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”