Ik ben uitgegaan van de Trio15 van Pureaudioproject, vandaar de W8Rody schreef:Waarom eigenlijk de W8 en niet de W5-1611sa? Erg goede ervaringen mee, zowel FR in een TL als >140Hz in een OB (uiteinde van een verstevigde plank laminaat)...
Gr Rody
OBALAPAP
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBALAPAP
Re: OBALAPAP
De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg
.
Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..
Mvg Reinder
Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
Ik zit zelf ook nog telkens te kijken naar de Ciare HX201, ik heb deze eens gebruikt in een BR en dat klonk best lekker.meiborg schreef:De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg.
Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
Hmm ik zit steeds met "obladi oblada"life goes on" in mijn hoofddre schreef:Alleen de naam doet mee een beetje denken aan 'OPLAP'
On topic,
De Ciare heeft met 96dB/1w/1m wel een lekker hoog rendement. Ben er verder niet echt bekend mee maar het ontbreken van een whizzer vind ik potentieel een pluspunt, aangezien ik wel ooit gelezen heb dat ie toch goed ver doorloopt door de conus constructie die ietwat flexibel is.
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
Die breedbanders zijn wel prijzig in verhouding tot de woofers trouwens!
(daar koop je bijna AT units voor...
)
Groetjes Walter
(daar koop je bijna AT units voor...
Groetjes Walter
Re: OBALAPAP
Die 87db is geen probleem hoor. Ik speel hier nu met een breedbander met 86db en op een vlakke baffle gaat dat prima.meiborg schreef:De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg.
Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
De Visaton B 200 of Ciare 201 zitten in de zelfde prijsklasse en de 8" Tangbands zijn zelfs duurder.Walt schreef:Die breedbanders zijn wel prijzig in verhouding tot de woofers trouwens!
(daar koop je bijna AT units voor...![]()
![]()
)
Groetjes Walter
Dat de woofers goedkoper zijn maakt natuurlijk geen r##t uit.
Re: OBALAPAP
De looks zijn wel erg mooi.... Wel al eens van iemand begrepen dat dot soort constructies toch al weer meer 'uitdagingen' meebrengt om echt goed te krijgen.meiborg schreef:Bij een dergelijke constructie wordt de voorkamer onder druk gezet en versnelt de lucht door de opening, je krijgt een loaded woofer constructie waardoor de Fs omlaag gaat. In principe een soort Ripool dus meer laag, minder rendement en een ietwat cardioide afstraling.
Let wel, de zo gecreerde voorkamer brengt ook enkele kastkleuring met zich mee. Een en ander kan prima gesimuleerd worden in Hornresp.
Mvg Reinder
Verder denk ik dat die genoemde 87db inderdaad geen probleem hoeft te zijn qua gevoeligheid. Veel lager gaat icm de EA woofers mi lastig worden. Tenzij je de boel actief aanstuurt natuurlijk.
Re: OBALAPAP
De EA's zullen ook geboost moeten worden in het laag wat ten koste gaat van het rendement natuurlijk, afhankelijk van het overnamepunt hoeft het inderdaad geen probleem te zijn. Het hangt er van af hoe laag je wil crossen. Met een rendement van 90+ en diameter van 20cm weet je in ieder geval dat je de vrijheid hebt om het overnamepunt te kiezen op wat gehoormatig het beste klinkt.
Tevens riskeer je met een laag rendement, dat de luidspreker over zijn nek gaat bij een wat steviger volume. Ik heb dat zelf ervaren met een 4" Tangband mid in mijn eigen systeem, welke notabene werd gecrossed rond de 800hz als ik het mij goed herinner.
Mvg Reinder
Tevens riskeer je met een laag rendement, dat de luidspreker over zijn nek gaat bij een wat steviger volume. Ik heb dat zelf ervaren met een 4" Tangband mid in mijn eigen systeem, welke notabene werd gecrossed rond de 800hz als ik het mij goed herinner.
Mvg Reinder
Re: OBALAPAP
Ik begrijp de discussie rond de tang bands wel. Maar tegelijkertijd moet ik eerlijk zeggen dat ik ze wel erg fijn vind. Ja, ze hebben 'karakter'. Ik mag dat wel, maar ik kan mij ook voorstellen dat je dat juist niet lekker vindt. Norman Bates verwoordt het goed.
En dat Bleu Planet de 1772 gebruikt, zou dat niet meer te maken met afspraken die ze hebben gemaakt met pureaudioproject dan iets anders?
En uiteraard komt Dave weer met Alpair aanzetten...
Check de reviews van K&T van de 1808, of het stuk van Zaphaudio. De Tang Band is echt een andere 'league' dan de genoemde Fostex drivers. Neemt niet weg dat ik nog altijd erg benieuwd ben naar de Sonido's. En het is dat ik de Tang Bands gebruikt kon kopen, want anders hadden die Hongaarse FR drivers nu in mijn set staan spelen.
En dat Bleu Planet de 1772 gebruikt, zou dat niet meer te maken met afspraken die ze hebben gemaakt met pureaudioproject dan iets anders?
Check de reviews van K&T van de 1808, of het stuk van Zaphaudio. De Tang Band is echt een andere 'league' dan de genoemde Fostex drivers. Neemt niet weg dat ik nog altijd erg benieuwd ben naar de Sonido's. En het is dat ik de Tang Bands gebruikt kon kopen, want anders hadden die Hongaarse FR drivers nu in mijn set staan spelen.
Re: OBALAPAP
En deze nieuwe tangband dan? Scheelt nogal in de prijs
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -2145.html
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -2145.html
Re: OBALAPAP
Ik wil mij eigenlijk zoveel mogelijk houden aan het originele ontwerp, als ik al zou afwijken dan zou ik een Ciare HX201 nemen omdat ik weet hou die klinktgrimoire schreef:En deze nieuwe tangband dan? Scheelt nogal in de prijs
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -2145.html
Re: OBALAPAP
De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
Re: OBALAPAP
De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbiedingbeewee schreef:De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
Re: OBALAPAP
Klopt, dat stuk heb ik gelezen, maar zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik gebonden aan het originele ontwerp omdat ik niet de mogelijkheid heb om te meten.MickRS schreef:Sonido werd ook echt goed getest door K&T.
Re: OBALAPAP
Ze zijn inderdaad vrij identiek, zou dat mogelijk dus geen gevolgen hebben voor het filter?
Re: OBALAPAP
BoxsimMickRS schreef:Ik zou dat filter eens nabouwen in boxsim of zo. Kun je een beetje pielen...
Re: OBALAPAP
Dat was idd nóg voordeliger. Je weet dat er browser extensies zijn voor oa Firefox die je attenderen op een wijziging in een bepaalde webpagina? Krijg je vanzelf een seintje..Zweitse schreef:De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbiedingbeewee schreef:De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
Re: OBALAPAP
Nee, dat weet ik niet,beewee schreef:Je weet dat er browser extensies zijn voor oa Firefox die je attenderen op een wijziging in een bepaalde webpagina? Krijg je vanzelf een seintje..Zweitse schreef:De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbiedingbeewee schreef:De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
