"Bill" verder afbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Gaat goed Ruud
Let er svp op, weet je waarschijnlijk al wel, dat die spanning negatief moet zijn..
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ja daar heb ik op gelet.Barry2001 schreef:Gaat goed RuudLet er svp op, weet je waarschijnlijk al wel, dat die spanning negatief moet zijn..
Als ik volgens het schema de bovenkant aan aarde leg en ik ga meten met de zwarte pen van de meter aan aarde en de rode op een van de vier uitgaande contacten zie ik -52V op de meter.
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Klopt helemaal. Hoe ga je 'm bevestigen, nog ruimte voor mounting holes?
Re: "Bill" verder afbouwen.
Het printje monteer ik aan de binnenkant zijkant van de kast met de instelpotjes richting de bovenplaat, ik krijg dan aan de boven kant linksonder 4 kleine gaatjes met er naast de 4 meetbusjes.
-Ruud-
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Wat je dan wel krijgt is dat de kathode aansluiting van de rechter buis door de hele kast wappert naar je printje links toe. Kan ff niet goed inschatten of dit een probleem zou kunnen zijn... je kunt 'm niet ergens in het midden kwijt?
Re: "Bill" verder afbouwen.
In het midden zitten de grote zwarte elco's, ik heb daar geen goede plek.
Ik was van plan om de twee draadjes NRS voor de andere kant hoog boven de elco's te laten lopen ver van de andere bedrading af.
Als ik naar de foto kijk kan het printje ook nog naast de elco's worden geplaatst, het zit dan bijna in het midden.
Maar goed de gaatjes voor de potmeters in de bovenplaat komen dan ook op die plaats half uit het midden en dat is wat minder mooi als netjes rechtop aan de zijkant.
Heb ook nog gedacht aan opsplitsing van het printje zoals beschreven op de website van "Dick" maar dan krijg je drie printjes en ook een heleboel onderlinge bedrading.
-Ruud-
Ik was van plan om de twee draadjes NRS voor de andere kant hoog boven de elco's te laten lopen ver van de andere bedrading af.
Als ik naar de foto kijk kan het printje ook nog naast de elco's worden geplaatst, het zit dan bijna in het midden.
Maar goed de gaatjes voor de potmeters in de bovenplaat komen dan ook op die plaats half uit het midden en dat is wat minder mooi als netjes rechtop aan de zijkant.
Heb ook nog gedacht aan opsplitsing van het printje zoals beschreven op de website van "Dick" maar dan krijg je drie printjes en ook een heleboel onderlinge bedrading.
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
En in het midden, tussen 6SN7 en je aardpunt, past het daar niet? Of probeer het anders aan de zijkant, zou ook maar zo goed kunnen gaan .. misschien eerst het printje even monteren met de potmeters naar beneden voor het proberen. Zodat je geen gaten hoeft te boren voor het geval íe daar uiteindelijk niet komt.
Re: "Bill" verder afbouwen.
De verbindingen naar het NRS-printje mogen best lang zijn als de lekweerstanden (R13 en R15 van 39k) maar bij de buisvoeten zitten.De draden zitten dan voor wisselspanning geaard, eindigen op een elco naar massa.
Anne
Anne
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: "Bill" verder afbouwen.
NRS printje aan de zijkant geeft naar mijn ervaring geen probleem. Is bij mij ook zo uitgevoerd.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik heb vandaag de inschakelvertraging voor de 370 V ingebouwd, een tijdrelais samen met een stevig relais om de boel te schakelen.
Op hoeveel seconden zetten jullie de vertraging?
-Ruud-
Op hoeveel seconden zetten jullie de vertraging?
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hallo,
Ik heb nu de meeste bedrading er in zitten op de ingangs bedrading na die moet ik nog doen.
Als ik van de week klaar ben is het dan een goed plan om eerst zonder buizen de versterker aan te zetten?
Ik kan dan meten of ik de juiste spanningen meet die op het schema zijn aangegeven, of is zijn dat de spanningen onder belasting gemeten?
-Ruud-
Ik heb nu de meeste bedrading er in zitten op de ingangs bedrading na die moet ik nog doen.
Als ik van de week klaar ben is het dan een goed plan om eerst zonder buizen de versterker aan te zetten?
Ik kan dan meten of ik de juiste spanningen meet die op het schema zijn aangegeven, of is zijn dat de spanningen onder belasting gemeten?
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
De spanningen zijn onder belasting gemeten.
Wat wel kan zonder buizen is de negatieve rooster spanningen opmeten .
Wat wel kan zonder buizen is de negatieve rooster spanningen opmeten .
Re: "Bill" verder afbouwen.
democles schreef:De spanningen zijn onder belasting gemeten.
Wat wel kan zonder buizen is de negatieve rooster spanningen opmeten .
Je bedoeld de 60mV inregelen ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Democles bedoelt de -49V vast even goed zetten, als uitgangsbasis, voor dat de buizen eraan hangen.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Oke, ik zal ze op -49V zetten, ze staan nu een stukje hoger dacht ik.
Ben benieuwd hoor van de week als de spanning er op gaat.
-Ruud-
Ben benieuwd hoor van de week als de spanning er op gaat.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Je hebt, zo te zien, de massa's van C2+C3 en C8+C12 ook naar het centraal punt verbonden.Zou ik niet doen.
Beter die twee direkt naar de gelijkrichter en daar vandaan (draad is er al) naar het verzamelpunt.
Zo komen de stroompulsen van de gelijkrichter niet door het centraal punt.
C3 en C9 laden langs de smoorspoelen, zijn geen sterke stroompulsen meer, die kunnen wel waar ze nu zitten.
Anne
Beter die twee direkt naar de gelijkrichter en daar vandaan (draad is er al) naar het verzamelpunt.
Zo komen de stroompulsen van de gelijkrichter niet door het centraal punt.
C3 en C9 laden langs de smoorspoelen, zijn geen sterke stroompulsen meer, die kunnen wel waar ze nu zitten.
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Oke, ik heb C3 en C8 nu aan de gelijkrichter verbonden.
Gr,
Ruud.
Gr,
Ruud.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Dit is wel interessant voor de afbouw van mijn Bill. Ik meende elders gelezen te hebben dat het verstandig was de massa's van de voeding vanaf 1 punt (evt per kanaal) naar de steraarde te leiden. Jij stelt nu dus voor om de massa's van C3 en C8 met een eigen draad naar de steraarde te leiden? Mijn plan was om alle massa's (C3,4,5,6 en C8,9,10,11) te verzamelen op C4 en C9 en van daar per kanaal een draad naar de steraarde te leiden.Ah!buis schreef:Je hebt, zo te zien, de massa's van C2+C3 en C8+C12 ook naar het centraal punt verbonden.Zou ik niet doen.
Beter die twee direkt naar de gelijkrichter en daar vandaan (draad is er al) naar het verzamelpunt.
Zo komen de stroompulsen van de gelijkrichter niet door het centraal punt.
C3 en C9 laden langs de smoorspoelen, zijn geen sterke stroompulsen meer, die kunnen wel waar ze nu zitten.
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Langs de gelijkrichters worden C2+C3 en C8+C12 met fikse pulsen opgeladen.De spanning over die C's geeft dan de voeding voor de versterker, het hevige laadgebeuren liever buiten de versterker houden.j_man schreef:Ah!buis schreef:Jij stelt nu dus voor om de massa's van C3 en C8 met een eigen draad naar de steraarde te leiden? Mijn plan was om alle massa's (C3,4,5,6 en C8,9,10,11) te verzamelen op C4 en C9 en van daar per kanaal een draad naar de steraarde te leiden.
Elk kanaal afzonderlijk naar de steraarde kan mogelijk wel goed gaan, er zit toch een addertje onder het gras.Bij de ingang van de versterker komen beide massa's ook weer bij elkaar.Zo zitten de massa's op twee plaatsen aan elkaar en vormen een lus, kan brom oppikken.
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
OK, ik kan natuurlijk ook de massa's verzamelen op C4 en C9, de massa's daarvan doorverbinden en dan zo beide kanalen met 1 draad naar de steraarde brengen, of begrijp ik het nou nog niet helemaal goed?
Re: "Bill" verder afbouwen.
De kathodeweerstanden van de eindbuizen kunnen best aan C4 en C9 en dan elk naar het sterpunt.De faseomkeertrap mag er ook wel bij.Het kathodegebeuren, lekweerstanden, potmeter en ingang mag ook bij elkaar en gezamelijk naar de ster.Liever niks van de voorversterker eerst naar C4 of C9, geeft een gemeenschakelijke leiding met mogelijk ongewenste terugkoppeling/oscillaties.j_man schreef:OK, ik kan natuurlijk ook de massa's verzamelen op C4 en C9, de massa's daarvan doorverbinden en dan zo beide kanalen met 1 draad naar de steraarde brengen, of begrijp ik het nou nog niet helemaal goed?
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Voor de zekerheid de aardpunten van de 6SN7 appart naar het sterpunt gelegd, alsook de C10/11 en de C5/6.
Ook de min van het 6,3V voedingsprintje naar het sterpunt gebracht.
-Ruud-
Ook de min van het 6,3V voedingsprintje naar het sterpunt gebracht.
-Ruud-
