Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Vorige week de eerste tonen uit de Orions mogen horen. Enn... dat was niet echt prettig, veel te schel. Toch een beetje een anticlimax na zo veel werk.

Na lang zoeken eindelijk het probleem gevonden waardoor de Orions heel schel klonken: De potmeter op een van de filters deed het niet meer waardoor de tweeter altijd voluit stond. Vreemd, hoe dat nou opeens kan is mij een raadsel. Gelukkig had ik er nog een extra mee besteld en dus meteen vervangen.
Het filter daarna weer doorgemeten, afgesteld, aangesloten en... ze klinken nu eindelijk links-rechts gelijk en neutraal :D

Doordat een luidspreker in het begin niet goed klonk betrap me er nu continue op, dat ik zit te luisteren naar dingen die niet goed klinken. Hoewel je weet dat je een solide ontwerp hebt gebouwd, tenminste dat hoop ik dan, weet je nooit zeker of hij zo klinkt zoals hij moet klinken. Daarbij komt, dat tussen het moment dat ik de Orion heb gehoord en nu ruim een jaar zit.
Nou ja, dat gevoel zal wel langzaam wegebben.
Nu eerst maar eens laten inspelen, al zit dat waarschijnlijk voornamelijk tussen mijn oren.

Toch wel een beetje jammer dat ik het probleem niet voor Beesterzwaag had gevonden. Ach, er komt vast nog wel een andere keer.

Ps. Architect, nog bedankt voor je aanbod om je filters eens te proberen! Gelukkig is het niet nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hannesie »

Misschien ook eens variëren in de plaatsing van de luidsprekers.

Wat verder uit de kant, of verder van de muur, mogelijk eens kijken naar de akoestiek van de luisterruimte.
Het kan allemaal helpen. :sure:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door MechanicalAnimal »

hannesie schreef:
Misschien ook eens variëren in de plaatsing van de luidsprekers.

Wat verder uit de kant, of verder van de muur, mogelijk eens kijken naar de akoestiek van de luisterruimte.
Het kan allemaal helpen. :sure:
*of doe er aan de voorkant eens een balkje van 1 a 2 cm onder...staat je kast een paar graden achterover.

*of zet ze iets extremer met de voetjes naar binnen, dat je nog net de binnenzijdes van de kast kan zien vanuit je luisterplek
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Shadow »

Ik ben benieuwd hoe ze er nu bijstaan en hoe tevreden je bent vakman! :goeie:
Tarasque
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 10:28

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tarasque »

Hallo Tymen,

Als je wil kan je bij mij komen luisteren. Ik heb eact de zelfde uitvoering gebouwd.

Ik heb de zijkanten van 2 stukken multiplex gemaakt en de binnenkand aan de 1e plaat vastgeschroefd en gelijmd. de 2e plaat is daar weer op gelijmt en zie je geen schroeven meer.

Het geheel wordt door een zelfbouw eindversterker van 4x200w per kanaal aangestuurd.

De buren vinden mijn muziek ook mooi... :sure:
Bijlagen
orion.jpg
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Linkwitz Orion te koop met filters

Bericht door Tymen »

Beste allemaal,
Inmiddels ben ik verhuisd ivm nieuw werk. De Orions staan alweer ruim een jaar niets te doen; ze passen niet in mijn appartement (tenminste, dat vindt mijn vriendin;-)
Daarom ga ik ze verkopen. Het liefst doe ik dat aan iemand hier op het forum omdat ik weet dat ze dan bij een liefhebber terecht komen.
Bij interesse graag een PB-tje!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion te koop met filters

Bericht door bas focal m180 »

Tymen schreef:
De Orions staan alweer ruim een jaar niets te doen; ze passen niet in mijn appartement (tenminste, dat vindt mijn vriendin;-)
Altijd dat zelfde gezeik met die w ij f en. :boos:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion te koop met filters

Bericht door architect »

Tymen schreef:
Beste allemaal,
Inmiddels ben ik verhuisd ivm nieuw werk. De Orions staan alweer ruim een jaar niets te doen; ze passen niet in mijn appartement (tenminste, dat vindt mijn vriendin;-)
Daarom ga ik ze verkopen. Het liefst doe ik dat aan iemand hier op het forum omdat ik weet dat ze dan bij een liefhebber terecht komen.
Bij interesse graag een PB-tje!
jammer zeg.
heb je ze uiteindelijk wel goed aan de praat gekregen? ik weet nog dat je er niet gerust op was dat het goed zat.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door bas focal m180 »

Ze zijn mooi.
Zo groot zijn ze ook weer niet.
Ze zijn duur.
En klinken goed.

Heel jammer dat deze speakers niet mogen blijven.

Als je wil kunnen we wel een petitie beginnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door ds23man »

En rijden we met een tank naar je huis..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Linkwitz Orion te koop met filters

Bericht door FR_Aad »

bas focal m180 schreef:
Tymen schreef:
De Orions staan alweer ruim een jaar niets te doen; ze passen niet in mijn appartement (tenminste, dat vindt mijn vriendin;-)
Altijd dat zelfde gezeik met die w ij f en. :boos:
Weettie wel gelijk waar hij de rest van zijn leven aan toe is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Heerlijke reacties hier!
@archtect: Ze deden het vorig jaar fantastisch.
Het lijkt me dan ook mooi om ze te vervangen voor een stel LXmini's. Heb namelijk ook wel weer zin om iets te bouwen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door knuisje »

Goeie keuze! :mrgreen:

Als je geen dikwandige pvc-buis kunt vinden voor de fullrange driver heb ik nog wel een stuk voor je liggen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door ray5150 »

Tymen schreef:
Heerlijke reacties hier!
@archtect: Ze deden het vorig jaar fantastisch.
Het lijkt me dan ook mooi om ze te vervangen voor een stel LXmini's. Heb namelijk ook wel weer zin om iets te bouwen.
Word dat wel eerst aan de welstands commisie voorgelegd ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door knuisje »

Mits goed afgewerkt misstaan ze in het echt niet. Mijn vriendin vindt ze modern, onopvallend en heeft er minder problemen mee dan een 3-weg vloerstaander.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door ray5150 »

bas focal m180 schreef:
Ze zijn mooi.
Zo groot zijn ze ook weer niet.
Ze zijn duur.
En klinken goed.

Heel jammer dat deze speakers niet mogen blijven.
Als je wil kunnen we wel een petitie beginnen.
Nu begrijp ik ook wat er met die uitdrukking bedoeld word :
"Geluid dat niet mag."
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door architect »

Tymen schreef:
Heerlijke reacties hier!
@archtect: Ze deden het vorig jaar fantastisch.
Het lijkt me dan ook mooi om ze te vervangen voor een stel LXmini's. Heb namelijk ook wel weer zin om iets te bouwen.

Linkwitz komt dit jaar met een aantal nieuwe modellen.

Happy New Year 2015
to all LINKWITZ LAB speaker builders, past, present and future!
In 2015 I plan to extend the LX speaker family from the analog LX521 and the digital LXmini by adding three new members: LXstudio, LX521.3 and LX521.4. This will provide an upgrade path for LXmini builders to LX521 levels and be a revisit of the LX521 using DSP for equalization and crossovers.

For the LXstudio I add to the LXmini pair the two open-baffle woofers of the LX521 and use the miniDSP 4x10Hd for xo/eq. A prototype is already running and impresses me with its fast dynamics, 3D rendering and expected extension of bass. The 4-piece system provides greater flexibility in room placement than the LX521.

For the LX521.3 and LX521.4 systems I plan to start out from acoustic measurements again, expecting more options in driver equalization from a DSP unit than was practical with the ASP. The LX521.3 will be a 3-way active system including the existing passive crossover, while the LX521.4 will be a 4-way active system and require an additional pair of power amplifiers.

Those are my plans. Let's hear what materializes.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hsmeets »

Ik meen gelezen te hebben dat hij voor de LX op een 4 weg uitkwam omdat het de oplossing was voor een aantal punten waar hij nog niet tevreden over was en als de verbetering tov de Orion, nu een 3-weg LX is dan wel een klein beetje opmerkelijk.

Maar dit dreigt op een thread hijaack uit te draaien, dus wellicht even afsplitsen?
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

@ architect
Dank je! Dat is zeker een idee.
Als ik de Orion's niet op korte termijn kan verkopen dan kan ik ze altijd nog ombouwen naar de LXstudio.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door mijkie »

Tymen schreef:
Als ik de Orion's niet op korte termijn kan verkopen dan kan ik ze altijd nog ombouwen naar de LXstudio.
ik kan ze ook niet vinden in de markt-sectie of, ik kijk er overheen :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door hannesie »

Die LX Studio ziet er wel veelbelovend uit. :kwijl:

Zo instellen van "vrouw thuis, opzij zetten", "het rijk alleen" OB sub's erbij. :lol:
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

mijkie schreef:
Tymen schreef:
Als ik de Orion's niet op korte termijn kan verkopen dan kan ik ze altijd nog ombouwen naar de LXstudio.
ik kan ze ook niet vinden in de markt-sectie of, ik kijk er overheen :?
Ze staan er inmiddels op; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=22009
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door mijkie »

nu nog een vraagprijs en dan is t compleet :)
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Tymen »

Binnenkort zal ik dit draadje weer op gaan pakken, hier alvast een kleine teaser.
Bijlagen
Drivers front alle 4.jpg
Drivers side 2.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Linkwitz Orion 3.5

Bericht door Martijn M »

Ik ben benieuwd!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”