"Bill" verder afbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
"Bill" verder afbouwen.
Hallo allemaal,
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een buizenversterker "Bill", jullie allen wel bekend dacht ik.
Ik heb de set compleet kunnen kopen met alle benodigde onderdelen.
Hij is al voor een gedeelte gebouwd. Ik ga hem, na wat kleine mechanische veranderingen en aanpassingen, netjes afbouwen.
Ben al een klein beetje begonnen, alle buisvoeten etc. zaten met M3 inbus boutjes vast geschroeft, die heb ik allemaal verwijderd.
Ik vond de uitstekende inbus kopjes op de bovenplaat niet zo mooi en de buis ging hierdoor ook niet in zijn geheel in de voet, hij stoote tegen de kop aan.
Nu zijn de M3 gaatjes verzonken en de buisvoeten vastgezet met mooie verzonken schroefjes.
Mooi vlakke bovenplaat met aansluitende buis op de voet is het resultaat.
Verder ga ik de trafo kappen plaatsen, gaatjes boren etc. Daarna nog de potmeter en de keuzeschakelaar monteren met verlengde assen.
Nog wat elco printjes plaatsen en het gelijkricht printje voor de 6,3 V voor de 6SN7
Als al het mechanische werk is gedaan wil verder gaan met bedraden.
Al met al nog een behoorlijke klus.
Ik ben nog niet zo heel vertrouwd met dit soort projecten dus ik zal best wel met wat vragen komen.
M.v.g.
Ruud.
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een buizenversterker "Bill", jullie allen wel bekend dacht ik.
Ik heb de set compleet kunnen kopen met alle benodigde onderdelen.
Hij is al voor een gedeelte gebouwd. Ik ga hem, na wat kleine mechanische veranderingen en aanpassingen, netjes afbouwen.
Ben al een klein beetje begonnen, alle buisvoeten etc. zaten met M3 inbus boutjes vast geschroeft, die heb ik allemaal verwijderd.
Ik vond de uitstekende inbus kopjes op de bovenplaat niet zo mooi en de buis ging hierdoor ook niet in zijn geheel in de voet, hij stoote tegen de kop aan.
Nu zijn de M3 gaatjes verzonken en de buisvoeten vastgezet met mooie verzonken schroefjes.
Mooi vlakke bovenplaat met aansluitende buis op de voet is het resultaat.
Verder ga ik de trafo kappen plaatsen, gaatjes boren etc. Daarna nog de potmeter en de keuzeschakelaar monteren met verlengde assen.
Nog wat elco printjes plaatsen en het gelijkricht printje voor de 6,3 V voor de 6SN7
Als al het mechanische werk is gedaan wil verder gaan met bedraden.
Al met al nog een behoorlijke klus.
Ik ben nog niet zo heel vertrouwd met dit soort projecten dus ik zal best wel met wat vragen komen.
M.v.g.
Ruud.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Gefeliciteerd Ruud
Het lijkt me een geweldige mooie versterker
Op dit forum is een hele berg aan knowhow
Veel succes met de hobby
Het lijkt me een geweldige mooie versterker
Op dit forum is een hele berg aan knowhow
Veel succes met de hobby
Re: "Bill" verder afbouwen.
Bert61 schreef:Gefeliciteerd Ruud![]()
Het lijkt me een geweldige mooie versterker
Op dit forum is een hele berg aan knowhow
Veel succes met de hobby
Dank je wel Bert. ja ik heb denk ik alle "bill" topics gelezen en ben erg benieuwd hoe het zal gaan lopen.
Zal de hulp hier zeker nodig hebben.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Van het weekeinde de trafo kappen en de meeste overgebleven componenten gemonteerd o.a de elco printjes, volume regelaar, source switch en het gelijkricht printje 6,3 V voor de 6SN7.
Ik ga nu de printjes maken voor de NRS schakeling, als die klaar zijn een mooi plaatje zoeken want de instel potmeters wil ik graag aan de buitenkant kunnen instellen, incl de meetbusjes plaatsen.
Even kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen.
Daarna kan ik aan de bedrading gaan beginnen, inkorten waar nodig en netjes routeren.
-Ruud-
Ik ga nu de printjes maken voor de NRS schakeling, als die klaar zijn een mooi plaatje zoeken want de instel potmeters wil ik graag aan de buitenkant kunnen instellen, incl de meetbusjes plaatsen.
Even kijken hoe ik dat het beste kan gaan doen.
Daarna kan ik aan de bedrading gaan beginnen, inkorten waar nodig en netjes routeren.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Keuze schakelaar zo dicht tegen de net entree van 230v zou ik niet doen
Eindje naar voren monteren.,,maar ook niet te dicht tegen de smoorspoel,,
Aarde van de net entree niet naar sterpunt maar direct ergens op de bovenplaat,niet te ver er van.
Ik weet niet of je al gaten geboord hebt voor de gloei print,anders ergens tegen de kast monteren,heb je meer ruimte voor de keuze schakelaar.
Kleine ingangssignalen uit de buurt houden van grote 230v wisselstromen.
Voor de rest goed bezig
Even beter gekeken,,,heb je maar 1 ingang?,,,
Eindje naar voren monteren.,,maar ook niet te dicht tegen de smoorspoel,,
Aarde van de net entree niet naar sterpunt maar direct ergens op de bovenplaat,niet te ver er van.
Ik weet niet of je al gaten geboord hebt voor de gloei print,anders ergens tegen de kast monteren,heb je meer ruimte voor de keuze schakelaar.
Kleine ingangssignalen uit de buurt houden van grote 230v wisselstromen.
Voor de rest goed bezig
Even beter gekeken,,,heb je maar 1 ingang?,,,
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Eens met Demo, die keuzeschakelaar zo direkt naast de netentree gaat geheid brom opleveren. Onthoud dat vooral de lage signaal niveau's, dus de ingang hier gevoelig voor is. Uitgang veel minder.
Let op dat je de 1k stopweerstanden direkt op de buisvoet van de KT'88's soldeert. Ga je nog iets van inschakelvertraging toepassen?
Je vroeg nog naar de 6.3V van het gloeistroomprintje, die kun je aan de 12V wikkeling op de trafo hangen en dan afregelen op 6.3V. Daarna de buis aansluiten, nog even nameten maar die moet 6.3V blijven.
Twisten van draden, dit is vooral noodzakelijk voor alle AC voerende. Zo strak mogelijk twisten met de (accu) boormachine. DC mag ook als je dat mooi vindt, maar daar is het niet noodzakelijk. En bv de AC gloei van de KT88's mooi strak tegen de bovenplaat aanleggen, bij de rest van de verbindingen vandaan. Maar nogmaals, mogelijke brom komt vrijwel altijd bij de 1e versterkende trap vandaan.
Let op dat je de 1k stopweerstanden direkt op de buisvoet van de KT'88's soldeert. Ga je nog iets van inschakelvertraging toepassen?
Je vroeg nog naar de 6.3V van het gloeistroomprintje, die kun je aan de 12V wikkeling op de trafo hangen en dan afregelen op 6.3V. Daarna de buis aansluiten, nog even nameten maar die moet 6.3V blijven.
Twisten van draden, dit is vooral noodzakelijk voor alle AC voerende. Zo strak mogelijk twisten met de (accu) boormachine. DC mag ook als je dat mooi vindt, maar daar is het niet noodzakelijk. En bv de AC gloei van de KT88's mooi strak tegen de bovenplaat aanleggen, bij de rest van de verbindingen vandaan. Maar nogmaals, mogelijke brom komt vrijwel altijd bij de 1e versterkende trap vandaan.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hallo,
Ik zal eens goed kijken vanavond of ik de schakelaar iets verder van de 230V kan verplaatsen, even een nieuwe beugel maken.
Is 5 cm afstand genoeg?
De aarde van de 230v aansluiting kan ik misschien laten vervallen? Waar ik de versterker ga gebruiken heb ik geen "aarde wandcontactdozen".
Ik heb twee ingangen, 2xL/R .
Ik heb een mooi tijdrelais waar mee ik in de 370V vertraagt kan inschakelen.
De bestaande bedrading ga ik nog verbeteren Barry, zal zeker gebruik maken van je tips .
-Ruud-
Ik zal eens goed kijken vanavond of ik de schakelaar iets verder van de 230V kan verplaatsen, even een nieuwe beugel maken.
Is 5 cm afstand genoeg?
De aarde van de 230v aansluiting kan ik misschien laten vervallen? Waar ik de versterker ga gebruiken heb ik geen "aarde wandcontactdozen".
Ik heb twee ingangen, 2xL/R .
Ik heb een mooi tijdrelais waar mee ik in de 370V vertraagt kan inschakelen.
De bestaande bedrading ga ik nog verbeteren Barry, zal zeker gebruik maken van je tips .
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Wat is ver genoeg, zo ver mogelijk, 5cm is niet echt veel.. kan het nog verder?Cesar schreef:Hallo,
Ik zal eens goed kijken vanavond of ik de schakelaar iets verder van de 230V kan verplaatsen, even een nieuwe beugel maken.
Is 5 cm afstand genoeg?
De aarde van de 230v aansluiting kan ik misschien laten vervallen? Waar ik de versterker ga gebruiken heb ik geen "aarde wandcontactdozen".
Ik heb twee ingangen, 2xL/R .
Ik heb een mooi tijdrelais waar mee ik in de 370V vertraagt kan inschakelen.
De bestaande bedrading ga ik nog verbeteren Barry, zal zeker gebruik maken van je tips .
-Ruud-
Randaarde zou ik gewoon aansluiten, is maar 1 draadje
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Focus je niet alleen op de positie van die ingangsschakelaar. Ik vind de combinatie van ingangen met neteentree op nagenoeg dezelfde locatie sowieso niet zo gelukkig.
Wat je kunt doen is de ingangsschakelaar veel verder naar voren plaatsen, voorbij de smoorspoel. Dan sluit je de ingangsbedrading via afgeschermde bedrading aan op de schakelaar.
Haal dan de potmeter even ver naar voren en sluit deze met korte (afgeschermde) draadjes aan op de keuzeschakelaar.
Probeer uit de buurt te blijven van de AC Gloeistroom bedrading. Signaaldraden moeten de gloeistroombedrading haaks kruisen.
Wat je kunt doen is de ingangsschakelaar veel verder naar voren plaatsen, voorbij de smoorspoel. Dan sluit je de ingangsbedrading via afgeschermde bedrading aan op de schakelaar.
Haal dan de potmeter even ver naar voren en sluit deze met korte (afgeschermde) draadjes aan op de keuzeschakelaar.
Probeer uit de buurt te blijven van de AC Gloeistroom bedrading. Signaaldraden moeten de gloeistroombedrading haaks kruisen.
Re: "Bill" verder afbouwen.
RobertD schreef:Focus je niet alleen op de positie van die ingangsschakelaar. Ik vind de combinatie van ingangen met neteentree op nagenoeg dezelfde locatie sowieso niet zo gelukkig.
Wat je kunt doen is de ingangsschakelaar veel verder naar voren plaatsen, voorbij de smoorspoel. Dan sluit je de ingangsbedrading via afgeschermde bedrading aan op de schakelaar.
Haal dan de potmeter even ver naar voren en sluit deze met korte (afgeschermde) draadjes aan op de keuzeschakelaar.
Probeer uit de buurt te blijven van de AC Gloeistroom bedrading. Signaaldraden moeten de gloeistroombedrading haaks kruisen.
Ga ik doen, heb al wat beugeltjes gescoord, vanavond aan de slag.
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Zijn die aansluitingen rechts naast de ingangs selector wel ingang? Wat zit er links naast? Ik zie daar wel LS uitgangen.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Links naast de ingangs selector zie je de 230Vac inlet, een stukje rechts er van zijn de "L" speaker aansluitingen, het is ongeveer gelijk aan het voorbeeld op de website van " TRiode Dick" .Barry2001 schreef:Zijn die aansluitingen rechts naast de ingangs selector wel ingang? Wat zit er links naast? Ik zie daar wel LS uitgangen.
Achter de potmeter zitten de twee ingangen met weer een stukje naar links de "R" speakeraansluitingen.
Ik heb al gezien dat ik beide een behoorlijk stuk naar voren kan plaatsen zoals RobertD al voorstelde, vanavond aan de slag
-Ruud
Re: "Bill" verder afbouwen.
Moeten de ingangen naast de volumeregelaar niet naar de selektie ? Zoja, waarom niet de potm. en sel.van plaats verwisselen
.
Anne
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Als ik de draden ga afschermen van de twee ingangen naar de keuze schakelaar en naar de potmeter kan ik dat dan doen volgens het tekeningetje?
Blijf het moeilijk vinden die aardingen....
-Ruud-
Blijf het moeilijk vinden die aardingen....
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ah!buis schreef:Moeten de ingangen naast de volumeregelaar niet naar de selektie ? Zoja, waarom niet de potm. en sel.van plaats verwisselen.
Anne
Ja inderdaad.....dat ga ik ook doen vanavond.....thanks....
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ik heb de potmeter en de schakelaar verplaatst, ik kan nu de ingangsbedrading hoog boven de andere bedrading plaatsen.
Klopt het als ik het aardscherm van de bedrading aansluit volgens het tekeningetje?
-Ruud-
Klopt het als ik het aardscherm van de bedrading aansluit volgens het tekeningetje?
-Ruud-
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
De ingangen moeten je versterker binnen komen op een bus met de massa geisoleerd van de kast. Deze massa gaat vervolgens naar het centrale massapunt. Dus niet de massa van de ingangen bij de ingangen zelf doorverbinden, maar naar het centrale massa punt laten gaan. Als dit problemen oplevert zou je nog de massa los kunnen laten hangen bij het centrale massapunt, maar in elk geval niet bij de ingangen direkt aan de kast hangen oid.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Ja, zoiets dus,
De schakelaar is, zo te zien, helemaal van kunststof en daarmee niet afgeschermd.
Best er iets omheen te doen, dekseltje of onderste deel conservenblik bijv.
Net als de potmeter de boel verbinden met de bovenplaat (chassis)
Anne
Best er iets omheen te doen, dekseltje of onderste deel conservenblik bijv.
Net als de potmeter de boel verbinden met de bovenplaat (chassis)
Anne
- Bijlagen
-
- SchAfs.jpg (18.08 KiB) 1105 keer bekeken
Re: "Bill" verder afbouwen.
De afscherming om de schakelaar is eenvoudig op te lossen met een alu-dop van een fles oid, ga ik doen.
De massa van de ingangen zijn nu per ingangspaar L/R met elkaar doorverbonden geisoleerd van alles, kan ik per ingangspaar L/R een aarddraad naar het centrale aardpunt brengen of ieder bus een aarddraad geven, dat worden dan 4 aarddraden naar het centrale aardpunt.
Sorry voor de vele vragen maar als ik het verkeerd doe kan het met die massa veel storingen geven las ik in een ander topic.
Ook de min van het voedingsprintje 6,3 voor de 6SN7 wordt aan het centrale aardpunt verbonden dacht ik ergens gelezen te hebben, klopt dat?
-Ruud-
De massa van de ingangen zijn nu per ingangspaar L/R met elkaar doorverbonden geisoleerd van alles, kan ik per ingangspaar L/R een aarddraad naar het centrale aardpunt brengen of ieder bus een aarddraad geven, dat worden dan 4 aarddraden naar het centrale aardpunt.
Sorry voor de vele vragen maar als ik het verkeerd doe kan het met die massa veel storingen geven las ik in een ander topic.
Ook de min van het voedingsprintje 6,3 voor de 6SN7 wordt aan het centrale aardpunt verbonden dacht ik ergens gelezen te hebben, klopt dat?
-Ruud-
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: "Bill" verder afbouwen.
Gloeivoeding moet inderdaad ook met massa verbonden worden, dat is heel belangrijk.
Ook de gloei van de eindbuizen moet ergens met massa verbonden worden. Bijvoorbeeld met een potmeter of via twee weerstanden
Ook de gloei van de eindbuizen moet ergens met massa verbonden worden. Bijvoorbeeld met een potmeter of via twee weerstanden
Re: "Bill" verder afbouwen.
Vier massa's ingang aaneen, draad naar nulkanten volumepot (ook aan elkaar) en vandaar naar massapunt.
Gloeidraden moeten liefst niet zweven,min of plus bij gelijkstroom en midden van trafo bij wisselstroom aan massa.Mag gewoon "ergens" aan 't chassis.
Anne
Gloeidraden moeten liefst niet zweven,min of plus bij gelijkstroom en midden van trafo bij wisselstroom aan massa.Mag gewoon "ergens" aan 't chassis.
Anne
Re: "Bill" verder afbouwen.
Hangt wel een beetje af van het ontwerp van de versterker. Het spanningsverschil tussen de kathode en de gloeidraad mag niet te groot worden. En bij een DHT moet je helemaal oppassen. Het lijkt me beter dat je het schema van de Bill aanhoud.Ah!buis schreef:Gloeidraden moeten liefst niet zweven,min of plus bij gelijkstroom en midden van trafo bij wisselstroom aan massa.Mag gewoon "ergens" aan 't chassis.
Re: "Bill" verder afbouwen.
Vanavond het NRS printje gemaakt, m'n eerste soldeerwerk aan de Bill, leuk.
was nog een aardig klusje vond ik, een foutje is zo gemaakt.
Ik heb de spanning er op gehad en het werkte, ik meet keurig de juiste spanningen op de vier uitgangen.
-Ruud-
was nog een aardig klusje vond ik, een foutje is zo gemaakt.
Ik heb de spanning er op gehad en het werkte, ik meet keurig de juiste spanningen op de vier uitgangen.
-Ruud-
Re: "Bill" verder afbouwen.
NetjesCesar schreef:Vanavond het NRS printje gemaakt, m'n eerste soldeerwerk aan de Bill, leuk.
was nog een aardig klusje vond ik, een foutje is zo gemaakt.
Ik heb de spanning er op gehad en het werkte, ik meet keurig de juiste spanningen op de vier uitgangen.
-Ruud-
