2.1 print bruikbaar?
Moderator: Beheerdersteam
2.1 print bruikbaar?
Mijn zoon is verhuisd en z'n oude spullen 'passen niet bij het interieur' (en gaven onderhand de geest).
De minimalistische inrichting geeft weinig armslag (en goedkeuring van de 'ballotage commissie', aka z'n verloofde) voor volumineuze zaken, dus hoe kleiner /onopvallender, hoe beter.
Sneupend op Internet kwam ik dit tegen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
Voor het geld kun je zelf niet bouwen, maar ik mis een koellichaam...?
Het hoeft niet vreselijk hard, ook al omdat de speakerbehuizing klein moet blijven (zie boven), maar ik denk dat het zonder een subje wel erg mager gaat klinken, vandaar dat ik deze print besteld heb.
Heeft iemand ervaring met dit soort versterkers?
Als luidsprekers zit ik te denken aan de Cheap Trick sat/sub combinatie van Monacor (ook weer vanwege het formaat) maar dan aangestuurd met deze print in plaats van de passieve versie, vanwege de geringe laagweergave wellicht een andere sub (TL), maar de vraag is dan hoe goed dat zal aansluiten bij zulke kleine satelietjes...
Alternatieven zijn welkom.
Groeten, Jan.
De minimalistische inrichting geeft weinig armslag (en goedkeuring van de 'ballotage commissie', aka z'n verloofde) voor volumineuze zaken, dus hoe kleiner /onopvallender, hoe beter.
Sneupend op Internet kwam ik dit tegen: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
Het hoeft niet vreselijk hard, ook al omdat de speakerbehuizing klein moet blijven (zie boven), maar ik denk dat het zonder een subje wel erg mager gaat klinken, vandaar dat ik deze print besteld heb.
Heeft iemand ervaring met dit soort versterkers?
Als luidsprekers zit ik te denken aan de Cheap Trick sat/sub combinatie van Monacor (ook weer vanwege het formaat) maar dan aangestuurd met deze print in plaats van de passieve versie, vanwege de geringe laagweergave wellicht een andere sub (TL), maar de vraag is dan hoe goed dat zal aansluiten bij zulke kleine satelietjes...
Alternatieven zijn welkom.
Groeten, Jan.
Re: 2.1 print bruikbaar?
Er zitten er zelfs twee op ,nou ja koellichaampjes danpompebled schreef:Sneupend op Internet kwam ik dit tegen:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
Het zijn klasse D versterkers,niet veel koeling nodig.
Zo te zien maar een enkele voeding nodig en dus een (dikke)C aan de uitgang.Hier vermoedelijk niet zo dik om niet teveel laag eruit te krijgen voor rechts/links.Dan de sub tussen de twee versterkers (brug),dan geen C want beide uitgangen op dezelfde spanning.Zo komt voornamelijk het gemeenschappelijke van rechts en links (vooral laag) in de sub.Dat er ook nog wat hoog meekomt,ach komt er toch niet uit.Om zo te kunnen werken moet wel een van de kanten in tegenfase zijn,zal wel in de versterker gebeuren.Betekent wel dat ofwel de LSrechts of links omgekeerd aangesloten zou moeten.
Nogal simpele manier,maar als 't werkt,waarom niet
Anne
Goed, ik heb er eentje besteld.
Mischa had nog een voeding (19VDC 6,3A) in de aanbieding, dus als de boel binnen is kan ik er een kastje omheen maken en eens gaan luisteren.
Groeten, Jan.
Mischa had nog een voeding (19VDC 6,3A) in de aanbieding, dus als de boel binnen is kan ik er een kastje omheen maken en eens gaan luisteren.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 07 okt 2013, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Benieuwd naar het resultaat
De voeding is 24Vdc en voor 50W met zeg (veilige kant) 80% rendement 3A stroom.Als ie niet te hard staat wel minder.
Anne
De voeding is 24Vdc en voor 50W met zeg (veilige kant) 80% rendement 3A stroom.Als ie niet te hard staat wel minder.
Anne
How time flies when you're having fun...
Ik zie, dat er ruim een jaar verstreken is sinds in voor het laatst hiermee bezig was, nou ja, op het forum dan...
Inmiddels heb ik een behuizing ervoor besteld (en ontvangen) en heb ik met het passen een potmeter van de print geragd, stom, stom, stom.
De lokale elektronicaboerin had de mini potmeter van 50K niet liggen en kon deze ook niet bestellen, dus dan maar via het internet eentje besteld.
Vandaag de potmeter op de print gesoldeerd en de boel op een plankje geschroefd om te testen.
Geluidsbron is de geluidskaart van de PC, en ik hoor zonder signaal wat hoogfrequent gemiespel, dus zoals het nu aangesloten is, is de versterker niet super stil, eens kijken of een behuizing straks verschil maakt.
Zodra er signaal op staat hoor je het niet meer en ik zit al een uurtje o.a. Yello te luisteren op (zo nu en dan) buren onvriendelijk volume.
Pas als ik het volume tegen maximaal draai, krijgt de voeding het benauwd en valt de output weg.
Zo hard als het dan gaat, is tamelijk onbeschoft, zo luid wil je niet (permanent) luisteren.
Als sub gebruik ik de 8" met PR uit dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=21646 met een dikke 10,4mH spoel in de signaalweg, dit gaat tot 35Hz en als satellieten twee oude Phillips tweeweg speakers, die er uitstekend bij passen.
Wordt vervolgd.
Groeten, Jan.
Ik zie, dat er ruim een jaar verstreken is sinds in voor het laatst hiermee bezig was, nou ja, op het forum dan...
Inmiddels heb ik een behuizing ervoor besteld (en ontvangen) en heb ik met het passen een potmeter van de print geragd, stom, stom, stom.
De lokale elektronicaboerin had de mini potmeter van 50K niet liggen en kon deze ook niet bestellen, dus dan maar via het internet eentje besteld.
Vandaag de potmeter op de print gesoldeerd en de boel op een plankje geschroefd om te testen.
Geluidsbron is de geluidskaart van de PC, en ik hoor zonder signaal wat hoogfrequent gemiespel, dus zoals het nu aangesloten is, is de versterker niet super stil, eens kijken of een behuizing straks verschil maakt.
Zodra er signaal op staat hoor je het niet meer en ik zit al een uurtje o.a. Yello te luisteren op (zo nu en dan) buren onvriendelijk volume.
Pas als ik het volume tegen maximaal draai, krijgt de voeding het benauwd en valt de output weg.
Zo hard als het dan gaat, is tamelijk onbeschoft, zo luid wil je niet (permanent) luisteren.
Als sub gebruik ik de 8" met PR uit dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=21646 met een dikke 10,4mH spoel in de signaalweg, dit gaat tot 35Hz en als satellieten twee oude Phillips tweeweg speakers, die er uitstekend bij passen.
Wordt vervolgd.
Groeten, Jan.
Vraagje, want ik zie die printjes ook al 'jaren' aangeboden, maar vraag me af hoe het met de filtering zit.
ziet er namelijk vaak uit alsof de 'satellieten' full range krijgen, dus ook het 'sub-laag'.
Hoe zit dat met deze?
ziet er namelijk vaak uit alsof de 'satellieten' full range krijgen, dus ook het 'sub-laag'.
Hoe zit dat met deze?
Mijn satellieten gaan tot ongeveer 60Hz, als ik een sweep vanaf 150Hz doe, dan loopt het signaal door op de satelieten, tot ik het niet meer kan horen, dus ik ga er van uit de de satellieten het fullrange aangeboden krijgen.
Pas als ik de sub erbij aan zet, kom ik hoorbaar tot 45-40 Hz, nog lager zie ik alleen de membranen bewegen (en hoor ik weinig tenzij ik het volume fors verhoog...).
De versterker heeft een paar uur zonder signaal aanbod aangestaan en nu ik er weer signaal opzet blijkt het hoogfrequente gemiespel uitgegroeid tot een deken van storing die het hele signaal vernaggelt.
Eerst eens uitzoeken waar dat aan kan liggen.
[edit]:
Na een andere voeding (18V 2,23A i.p.v. 19V 6,1A) er aan is de storing weg, maar het hoogfrequente gemiespel blijft.
Ideeën, suggesties? 19V voeding verdacht, hoe dit te controleren?[edit]
Groeten, Jan.
Pas als ik de sub erbij aan zet, kom ik hoorbaar tot 45-40 Hz, nog lager zie ik alleen de membranen bewegen (en hoor ik weinig tenzij ik het volume fors verhoog...).
De versterker heeft een paar uur zonder signaal aanbod aangestaan en nu ik er weer signaal opzet blijkt het hoogfrequente gemiespel uitgegroeid tot een deken van storing die het hele signaal vernaggelt.
Eerst eens uitzoeken waar dat aan kan liggen.
[edit]:
Na een andere voeding (18V 2,23A i.p.v. 19V 6,1A) er aan is de storing weg, maar het hoogfrequente gemiespel blijft.
Ideeën, suggesties? 19V voeding verdacht, hoe dit te controleren?[edit]
Groeten, Jan.
Gokje: mogelijk zijn de metalen delen van de potmeters niet geaard. aan de input-min = voedings-min ?
(zelf weleens gehad met Chinese versterker-printjes)
(zelf weleens gehad met Chinese versterker-printjes)
Ik zal vanavond de universeelmeter eens ter hand nemen en controleren of dat al dan niet het geval is.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
De metalen delen van de potmeters zijn niet verbonden met de min.
Met alles aangesloten, maar geen signaal klinkt het alsof er in de verte een fluitketel staat te koken (bij gebrek aan aan betere beschrijving).
Wat kan dat zijn?
Kan ik er iets aan doen? (behalve de voedingsspanning er af halen).
Groeten, Jan.
Met alles aangesloten, maar geen signaal klinkt het alsof er in de verte een fluitketel staat te koken (bij gebrek aan aan betere beschrijving).
Wat kan dat zijn?
Kan ik er iets aan doen? (behalve de voedingsspanning er af halen).
Groeten, Jan.
Okééééé...
Net bij wijze van experiment de 19V 6,1A voeding vervangen door een 12V 4A (net als de andere voedingen een laptop voeding, éénzijdig gelijkgericht).
Bij geen signaal is de versterker (voor zover ik dat kan horen boven de fan van de PC uit) volkomen stil, het hoogfrequente gemiespel is weg (of onhoorbaar in deze situatie).
Ik kan de versterker tot ruim 50% uitsturen vóór de boel begint te vervormen, dat zal de lagere voedingsspanning zijn, neem ik aan.
Wat is wijsheid?
1) testen op een 12V voeding met een grotere capaciteit (schakelende voeding 12V 32A)
2) testen op een 12V accu met voldoende capaciteit, eventueel twee stuks in serie om op 24V te komen.
3) de 19V voeding (eenzijdig gelijkgericht) 'opschonen' door er een brugcel en dikke elco achter te hangen (kan dat überhaupt?)
Zoals jullie zien, kan ik prima een aantal potentiële rampscenario's bedenken, maar wat heeft zin en houdt de brandweer in de kazerne?
Help!
Groeten, Jan.
Net bij wijze van experiment de 19V 6,1A voeding vervangen door een 12V 4A (net als de andere voedingen een laptop voeding, éénzijdig gelijkgericht).
Bij geen signaal is de versterker (voor zover ik dat kan horen boven de fan van de PC uit) volkomen stil, het hoogfrequente gemiespel is weg (of onhoorbaar in deze situatie).
Ik kan de versterker tot ruim 50% uitsturen vóór de boel begint te vervormen, dat zal de lagere voedingsspanning zijn, neem ik aan.
Wat is wijsheid?
1) testen op een 12V voeding met een grotere capaciteit (schakelende voeding 12V 32A)
2) testen op een 12V accu met voldoende capaciteit, eventueel twee stuks in serie om op 24V te komen.
3) de 19V voeding (eenzijdig gelijkgericht) 'opschonen' door er een brugcel en dikke elco achter te hangen (kan dat überhaupt?)
Zoals jullie zien, kan ik prima een aantal potentiële rampscenario's bedenken, maar wat heeft zin en houdt de brandweer in de kazerne?
Help!
Groeten, Jan.
Als je een accu hebt kan je die prima eens proberen.pompebled schreef:Okééééé...
Wat is wijsheid?
Help!
Groeten, Jan.
1x12V is voldoende om te testen.
Zet er wel een zekering tussen.
Kan je daarmee voldoende uit sturen en je vind het goed genoeg klinken dan kan je een mooie voeding bouwen als in optie 3. Mogelijk is de versterker module gewoon niet goed genoeg voor jou ijzen.
Hebben de voeding wel een dikke condensator over de + en - ? Misschien is die versterker nogal veeleisend en wil een heel lage wisselstroom-weerstand van de voeding zien om stabiel te zijn.
Niet betreffende dat bijgeluid maar over de LS's. Met die 10mH in serie met de woef (veronderstel 8Ω) ligt de kantelfreq. rond 100Hz.En als je satelieten doorgaan tot 60Hz ziet de versterker in het overlappende deel een dubbele belasting.
Lijkt me ook niet ideaal.Er zou een serie C bij de sateliet moeten,ook op 100Hz zou ik zo denken.
Anne
Niet betreffende dat bijgeluid maar over de LS's. Met die 10mH in serie met de woef (veronderstel 8Ω) ligt de kantelfreq. rond 100Hz.En als je satelieten doorgaan tot 60Hz ziet de versterker in het overlappende deel een dubbele belasting.
Lijkt me ook niet ideaal.Er zou een serie C bij de sateliet moeten,ook op 100Hz zou ik zo denken.
Anne
Hallo Anne,Ah!buis schreef:Hebben de voeding wel een dikke condensator over de + en - ? Misschien is die versterker nogal veeleisend en wil een heel lage wisselstroom-weerstand van de voeding zien om stabiel te zijn.
De enige 'dikke condensatoren' op de print zijn de beide 1000uF, die je links en rechts op het plaatje in de OP ziet.
De print is voorzien van een chassisdeel waar je de stekker van de laptop voeding in kunt prikken, er wordt geen documentatie meegeleverd waarop sprake is van extra afvlakking.
Waar zou die dikke condensator (welke waarde?) moeten komen, over de uitgang van de laptop voeding, vóór die naar de print gaat?
Wat betreft de LS; de sub is inderdaad 8 Ohm, evenals de satellieten.
De spoel in de sub is een uitvloeisel van mijn testen met de Lepai LP-838 ( http://www.dhgate.com/product/lepai-lp- ... 00526.html ), een versterkertje waarvan je nog nét kunt zeggen dat 'ie werkt (maar dan ook nét, de subsectie overstuurt heel snel en blijft dan staan oscilleren tot je de boel uitzet en opnieuw weer inschakelt waarbij de sub uitgang eerst zachter gezet moet worden, wat niet eenvoudig is, want de waarde van de gebruikte potmeter is zo gekozen, dat het regelbereik in de eerste 10% van de regelweg zit, ga je hoger dan licht de blauwe led op en gaat de boel fors de vervorming in...)
Een redelijk hopeloos ding, waarbij de subuitgang ook nog eens doorloopt tot minstens 2000Hz, zodat er bij een BR sub een enorme hoeveelheid mid mee komt.
De spoel in de sub kapt dit mid grotendeels af.
Over de Lepai LP-838 blijkt heel veel te vinden te zijn, het meeste niet erg lovend, helaas kwam ik hier achter toen de bestelling al geplaatst was..
Groeten, Jan.
Met de ene voeding deed ie 't beter dan de ander.Komt allemaal gelijkstroom uit dus dacht ik zo, wat kan er verschillend zijn.Meest voor de hand liggend is dan dat er andere condensators in zitten.En dat de vervelende bijgeluiden iets te maken hebben met die verschillen.
Anne
Anne
- Muug
- Contacteer:
en natuurlijk, als het werkelijk héél minimalistisch en design-hightech moet.
Hallo Anne,Ah!buis schreef:Met de ene voeding deed ie 't beter dan de ander.Komt allemaal gelijkstroom uit dus dacht ik zo, wat kan er verschillend zijn.Meest voor de hand liggend is dan dat er andere condensators in zitten.En dat de vervelende bijgeluiden iets te maken hebben met die verschillen.
De 12V 4A heeft het Muse logo er op geprint, die zou dan 'betere' (schonere) gelijkspanning leveren dan de 19V 6,31A voeding van EDac en de 18V 2,23A voeding van HP.
Blijft de vraag; waar zet ik een dikke condensator tussen?
Tussen de + en - op de ingangsbus van de voedingsspanning op de print?
Een schetsje, of link naar de correcte aansluiting zou bijzonder op prijs gesteld worden.
@Muug; voor een TV lijkt me zoiets minder geschikt, ook valt er helemaal niks zelf te bouwen/assembleren...
Groeten, Jan.
Kleine update,
De versterker draait nu op een 12V 28Ah accu en de output is het schoonst, vergeleken met de 12V 4A laptop voeding.
Zowel op de 12V 4A als de accu kom ik ongeveer op 50% van de volume knop voordat de vervorming inzet.
Kan ik de 19V 6,31A voeding schoon krijgen?
Hoe ga ik hier bij te werk?
Groeten, Jan.
De versterker draait nu op een 12V 28Ah accu en de output is het schoonst, vergeleken met de 12V 4A laptop voeding.
Zowel op de 12V 4A als de accu kom ik ongeveer op 50% van de volume knop voordat de vervorming inzet.
Kan ik de 19V 6,31A voeding schoon krijgen?
Hoe ga ik hier bij te werk?
Groeten, Jan.
Je zou 's kunnen zien of een elco tussen de + en - aansluitingen van de voeding die naar de versterker gaan te zetten helpt.Zoiets als 4700µF 25V bijv.
Anne
Anne
Bedankt Anne,
(btw; mooie nieuwe avatar foto)
Ik zal even zien wat ik heb liggen; zo uit m'n hoofd en onder handbereik heb ik 35V 2200uF liggen en twee stuks 63V 10.000uF.
Gaat dat werken om te testen?
Groeten, Jan.
(btw; mooie nieuwe avatar foto)
Ik zal even zien wat ik heb liggen; zo uit m'n hoofd en onder handbereik heb ik 35V 2200uF liggen en twee stuks 63V 10.000uF.
Gaat dat werken om te testen?
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 03 mar 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijzelf kennende ga ik op dit uur van de dag niet aan stroomvoorzieningen solderen/schroeven, dus het testen met een dikke elco over de 19V voeding moet wachten tot morgen.
In de bak met onderdelen ligt ook nog een ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V.
Als ik die parallel zet en gelijkricht kom ik op ruim 16V 18A.
Mocht ik het met de schakelende voeding niet stil krijgen, dan is de ringkern ook nog een (gewichtige) optie, het is dan wel geen 24V, maar ik heb in ieder geval stroom genoeg...
What say you?
Groeten, Jan.
In de bak met onderdelen ligt ook nog een ILP 63012 225VA rinkerntrafo met secundair 2 x 12V.
Als ik die parallel zet en gelijkricht kom ik op ruim 16V 18A.
Mocht ik het met de schakelende voeding niet stil krijgen, dan is de ringkern ook nog een (gewichtige) optie, het is dan wel geen 24V, maar ik heb in ieder geval stroom genoeg...
What say you?
Groeten, Jan.
Dat laatste lijkt mij de mooiste optie.
Zo te zien heb je bijna alle onderdelen liggen om een mooie voeding te bouwen.
Zo te zien heb je bijna alle onderdelen liggen om een mooie voeding te bouwen.
Da's dan wel waar, maar ik heb de schakelende voeding er apart voor gekocht, dus als ik dat naar behoren aan de praat krijg, gebruik ik die liever.
Daarnaast wordt een bakje voor de ringkernvoeding groter en zwaarder dan de laptop voeding, iets waar WAF-matig ook rekening mee gehouden moet worden (zie OP, minimale inrichting, dus weinig plaats om iets te 'verstoppen').
Ik heb echter alles liggen: ringkern, brugcel, 10.000uF Elco en een 0,1uF condensator.
Eerst een een elco over de schakelende voeding zetten en weer luisteren.
De 19V schakelende voeding heeft maar liefst twee ferrietkernen over de secundaire output, een teken aan de wand?
Groeten, Jan.
Daarnaast wordt een bakje voor de ringkernvoeding groter en zwaarder dan de laptop voeding, iets waar WAF-matig ook rekening mee gehouden moet worden (zie OP, minimale inrichting, dus weinig plaats om iets te 'verstoppen').
Ik heb echter alles liggen: ringkern, brugcel, 10.000uF Elco en een 0,1uF condensator.
Eerst een een elco over de schakelende voeding zetten en weer luisteren.
De 19V schakelende voeding heeft maar liefst twee ferrietkernen over de secundaire output, een teken aan de wand?
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 22 mar 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Update;
Een 35V 2200uF over de aansluiting van de voeding heeft bij de 19V schakelende voeding geen enkel effect.
De 63V 10.000uF moet ik nog uit de oude print solderen, maar ik heb eerlijk gezegd niet de illusie, dat dit wél zal werken.
Jammer dat alleen de 12V 4A voeding geruisloos is.
Zou een 12V schakelende voeding met een hoger amperage beter werken?
Of is de beperking in dit geval het Voltage en niet de maximaal te leveren stroom?
Wie kan me dit uitleggen?
Groeten, Jan.
Een 35V 2200uF over de aansluiting van de voeding heeft bij de 19V schakelende voeding geen enkel effect.
De 63V 10.000uF moet ik nog uit de oude print solderen, maar ik heb eerlijk gezegd niet de illusie, dat dit wél zal werken.
Jammer dat alleen de 12V 4A voeding geruisloos is.
Zou een 12V schakelende voeding met een hoger amperage beter werken?
Of is de beperking in dit geval het Voltage en niet de maximaal te leveren stroom?
Wie kan me dit uitleggen?
Groeten, Jan.
De schakelende voeding die voor audio is gebouwd is niet het zelfde als een voeding die voor bvb een PC is.
Je hebt al ondervonden dat deze PC voeding gewoon niet schoon genoeg is.
Je hebt al ondervonden dat deze PC voeding gewoon niet schoon genoeg is.