Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Als je de strip laat ophouden onder de print kun je er niet meer bij om te schroeven natuurlijk, je bevestigd eerst de print met afstandhouders op het stripje... maar los daarvan, als je toch in hout schroeft, waarom niet gewoon houtschroeven van 3mm dik van de juiste lengte. Schroef je de print zo met de afstandhouders direkt in het hout.
Had ook gekund Anne,kan er nu direct bij met de schroevendraaier en de ruimte had ik wel hiervoor....Waarom de metaalstrip zo lang.Je kunt die toch onder de print op het hout schroeven en daarna de print erop
![]()
En deze manier houd me flexibel,er kan naar harte lust geschoven worden.............
Barry, had ook gekund met houtschroeven en afstands busjes,deze methode leek me steviger,ook gezien het gewicht van de trafo,s.(de mogelijkheden op pagina 28 aangepast)
En omdat het lekker gaat,de print voor de Negatieve rooster spanning ook maar behandeld......................
Zo wordt het 1 grote Meccano doos,schroef and play..................
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
4 schroeven of 4 schroeven waar íe mee vast zit
dat maakt niet uit natuurlijk. Positionering is wel wat eenvoudiger zo.
,,Die bodem is van karton,,
Zeker niet!!, maar van 3mm alu.plaat.
De bodem op maat geslepen ,gaten geboord en vast geschroefd .
Nu begint het ergens op te lijken................
Gelijk maar alle delen die op de bodem rusten er in gezet.
Kan nu ook de plaats bepalen voor de twee beluchtings roosters.
Maar even verder met passen en meten............
Zeker niet!!, maar van 3mm alu.plaat.
De bodem op maat geslepen ,gaten geboord en vast geschroefd .
Nu begint het ergens op te lijken................
Gelijk maar alle delen die op de bodem rusten er in gezet.
Kan nu ook de plaats bepalen voor de twee beluchtings roosters.
Maar even verder met passen en meten............
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat begint er al wel op te lijken, je bent niet ver meer van het bedraden af.. hoe ga je dat eigenlijk doen? Omdat je de bodemplaat ook gebruikt om te bestukken, je bovenplaat is ook bezet, hoe komt je dan straks bij de binnenkant?
Daar heb je wel een punt.hoe komt je dan straks bij de binnenkant?
Kijk eerst wel even hoever ik kom.
Mocht het niet lukken,dan kan er nog gesnoeid worden.........
Ruim genoeg toch ? Je kruipt er gewoon indemocles schreef:Daar heb je wel een punt.hoe komt je dan straks bij de binnenkant?![]()
Kijk eerst wel even hoever ik kom.
Mocht het niet lukken,dan kan er nog gesnoeid worden.........
Anne
Zat even te denken over het aard schema.
Zou het zo kunnen,met een centrale aarddraad door de kast.
Zou het zo kunnen,met een centrale aarddraad door de kast.
Zou misschien wel gaan, kan meevallen.Liever de hoogspanning naar de eindtrap en daarvan de min naar het aardpunt.
De min hoogspanning aan z'n kast met bijv. een 10 Ω weerstand ertussen.Om een aardlus te voorkomen als beide kasten aan de randaarde komen te zitten.
Anne
De min hoogspanning aan z'n kast met bijv. een 10 Ω weerstand ertussen.Om een aardlus te voorkomen als beide kasten aan de randaarde komen te zitten.
Anne
Of zo ? Annedemocles schreef:Zoiets dus?
Verder met passen en meten......
Ik moet nog een aantal printjes kwijt en er ook nog fatsoenlijk bij kunnen, vanuit de onderkant.
Oplossing gevonden in een tussenschot ,i.p.v. de plaat voor de koeling van de weerstanden vlak te leggen op de onderplaat.
Achter het schot is dan nog voldoende ruimte voor de 6 hoogspannings elco,s en de twee weerstanden..........
Eigenlijk 1 concessie moeten doen met het plaatsen van het 9v trafotje (geeft de spanning voor het veiligheids printje) aan deze kant van de kast,daar zal dan ook 230V netspanning naar toe moeten en die had ik liever niet aan deze kant van de kast.
Maar goed ruimte genoeg,we zien later wel of het wat uitmaakt
Ik moet nog een aantal printjes kwijt en er ook nog fatsoenlijk bij kunnen, vanuit de onderkant.
Oplossing gevonden in een tussenschot ,i.p.v. de plaat voor de koeling van de weerstanden vlak te leggen op de onderplaat.
Achter het schot is dan nog voldoende ruimte voor de 6 hoogspannings elco,s en de twee weerstanden..........
Eigenlijk 1 concessie moeten doen met het plaatsen van het 9v trafotje (geeft de spanning voor het veiligheids printje) aan deze kant van de kast,daar zal dan ook 230V netspanning naar toe moeten en die had ik liever niet aan deze kant van de kast.
Maar goed ruimte genoeg,we zien later wel of het wat uitmaakt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als ie klaar is ga ik zeker op je stemmen bij de versterker van het jaar verkiezing!
Als ie klaar is
Duurt nog even,maar het vordert
Vandaag stond in het teken van de hoogspanning.
De hoogspanning komt in een aparte kast,behalve de laatste elco,s die komen zo dicht mogelijk bij de gebruikers in deze kast dus...........
Zes stuks zijn het ,en voor het gemak heb ik ze op een stukje RVS geschroefd dat uiteindelijk zo de kast in wordt geschroefd.
Op de tweede foto zijn ook de twee overbemeten weerstanden te zien ,die ook onderdeel van deze voeding zijn.
Tussen de elco,s worden nog weerstanden gesoldeerd,voor een goede spanningsverdeling.
Duurt nog even,maar het vordert
Vandaag stond in het teken van de hoogspanning.
De hoogspanning komt in een aparte kast,behalve de laatste elco,s die komen zo dicht mogelijk bij de gebruikers in deze kast dus...........
Zes stuks zijn het ,en voor het gemak heb ik ze op een stukje RVS geschroefd dat uiteindelijk zo de kast in wordt geschroefd.
Op de tweede foto zijn ook de twee overbemeten weerstanden te zien ,die ook onderdeel van deze voeding zijn.
Tussen de elco,s worden nog weerstanden gesoldeerd,voor een goede spanningsverdeling.
Vandaag mooi hak en zaag weer..............
Dan maar even de beluchtings roosters in de bodem monteren.
Dan maar even de beluchtings roosters in de bodem monteren.
De batterij elco,s kunnen er in........
Nog wat kleine aanpassingen gemaakt.
De boel maar eens op zijn kant gezet,kijken of ik er van onderen overal goed bij kan..........
Nog wat kleine aanpassingen gemaakt.
De boel maar eens op zijn kant gezet,kijken of ik er van onderen overal goed bij kan..........
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ha kijk, ruimte zat toch? Ziet er goed uit
Heb je nu alles wat op de bodemplaat zat bevestigd op een andere plek kunnen krijgen?
Bedankt,jongens
Heb wat nieuwe bevestigingen moeten bedenken voor de smoorspoelen en een printje,paste net niet net wel,beetje plaatwerk veranderd...............
Kan me niet voorstellen dat je zo,n bak enkel op de tekentafel kunt bedenken,en respect voor de man die het wel kan
Nee meer een soort ,,trial and error,, verhaal,en een beetje van dat wist ik al...............
Maar dat maakt het weer een leuke uitdaging.
Volgende probleem,,,,
Ik had een print gemaakt voor de uitgangen,maar deze bleek te lang te zijn,,paste wel,,maar kwam te dicht in de buurt van de 3Amp. gloeivoeding van de GM70 buizen.
Print doormidden gezaagd zodat het onder elkaar gemonteerd kan worden.
Nog even een tijd tegenaan kijken,en anders een nieuwe print maken.
En nog wat kleine dingen zoals 2x diode brug maken en een verdeelpunt 6X 230V netspanning.
Ja, het geheel ziet er nu uit alsof je de motorkap van een grote amerikaan opentrekt,,6 cilinder DEMOCLES,,.................
Eigenlijk zat er niets op de bodemplaat,maar was het ,,enkel,, een beetje ruimte maken om er van onderaf bij te kunnen.Heb je nu alles wat op de bodemplaat zat bevestigd op een andere plek kunnen krijgen?
Heb wat nieuwe bevestigingen moeten bedenken voor de smoorspoelen en een printje,paste net niet net wel,beetje plaatwerk veranderd...............
Kan me niet voorstellen dat je zo,n bak enkel op de tekentafel kunt bedenken,en respect voor de man die het wel kan
Nee meer een soort ,,trial and error,, verhaal,en een beetje van dat wist ik al...............
Maar dat maakt het weer een leuke uitdaging.
Volgende probleem,,,,
Ik had een print gemaakt voor de uitgangen,maar deze bleek te lang te zijn,,paste wel,,maar kwam te dicht in de buurt van de 3Amp. gloeivoeding van de GM70 buizen.
Print doormidden gezaagd zodat het onder elkaar gemonteerd kan worden.
Nog even een tijd tegenaan kijken,en anders een nieuwe print maken.
En nog wat kleine dingen zoals 2x diode brug maken en een verdeelpunt 6X 230V netspanning.
Ja, het geheel ziet er nu uit alsof je de motorkap van een grote amerikaan opentrekt,,6 cilinder DEMOCLES,,.................
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Maak daar maar een V8 van
Dat op de tekentafel bedenken, tegenwoordig gaat dat heel mooi met 3D step modellen. Je kunt de componenten in je pcb libary voorzien van 3D step modellen, zodat een real life afbeelding van je pcb met assembly ontstaat. Bij veel fabrikanten kun je het 3D step model van je component zo van de website halen. Als je vervolgens de mechanische tekening van de behuizing ook als 3D step toevoegt kun je van tevoren bepalen of alles past of dat je nog wat moet aanpassen.
Voorbeeld van 3D step modellen: http://www.pcb-3d.com/3d-step-models-by-categories
Dat ziet er op het scherm zo uit:
Voorbeeld van 3D step modellen: http://www.pcb-3d.com/3d-step-models-by-categories
Dat ziet er op het scherm zo uit:
Ja , problemen oplossen......
Toch wel een goed gevoel als het opgelost wordt...........
Probleem,twee zwevende printjes,alleen vastgehouden door 4 diodes, niet netjes
De oplossing verzonnen,gemaakt en vast gelegd.
Weer een stapje verder...
Toch wel een goed gevoel als het opgelost wordt...........
Probleem,twee zwevende printjes,alleen vastgehouden door 4 diodes, niet netjes
De oplossing verzonnen,gemaakt en vast gelegd.
Weer een stapje verder...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Inventief opgelost Demo, maar je gebruikt nu een soldeerlas als mechanisch ophang punt, vragen om problemen. Er is altijd iets vibratie (trafo) aanwezig in je product, na verloop van tijd kan dit problemen geven met je soldeerovergang, los contact. Je zou dit kunnen oplossen door nog een beugeltje te maken onder diodes naar de kast om dit op te vangen. Het is ook nog eens een 'zwaar' printje door de elco's die erop zitten. Kijk maar eens naar een commercieel product, je zult nooit een ophanging vinden op basis van een soldeerlas, op de een of andere manier is dit altijd nog mechanisch verbonden naar de behuizing toe.
Onder de diodes heb ik niet veel ruimte op de printjes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Daar ben joe creatief genoeg voor, om een oplossing te vinden
Kun je de printen niet tegen het schot schroeven, met de diodes evenwijdig aan de print tegen het aluminium? Dus de pootjes onder een hoek?