"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

"Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een buizenversterker "Bill", jullie allen wel bekend dacht ik.
Ik heb de set compleet kunnen kopen met alle benodigde onderdelen.
Hij is al voor een gedeelte gebouwd. Ik ga hem, na wat kleine mechanische veranderingen en aanpassingen, netjes afbouwen.

Ben al een klein beetje begonnen, alle buisvoeten etc. zaten met M3 inbus boutjes vast geschroeft, die heb ik allemaal verwijderd.
Ik vond de uitstekende inbus kopjes op de bovenplaat niet zo mooi en de buis ging hierdoor ook niet in zijn geheel in de voet, hij stoote tegen de kop aan.
Nu zijn de M3 gaatjes verzonken en de buisvoeten vastgezet met mooie verzonken schroefjes.
Mooi vlakke bovenplaat met aansluitende buis op de voet is het resultaat.

Verder ga ik de trafo kappen plaatsen, gaatjes boren etc. Daarna nog de potmeter en de keuzeschakelaar monteren met verlengde assen.
Nog wat elco printjes plaatsen en het gelijkricht printje voor de 6,3 V voor de 6SN7
Als al het mechanische werk is gedaan wil verder gaan met bedraden.
Al met al nog een behoorlijke klus.
Ik ben nog niet zo heel vertrouwd met dit soort projecten dus ik zal best wel met wat vragen komen.

M.v.g.
Ruud.
Bijlagen
DSCN5924.JPG
DSCN5955.JPG
DSCN5951.JPG
DSCN5952.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door OpaBert »

Gefeliciteerd Ruud :P
Het lijkt me een geweldige mooie versterker
Op dit forum is een hele berg aan knowhow
Veel succes met de hobby
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Bert61 schreef:
Gefeliciteerd Ruud :P
Het lijkt me een geweldige mooie versterker
Op dit forum is een hele berg aan knowhow
Veel succes met de hobby

Dank je wel Bert. ja ik heb denk ik alle "bill" topics gelezen en ben erg benieuwd hoe het zal gaan lopen.
Zal de hulp hier zeker nodig hebben.

-Ruud-
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Van het weekeinde de trafo kappen en de meeste overgebleven componenten gemonteerd o.a de elco printjes, volume regelaar, source switch en het gelijkricht printje 6,3 V voor de 6SN7.
Ik ga nu de printjes maken voor de NRS schakeling, als die klaar zijn een mooi plaatje zoeken want de instel potmeters wil ik graag aan de buitenkant kunnen instellen, incl de meetbusjes plaatsen.
Even kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen.

Daarna kan ik aan de bedrading gaan beginnen, inkorten waar nodig en netjes routeren.


-Ruud-
Bijlagen
DSCN5956.JPG
DSCN5957.JPG
DSCN5958.JPG
DSCN5959.JPG
DSCN5960.JPG
DSCN5962.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

Keuze schakelaar zo dicht tegen de net entree van 230v zou ik niet doen [-X
Eindje naar voren monteren.,,maar ook niet te dicht tegen de smoorspoel,,

Aarde van de net entree niet naar sterpunt maar direct ergens op de bovenplaat,niet te ver er van.

Ik weet niet of je al gaten geboord hebt voor de gloei print,anders ergens tegen de kast monteren,heb je meer ruimte voor de keuze schakelaar.

Kleine ingangssignalen uit de buurt houden van grote 230v wisselstromen.

Voor de rest goed bezig :rock:

Even beter gekeken,,,heb je maar 1 ingang?,,,
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Eens met Demo, die keuzeschakelaar zo direkt naast de netentree gaat geheid brom opleveren. Onthoud dat vooral de lage signaal niveau's, dus de ingang hier gevoelig voor is. Uitgang veel minder.
Let op dat je de 1k stopweerstanden direkt op de buisvoet van de KT'88's soldeert. Ga je nog iets van inschakelvertraging toepassen?
Je vroeg nog naar de 6.3V van het gloeistroomprintje, die kun je aan de 12V wikkeling op de trafo hangen en dan afregelen op 6.3V. Daarna de buis aansluiten, nog even nameten maar die moet 6.3V blijven.
Twisten van draden, dit is vooral noodzakelijk voor alle AC voerende. Zo strak mogelijk twisten met de (accu) boormachine. DC mag ook als je dat mooi vindt, maar daar is het niet noodzakelijk. En bv de AC gloei van de KT88's mooi strak tegen de bovenplaat aanleggen, bij de rest van de verbindingen vandaan. Maar nogmaals, mogelijke brom komt vrijwel altijd bij de 1e versterkende trap vandaan.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo,


Ik zal eens goed kijken vanavond of ik de schakelaar iets verder van de 230V kan verplaatsen, even een nieuwe beugel maken.
Is 5 cm afstand genoeg?
De aarde van de 230v aansluiting kan ik misschien laten vervallen? Waar ik de versterker ga gebruiken heb ik geen "aarde wandcontactdozen".

Ik heb twee ingangen, 2xL/R .

Ik heb een mooi tijdrelais waar mee ik in de 370V vertraagt kan inschakelen.
De bestaande bedrading ga ik nog verbeteren Barry, zal zeker gebruik maken van je tips .

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Cesar schreef:
Hallo,


Ik zal eens goed kijken vanavond of ik de schakelaar iets verder van de 230V kan verplaatsen, even een nieuwe beugel maken.
Is 5 cm afstand genoeg?
De aarde van de 230v aansluiting kan ik misschien laten vervallen? Waar ik de versterker ga gebruiken heb ik geen "aarde wandcontactdozen".

Ik heb twee ingangen, 2xL/R .

Ik heb een mooi tijdrelais waar mee ik in de 370V vertraagt kan inschakelen.
De bestaande bedrading ga ik nog verbeteren Barry, zal zeker gebruik maken van je tips .

-Ruud-
Wat is ver genoeg, zo ver mogelijk, 5cm is niet echt veel.. kan het nog verder?
Randaarde zou ik gewoon aansluiten, is maar 1 draadje :lol: Ook al gebruik je het nu niet.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door RobertD »

Focus je niet alleen op de positie van die ingangsschakelaar. Ik vind de combinatie van ingangen met neteentree op nagenoeg dezelfde locatie sowieso niet zo gelukkig.
Wat je kunt doen is de ingangsschakelaar veel verder naar voren plaatsen, voorbij de smoorspoel. Dan sluit je de ingangsbedrading via afgeschermde bedrading aan op de schakelaar.
Haal dan de potmeter even ver naar voren en sluit deze met korte (afgeschermde) draadjes aan op de keuzeschakelaar.

Probeer uit de buurt te blijven van de AC Gloeistroom bedrading. Signaaldraden moeten de gloeistroombedrading haaks kruisen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

RobertD schreef:
Focus je niet alleen op de positie van die ingangsschakelaar. Ik vind de combinatie van ingangen met neteentree op nagenoeg dezelfde locatie sowieso niet zo gelukkig.
Wat je kunt doen is de ingangsschakelaar veel verder naar voren plaatsen, voorbij de smoorspoel. Dan sluit je de ingangsbedrading via afgeschermde bedrading aan op de schakelaar.
Haal dan de potmeter even ver naar voren en sluit deze met korte (afgeschermde) draadjes aan op de keuzeschakelaar.

Probeer uit de buurt te blijven van de AC Gloeistroom bedrading. Signaaldraden moeten de gloeistroombedrading haaks kruisen.

Ga ik doen, heb al wat beugeltjes gescoord, vanavond aan de slag.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Zijn die aansluitingen rechts naast de ingangs selector wel ingang? Wat zit er links naast? Ik zie daar wel LS uitgangen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Zijn die aansluitingen rechts naast de ingangs selector wel ingang? Wat zit er links naast? Ik zie daar wel LS uitgangen.
Links naast de ingangs selector zie je de 230Vac inlet, een stukje rechts er van zijn de "L" speaker aansluitingen, het is ongeveer gelijk aan het voorbeeld op de website van " TRiode Dick" .
Achter de potmeter zitten de twee ingangen met weer een stukje naar links de "R" speakeraansluitingen.

Ik heb al gezien dat ik beide een behoorlijk stuk naar voren kan plaatsen zoals RobertD al voorstelde, vanavond aan de slag O:)

-Ruud
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Moeten de ingangen naast de volumeregelaar niet naar de selektie ? Zoja, waarom niet de potm. en sel.van plaats verwisselen :o .
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Als ik de draden ga afschermen van de twee ingangen naar de keuze schakelaar en naar de potmeter kan ik dat dan doen volgens het tekeningetje?
Blijf het moeilijk vinden die aardingen....

-Ruud-
Bijlagen
aardscherm.jpg
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ah!buis schreef:
Moeten de ingangen naast de volumeregelaar niet naar de selektie ? Zoja, waarom niet de potm. en sel.van plaats verwisselen :o .
Anne

Ja inderdaad.....dat ga ik ook doen vanavond.....thanks....
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ik heb de potmeter en de schakelaar verplaatst, ik kan nu de ingangsbedrading hoog boven de andere bedrading plaatsen.

Klopt het als ik het aardscherm van de bedrading aansluit volgens het tekeningetje?

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5965.JPG
DSCN5966.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

De ingangen moeten je versterker binnen komen op een bus met de massa geisoleerd van de kast. Deze massa gaat vervolgens naar het centrale massapunt. Dus niet de massa van de ingangen bij de ingangen zelf doorverbinden, maar naar het centrale massa punt laten gaan. Als dit problemen oplevert zou je nog de massa los kunnen laten hangen bij het centrale massapunt, maar in elk geval niet bij de ingangen direkt aan de kast hangen oid.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Ja, zoiets dus,
DSCN5966b.jpg
DSCN5966b.jpg (17.9 KiB) 1107 keer bekeken
De schakelaar is, zo te zien, helemaal van kunststof en daarmee niet afgeschermd.
Best er iets omheen te doen, dekseltje of onderste deel conservenblik bijv.
Net als de potmeter de boel verbinden met de bovenplaat (chassis)
Anne
Bijlagen
SchAfs.jpg
SchAfs.jpg (18.08 KiB) 1107 keer bekeken
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

De afscherming om de schakelaar is eenvoudig op te lossen met een alu-dop van een fles oid, ga ik doen.

De massa van de ingangen zijn nu per ingangspaar L/R met elkaar doorverbonden geisoleerd van alles, kan ik per ingangspaar L/R een aarddraad naar het centrale aardpunt brengen of ieder bus een aarddraad geven, dat worden dan 4 aarddraden naar het centrale aardpunt.

Sorry voor de vele vragen maar als ik het verkeerd doe kan het met die massa veel storingen geven las ik in een ander topic.

Ook de min van het voedingsprintje 6,3 voor de 6SN7 wordt aan het centrale aardpunt verbonden dacht ik ergens gelezen te hebben, klopt dat?


-Ruud-
Bijlagen
DSCN5969.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door RobertD »

Gloeivoeding moet inderdaad ook met massa verbonden worden, dat is heel belangrijk.
Ook de gloei van de eindbuizen moet ergens met massa verbonden worden. Bijvoorbeeld met een potmeter of via twee weerstanden
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Vier massa's ingang aaneen, draad naar nulkanten volumepot (ook aan elkaar) en vandaar naar massapunt.
Gloeidraden moeten liefst niet zweven,min of plus bij gelijkstroom en midden van trafo bij wisselstroom aan massa.Mag gewoon "ergens" aan 't chassis.
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Dank voor de uitleg, we gaan weer verder.... :D

Gr.
Ruud.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door richard »

Ah!buis schreef:
Gloeidraden moeten liefst niet zweven,min of plus bij gelijkstroom en midden van trafo bij wisselstroom aan massa.Mag gewoon "ergens" aan 't chassis.
Hangt wel een beetje af van het ontwerp van de versterker. Het spanningsverschil tussen de kathode en de gloeidraad mag niet te groot worden. En bij een DHT moet je helemaal oppassen. Het lijkt me beter dat je het schema van de Bill aanhoud.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Vanavond het NRS printje gemaakt, m'n eerste soldeerwerk aan de Bill, leuk.
was nog een aardig klusje vond ik, een foutje is zo gemaakt.

Ik heb de spanning er op gehad en het werkte, ik meet keurig de juiste spanningen op de vier uitgangen.

-Ruud-
Bijlagen
DSCN5970.JPG
DSCN5971.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door sevenup »

Cesar schreef:
Vanavond het NRS printje gemaakt, m'n eerste soldeerwerk aan de Bill, leuk.
was nog een aardig klusje vond ik, een foutje is zo gemaakt.

Ik heb de spanning er op gehad en het werkte, ik meet keurig de juiste spanningen op de vier uitgangen.

-Ruud-
Netjes =D>
Plaats reactie