OBALAPAP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

Rody schreef:
Waarom eigenlijk de W8 en niet de W5-1611sa? Erg goede ervaringen mee, zowel FR in een TL als >140Hz in een OB (uiteinde van een verstevigde plank laminaat)...

Gr Rody
Ik ben uitgegaan van de Trio15 van Pureaudioproject, vandaar de W8
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: OBALAPAP

Bericht door meiborg »

De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg :shock: .

Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OBALAPAP

Bericht door dre »

Alleen de naam doet mee een beetje denken aan 'OPLAP' :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

meiborg schreef:
De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg :shock: .

Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..

Mvg Reinder
Ik zit zelf ook nog telkens te kijken naar de Ciare HX201, ik heb deze eens gebruikt in een BR en dat klonk best lekker.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: OBALAPAP

Bericht door meiborg »

dre schreef:
Alleen de naam doet mee een beetje denken aan 'OPLAP' :mrgreen:
Hmm ik zit steeds met "obladi oblada"life goes on" in mijn hoofd :lagge: .

On topic,

De Ciare heeft met 96dB/1w/1m wel een lekker hoog rendement. Ben er verder niet echt bekend mee maar het ontbreken van een whizzer vind ik potentieel een pluspunt, aangezien ik wel ooit gelezen heb dat ie toch goed ver doorloopt door de conus constructie die ietwat flexibel is.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OBALAPAP

Bericht door Walt »

Die breedbanders zijn wel prijzig in verhouding tot de woofers trouwens!

(daar koop je bijna AT units voor... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

meiborg schreef:
De W8 is makkelijker aan te sluiten qua rendement, heeft dan ook een stuk meer conusoppervlak. Helemaal geen verkeerde driver overigens die w5-1611sa alhoewel ik wel schrik van hoeveel dat ding in prijs gestegen is zeg :shock: .

Ik dacht ook nog aan een coax, de W6-1530SA coax is op zich vanuit technisch standpunt erg mooi, je behoudt de punt bron met een beter afstraal gedraag, jammer dat ie maar een rendement va 87dB/1w/1m heeft, en ook dit ding is inmiddels 150 euries..

Mvg Reinder
Die 87db is geen probleem hoor. Ik speel hier nu met een breedbander met 86db en op een vlakke baffle gaat dat prima.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Die breedbanders zijn wel prijzig in verhouding tot de woofers trouwens!

(daar koop je bijna AT units voor... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Groetjes Walter
De Visaton B 200 of Ciare 201 zitten in de zelfde prijsklasse en de 8" Tangbands zijn zelfs duurder.
Dat de woofers goedkoper zijn maakt natuurlijk geen r##t uit.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

meiborg schreef:
Bij een dergelijke constructie wordt de voorkamer onder druk gezet en versnelt de lucht door de opening, je krijgt een loaded woofer constructie waardoor de Fs omlaag gaat. In principe een soort Ripool dus meer laag, minder rendement en een ietwat cardioide afstraling.

Let wel, de zo gecreerde voorkamer brengt ook enkele kastkleuring met zich mee. Een en ander kan prima gesimuleerd worden in Hornresp.

Mvg Reinder
De looks zijn wel erg mooi.... Wel al eens van iemand begrepen dat dot soort constructies toch al weer meer 'uitdagingen' meebrengt om echt goed te krijgen.

Verder denk ik dat die genoemde 87db inderdaad geen probleem hoeft te zijn qua gevoeligheid. Veel lager gaat icm de EA woofers mi lastig worden. Tenzij je de boel actief aanstuurt natuurlijk.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: OBALAPAP

Bericht door meiborg »

De EA's zullen ook geboost moeten worden in het laag wat ten koste gaat van het rendement natuurlijk, afhankelijk van het overnamepunt hoeft het inderdaad geen probleem te zijn. Het hangt er van af hoe laag je wil crossen. Met een rendement van 90+ en diameter van 20cm weet je in ieder geval dat je de vrijheid hebt om het overnamepunt te kiezen op wat gehoormatig het beste klinkt.

Tevens riskeer je met een laag rendement, dat de luidspreker over zijn nek gaat bij een wat steviger volume. Ik heb dat zelf ervaren met een 4" Tangband mid in mijn eigen systeem, welke notabene werd gecrossed rond de 800hz als ik het mij goed herinner.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBALAPAP

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

Ik begrijp de discussie rond de tang bands wel. Maar tegelijkertijd moet ik eerlijk zeggen dat ik ze wel erg fijn vind. Ja, ze hebben 'karakter'. Ik mag dat wel, maar ik kan mij ook voorstellen dat je dat juist niet lekker vindt. Norman Bates verwoordt het goed. :idea:

En dat Bleu Planet de 1772 gebruikt, zou dat niet meer te maken met afspraken die ze hebben gemaakt met pureaudioproject dan iets anders? :? En uiteraard komt Dave weer met Alpair aanzetten...

Check de reviews van K&T van de 1808, of het stuk van Zaphaudio. De Tang Band is echt een andere 'league' dan de genoemde Fostex drivers. Neemt niet weg dat ik nog altijd erg benieuwd ben naar de Sonido's. En het is dat ik de Tang Bands gebruikt kon kopen, want anders hadden die Hongaarse FR drivers nu in mijn set staan spelen.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OBALAPAP

Bericht door grimoire »

En deze nieuwe tangband dan? Scheelt nogal in de prijs
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -2145.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

grimoire schreef:
En deze nieuwe tangband dan? Scheelt nogal in de prijs
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -2145.html
Ik wil mij eigenlijk zoveel mogelijk houden aan het originele ontwerp, als ik al zou afwijken dan zou ik een Ciare HX201 nemen omdat ik weet hou die klinkt :wink: Voorlopig hou de site van BPA goed in de gaten voor mogelijk weer een aanbieding van de W8-1808.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: OBALAPAP

Bericht door beewee »

De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

MickRS schreef:
Neemt niet weg dat ik nog altijd erg benieuwd ben naar de Sonido's.
Die SRF 200A ziet er inderdaad ook prima uit.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

beewee schreef:
De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbieding :mrgreen:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

Sonido werd ook echt goed getest door K&T.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

MickRS schreef:
Sonido werd ook echt goed getest door K&T.
Klopt, dat stuk heb ik gelezen, maar zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik gebonden aan het originele ontwerp omdat ik niet de mogelijkheid heb om te meten.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

Dat niet meten zou hier toch op te lossen moeten zijn. :mrgreen:

Leesvoer...
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 20 mar 2015, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

Ze zijn inderdaad vrij identiek, zou dat mogelijk dus geen gevolgen hebben voor het filter?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBALAPAP

Bericht door MickRS »

Ik zou dat filter eens nabouwen in boxsim of zo. Kun je een beetje pielen...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

MickRS schreef:
Ik zou dat filter eens nabouwen in boxsim of zo. Kun je een beetje pielen...
Boxsim :evil: , heb altijd problemen met het ingeven van andere units :? .
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: OBALAPAP

Bericht door beewee »

Zweitse schreef:
beewee schreef:
De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbieding :mrgreen:
Dat was idd nóg voordeliger. Je weet dat er browser extensies zijn voor oa Firefox die je attenderen op een wijziging in een bepaalde webpagina? Krijg je vanzelf een seintje..
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBALAPAP

Bericht door Zweitse »

beewee schreef:
Zweitse schreef:
beewee schreef:
De W8-1772 is hier een paar tientjes meer afgeprijsd dan de W8-1808: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... -1772.html
De W8 1808 is op deze site al een in de aanbieding geweest voor ongeveer €190, dus nog even wachten op een nieuwe aanbieding :mrgreen:
Je weet dat er browser extensies zijn voor oa Firefox die je attenderen op een wijziging in een bepaalde webpagina? Krijg je vanzelf een seintje..
Nee, dat weet ik niet, :hide: maar eens in de week kijken is voor mij ook geen probleem :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”