dipool antenne 300 Ohm ?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Muug »

Hoi,

er is hier een nieuwe telg in huis, een Akai AT-2600. Maar dat heeft volgens de handleiding een 300 ohm dipool-antenne nodig. Nu hoor ik het wel weer eens in Keulen donderen, zo'n beetje mijn specialiteit op audio-vlak. :oops: Valt dat zelf te maken of bestel ik dat gewoon links of rechts?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door OpaBert »

Die 300 ohm is de impedantie van een gevouwen dipool antenne welke eenvoudig met Lintkabel te maken is
Maar ze worden ook kant en klaar aangeboden voor een paar euro
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Barry2001 »

Er is eerder een topic over geweest Muug, kan het even niet terug vinden ('dipool' is natuurlijk ook een kreet in luidsprekerland), misschien kun jij het wel vinden.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Kappa7 »

Hier nog wat info over het maken van een antenne.
http://www.tubejack.nl/raam-antenne/

En mocht je de tuner naar een hoger plan willen tillen.
http://www.tubejack.nl/maak-zelf-een-hi ... omment-308
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door ray5150 »

Toevallig, die links wilde ik net ook gaan plaatsen. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Kappa7 »

Tja als het om tuners gaat kan je bijna niet om Jack heen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Muug »

Het is ook door Jack dat ik voor deze Akai gegaan ben. :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Het is ook door Jack dat ik voor deze Akai gegaan ben. :-)
Ben je dan ook van plan om hem op de zelfde wijze als Jack te gaan modificeren ? :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Pjotr »

Zit er op die tuner geen 75 ohm ingang voor de antenne dan? In dat geval heb je een 75 ohm naar 300 ohm balans trafo'tje nodig. Kun je zelf maken van een "varkensneusje":
75 - 300.jpg
75 - 300.jpg (10.97 KiB) 5029 keer bekeken
35 cent bij http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=10565
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Jerommel »

Misschien heb ik het nooit goed geïmplementeerd (gezien), maar heb nooit de meerwaarde van trafootjes en dergelijke kunnen ontdekken voor FM ontvangst.
Met een 75 Ohm kabel kun je een prima vertikale dipool gebruiken, waarbij onder dan aan de mantel gaat, als een "groundplane" , die gaan ook rechtstreeks op de coax, maar dan een vertikale onderspriet (ipv 3 schuine).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Pjotr »

Dan ben je vast niet uit de tijd dat de TV nog op kanaal 4 uit de lucht geplukt werd :D Zonder goede aanpassing had je gewoon een belabberd beeld. En met FM is dat net zo. Zonder aanpassing gooi je veel waardevol signaal weg. Vooral met stereo merk je het aan de ruis als je niet vlak bij de zender woont.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Zit er op die tuner geen 75 ohm ingang voor de antenne dan? In dat geval heb je een 75 ohm naar 300 ohm balans trafo'tje nodig. Kun je zelf maken van een "varkensneusje":
De bijlage 75 - 300.jpg is niet meer beschikbaar
35 cent bij http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=10565
Volgens mij zit die al ingebouwd in de tuner ?
Naamloos2.~png.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Pjotr »

Yup, zo te zien zit er ook gewoon een 75 ohm aansluiting op Ray. Mantel aan aarde dan en de kern op het 75 ohm schroefje. Tip voor goed en goedkoop 75 ohm kabel: SATV kabel van de schotelboer.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Jerommel »

Pjotr schreef:
Dan ben je vast niet uit de tijd dat de TV nog op kanaal 4 uit de lucht geplukt werd :D Zonder goede aanpassing had je gewoon een belabberd beeld. En met FM is dat net zo. Zonder aanpassing gooi je veel waardevol signaal weg. Vooral met stereo merk je het aan de ruis als je niet vlak bij de zender woont.
Oei, toen was ik nog wel erg jong... :)
Maar ik neem aan dat het nu over een binnen-antenne gaat, met zo'n parallel kabel met kabelschoentjes voor aan de tuner en patten voor punaises in de muur. :)
Ik ken ze als open en als gesloten dipools, soms met een coax plug er aan.
Heb ze allemaal weleens gehad / geprobeerd, met en zonder trafootje, maar nooit het idee gehad dat het beter werkte dan een lange draad in de juiste kronkels gedrapeerd.
Iets beter bevalt een paar meter coax en dan een draadje van zo'n 70 cm, wel beetje de juiste plek vinden in de kamer, dat scheelt misschien nog het meest.
Echt beter werkt natuurlijk een pijp op je dak met een geschikte antenne, maar is wel een gedoe met installeren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door ray5150 »

Of inpluggen in de CAI ? :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Pjotr »

Je koopt uiteindelijk niet voor niets een fraaie tuner. Om daar een beetje plezier van te hebben zet je een antenne op dak natuurlijk! :D
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef:
Of inpluggen in de CAI ? :idea:
Confederation of Aerial Industies (ltd)?

Dus het plan is al een dak-antenne?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
ray5150 schreef:
Of inpluggen in de CAI ? :idea:
Confederation of Aerial Industies (ltd)?
Bijna : http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Jerommel »

Maarre, hoe doe je dat dan naar het dak voeren, zo'n parallel lint-kabel?
Zie dat eigenlijk nooit anders dan met coax, dus ik dacht dat het om zo'n 'links en rechts verkrijgbaar' binnen-ding ging.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Barry2001 »

Jerommel schreef:
Maarre, hoe doe je dat dan naar het dak voeren, zo'n parallel lint-kabel?
Zie dat eigenlijk nooit anders dan met coax, dus ik dacht dat het om zo'n 'links en rechts verkrijgbaar' binnen-ding ging.
Zo'n lint-kabel-antenne is ook voor binnen. Naar buiten ga je met een coax inderdaad.

We onderscheiden horizontale en verticale polarisatie vwb FM stations. Vroeger kwam horizontaal nog veel voor omdat men thuis horizontaal gepolariseerde (richtgevoelige) antennes op het dak had die je soms ook nog kon roteren naar de te ontvangen zender toe, tegenwoordig is alles verticaal omdat er veel in auto's geluisterd wordt of op een portable radiootje, via de ether dan.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Volgens mij zit die al ingebouwd in de tuner ?
Naamloos2.~png.jpg
okay, goed gezien Ray. Blunder van mijnen twege. Voor alle duidelijkheid : voorlopig hou ik het even bij een binnenantenne. En jawel, het is de bedoeling dat ik de mods van Jack ook doe.
Maar ik heb nog een vraagje over zo'n dipoolantenne op basis van zo'n lintkabel. Volgens wat ik lees heeft zo'n ding toch een weerstand van 300 ohm, right? En je hebt dan een trafootje nodig om naar 75 ohm te gaan, just ?
Wel, straks na 't werk rij ik naar een elektrowinkel en de buurt en daar verkopen ze zo'n lintkabeldipoolantenne-met-coax-aansluiting. Da's dan eigenlijk een 300ohm-kabel met coax-aansluiting. Dus dat wordt ofwel coax erafsnijden ofwel een trafootje ertussen om naar 75 ohm te gaan ....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Jerommel »

@ Barry nog:
M'n vader had vroeger een FM antenne met rotor op het dak, geen idee wat voor antenne, ik was nog een peuter, kan me alleen vaag herinneren dat e.e.a. weer van dak werd gehaald en dat er een dood spinnetje in het contactdoosje zat. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
Wel, straks na 't werk rij ik naar een elektrowinkel en de buurt en daar verkopen ze zo'n lintkabeldipoolantenne-met-coax-aansluiting. Da's dan eigenlijk een 300ohm-kabel met coax-aansluiting. Dus dat wordt ofwel coax erafsnijden ofwel een trafootje ertussen om naar 75 ohm te gaan ....
??? Jij maakt er nu helemaal hutspot van :D

Lintkabel = 300 ohm kabel
Coax kabel = 75 ohm kabel

Lintkabel gebruik je niet voor zoiets, niet binnen en niet buiten. Dat pikt teveel storing op onderweg. Denk dat het niet eens makkelijk te krijgen meer is.

Wat ga je nu doen Muug? Een kant en klare antenne kopen en op het dak zetten?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: dipool antenne 300 Ohm ?

Bericht door Barry2001 »

Zelf ook gehad, antenne even bijdraaien voor ruisvrij stereo :lol:

Maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, Muug kan denk ik beter gewoon een draadje in 75 Ohm aansluiting steken van 75 cm, 1/4 golflengte. Lichtsnelheid / freq = 3 meter golflengte, daar een kwart van is 75 cm. En dit draadje verticaal ophangen.
Bijkomend probleem in deze tijden is de bagger die je ook gelijk meepakt in huis van alles waar een processor in zit zo'n beetje. Of iets wat schakelt zoals ene voeding. Als je echt perse door de ether radio wilt ontvangen gaat een buitenantenne het best, dan heb je daar ook minder last van. Maar dat moet je dan echt uit hobby doen....
Edit: zoiets als Peter voor me al zegt.
Plaats reactie