Beginners alternatief voor AF-Dac?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik ben mij aan het oriënteren voor een betere DAC oplossing in combinatie met mijn minidsp 2x8. De AF-DAC komt natuurlijk direct naar voren, ik zou dan de 8 kanaals versie willen en aangezien dingen in elkaar solderen niet mijn hobby is zou ik hem zo ver voor geassembleerd als mogelijk afnemen bij Knuisje.

Omdat ik gewoon geen electronica topper ben, wil ik graag advies voor eventuele andere kwalitatief goede opties. Zelf heb ik gekeken naar deze DAC van Sellarz, een Koreaan waarvan ik weet dat de gebruikte componenten goed & echt zijn, volgens mij gebruikt hij het standaard ontwerp voor de ES9018.
Sellarz dac.JPG
Up to 32bit/384KHz PCM & DSD, 8Channels DAC
<General Properties>
1. ES9018 D/A Converter
2. Low Phase Noise 100MHz TCXO
● Tolerance : ±0.5PPM @25℃
● Phase Noise : 0.02 PS RMS

3. Ultra Low Noise Regulator Circuits(1.2V x 2, 3.3V x 2)
● High Precision MAX6225 Voltage Reference(Ultra Low TCR)
● Noise : 8nV√Hz @1KHz
● PSRR(Power Supply Ripple Rejection) : 106dB

4. Low Noise & Thin Film Resistor(0.1%/10PPM) at signal path

5. Low ESR SMD Tantalum Capacitors

6. Separated Analog GND from Digital GND

< Specification>

1. PCM Resolution/Frequency : Up to 32bit/384KHz

2. DSD : 1bit/2.8MHz(DSD64), 1bit/5.6MHz(DSD128)

3. Digital Input
● S/PDIF x 2CH
● I2S x 8CH
● DSD x 8CH

4. Analog Outputs : Balanced 8 Channels

5. Output Voltage Level
● Voltage Mode : 3.05V
● Current Mode : 5V ( With I/V Converter)

6. Dynamic Range
● Voltage Mode : 120dBA
● Current Mode : 129dBA( With I/V Converter)

7. THD + Noise
● Voltage Mode : -108dB(0.0004%)
● Current Mode : -120dB(0.0001%)

8. Input Supply : 7Vdc x 2

9. PCB Size : 136.5 x 75(W x D : mm)

Eventueeel combineren met deze I/V converter:
iv converter.JPG
<General Properties>
1. LT1028A x 6
2. Low Noise Thin Film Resistor 0.1%/10PPM at Signal Path
3. Low ESR SMD Tantalum Capacitors
4. High Quality PP Film Capacitors
5. Gold Plated PCB

<Specification>
1. Input : Balanced x 2 Channel
2. Output
- Balanced x 2 Channels
- Unbalaced x 2 Channels
3. Output Voltage Level : 5V
4. THD + Noise : < -120dB(0.0001%)
5. Input Supply Voltage : Regulated ±15Vdc
6. PCB Size : 90 x 80(W x D : mm)

IS dat zo mooi als het lijkt? Is er een andere makkelijke betere optie? Of moet ik gewoon in het diepe springen en aan een AF-DAC beginnen?

Vragen vragen..

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Ik heb vorig jaar zelf voor Knuisjes AFDAC2 gekozen voor de simpele reden dat a) support in je moerstaal kan en 'dichtbij' is, b) de AFDAC2 zich ook bewezen heeft naast de alternatieven en c) completer.

Ik heb van Knuisje's optie dat alles wat SMD is al gemonteerd is gebruik gemaakt (zie zijn aanbod in het aangeboden/group-buy subforum), ik heb daarna alleen zelf nog de through hole's gesoldeerd. Ik had al 35 jaar geen soldeerbout meer aangeraakt. Met een beetje aandacht lukte het om geen fouten te maken met het bestucken van de print, het werkte direct.

Ten opzichte van die Sellarz DAC en de Buffalo van TPA is de AFDAC2 completer door de geintegreerde IR ontvanger, display, bronkeuze, volume en enkele instelbare tweaks van de DAC settings doordat er ook een microcontroller bij zit om de zaak te besturen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Hmmm dat is zeker waar. Ik kan voor die dingen ook de minidsp 2x8 gebruiken, zit het ook ingebakken geloof ik. Of dat kwalitatief even goed is.. Zeker een goed punt dus. Ik kan prima solderen, de angst is dat ik ergens een klein foutje maak in bestucken en dan ~500 euro door de plee spoel.. Echter, het supportin je moerstaal spreekt mij ook zeer aan inderdaad.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

begrijp ik het goed dat je al een MiniDSP 2x8 hebt en niet de onboard DAC van MiniDSP maar een externe 8 kanaals dac wilt gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door Muug »

bij mijn AF-DAC LB was eigenlijk alles gesoldeerd, behalve de componenten van het trafoprintje. Maar solderen moet je uiteindelijk toch eens, want je moet je ingangen en uitgangen natuurlijk nog aan de draadjes solderen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door Barry2001 »

En heel belangrijk, bewezen kwaliteit. Van Knuisje z'n dac weet je dat, dat pak je mee. Bij het type dat je noemt is het afwachten.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

hsmeets schreef:
begrijp ik het goed dat je al een MiniDSP 2x8 hebt en niet de onboard DAC van MiniDSP maar een externe 8 kanaals dac wilt gaan gebruiken?
Dat klopt, de interne dac vd minidsp 2x8 is niet slecht maar staat niet in vergelijking tot die in mijn Asus xonar st bijvoorbeeld. En daarmee vergeleken is een goede dac weer een stap hoger heb ik ervaren.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op do 05 mar 2015, 1:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Muug schreef:
bij mijn AF-DAC LB was eigenlijk alles gesoldeerd, behalve de componenten van het trafoprintje. Maar solderen moet je uiteindelijk toch eens, want je moet je ingangen en uitgangen natuurlijk nog aan de draadjes solderen.
Dat is ook zo, ik kan het ook wel maar ben niet vol zelfvertrouwen. De specs van die Sellarz zijn indrukwekkend iig, lijkt geen slechte implementatie. Sellarz wordt ook hoog aangeschreven op diyaudio.com bij wat Google research.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hannesie »

Anders 4 x ess9023 van diyhk aansluiten op i2s.
Dan de masterclock van de minidigi.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Interessant, heb je die al eens gehoord?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Punt is, zo'n afdac is gewoon goed, betaalbaar en stand alone te gebruiken. Maar de functionaliteit is dubbel op aangezien de minidsp ook ir, usb in, dispkay en keuze schakelaar ondersteund. Tevens heb ik een compatibel Knuisje bordje, ik ben dus al geholpen met een dac oplossing voor de 8 kanalen da stap.

Ik zoek dus niet zozeer naar software aansturing, extra functionaliteit etc maar puur naar een zeer goed klinkende i2s -> analoog met groot dynamisch bereik en hoge signal to noise ratio. Liefst zo sukkelproof mogelijk :hide: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door knuisje »

Dan is de tip van hannesie wel een goede. Of je neemt vergelijkbare pcm5102 bordjes, dan heb je niet eens een masterclock nodig.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Klinkt als een plan! Zag ook dat minidsp de "Curryman dac" in het assortiment heeft. Een product ontwikkeld vanuit de diy scene en opgenomen in het product gamma.

Wat denken jullie, lijkt mij ook niet verkeerd? Het wordt waarschijnlijk een van jullie tips of de curryman.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik heb de tip van Hannesie over de diyinhk ess sabre dac uitgeplozen, lijkt me wel wat. Daar moet nog een voeding bij natuurlijk. Ik denk er aan om voorlopig eerst 4 kanalen te gaan gebruiken aangezien dat voor nu afdoende is.

Dan heb ik dus twee van die Sabre dacjes nodig, volgens mij kan ik die dan beide aansluiten op deze voeding van hetzelfde merk.
classic-reference-78xx-power-supply-linear-regulator-33v-5v-12v.jpg
Of misschien een iets duurdere die het blijkbaar nog beter doet:
17uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-33v55v-1ax4.jpg
17uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-33v55v-1ax4.jpg (18.41 KiB) 1044 keer bekeken
De tip van Knuisje klinkt ook niet slecht, echter kan ik niet goed wijs uit al die Chinese bedrijfjes die hier kits voor aanbieden (diyinhk iig niet), ik wil niet zomaar op de bonnefoi iets bestellen met het risico dat het nep onderdelen etc zijn, slechte implementatie enz.

De curryman dac Lijkt mij ook een goede optie. Ik heb de development thread op diyaudio.com zojuist voor een groot deel door gelezen en ik ben overtuigd dat het een solide kwaliteitsproduct is, een beetje zoals de Knuisje AFDAC ;). Een joint effort met alle goeds gecombineerd, plus naadloze integratie met de minidsp 2x8 natuurlijk.
curryman-side-hold.png
Het nadeel: stuk duurder, je hebt een 5v en 10-18v voeding nodig per dac. Nou dacht ik daarvoor bij de 5v rail dezelfde voeding als hierboven te kunnen gebruiken. Dus een enkele voeding met dubbele 5v rail voor twee bordjes. Daarnaast heb ik een 12v pjotr voeding van mijn HK dac, zou ik een enkele 12v voeding kunnen gebruiken voor twee dacs of is dat een slecht idee?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door knuisje »

meiborg schreef:
De tip van Knuisje klinkt ook niet slecht, echter kan ik niet goed wijs uit al die Chinese bedrijfjes die hier kits voor aanbieden (diyinhk iig niet), ik wil niet zomaar op de bonnefoi iets bestellen met het risico dat het nep onderdelen etc zijn, slechte implementatie enz.
Ze hebben hem nog wel: klik

Een optie die ik je ook nog wil meegeven is 2 AFDAC LB bordjes met 1 controller te gebruiken. Er zijn tot 4 bordjes op 1 controller aan te sluiten. Dit geeft je volumeregeling na de dsp, zodat deze altijd met alle bits kan rekenen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door Muug »

meiborg schreef:
Ik heb de tip van Hannesie over de diyinhk ess sabre dac uitgeplozen, lijkt me wel wat. Daar moet nog een voeding bij natuurlijk. Ik denk er aan om voorlopig eerst 4 kanalen te gaan gebruiken aangezien dat voor nu afdoende is.
Dan heb ik dus twee van die Sabre dacjes nodig, volgens mij kan ik die dan beide aansluiten op deze voeding van hetzelfde merk.
Of misschien een iets duurdere die het blijkbaar nog beter doet:
De tip van Knuisje klinkt ook niet slecht, echter kan ik niet goed wijs uit al die Chinese bedrijfjes die hier kits voor aanbieden (diyinhk iig niet), ik wil niet zomaar op de bonnefoi iets bestellen met het risico dat het nep onderdelen etc zijn, slechte implementatie enz.
De curryman dac Lijkt mij ook een goede optie. Ik heb de development thread op diyaudio.com zojuist voor een groot deel door gelezen en ik ben overtuigd dat het een solide kwaliteitsproduct is, een beetje zoals de Knuisje AFDAC ;). Een joint effort met alle goeds gecombineerd, plus naadloze integratie met de minidsp 2x8 natuurlijk.
Het nadeel: stuk duurder, je hebt een 5v en 10-18v voeding nodig per dac. Nou dacht ik daarvoor bij de 5v rail dezelfde voeding als hierboven te kunnen gebruiken. Dus een enkele voeding met dubbele 5v rail voor twee bordjes. Daarnaast heb ik een 12v pjotr voeding van mijn HK dac, zou ik een enkele 12v voeding kunnen gebruiken voor twee dacs of is dat een slecht idee?
Mvg Reinder
Hebben we het hier nog steeds over een beginnersalternatief???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

de curryman versie:
- heeft een eigen oscilator en kan daardoor a-synchroon werken (geen masterclock)
- heeft gebufferde analoge uitgangen

de DIYNHK versie
- heeft standaard geen eigen oscilator en kan alleen werken met een van buiten aangeboden masterclock op je moet een spoor doorkrassen en alsnog de XO plaatsen.
- heeft geen gebufferde analoge uitgangen

Beide werken alleen in Slave-Mode
Beide ontberen een symmetrische uitgang als dat nog van belang is voor je.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Het nadeel: stuk duurder, je hebt een 5v en 10-18v voeding nodig per dac. Nou dacht ik daarvoor bij de 5v rail dezelfde voeding als hierboven te kunnen gebruiken. Dus een enkele voeding met dubbele 5v rail voor twee bordjes. Daarnaast heb ik een 12v pjotr voeding van mijn HK dac, zou ik een enkele 12v voeding kunnen gebruiken voor twee dacs of is dat een slecht idee?

Mvg Reinder
De 10 tot 18 volt is een symmetrische voeding -18 en +18v (max). Aan een enkele 12V heb je niks.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Jongens (en meisjes) ik ben heel dankbaar voor jullie hulp! Zoals je ziet ben ik er niet zo in thuis, ik waardeer het dus echt enorm.

@ Muug: wil gewoon uiteindelijk zo'n kwalitatief goed mogelijk geluid, liefst met zoveel mogelijk kant en klaar onderdelen. In die zin beginner dus, het mag best iets kosten want het moet voorlopig mee kunnen dus liever goed dan te goedkoop.

Hoe nadelig is de digitale volume regeling van minidsp voor het geluid, ik denk dat qua chip de curryman een betere keus is, maakt die volume regeling in het digitale circuit dat weer ongedaan? Qua voedingen, de pjotr voeding op de minidsp, paar goede voeding kitjes van diyinhk op de dacs?

Volume kan anders ook nog met vier kanaals pot tussen dac en versterkers misschien?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Symmetrische voeding, zoiets als dit met bescheiden trafo?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Het is moeilijk kiezen zonder luisteren. Puur op praktische gronden zou ik nu zeggen, afdac lb of Curryman.

Net het topic vd Afdac LB door genomen, lovende kritieken en de mogelijkheid om met een jumper het low-latency filter te omzeilen. Een doordacht en kwalitatief mooi ding.

De Curryman wordt ook zeer positief beoordeeld, is al helemaal af, niet duur.

Tja, wat is wijsheid. Maar eens een nachtje op slapen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Enfin, ik vergelijk nu al enkele dagen de minidsp 2x8 met spdif in, analoog uit met de Xonar Essence ST. De minidsp wordt hierbij alleen gebruikt als ADC zonder filters. Ik ben ontevreden over de ruisvloer & "sluier" over het geluid bij gebruik van de DACS op de minidsp 2x8.

Ik heb na veel inlezen op beide chipsets de knoop doorgehakt, de AFDAC-LB is de meest complete maar ik denk dat de specificaties van de Curryman de beste zijn. Tegenover de AFDAC II is weer een ander vergelijk maar goed, ik wil graag een zo kant en klaar mogelijk product en dan kom ik toch bij de Curryman uit (want dan hoef ik bijna niks meer te doen met de soldeerbout :mrgreen: ).

Ik ga dus voor twee Curryman dacs, de dac-gedeeltes wil ik voeden met twee maal de 5v low noise voeding van diyinhk:
10uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-33v-50v-800ma.jpg
Het outputbuffer wil ik voeden met twee maal de 12v symetrische low noise voeding van diyinhk:
17uv-ultralow-noise-dac-power-supply-regulator-1215v-1a.jpg
Voor beiden moet dan nog een transformator aangeschaft worden en wat grut om het in een kastje te bouwen met de minidsp 2x8,

Ik denk dat ik het dan zo heb, iemand nog suggesties, op- of aanmerkingen voordat ik een stommiteit bega? Ik wil het graag achter de rug hebben zodat ik als houtworm weer lekker bij mijn leest kan blijven :proost: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Goed, ik met mijn gedegen onderzoek.. mijn minidsp 2x8 + minidigi kan maar twee kanalen i2s uitsturen, dat wordt dus toch nog een moeilijk klusje voor iemand als ik :cry: :cry:

Het kan wel, hoe moeilijk zou dit zijn, denken jullie dat dit met plaatjes via het forum begeleid kan worden?.

MVg Reinder
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

De I2S in- en uitgangen ziten rechts boven. Als je een paar stripjes 'male header pins' besteld hoef je niet op de MiniDSP zelf te solderen.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

Plaats reactie