Onbalans wegwerken
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
Onbalans wegwerken
Mijn luisterruimte is niet helemaal symmetrisch en daardoor speelt het linker kanaal net iets te hard. Nu heeft mijn MPP506DA voorversterker geen balansregeling. Maar aangezien die balans natuurlijk niet elke dag bijgeregeld hoeft te worden wil ik in het linker kanaal een verzwakkernetwerkje zetten.
De aansturing vanuit naar MPP506DA naar de Hypex NCore's is symmetrisch dus een eenvoudige stereopot in het linkerkanaal lijkt me geen goede oplossing. Ik heb begrepen dat die dingen berucht zijn voor hun slechte gelijkloop.
Ik dacht dus iets te knutselen van 0,1% metaalfilmweerstanden tussen twee XLR-bussen in gemonteerd. Zit ik met een totale belasting van 50K (2X dus) ongeveer wel goed voor de belasting van de voorversterker.
Om even de juiste waarden te bepalen dacht ik trouwens wél even een stereopot van 50K te monteren, deze in te stellen, na te meten en dan te vervangen door vaste weerstanden.
Lijkt jullie dit een goede oplossing en aanpak ?
Dirk
De aansturing vanuit naar MPP506DA naar de Hypex NCore's is symmetrisch dus een eenvoudige stereopot in het linkerkanaal lijkt me geen goede oplossing. Ik heb begrepen dat die dingen berucht zijn voor hun slechte gelijkloop.
Ik dacht dus iets te knutselen van 0,1% metaalfilmweerstanden tussen twee XLR-bussen in gemonteerd. Zit ik met een totale belasting van 50K (2X dus) ongeveer wel goed voor de belasting van de voorversterker.
Om even de juiste waarden te bepalen dacht ik trouwens wél even een stereopot van 50K te monteren, deze in te stellen, na te meten en dan te vervangen door vaste weerstanden.
Lijkt jullie dit een goede oplossing en aanpak ?
Dirk
Re: Onbalans wegwerken
Met een mono potje (en evt.een weerstand) voor links moet het toch lukken?
Bijvoorbeeld een 37K weerstand en een 10K potje.
Bijvoorbeeld een 37K weerstand en een 10K potje.
-
dirklammers
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het is een gebalanceerde lijn. Versterking is alleen het verschil tussen de + en -. De massa doet niet ter zake. Feitelijk kun je met 1 weerstand de verzwakking regelen.
-
dirklammers
Gewoon in serie met + of - bedoel je?ds23man schreef:Het is een gebalanceerde lijn. Versterking is alleen het verschil tussen de + en -. De massa doet niet ter zake. Feitelijk kun je met 1 weerstand de verzwakking regelen.
Weet niet de ingangsimpedantie van de versterker..
-
dirklammers
Ik vraag toch even verder hoor want ik realiseer me dat ik te weinig van deze materie af weet. Ik heb altijd begrepen dat de kracht van een symmetrische verbinding zit in het feit dat de verbinding inderdaad symmetrisch t.o.v. de aarde en dat hierdoor storende invloeden op + en - elkaar opheffen. Als je dan die onbalans verstoort door b.v. alleen in de "-" een verzwakkernetwerkje op te nemen gaat de symmetrie toch verloren ? Die ene weerstand tussen + en - snap ik al helemaal niet. Daarmee belast je toch alleen de sturende versterker onnodig en ja, dat zal ooit wel een keer tot gevolg hebben dat de spanning daalt.
Dirk
Dirk
-
dirklammers
Precies ! Al googelend had ik die site ook gevonden en dus ontdekt dat ik in feite bijgaand netwerkje zoek. De aangegeven waarden kloppen m.i. niet want die zijn aangepast op de impedantie van een microfoon zo te zien.
Ik ga maar eens starten met 2 X 22 K in serie of zo met + en - en dan experimenteren welke parallelweerstand de door mij gewenste verzwakking geeft.
Dirk
Ik ga maar eens starten met 2 X 22 K in serie of zo met + en - en dan experimenteren welke parallelweerstand de door mij gewenste verzwakking geeft.
Dirk
- Bijlagen
-
- verzwakker.gif (2.62 KiB) 359 keer bekeken
-
dirklammers
Bijgaand verzwakkertje geknutseld. De weerstandwaarden zijn een beetje experimenteel tot stand gekomen. Als je van tevoren niet weet hoeveel dB er precies verzwakt moet worden is het een kwestie van op het gehoor proberen.
Dirk
Dirk