Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Moderator: Beheerdersteam
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
De 280V is wel de effektieve waarde van de wisselspanning.De topwaarde is bij een sinusvormig verloop (zoals ong.uit 't net) 1,4x meer ofwel ruim 390V. Onbelast wordt de elco achter de gelijkrichter opgeladen tot in de buurt van die topwaarde.
Eenmaal belast zakt de spanning wegens verliezen in de gelijkrchtbuis de trafo en de toenemende rimpelspanning.
Omdat zo'n voorversterker in bedrijf een konstante stroom trekt krijg je ook een min of meer (net is niet altijd 't zelfde) konstante spanning.Aan te passen met een serieweerstand.
In de praktijk komt de spanning niet aan die 390V, de andere buizen warmen samen met de geljkrichter op en zorgen tijdig voor de nodige belasting.
Met Si-diodes is de topspanning er wel veel vlugger, moet wel rekening mee worden gehouden (of vertraagd HS-inschakelen).
Anne
Eenmaal belast zakt de spanning wegens verliezen in de gelijkrchtbuis de trafo en de toenemende rimpelspanning.
Omdat zo'n voorversterker in bedrijf een konstante stroom trekt krijg je ook een min of meer (net is niet altijd 't zelfde) konstante spanning.Aan te passen met een serieweerstand.
In de praktijk komt de spanning niet aan die 390V, de andere buizen warmen samen met de geljkrichter op en zorgen tijdig voor de nodige belasting.
Met Si-diodes is de topspanning er wel veel vlugger, moet wel rekening mee worden gehouden (of vertraagd HS-inschakelen).
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Heel leuk aan oude trafootjes geklooid; van een heb ik complete uitleg gevonden hoe aan te sluiten op 23o Volt, maar nee hoor, niks. Ze zijn natuurlijk uit de 60er jaren, eentje is wel NOS. Maar de ene waar ik alles over gevonden heb geeft 12 volt uit de 6 volt uitgang en niks uit de 220 volt uitgang. De andere heb ik op basis van de kleuren (komt uit de zelfde serie,) aangesloten maar geeft helemaal niks.
En die mieredunne draadjes laten zich nauwelijks effe solderen
Heb ik er eentje die wat doet. Daar ga ik nog wel mee spelen en aan meten.
Wil wel de spannings stabilisator van de eerste bladzijde van dit draadje bouwen maar moet dan eerst een paar dingetjes bestellen. BF459 en zenerdiodes 46 Volt/1,3 watt. Kijken wat die constructie doet met 280 Volt.
Trouwens, de Russische 6x4 doet het prima, maar ook die maakt van 290 Volt AC 390 Volt DC. Druktemakers
Wordt vervolgd.
En die mieredunne draadjes laten zich nauwelijks effe solderen
Heb ik er eentje die wat doet. Daar ga ik nog wel mee spelen en aan meten.
Wil wel de spannings stabilisator van de eerste bladzijde van dit draadje bouwen maar moet dan eerst een paar dingetjes bestellen. BF459 en zenerdiodes 46 Volt/1,3 watt. Kijken wat die constructie doet met 280 Volt.
Trouwens, de Russische 6x4 doet het prima, maar ook die maakt van 290 Volt AC 390 Volt DC. Druktemakers
Wordt vervolgd.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik heb wat voor je ge simuleerd en met de 280V trafo kan je nog aardig uit komen.
Mogelijk zal je wat weerstand waarden moeten aan passen maar dat lijkt me geen probleem.
De 390V die je nu meet zakt nog in elkaar als je er een belasting achter hangt.
Belast zal die op 360V uit komen en dat is nog wel weg te stoken. verder moet je ook niet teveel aan de gegeven voltages vast houden.
Met buizen mag je best 10% marge rekenen.
Aangezien je 316V nodig heb kan je nog tot 347V gaan.
Zo als je ziet blijf je daar wel onder.
Mogelijk zal je wat weerstand waarden moeten aan passen maar dat lijkt me geen probleem.
De 390V die je nu meet zakt nog in elkaar als je er een belasting achter hangt.
Belast zal die op 360V uit komen en dat is nog wel weg te stoken. verder moet je ook niet teveel aan de gegeven voltages vast houden.
Met buizen mag je best 10% marge rekenen.
Aangezien je 316V nodig heb kan je nog tot 347V gaan.
Zo als je ziet blijf je daar wel onder.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Erg mooi, al snap ik daar niet alles van.
Moet ook vermelden dat de smoorspoel die ik heb een Hammond is van 15H en 1026 Ohm 400VDC en 30mA DC.
Misschien toch niet helemaal een geschikte ?
Ik wil nog een paar dingen uitproberen en dan moet ik een optie kiezen voor de voeding en de buizenprintjes afmaken en er als belasting aanhangen, kijken wat er in de praktijk gebeurt.
Moet ook vermelden dat de smoorspoel die ik heb een Hammond is van 15H en 1026 Ohm 400VDC en 30mA DC.
Misschien toch niet helemaal een geschikte ?
Ik wil nog een paar dingen uitproberen en dan moet ik een optie kiezen voor de voeding en de buizenprintjes afmaken en er als belasting aanhangen, kijken wat er in de praktijk gebeurt.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Als ik die spanningsstabilisatie van de eerste pagina bouw, pak ik dan na deze het schema va Dick weer op vanaf de smoorspoel?
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Bij de stablisatie vervalt de brug, C1 en R1 ,de rest achter de smoorspoel.Rudolf schreef:Als ik die spanningsstabilisatie van de eerste pagina bouw, pak ik dan na deze het schema va Dick weer op vanaf de smoorspoel?
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Zo, alle spullen binnen om de spanningsstabilisatie van Ray en RobertD te bouwen van de eerste blz. van dit draadje.
Ik maak dan de Robert versie.
Eens kijken wat hij doet aan een trafo van 250 Volt; en zou hij van 290 Volt (AC onbelast) ook 290 DC kunnen maken, of gaatie dan stuk?
Moeten die BF459 erg groot koelkastje hebben? Heb kleintjes.
Als dit gaat werken ga ik de buizenprintjes afmaken. Een ding tegelijk (moeilijk voor mij
)
Ik maak dan de Robert versie.
Eens kijken wat hij doet aan een trafo van 250 Volt; en zou hij van 290 Volt (AC onbelast) ook 290 DC kunnen maken, of gaatie dan stuk?
Moeten die BF459 erg groot koelkastje hebben? Heb kleintjes.
Als dit gaat werken ga ik de buizenprintjes afmaken. Een ding tegelijk (moeilijk voor mij
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Vermoedelijk is er niet veel koeling nodig,gaat niet zoveel stroom door voor dubbelDude.
Hangt af van de spanning over de transistor, ofwel hoeveel de spanning na de smoorspoel zakt bij verbruik.
Anne
Hangt af van de spanning over de transistor, ofwel hoeveel de spanning na de smoorspoel zakt bij verbruik.
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Zit nu weer te twijfelen; de trafo die 250 volt ac levert is gewoon enkel 0-250; de andere die ik had levert 290-0-290 ac.
Dus dat moet ik dan weer anders aansluiten op die 4 7004 diodes.
Zoiets kost me dan weer de hele avond opzoeken en twijfelen hoe het moet
Eerst maar de 250 volt; klopt ook beter in het "Robert "schema"
Dus dat moet ik dan weer anders aansluiten op die 4 7004 diodes.
Zoiets kost me dan weer de hele avond opzoeken en twijfelen hoe het moet
Eerst maar de 250 volt; klopt ook beter in het "Robert "schema"
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Je zit de boel door elkaar te halen
, toch niet in paniek hoop ik
Met een trafo 290-0-290 zijn er maar twee diodes 1N4007 (niet 7004
), geen brug en veel te hoge gelijkspanning, bijna 400V.
Brug aan 250V geeft ongeveer 350V onbelast, meer dan zat.
Onthoudt, van een sinusvormige wisselspanning (zoals uit 't lichtnet) is meestal de effektieve waarde opgegeven.
Die spanning gaat van nul naar een top, terug naar nul en naar de tegengestelde top (+ en-) en weer nul enz. 50x per seconde.
De effektieve waarde is dan een gelijkspanning van die waarde die in eenzelfde weerstand evenveel warmte veroorzaakt.
De topwaarde is de effektievewaarde x √2 en √2 is ongeveer 1,4.De condensator na de gelijkrichter wordt tot die topwaarde opgeladen.
Anne
Met een trafo 290-0-290 zijn er maar twee diodes 1N4007 (niet 7004
Brug aan 250V geeft ongeveer 350V onbelast, meer dan zat.
Onthoudt, van een sinusvormige wisselspanning (zoals uit 't lichtnet) is meestal de effektieve waarde opgegeven.
Die spanning gaat van nul naar een top, terug naar nul en naar de tegengestelde top (+ en-) en weer nul enz. 50x per seconde.
De effektieve waarde is dan een gelijkspanning van die waarde die in eenzelfde weerstand evenveel warmte veroorzaakt.
De topwaarde is de effektievewaarde x √2 en √2 is ongeveer 1,4.De condensator na de gelijkrichter wordt tot die topwaarde opgeladen.
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Oh ja de 4007 diode, ja die heb ik.
Nee geen paniek alleen twijfel.
En dan ga ik alles weer opnieuw opzoeken; internetverslaving dus eigenlijk.
Ik kan dus deze schakeling alleen gebruiken voor de trafo die gewoon 250 - 0 Volt levert.
Ik kon eigenlijk de schakeling voor 290-0-290 gelijkrichten met diodes niet goed vinden. Met een buis is het makkelijk. Hoewel ik dan weer niet zeker weet of de middenaftakking aan de nul mag.
Mooi als het werkt wordt dat dan de voeding voor de Dude.
Gloeivoeding is al klaar op 12V DC.
Ik doe mijn best de boel niet in de fik te laten vliegen
Laatst een kant en klaar printsetje dat ik eens kocht hier, in elkaar gezet; hoefde alleen de draadjes er aan te solderen, en de 16 poots IC netjes in zo'n mooi voetje duwen. Nou dat is niet gelukt; dus geen volume schakeling met IC en drukknopjes voor harder en zachter op mijn B1 bufferamp.
Ik verkloot wel eens wat. Maar wie rekent er nou op dat zo'n IC induwen niet makkelijk is? (er zaten zelfs 2 IC's bij) (beiden verkloot) Ik krijg de 16 pootjes er gewoon niet in. Weer een paar tientjes weggegooid.
En zo al twijfelend en opzoekend ben ik een week bezig met dit printje, 15 componentjes

Nee geen paniek alleen twijfel.
En dan ga ik alles weer opnieuw opzoeken; internetverslaving dus eigenlijk.
Ik kan dus deze schakeling alleen gebruiken voor de trafo die gewoon 250 - 0 Volt levert.
Ik kon eigenlijk de schakeling voor 290-0-290 gelijkrichten met diodes niet goed vinden. Met een buis is het makkelijk. Hoewel ik dan weer niet zeker weet of de middenaftakking aan de nul mag.
Mooi als het werkt wordt dat dan de voeding voor de Dude.
Gloeivoeding is al klaar op 12V DC.
Ik doe mijn best de boel niet in de fik te laten vliegen
Laatst een kant en klaar printsetje dat ik eens kocht hier, in elkaar gezet; hoefde alleen de draadjes er aan te solderen, en de 16 poots IC netjes in zo'n mooi voetje duwen. Nou dat is niet gelukt; dus geen volume schakeling met IC en drukknopjes voor harder en zachter op mijn B1 bufferamp.
Ik verkloot wel eens wat. Maar wie rekent er nou op dat zo'n IC induwen niet makkelijk is? (er zaten zelfs 2 IC's bij) (beiden verkloot) Ik krijg de 16 pootjes er gewoon niet in. Weer een paar tientjes weggegooid.
En zo al twijfelend en opzoekend ben ik een week bezig met dit printje, 15 componentjes
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ja hij doet het, en ik leef nog. De transistoren worden niet warm, maar nu alles onbelast natuurlijk.
En je moet niet voelen aan de bovenkant van een elco waar 300 Volt op staat of hij ook warm wordt.
Het is mooi regelbaar met een printpotje.
Alleen de waarde van de 22k weerstand moet 5 Watt zijn, niet gezien; effe veranderen maar. Heb allemaal 1 Watt weerstanden gebruikt.
Maar eens gauw verder met de buisprintjes.
En je moet niet voelen aan de bovenkant van een elco waar 300 Volt op staat of hij ook warm wordt.
Het is mooi regelbaar met een printpotje.
Alleen de waarde van de 22k weerstand moet 5 Watt zijn, niet gezien; effe veranderen maar. Heb allemaal 1 Watt weerstanden gebruikt.
Maar eens gauw verder met de buisprintjes.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Als je de 22k bij de 56V zener bedoeld, laat maar zitten (het is toch het schema van Ray ?)
Eenmaal P1 de juiste waarde gevonden, vervangen door weerstand 2W.Die van Ray was ook gaar, wordt te heet bij hoge spanning.
Anne
Eenmaal P1 de juiste waarde gevonden, vervangen door weerstand 2W.Die van Ray was ook gaar, wordt te heet bij hoge spanning.
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ja dat schema van de eerste pagina van dit draadje, reactie 12 of zo, en dan de Robert versie met zener dubbel en 2 elco's.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Oh, dat is een ander, geen moeilijkheden met de potmeter en ja liefst 5W .Rudolf schreef:Ja dat schema van de eerste pagina van dit draadje, reactie 12 of zo, en dan de Robert versie met zener dubbel en 2 elco's.
Dacht dat het deze was, kan ook.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
OK, dank je, ik vind dit zo geweldig, zo'n forum met mensen die mee willen denken met mijn gepruts
Die potmeter vervangen door 2 weerstanden snap ik, en dan de transistor er midden in aansluiten, maar de waardes links en rechts van de loper pas meten als de versterker klaar is en de voeding wordt belast neem ik aan?
En dan in het Phono dude schema de eerste elco weglaten en op de smoorspoel verder gaan.
Die potmeter vervangen door 2 weerstanden snap ik, en dan de transistor er midden in aansluiten, maar de waardes links en rechts van de loper pas meten als de versterker klaar is en de voeding wordt belast neem ik aan?
En dan in het Phono dude schema de eerste elco weglaten en op de smoorspoel verder gaan.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Het is een gestabiliseerde voeding zo, dwz dat de uitgangsspanning niet verandert met het verbruik.Dus wanneer de potmeter door weerstanden vervangen doet er dan niet toe.
Anne
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
OK, dan doe ik dat meteen even als ik de weerstand 22k door een 5 watt exemplaar vervang.
Ik heb er een liggen die er uit ziet aleen gewoone maar dan 3x zo lang en 3x zo dik; zou die 5 Watt wezen ?
Een rooie.
Wacht ik maak fotootje
De kleine is 0,6 Watt
Ik heb er een liggen die er uit ziet aleen gewoone maar dan 3x zo lang en 3x zo dik; zou die 5 Watt wezen ?
Een rooie.
Wacht ik maak fotootje
De kleine is 0,6 Watt
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Zo'n watt of 3 zou ik zeggen.Je verstookt daar goed 2W , zet 'm er (voorlopig ?) maar in.Wordt wel flink heet.
Anne
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
OK, ik vond hem wel erg groot; ik zal een 5 Watter meebestellen met een bestellinkje van de week.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik heb wel een 33k liggen 5 Watt ; zou die hier kunnen of is het een kritisch punt ?
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ja hoor, kan best. Die 22k is om voldoende stroom te krijgen bij bijv.200V in en 190V uit, dan staat er 100V over.Geeft 100/22 mA, =~4,5.Jou voeding geeft meer dan 300V, komt er minstens 200V over de weerstand.Met 33k is de stroom dan 200/33 mA, ruim 6mA en 200x6=1,2W. Niks mis mee, zelfs beterRudolf schreef:Ik heb wel een 33k liggen 5 Watt ; zou die hier kunnen of is het een kritisch punt ?
Anne
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
En dat schud je zo uit je mouw, geweldig
Dank je.
Dank je.
Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje
Ik had hem hoog op een plank gezet en ben andere dingen gaan doen.
Ik wil hem toch af hebben.
Heb wat vraagjes.
Kan ik deze condensatoren (bipolaire) gebruiken in de Phonodude?
Zijn mij ooit verkocht als koppelcondensatoren voor mijn Dynavox, ook zo'n moeizaam project. Ze hebben toch duidelijk twee verschillende kanten; en bij de Auricaps zit ook een rode draad voor uit las ik bij Triodedick.
En waar moet de aansluiting van het aardedraadje van de draaitafel naar toe; gewoon aan de kast is genoeg of ge-isoleerd naar binnen en aan de steraarde?
Ik wil hem toch af hebben.
Heb wat vraagjes.
Kan ik deze condensatoren (bipolaire) gebruiken in de Phonodude?
Zijn mij ooit verkocht als koppelcondensatoren voor mijn Dynavox, ook zo'n moeizaam project. Ze hebben toch duidelijk twee verschillende kanten; en bij de Auricaps zit ook een rode draad voor uit las ik bij Triodedick.
En waar moet de aansluiting van het aardedraadje van de draaitafel naar toe; gewoon aan de kast is genoeg of ge-isoleerd naar binnen en aan de steraarde?
