Ik had het over de ontkoppeling van de voedinglijnen, dus de verbinding van de 8 ceramische c-tjes naar het massavlak. Als je dat met een inductieve via doet dan verbind je de c-tjes in feite met een weerstand naar de massa.hsmeets schreef:de ontkoppeling naar het grondvlak voor de signaallijnen veranderd niet
[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Tekent gewoon snel, na 'ratsnest' trekt eagle hem toch binnen de print.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Nee die blijven waar ze nu zijn er komt aan de onderkant gewoon een grondplane bij alleen de sporen voor spdif ingang en i2s uitgang komen naar boven waardoor daar de vias vervallen.knuisje schreef:Ik had het over de ontkoppeling van de voedinglijnen, dus de verbinding van de 8 ceramische c-tjes naar het massavlak. Als je dat met een inductieve via doet dan verbind je de c-tjes in feite met een weerstand naar de massa.hsmeets schreef:de ontkoppeling naar het grondvlak voor de signaallijnen veranderd niet
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
*bump*
Anderen nog iets toe te voegen?
Stel ik een vraag die op basis van "best-praxis" niet te beantwoorden is? of moet ik met zo'n vraag naar een ander forum dan ZBA?
Huib
Anderen nog iets toe te voegen?
Stel ik een vraag die op basis van "best-praxis" niet te beantwoorden is? of moet ik met zo'n vraag naar een ander forum dan ZBA?
Huib
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Wat is je vraag, of het slim is 1 kant volledig GND te maken (hier met via's naartoe) en de spdif ingang en i2s uitgang rechstreeks aan te sluiten zonder via's? Jazeker. Die via's naar gnd toe voor je ontkoppeling, gaat prima.
1 niet onderbroken GND plane is echt altijd de beste oplossing, in commerciele ontwerpen wordt vaak zelfs bewust een laag erbij genomen (ook al is dit duurder) om een niet onderbroken GND plane te hebben als daar geen ruimte voor is, voorkomt veel problemen.
1 niet onderbroken GND plane is echt altijd de beste oplossing, in commerciele ontwerpen wordt vaak zelfs bewust een laag erbij genomen (ook al is dit duurder) om een niet onderbroken GND plane te hebben als daar geen ruimte voor is, voorkomt veel problemen.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Om precies te zijn:
of laten zoals het nu is:
1) top layer grotendeels als groundplane
2) merendeel van de andere sporen aan de onderkant laten en met via's naar het IC op de toplayer
of veranderen in
1) Input en outsignalen naar de top layer verplaatsen zodat geen via's nodig zijn naar en vnaar het IC voor die signalen
2) op de toplayer zit al een groundplane maar omdat de input/output signaal sporen verhuizen het voorstel om naast de toplayer ook een groundplane op de bottemlayer te maken, dus additioneel, zodat dat kan dienen als ground plane voor de sporen op de toplayer
3) en beide groundplanes veelvuldig doorverbinden om potentiaal verschillen niet te laten ontstaan.
Of zijn 2 groundplanes juist af te raden en is het beter om het bij 1 te houden. Aan een 4-laagse print wil ik niet beginnen.
of laten zoals het nu is:
1) top layer grotendeels als groundplane
2) merendeel van de andere sporen aan de onderkant laten en met via's naar het IC op de toplayer
of veranderen in
1) Input en outsignalen naar de top layer verplaatsen zodat geen via's nodig zijn naar en vnaar het IC voor die signalen
2) op de toplayer zit al een groundplane maar omdat de input/output signaal sporen verhuizen het voorstel om naast de toplayer ook een groundplane op de bottemlayer te maken, dus additioneel, zodat dat kan dienen als ground plane voor de sporen op de toplayer
3) en beide groundplanes veelvuldig doorverbinden om potentiaal verschillen niet te laten ontstaan.
Of zijn 2 groundplanes juist af te raden en is het beter om het bij 1 te houden. Aan een 4-laagse print wil ik niet beginnen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Nee 4 laags is niet nodig. Ik heb het screenshot van je print bekeken, belangrijk is dat je ontkoppeling dicht op het ic zit. Wat ik zou doen in dit geval, je moet toch op beide kanten routen want je komt niet weg op 1 kant, is de ontkoppeling onder het ic plaatsen. Dus voeding direkt met een via naar de andere kant, daar de capaciteit. Die via mag best onder het ic liggen, ruimte zat daar
Dan naar de C, altijd de kleinste eerst als er meerdere gebruikt worden. Een elco bv mag rustig iets verder weg staan. En vanaf deze C naar de voeding. Bij bv microcontroller kan er wel wat stroom gaan lopen naar de 1V8 of 3V3 toe, dit kun je met een plane doen, maar hier volstaat een spoor.
En dan inderdaad boven en onder opvullen met GND, en flink doornagelen met via's. Kost niets extra's. Deze via's massief in het koper leggen, dus niet met een thermal. De spdif ingang en i2s uitgang rechtstreeks aan het ic hangen zonder via's. Doordat de ontkoppeling naar de onderkant gaat win je flink ruimte.
Bedenk maar eens hoe dit bij een BGA (Ball Grid Array) gaat, daar ontkoppel je vrijwel altijd aan de andere kant. Onderschat een via niet, het ie een plated gat dat echt een goede verbinding maakt. Als je echt met impedantie gevoelige (snelle) sporen in de weer gaat gaan ze wel mee tellen, voor voeding zijn ze zo wel geschikt.
Die niet onderbroken GND laag voorkomt vooral vaak veel EMC ellende, maar hier zou ik het gewoon als bovenstaand doen, 2 laags.
En dan inderdaad boven en onder opvullen met GND, en flink doornagelen met via's. Kost niets extra's. Deze via's massief in het koper leggen, dus niet met een thermal. De spdif ingang en i2s uitgang rechtstreeks aan het ic hangen zonder via's. Doordat de ontkoppeling naar de onderkant gaat win je flink ruimte.
Bedenk maar eens hoe dit bij een BGA (Ball Grid Array) gaat, daar ontkoppel je vrijwel altijd aan de andere kant. Onderschat een via niet, het ie een plated gat dat echt een goede verbinding maakt. Als je echt met impedantie gevoelige (snelle) sporen in de weer gaat gaan ze wel mee tellen, voor voeding zijn ze zo wel geschikt.
Die niet onderbroken GND laag voorkomt vooral vaak veel EMC ellende, maar hier zou ik het gewoon als bovenstaand doen, 2 laags.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Wie spreekt de waarheid
Knuisje schrijft/impliceert om de C aan de IC kant te houden om via's te vermijden in de ontkoppeling....
Of bovenstaand verhaal van Barry.
Gentlemen....start yourrrrrr flamethrowers.......
Knuisje schrijft/impliceert om de C aan de IC kant te houden om via's te vermijden in de ontkoppeling....
Of bovenstaand verhaal van Barry.
Gentlemen....start yourrrrrr flamethrowers.......
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
okido, dat komt er dus op neer dat ik zowat alle componenten van layer laat wisselen 
Thanks.
Ik zal een nieuwe versie maken zodat jullie daar nog eens op kunnen schieten.
Thanks.
Ik zal een nieuwe versie maken zodat jullie daar nog eens op kunnen schieten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Hoo huu halt, het was niet m'n bedoeling Knuisterman's oplossing af te schieten, die heeft wel laten zien dat íe weet hoe je zoiets opzet. Er zijn meerdere wegen naar Rome, wilde alleen aangeven hoe ik het zelf zou doen.
Doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt Huib
Doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt Huib
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
No Worries! zo heb ik het niet geïnterpreteerd!!Barry2001 schreef:Hoo huu halt, het was niet m'n bedoeling Knuisterman's oplossing af te schieten, die heeft wel laten zien dat íe weet hoe je zoiets opzet. Er zijn meerdere wegen naar Rome, wilde alleen aangeven hoe ik het zelf zou doen.
Doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt Huib
Het schema en het merendeel van het PCB ontwerp volgt het AFDAC-LB opzet en daar weten we van dat het werkt.
Tweede versie is puur om te zien waar ik dan op ga uitkomen, je geeft aanleiding om dat iets serieuzer te onderzoeken.
De laatste keer dat ik print ontwierp zat ik achter een DEC PDP11 met een vector beeldscherm van Tektronix......dat is een 35 jaar geleden. daarna de electronica wereld verlaten voor de IT.
Dus ik ziet hier ook nog wel weer te ervaren/opfrissen/onderzoeken/leren wat de opties zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Leuk, dat was 1 van de eerste stappen in CAD denk ik dan zo? Dus na de kalkpapiertjes met zwarte lijntjes...hsmeets schreef:
De laatste keer dat ik print ontwierp zat ik achter een DEC PDP11 met een vector beeldscherm van Tektronix......dat is een 35 jaar geleden.
Kan me nog herinneren, m'n pa tekende vroeger ketelinstallaties qua werk, op zo'n groot tekenbord. Die kwam eens terug uit het buitenland: "Wat ik nou heb gezien, tekenen op een beeldscherm!"
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Een alternatief PCB ontwerp:
- Aan beide kanten een groundplane die regelmatig met elkaar zijn doorverbonden.
- Alle signaal lijnen (in en output) lopen zonder via's op de bovenste layer.
- Voeding loopt voor 99% via de onderste layer, daar zitten ook de ontkoppel C's
Thumbs up, thumbs down?
- Aan beide kanten een groundplane die regelmatig met elkaar zijn doorverbonden.
- Alle signaal lijnen (in en output) lopen zonder via's op de bovenste layer.
- Voeding loopt voor 99% via de onderste layer, daar zitten ook de ontkoppel C's
Thumbs up, thumbs down?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Over dat ontkoppelen, nog 1 ding: je wilt de pin op het ic ontkoppelen van ac, troep, rotzooi. Dus de spanning moet eerst naat de c en daarna naar de pin aan je ic. Het gaat nu goed bij C15 en C16 (mits je daar de kleinste waarde het dichtst bij de ic pin hebt staan, kan ik zo in de layout niet zien).
Bij die 2 daar rechts van, C17 en C18 op de bottom zijn dat als ik het goed zie, komt de spanning direkt op de pin binnen, dat is niet goed. Dus daar zou je 'm volgens de gele lijn kunnen tekenen, en niet van dat andere punt af kunnen laten komen. Dus die via zit daar wel goed om de spanning via C15 en C16 naar het ic te sturen, maar niet van daaruit doorlussen rechtstreeks naar de voedingspin op het ic.
Hetzelfde geldt voor dat stukje bij C20, daarboven. Eerst naar de c, dan naar de pin. Als je begrijpt wat ik bedoel
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Heb de twee sporen verlegt zodat ze fysiek eerst langs de C's lopen eer ze naar het het IC gaan.
Kleinste C zit het dichstbij het IC.
Gracias.
Kleinste C zit het dichstbij het IC.
Gracias.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
dan wordt het rood voor je ogenBarry2001 schreef:......En als je de toplaag er bij aan zet?
Nog een aantal kleinigheidjes aanpassen, 'n enkel spoor nog ietsjes verleggen puur voor het 'netjes'.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Ziet er goed uit, ontkoppeling is voor elkaar zo
Nog even wat te zeuren, C3, 6, 7 en 8. Wat doen die? Normaal gesproken wil je C's zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt hebben. Ze liggen nu wat bij het ic vandaan, met de andere kant aan gnd. Kun je die nog dichtbij het ic leggen?
Nog even wat te zeuren, C3, 6, 7 en 8. Wat doen die? Normaal gesproken wil je C's zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt hebben. Ze liggen nu wat bij het ic vandaan, met de andere kant aan gnd. Kun je die nog dichtbij het ic leggen?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Koppel C van de pulstrafo naar de receiver ingangen van de SRC4392.Barry2001 schreef:Nog even wat te zeuren, C3, 6, 7 en 8. Wat doen die?
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Vind ik ook een beetje vreemd.Barry2001 schreef:Geen koppel c toch? Liggen met 1 kant aan gnd.
Zowel de c als de transformator liggen daar aan aarde.
Ziet er raar uit zo.
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Zo overgenomen uit het AFDAC-LB ontwerp van Knuis:
En hij heeft zich wel laten inspireren door de datasheet van de SRC4392
En hij heeft zich wel laten inspireren door de datasheet van de SRC4392
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Weer iets verder, bedrading van de UCD LS aansluiting naar de LS terminals gemaakt. De ruimte is krap, het snoer is stug. Pijn in mijn hand van de krimptang.
De bedrading is nog niet echt naar mijn zin daar ga ik nog eens op studeren hoe ik dat nog strakker kan krijgen tzt zodat ik de versterker ook zonder deksel er op aan anderen kan laten zien
Morgen de UCD's op de SMPS aansluiting, dat wordt een tijdelijke oplossing (kroonsteentjes) tot ik de besturing/trigger van de versterker heb.
Een en ander kan morgen of zondag wel al eens onder spanning gezet worden om te testen of alles zo ver werkt: signaal via Toslink naar de MiniSharc, dan naar de AFDAC2 en dan naar de UCD's.
Spannend.
De bedrading is nog niet echt naar mijn zin daar ga ik nog eens op studeren hoe ik dat nog strakker kan krijgen tzt zodat ik de versterker ook zonder deksel er op aan anderen kan laten zien
Morgen de UCD's op de SMPS aansluiting, dat wordt een tijdelijke oplossing (kroonsteentjes) tot ik de besturing/trigger van de versterker heb.
Een en ander kan morgen of zondag wel al eens onder spanning gezet worden om te testen of alles zo ver werkt: signaal via Toslink naar de MiniSharc, dan naar de AFDAC2 en dan naar de UCD's.
Spannend.
