"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

Ook de min van het 6,3V voedingsprintje naar het sterpunt gebracht.
Meestal leg ik die via een 100nF condensator aan massa,dit werkt goed,daarom nog nooit rechtstreeks naar massa geprobeerd. :-s

Voor de rest lekker bezig :goedzo:
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

democles schreef:
Ook de min van het 6,3V voedingsprintje naar het sterpunt gebracht.
Meestal leg ik die via een 100nF condensator aan massa,dit werkt goed,daarom nog nooit rechtstreeks naar massa geprobeerd. :-s

Voor de rest lekker bezig :goedzo:
Die heb ik nog liggen dacht ik, zal hem er vanavond even in solderen.

Mijn trafo is iets anders als op het schema van "Dick"
Ik heb op de trafo 2 uitgangen 3,15-0-315V 4A waarvan de 0 aan het sterpunt ligt.
Deze twee zijn voor de eindbuizen KT88. Misschien moeten die ook via een condensator naar aarde?
Ik zie op het voedingsschema 1/250V staan, is dat 1uf ?

De 6SN7 krijgt de 6,3V via het gelijkricht printje.

Verder heb ik voor de twee ECC99 nog een 6,3-0V aansluiting, moet ik daar de 0 gewoon aan het sterpunt verbinden of moet ik dat ook met een condensator doen.
Als dat zo is welke moet ik daar voor gebruiken?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
schema_voeding.gif
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Wat ik uit andere Bill-topics gehaald heb (en hoe ik het ga doen) is het volgende:

6SN7: spanningsdelertje van twee 100 Ohm (1W) weerstanden tussen de 0 en 6,3V en het midden van die spanningsdeler naar steraarde (maar jij gloeit deze met DC, dus dat is even wat anders).
ECC99: ook een spanningsdelertje met twee 100 Ohm weerstanden, het midden daarvan met een 1 uF condensator naar steraarde.
KT88: midden van de winding (0) rechtstreeks naar ster-aarde.

Ik heb zelf nog een vraag over de twee 100nF condensatoren die Dick over de aan/uit schakelaar zet. Daar staat bij 630V; moet dat 630V AC zijn? Ik heb nu twee Wima MKP10's die 630V DC/400V AC zijn, maar zet liever geen ondergespecificeerde dingen in, en al helemaal niet in de buurt van de netspanning :)
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

j_man schreef:
Wat ik uit andere Bill-topics gehaald heb (en hoe ik het ga doen) is het volgende:

ECC99: ook een spanningsdelertje met twee 100 Ohm weerstanden, het midden daarvan met een 1 uF condensator naar steraarde.
KT88: midden van de winding (0) rechtstreeks naar ster-aarde.
Ja goed idee, ik ga er in mee......die twee 100 ohm hoeveel Watt moeten die zijn denk jij?

-Ruud-

sorry, 1 watt lees ik......
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

ja, als ik het goed heb gaan die 100mW per weerstand dissiperen. Met 1 Watt weerstanden zit je dus zeker aan de veilige kant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door ray5150 »

j_man schreef:
Ik heb zelf nog een vraag over de twee 100nF condensatoren die Dick over de aan/uit schakelaar zet.
Daar staat bij 630V; moet dat 630V AC zijn?
Ik heb nu twee Wima MKP10's die 630V DC/400V AC zijn, maar zet liever geen ondergespecificeerde dingen in, en al helemaal niet in de buurt van de netspanning :)
Voor gebruik bij netspanning dien je condensatoren te nemen die geschikt zijn daarvoor.
Ze zijn te herkennen aan de aanduiding X2.
Hier een aantal voorbeelden :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewC ... 257&page=1
Normaliter word er 22 tot 47 nF gebruikt voor over een schakelaar.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ik heb de buizen er even ingezet en enkel de gloeispanning getest, zegt nog niet veel over het geheel maar dat werkt :)

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5990.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Ziet 'r leuk uit, zo al die lichtjes :D ,je zou haast denken nou alweer kerst :o
Gaat er niks mis ? lijkt rechtsachter wel in de fik te staan :lol:
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ah!buis schreef:
Ziet 'r leuk uit, zo al die lichtjes :D ,je zou haast denken nou alweer kerst :o
Gaat er niks mis ? lijkt rechtsachter wel in de fik te staan :lol:
Anne

Hahahahaha, ach ja tis leuk toch.....moet de ingangen nog afmaken en morgen dan de hoogspanning bijschakelen, ben erg benieuwd.....

-Ruud-
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Van die X2 condensatoren heb ik er nog wel wat liggen. Die zijn 275V AC. Waar zou Dick die 630V vandaan halen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door ray5150 »

Geen idee, d'r staat ook niet bij of dat ac, of dc is. :-k
Maar dan nog, X2 condensatoren zijn vrijwel altijd gespecificeerd voor 250 tot 300 Volt ac.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

Ja,de WIMA condensator,geen X2 zoals Ray bedoeld,wat ook goed is.

Zie maar, deze zitten al jaren in mijn Mono Bill,s.............. :mrgreen:

Geen problemen mee gehad.

(voor de niet kenners,die rooie blokjes op de netschakelaar)

WIMA MKP10 630/400
Bijlagen
DSCF2415.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

@j_man: die 275V AC C's zijn prima hoor, gewoon gebruiken. Zoals Ray al zei die X2 condensatoren zijn ervoor bedoelt. Kan ook zonder, maar het is lijfsbehoud voor je schakelaar, om vonkoverslag tegen te gaan.
@Cesar: Ziet er goed uit, de gloei 8) Dat is al even genieten. Nu hoogspanning erop, eerst even LS of dummyload aansluiten, misschien ingang even kortsluiten maar dat is niet echt noodzakelijk. Het eerste wat je moet doen is die nrs goed instellen op 40-50mA (V). Dit moet eerst goed zijn voor je verder wat kunt gaan doen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Oke, doe ik.

Net de laatste soldering aan de ingangen gedaan, ik ga nu nog een keer het hele schema langs en ga elke verbinding afvinken op het schema.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Dat is het allerbelangrijkste inderdaad voordat de hoogspanning erop gaat!
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Net de spanning er op gezet maar het glas zekeringetje slaar door, het is een 1 A, die had ik nog liggen.
Ik denk dat de inschakelpiek vrij hoog is, ik ga zo even 2A traag halen zoals voorgeschreven.
Wordt vervolgt.........
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

HIJ DOET HET!!!!!!! :yeah: :yeah:

Zo wat ben ik blij zeg, hij is prachtig stil, geen brom te horen.
Enkel als ik de volume helemaal naar vol draai hoor ik met m'n oor op de speaker een heel licht zoemertje, niets aan de hand lijkt mij.

Heb de buizen afgeregeld op de 60 mv zoals op het schema vermeld.
Vanavond een CD player er aan hangen, eerst even genieten van de "stilte" ..... :beer:

Best wel spannend zeg bij het aanzetten en wat duren die 40 sec lang als je er op zit te wachten..........

Vanavond meer....

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5995.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door ray5150 »

:goedzo: :goedzo: =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd Ruud! Vol open heb je ook 50W tot je beschikking, genoeg om ruzie te krijgen... Die 60mV kun je rustig naar 50mV regelen. Scheelt een stuk in dissipatie, en het verschil in geluid, heb het nooit kunnen waarnemen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Nog even het bloed, zweet enz. wegpoetsen :o zie je nog beter dat 't er mooi uitziet :D
En maak van die 40 maar 20 sec. zijn de buizen warm genoeg om stroom te trekken, lijkt toch nog wel 40 sec. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

=D> =D> =D>
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

De versterker staat nu twee uurtjes te spelen, tjonge jonge wat een mooi geluid zeg.
Ik heb natuurlijk geen vergelijkings materiaal maar ik heb de laatste weken veel gespeeld op mijn K&H Telewatt VS-71, ook een pracht van een buizen versterker trouwens, maar de Bill komt er toch weer beter uit. Beide op de zelfde set speakers natuurlijk, de Wharfedale Opus2.
Zeker bij laag volume klinkt het nog steeds geweldig.
De trafo wordt maar net een beetje lauw, weliswaar op een rustig volume.

Ik gebruik nu de 6SN7GTB van General Electric maar kan nog eens wisselen met de 6NS7EH gold pin van Electro-Harmonix of de 6SN7GTB van Baldwin.

Jongens allemaal erg bedankt voor de tips en hulp bij het afbouwen van de "Bill", geweldig.
Bijlagen
DSCN5996.JPG
DSCN5997.JPG
DSCN5998.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Gefelicitaart
prachtige versterker die Bill
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Mooi man :goedzo: ook mooi dat je voedingstrafo niet warm wordt, doet de trafo bij mij wel. Heb je, nu íe wat aan gestaan heeft, de bias nog weer gemeten? Nog verlopen?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Mooi man :goedzo: ook mooi dat je voedingstrafo niet warm wordt, doet de trafo bij mij wel. Heb je, nu íe wat aan gestaan heeft, de bias nog weer gemeten? Nog verlopen?

Hmmm dat warm worden valt achteraf toch iets tegen, dacht dat het wel mee viel maar na wat langer spelen werd hij toch ook wel warm.
Maar goed dat hebben ze allemaal dacht ik te hebben gelezen.

De bias was idd wat opgelopen en die heb ik nu zoals jij op 50 gezet.
Ik ga nu de versterker in triode zetten, even kijken hoe dat klinkt....... :?

Ik laat het weten....

-Ruud-
Plaats reactie