2.1 print bruikbaar?
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2.1 print bruikbaar?
http://www.ebay.com/itm/AC-to-DC-24V-5A ... 58b1a2c445
Die "soort" doen het goed met class-D versterker(tje)s, is mijn ervaring.
Maar, als ik bijvoorbeeld m'n mp3 speler aan een adaptertje heb opladen en tegelijk wil afspelen, gaat het soms helemaal mis...
De min aan de behuizing (aarde GND) van de voeding scheelt wel wat.
Wellicht staan er dan wat schakelfrequenties tegen mekaar op te janken ofzo, is ook afhankelijk van de positie van de apparaten..
vaag..
Die "soort" doen het goed met class-D versterker(tje)s, is mijn ervaring.
Maar, als ik bijvoorbeeld m'n mp3 speler aan een adaptertje heb opladen en tegelijk wil afspelen, gaat het soms helemaal mis...
De min aan de behuizing (aarde GND) van de voeding scheelt wel wat.
Wellicht staan er dan wat schakelfrequenties tegen mekaar op te janken ofzo, is ook afhankelijk van de positie van de apparaten..
vaag..
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb zo'n schakelende voeding uit de link van Jerommel besteld, eens zien/horen of die net zo 'audiofiel' is als de Muse 12V 4A, die er nu aan hangt.
Groeten, Jan.
Ik heb zo'n schakelende voeding uit de link van Jerommel besteld, eens zien/horen of die net zo 'audiofiel' is als de Muse 12V 4A, die er nu aan hangt.
Groeten, Jan.
O,haha! Heb je meteen die gekocht?
Het was maar een voorbeeldje, ook mooi voorbeeld van hoe weinig dat hoeft te kosten, want het was zo'n beetje de eerste die ik tegen kwam van goedkoop naar duur(der).
Het zal flink wat harder gaan dan met die "Muse" 12 Volt voeding, want die uit mijn link is 24 Volt, en meer kunnen die chippies ook niet hebben (als ik me niet vergis in het type).
Je kan zulke voedingen (het zijn klonen vanhoneywell meanwell voedingen) met een potmetertje bijstellen.
Ik zou er iets van 22 Volt van maken i.v.m. betrouwbaarheid.
Ik draai hier nu al een aantal jaren met zo'n honeywell kloontje (12 Volts versie, maar naar 14 Volts opgeschroefd) op een Tripath bakkie van Muse, werkt uitstekend.
Het zijn echte "constant voltage" voedingen met weinig verlies (warmte).
Het was maar een voorbeeldje, ook mooi voorbeeld van hoe weinig dat hoeft te kosten, want het was zo'n beetje de eerste die ik tegen kwam van goedkoop naar duur(der).
Het zal flink wat harder gaan dan met die "Muse" 12 Volt voeding, want die uit mijn link is 24 Volt, en meer kunnen die chippies ook niet hebben (als ik me niet vergis in het type).
Je kan zulke voedingen (het zijn klonen van
Ik zou er iets van 22 Volt van maken i.v.m. betrouwbaarheid.
Ik draai hier nu al een aantal jaren met zo'n honeywell kloontje (12 Volts versie, maar naar 14 Volts opgeschroefd) op een Tripath bakkie van Muse, werkt uitstekend.
Het zijn echte "constant voltage" voedingen met weinig verlies (warmte).
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 05 mar 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Jerom,Jerommel schreef:Ik zou er iets van 22 Volt van maken i.v.m. betrouwbaarheid.
Het maximale Voltage is inderdaad 24V.
Ik zal je advies ter harte nemen en iets lager gaan zitten.
Groeten, Jan.
De schakelende voeding is nog niet binnen, ik ben bezig de versterkerprint in de behuizing te plaatsen en heb een paar vragen:
Ik heb deze behuizing:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6434 ... 6541362597
De print past er ruim in, er is voldoende ruimte aan de achterzijde voor de aansluitingen.
Hoe pak ik het aan met de aan/uit schakelaar?
1) dubbelpolig, of is het onderbreken van de + voldoende?
2) schakelaar op het front, naast de potmeters, kan de voedingsspanning invloed hebben?
3) schakelaar op de achterzijde? Niet mijn favoriet, want daar is het al zo vol met twee RCA ingangen, drie paar speaker terminals en de aansluiting van de voeding.
4) zoals het nu is, blijft de schakelende voeding permanent ingeschakeld, want die past met de beste wil van de wereld niet in de versterker behuizing...
Voorzie ik de voeding ook van een schakelaar (en een behuizing, met het oog op neerdalend stof)?
Groeten, Jan.
Ik heb deze behuizing:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6434 ... 6541362597
De print past er ruim in, er is voldoende ruimte aan de achterzijde voor de aansluitingen.
Hoe pak ik het aan met de aan/uit schakelaar?
1) dubbelpolig, of is het onderbreken van de + voldoende?
2) schakelaar op het front, naast de potmeters, kan de voedingsspanning invloed hebben?
3) schakelaar op de achterzijde? Niet mijn favoriet, want daar is het al zo vol met twee RCA ingangen, drie paar speaker terminals en de aansluiting van de voeding.
4) zoals het nu is, blijft de schakelende voeding permanent ingeschakeld, want die past met de beste wil van de wereld niet in de versterker behuizing...
Voorzie ik de voeding ook van een schakelaar (en een behuizing, met het oog op neerdalend stof)?
Groeten, Jan.
Lijkt mij dan 4 als beste optie.
Als de voeding niet in de zelfde behuizing komt is het een redelijke omweg om van het front naar de net entre te gaan die in een andere behuizing zit.
Zelf plaats ik dan een extra voeding van 5 of 12V en schakel de spanning met een relais.
Barry heeft daar mooie klik aan en uit printjes voor gemaakt.
Als de voeding niet in de zelfde behuizing komt is het een redelijke omweg om van het front naar de net entre te gaan die in een andere behuizing zit.
Zelf plaats ik dan een extra voeding van 5 of 12V en schakel de spanning met een relais.
Barry heeft daar mooie klik aan en uit printjes voor gemaakt.
Heb hier altijd de voeding aan staan eigenlijk, en gewoon "open".
Gaat al een hele tijd goed zo..
Er staat een Muse met TA2021B (ofzo) op, die heeft een power schakelaartje, die overigens alleen de plus schakelt.
Meestal staat ie aan. (dwz. soms zet ik 'm uit, ik vergeet het meestal)
Tegen stof kan je zulke voedingen ook ondersteboven neer zetten, dan heeft ie een dicht dak.
Eens in de zoveel tijd blaas ik hard door het boven-gaas om stof te verwijderen, is afdoende.
Je moet alleen wel iets van een trek-ontlasting vogelen als je 'm niet verder in bouwt.
Anders heb je ineens de einden van je netsnoer open hangen als er iets mis gaat (met voet in kabel blijven hangen bijvoorbeeld...).
Schakelende voedingen aan en uit zetten beter met 2polige schakelaar, omdat het anders weleens een aardlek-pulsje kan genereren en je aardlek er uit slaat.
(correct me if i'm wrong)
Gaat al een hele tijd goed zo..
Er staat een Muse met TA2021B (ofzo) op, die heeft een power schakelaartje, die overigens alleen de plus schakelt.
Meestal staat ie aan. (dwz. soms zet ik 'm uit, ik vergeet het meestal)
Tegen stof kan je zulke voedingen ook ondersteboven neer zetten, dan heeft ie een dicht dak.
Eens in de zoveel tijd blaas ik hard door het boven-gaas om stof te verwijderen, is afdoende.
Je moet alleen wel iets van een trek-ontlasting vogelen als je 'm niet verder in bouwt.
Anders heb je ineens de einden van je netsnoer open hangen als er iets mis gaat (met voet in kabel blijven hangen bijvoorbeeld...).
Schakelende voedingen aan en uit zetten beter met 2polige schakelaar, omdat het anders weleens een aardlek-pulsje kan genereren en je aardlek er uit slaat.
(correct me if i'm wrong)
Testing: one, two...., het klinkt voor geen meter.
De afgelopen dagen de print in de behuizing gezet en de boel aangesloten; de schakelende voeding rechtstreeks aan de print, met een schakelaar in de +, een ledje eraan zodat je kunt zien 'of 'ie aanstaat'.
De RCA chassisdelen met gewone draad aan de print aangesloten.
Schakelende voeding aangezet, schakelaar om; hmm, de schakelende voeding begint gelijk op een hoge frequentie te piepen en de zaak ruist ook nog hoorbaar over de speakers (4Ohm).
Het meest bizarre is het geluid zelf; het linkerkanaal klinkt normaal, het rechter klinkt alsof er galm op zit en is aanzienlijk zachter, alsof er iets uit fase staat, kan dat?
Dit gebeurt met ieder signaal, van de PC, een MP3 speler of een CD speler, maakt niks uit, het linker kanaal is goed, het rechter maakt er een potje van...
Daarnaast clipt de versterker abrupt (aan de 24V-5A voeding) zodra ik boven de 50% uitsturing kom, het signaal wordt in stukjes gehakt.
Al met al een tamelijk frustrerende ervaring, het ergste is, dat ik geen idee heb waaraan het kan liggen.
Suggesties en ideëen zijn bijzonder welkom!
Groeten, Jan.
De RCA chassisdelen met gewone draad aan de print aangesloten.
Schakelende voeding aangezet, schakelaar om; hmm, de schakelende voeding begint gelijk op een hoge frequentie te piepen en de zaak ruist ook nog hoorbaar over de speakers (4Ohm).
Het meest bizarre is het geluid zelf; het linkerkanaal klinkt normaal, het rechter klinkt alsof er galm op zit en is aanzienlijk zachter, alsof er iets uit fase staat, kan dat?
Dit gebeurt met ieder signaal, van de PC, een MP3 speler of een CD speler, maakt niks uit, het linker kanaal is goed, het rechter maakt er een potje van...
Daarnaast clipt de versterker abrupt (aan de 24V-5A voeding) zodra ik boven de 50% uitsturing kom, het signaal wordt in stukjes gehakt.
Al met al een tamelijk frustrerende ervaring, het ergste is, dat ik geen idee heb waaraan het kan liggen.
Suggesties en ideëen zijn bijzonder welkom!
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 22 mar 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm....
Je hebt vanaf het begin al problemen met dit printje, geloof ik...
Het gaat inderdaad niet geheel probleemloos...Jerommel schreef:Hmmm....
Ik begin me ook af te vragen of er iets aan de print zelf kan mankeren, de andere D klasse ampjes die ik heb, werken perfect; correct stereo beeld e.d.
Eerlijk gezegd kan ik niet verklaren waar dit 'uit fase' achtige gedoe vandaag komt (en wat ik er aan kan doen...).
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 23 mar 2015, 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe heb je de aarde aangesloten aan de ingang?
Het lijkt wel of maar een van de twee ingangen aan aarde hangt.
Het is op de foto's inderdaad slecht te zien, maar de beide aardes zijn gekoppeld en lopen via één draad naar de print, want op de print zitten ook maar drie aansluitpunten (L, ground, R).Kappa7 schreef:Hoe heb je de aarde aangesloten aan de ingang?
Ik heb me nog afgevraagd, of dit ook met afgeschermde kabel gedaan had moeten worden.
Groeten, Jan.
Afschermen is niet nodig gewoon twisten is prima.
Wat ik echter niet zie is hoe je de draden verlengt hebt.
Maken die goed contact?
Maken die goed contact?
Nou, daar zou je wel eens een punt kunnen hebben; de stekker komt van een kapotte Lipo en de contacten zien er nog goed uit, maar als ik de weerstand wil meten gaat dat zeer moeizaam tot slecht...Kappa7 schreef:Afschermen is niet nodig gewoon twisten is prima.
Maken die goed contact?
Ik zal die connector eens vervangen.
[EDIT] Dat is inmiddels gebeurd, vanavond eens horen of het verschil maakt.[EDIT]
Groeten, Jan.
@Kappa7
De connector was inderdaad brak, met een verse eraan spelen beide kanalen (en de sub uitgang) zoals het hoort.
Echter, zonder signaal hoor ik hetzelfde hoogfrequente gemiespel als in den beginne met de 19V PC voeding, maar nu is de bron/oorzaak de schakelende voeding, die Jerommel suggereerde, blijkbaar is ook deze voeding niet schoon genoeg...
Als ik de 15V 4A voeding van mijn D-class ampje er aan hang, is de boel aanzienlijk stiller, alleen als ik (zonder signaal) het volume vol open draai hoor ik hoogfrequent gemiespel, alsof ik naar een slecht afgestemde lange golf radio zit te luisteren.
Ideëen, suggesties?
Het lijkt erop, dat dit specifieke printje héél kieskeurig is wat betreft de voeding.
Momenteel is er niks geaard, zou dit nog verschil kunnen maken?
Alleen de behuizingen van de potmeters hebben contact met de behuizing, maar die zijn geïsoleerd van de rest van de print.
Moet ik straks tóch nog een traditionele voeding met ringkern en gelijkrichter in elkaar zetten, dat was nou eigenlijk net niet de bedoeling...
Groeten, Jan.
De connector was inderdaad brak, met een verse eraan spelen beide kanalen (en de sub uitgang) zoals het hoort.
Echter, zonder signaal hoor ik hetzelfde hoogfrequente gemiespel als in den beginne met de 19V PC voeding, maar nu is de bron/oorzaak de schakelende voeding, die Jerommel suggereerde, blijkbaar is ook deze voeding niet schoon genoeg...
Als ik de 15V 4A voeding van mijn D-class ampje er aan hang, is de boel aanzienlijk stiller, alleen als ik (zonder signaal) het volume vol open draai hoor ik hoogfrequent gemiespel, alsof ik naar een slecht afgestemde lange golf radio zit te luisteren.
Ideëen, suggesties?
Het lijkt erop, dat dit specifieke printje héél kieskeurig is wat betreft de voeding.
Momenteel is er niks geaard, zou dit nog verschil kunnen maken?
Alleen de behuizingen van de potmeters hebben contact met de behuizing, maar die zijn geïsoleerd van de rest van de print.
Moet ik straks tóch nog een traditionele voeding met ringkern en gelijkrichter in elkaar zetten, dat was nou eigenlijk net niet de bedoeling...
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 24 mar 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm...
Die voedingen horen muisstil te zijn.
Hang er anders even een speaker aan met een elco er tussen, dan kan je horen of het de voeding is.
Anders mijn excuses voor een slechte suggestie.
Vond later nog dit by the way:
http://www.banggood.com/4A-To-6A-24V-Sw ... 69204.html
Is de behuizing eigenlijk geaard / met de (-) verbonden? Of 'zweven' de potmeterhuisjes samen met de behuizing?
Je kan ook de (-) van de voeding aan de aarde / behuizing van de voeding koppelen, scheelt ook weleens wat, hier bij mij wel iig.
Niet dat ik last had van zulke klachten, maar ik loop het dan even na met een klein AM radiootje, dan kan je zien waar hoogfrequente rommel vandaan komt (mocht dat de oorzaak zijn), en kan je vergelijken als je iets aardt.
Die voedingen horen muisstil te zijn.
Hang er anders even een speaker aan met een elco er tussen, dan kan je horen of het de voeding is.
Anders mijn excuses voor een slechte suggestie.
Vond later nog dit by the way:
Is de behuizing eigenlijk geaard / met de (-) verbonden? Of 'zweven' de potmeterhuisjes samen met de behuizing?
Je kan ook de (-) van de voeding aan de aarde / behuizing van de voeding koppelen, scheelt ook weleens wat, hier bij mij wel iig.
Niet dat ik last had van zulke klachten, maar ik loop het dan even na met een klein AM radiootje, dan kan je zien waar hoogfrequente rommel vandaan komt (mocht dat de oorzaak zijn), en kan je vergelijken als je iets aardt.
Mooi dat je het probleem met de ingang hebt gevonden, nu het volgende probleem.
Heb je iets op de ingang aangesloten als je het gelispel hoort?
Wat doet de versterker als je er een cdspeler op aan sluit?
Of wat doet de versterker met een kortgesloten ingang?
Hoor je het nog met de ingang kort gesloten dan moet je het inderdaad in de versterker of de voeding zoeken anders zou het ooit de bron kunnen zitten of het gebrek daaraan.
Heb je iets op de ingang aangesloten als je het gelispel hoort?
Wat doet de versterker als je er een cdspeler op aan sluit?
Of wat doet de versterker met een kortgesloten ingang?
Hoor je het nog met de ingang kort gesloten dan moet je het inderdaad in de versterker of de voeding zoeken anders zou het ooit de bron kunnen zitten of het gebrek daaraan.
1) momenteel vormt de geluidskaart van m'n PC de bron, zodra ik (met de 15V - 4A voeding) het volume boven 50% draai, wordt het hoogfrequente gelispel hoorbaar boven het geluid van de PC fan uit.Kappa7 schreef:Mooi dat je het probleem met de ingang hebt gevonden, nu het volgende probleem.
1)Heb je iets op de ingang aangesloten als je het gelispel hoort?
2)Wat doet de versterker als je er een cdspeler op aan sluit?
3)Of wat doet de versterker met een kortgesloten ingang?
2) CD speler werkt naar behoren.
Net de versterker in de kamer aangesloten (andere groep) en daar is de situatie hetzelfde; met de schakelende 24V voeding is de versterker in rust niet stil over de speakers, zodra ik de voeding door een 12V 4a netvoeding laat doen, is dit over.
3) als ik de ingang(en) kortsluit, is de versterker muisstil.
@ Jerom, je hoeft je niet te verontschuldigen voor een voeding, die het 'normaal gesproken' goed zou moeten doen.
Bij deze prijzen is het ook best mogelijk, dat deze voeding niet goed afgeregeld is in de fabriek.
Feit is, dat, zodra er stroom gevraagd wordt, of dat nu een Led is of een versterkerprint, de voeding piept/jengelt.
Er zit niks aan de massa/aarde, dat kan ik ook nog eens proberen.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 24 mar 2015, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Een pc dus als bron.
Had ik eigenlijk wel verwacht.
Ik vermoed dat het geluid daar vandaan komt.
Met een goede bron zal het waarschijnlijk opgelost zijn.
@ Kappa7: ik heb de post hierboven bijgewerkt; de schakelende voeding piept zachtjes onder belasting (fysiek, niet over de speakers) en zorgt voor ruis/rommel over de speakers.
Ik zal de Banggood suggestie van Jerommel eens bekijken en eventueel bestellen.
Groeten, Jan.
Ik zal de Banggood suggestie van Jerommel eens bekijken en eventueel bestellen.
Groeten, Jan.
Momenteel luister ik naar muziek van de HD (WMP) via een D-class versterkertje http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21564 voor links en rechts met parallel aan de(zelfde stereo) uitgang van de geluidskaart mijn eigenbouw sub versterker http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21435, die een bandpass sub aanstuurt.Kappa7 schreef:Een pc dus als bron.
Klinkt als een tiet.
Ook op onpasselijk makend volume géén bijgeluiden van de PC.
Groeten, Jan.
Nieuwe ontwikkelingen:
De Banggood voeding is binnen.
Bedankt voor het zoekwerk Jerom!
Met deze voeding eraan heb ik weer het hoogfrequente gemiespel als er geen signaal op de versterker staat (signaalbron: geluidskaart/HD).
Het is minder dan met de andere schakelende voeding, maar nog wel aanwezig...
Ook een lichte brom als je zowel de master als de sub uitgang voluit zet (zonder signaal!).
Nu heb ik er aan gesoldeerd (potmeter vervangen), dit is misschien de oorzaak van de bijgeluiden?
Ik zeg maar wat, want werkelijk weten doe ik dat natuurlijk niet...
Dit soort printen, of specifiek deze print, schijnt extreem kritisch te zijn met betrekking tot de voeding.
Kan de led, die parallel aan de voedingsspanning zit voor storing zorgen?
Ik zal er nog eens eentje bestellen, samen met een input switch, zodat er meerdere apparaten kunnen worden aangesloten.
Ik ga vóór ik bestel eens sneupen naar reviews van deze print, die heeft per slot van rekening al ruim een jaar bij mij op de plank gelegen en de nieuwste (en zwaardere) versies zien er anders uit dan de mijne.
Groeten, Jan.
De Banggood voeding is binnen.
Bedankt voor het zoekwerk Jerom!
Met deze voeding eraan heb ik weer het hoogfrequente gemiespel als er geen signaal op de versterker staat (signaalbron: geluidskaart/HD).
Het is minder dan met de andere schakelende voeding, maar nog wel aanwezig...
Ook een lichte brom als je zowel de master als de sub uitgang voluit zet (zonder signaal!).
Nu heb ik er aan gesoldeerd (potmeter vervangen), dit is misschien de oorzaak van de bijgeluiden?
Ik zeg maar wat, want werkelijk weten doe ik dat natuurlijk niet...
Dit soort printen, of specifiek deze print, schijnt extreem kritisch te zijn met betrekking tot de voeding.
Kan de led, die parallel aan de voedingsspanning zit voor storing zorgen?
Ik zal er nog eens eentje bestellen, samen met een input switch, zodat er meerdere apparaten kunnen worden aangesloten.
Ik ga vóór ik bestel eens sneupen naar reviews van deze print, die heeft per slot van rekening al ruim een jaar bij mij op de plank gelegen en de nieuwste (en zwaardere) versies zien er anders uit dan de mijne.
Groeten, Jan.
Het is misschien alleen maar leuk om naar stoorsignaal te luisteren, ik bedoel die volumeknop kan bij 30% stand al wel maximum uitgandsvermogen naar speakers bereiken met 2v ingangssignaal. Om echt maximum "onvervormd" vermogen te bereiken vanaf 2v ingangssignaal heb je 12dB versterkingsfactor nodig. De tpa3123 zelf zit tussen minimaal 20dB en maximaal 36dB geloof ik, met een beetje pech hebben chinesen m op 36dB ingesteld. Daarnaast zit er op pcb ook nog een opamp TL074C denk ik te zien, met een beetje pech versterkt die ook nog enorm: resultaat alles miniem klein wordt hoorbaar, volumepot voor groot deel onbruikbaar.
Op je pc kan je eens een 250hz testoon opzetten en met multimeter eens kijken hoeveel ac volt je naar speaker meet, een 8v zou 1% moeten vervormen als pcb redelijk is, daarboven heel duidelijke vervorming denk ik.
***als je speakers op 250hz rond de 8 ohm zijn ???
Op je pc kan je eens een 250hz testoon opzetten en met multimeter eens kijken hoeveel ac volt je naar speaker meet, een 8v zou 1% moeten vervormen als pcb redelijk is, daarboven heel duidelijke vervorming denk ik.
***als je speakers op 250hz rond de 8 ohm zijn ???
De Philips speakers zijn 4 Ohm.irribeo schreef:als je speakers op 250hz rond de 8 ohm zijn ???
Ik heb wel 8 Ohm liggen, dus die zal ik er dan aanhangen.
Ik zal vanavond meten op AC op de uitgang.
Hoe ziet die meetopstelling eruit?
- parallel over de uitgang meten?
- of in serie met de luidspreker?
Let me know.
Groeten, Jan.