"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Gaat goed Ruud :D Let er svp op, weet je waarschijnlijk al wel, dat die spanning negatief moet zijn..
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Gaat goed Ruud :D Let er svp op, weet je waarschijnlijk al wel, dat die spanning negatief moet zijn..
Ja daar heb ik op gelet.
Als ik volgens het schema de bovenkant aan aarde leg en ik ga meten met de zwarte pen van de meter aan aarde en de rode op een van de vier uitgaande contacten zie ik -52V op de meter.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Klopt helemaal. Hoe ga je 'm bevestigen, nog ruimte voor mounting holes?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Het printje monteer ik aan de binnenkant zijkant van de kast met de instelpotjes richting de bovenplaat, ik krijg dan aan de boven kant linksonder 4 kleine gaatjes met er naast de 4 meetbusjes.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Wat je dan wel krijgt is dat de kathode aansluiting van de rechter buis door de hele kast wappert naar je printje links toe. Kan ff niet goed inschatten of dit een probleem zou kunnen zijn... je kunt 'm niet ergens in het midden kwijt?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

In het midden zitten de grote zwarte elco's, ik heb daar geen goede plek.
Ik was van plan om de twee draadjes NRS voor de andere kant hoog boven de elco's te laten lopen ver van de andere bedrading af.
Als ik naar de foto kijk kan het printje ook nog naast de elco's worden geplaatst, het zit dan bijna in het midden.
Maar goed de gaatjes voor de potmeters in de bovenplaat komen dan ook op die plaats half uit het midden en dat is wat minder mooi als netjes rechtop aan de zijkant.

Heb ook nog gedacht aan opsplitsing van het printje zoals beschreven op de website van "Dick" maar dan krijg je drie printjes en ook een heleboel onderlinge bedrading.

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5951.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

En in het midden, tussen 6SN7 en je aardpunt, past het daar niet? Of probeer het anders aan de zijkant, zou ook maar zo goed kunnen gaan .. misschien eerst het printje even monteren met de potmeters naar beneden voor het proberen. Zodat je geen gaten hoeft te boren voor het geval íe daar uiteindelijk niet komt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

De verbindingen naar het NRS-printje mogen best lang zijn als de lekweerstanden (R13 en R15 van 39k) maar bij de buisvoeten zitten.De draden zitten dan voor wisselspanning geaard, eindigen op een elco naar massa.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Voila :D aan de zijkant dus.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Als ik jullie niet had zeg, prachtig, we gaan verder..... :)

-Ruud-
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door dirklammers »

NRS printje aan de zijkant geeft naar mijn ervaring geen probleem. Is bij mij ook zo uitgevoerd.
Bijlagen
IMG_0917.jpg
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ik heb vandaag de inschakelvertraging voor de 370 V ingebouwd, een tijdrelais samen met een stevig relais om de boel te schakelen.
Op hoeveel seconden zetten jullie de vertraging?

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5974.JPG
DSCN5977.JPG
DSCN5978.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

+- 40 seconden ongeveer dus.

Een minuut is ook mooi. :wink:
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo,
Ik heb nu de meeste bedrading er in zitten op de ingangs bedrading na die moet ik nog doen.

Als ik van de week klaar ben is het dan een goed plan om eerst zonder buizen de versterker aan te zetten?
Ik kan dan meten of ik de juiste spanningen meet die op het schema zijn aangegeven, of is zijn dat de spanningen onder belasting gemeten?

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5979.JPG
DSCN5980.JPG
DSCN5981.JPG
DSCN5982.JPG
DSCN5983.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

De spanningen zijn onder belasting gemeten.

Wat wel kan zonder buizen is de negatieve rooster spanningen opmeten .
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

democles schreef:
De spanningen zijn onder belasting gemeten.

Wat wel kan zonder buizen is de negatieve rooster spanningen opmeten .

Je bedoeld de 60mV inregelen ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Democles bedoelt de -49V vast even goed zetten, als uitgangsbasis, voor dat de buizen eraan hangen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Oke, ik zal ze op -49V zetten, ze staan nu een stukje hoger dacht ik.

Ben benieuwd hoor van de week als de spanning er op gaat.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Je hebt, zo te zien, de massa's van C2+C3 en C8+C12 ook naar het centraal punt verbonden.Zou ik niet doen.
Beter die twee direkt naar de gelijkrichter en daar vandaan (draad is er al) naar het verzamelpunt.
Zo komen de stroompulsen van de gelijkrichter niet door het centraal punt.
C3 en C9 laden langs de smoorspoelen, zijn geen sterke stroompulsen meer, die kunnen wel waar ze nu zitten.
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Oke, ik heb C3 en C8 nu aan de gelijkrichter verbonden.

Gr,
Ruud.
Bijlagen
DSCN5984.JPG
DSCN5986.JPG
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Ah!buis schreef:
Je hebt, zo te zien, de massa's van C2+C3 en C8+C12 ook naar het centraal punt verbonden.Zou ik niet doen.
Beter die twee direkt naar de gelijkrichter en daar vandaan (draad is er al) naar het verzamelpunt.
Zo komen de stroompulsen van de gelijkrichter niet door het centraal punt.
C3 en C9 laden langs de smoorspoelen, zijn geen sterke stroompulsen meer, die kunnen wel waar ze nu zitten.
Anne
Dit is wel interessant voor de afbouw van mijn Bill. Ik meende elders gelezen te hebben dat het verstandig was de massa's van de voeding vanaf 1 punt (evt per kanaal) naar de steraarde te leiden. Jij stelt nu dus voor om de massa's van C3 en C8 met een eigen draad naar de steraarde te leiden? Mijn plan was om alle massa's (C3,4,5,6 en C8,9,10,11) te verzamelen op C4 en C9 en van daar per kanaal een draad naar de steraarde te leiden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

j_man schreef:
Ah!buis schreef:
Jij stelt nu dus voor om de massa's van C3 en C8 met een eigen draad naar de steraarde te leiden? Mijn plan was om alle massa's (C3,4,5,6 en C8,9,10,11) te verzamelen op C4 en C9 en van daar per kanaal een draad naar de steraarde te leiden.
Langs de gelijkrichters worden C2+C3 en C8+C12 met fikse pulsen opgeladen.De spanning over die C's geeft dan de voeding voor de versterker, het hevige laadgebeuren liever buiten de versterker houden.
Elk kanaal afzonderlijk naar de steraarde kan mogelijk wel goed gaan, er zit toch een addertje onder het gras.Bij de ingang van de versterker komen beide massa's ook weer bij elkaar.Zo zitten de massa's op twee plaatsen aan elkaar en vormen een lus, kan brom oppikken.
Anne
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

OK, ik kan natuurlijk ook de massa's verzamelen op C4 en C9, de massa's daarvan doorverbinden en dan zo beide kanalen met 1 draad naar de steraarde brengen, of begrijp ik het nou nog niet helemaal goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

j_man schreef:
OK, ik kan natuurlijk ook de massa's verzamelen op C4 en C9, de massa's daarvan doorverbinden en dan zo beide kanalen met 1 draad naar de steraarde brengen, of begrijp ik het nou nog niet helemaal goed?
De kathodeweerstanden van de eindbuizen kunnen best aan C4 en C9 en dan elk naar het sterpunt.De faseomkeertrap mag er ook wel bij.Het kathodegebeuren, lekweerstanden, potmeter en ingang mag ook bij elkaar en gezamelijk naar de ster.Liever niks van de voorversterker eerst naar C4 of C9, geeft een gemeenschakelijke leiding met mogelijk ongewenste terugkoppeling/oscillaties.
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Voor de zekerheid de aardpunten van de 6SN7 appart naar het sterpunt gelegd, alsook de C10/11 en de C5/6.
Ook de min van het 6,3V voedingsprintje naar het sterpunt gebracht.

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5988.JPG
DSCN5989.JPG
Plaats reactie